• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Sierpień 2025
  • Ranking faktoringu
poniedziałek, 18 sierpnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    platforma online zakupy
    Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    platforma online zakupy
    Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

9 błędów, jak nie powinieneś odpowiadać na negatywną opinię o swojej firmie

Michał Wysocki autor Michał Wysocki
2023-08-21
w Poradnik przedsiębiorcy
0
mysli przed komputer

Wraz z szybkim rozwojem komunikacji internetowej coraz większego znaczenia nabierają miejsca, w których można oceniać profesjonalistów, usługi lub firmy. Możliwość zamieszczania opinii przez użytkowników oferuje znakomita większość sklepów i platform pośredniczących w zawieraniu umów. Prędzej czy później każdy przedsiębiorca będzie musiał zmierzyć się z negatywną opinią, która może, choć nie musi, opierać się na faktach. Dziś przedstawię, jakich błędów nie należy popełniać odpowiadając na krytyczne oceny pod adresem przedsiębiorstwa.
ksiegowosc automatyczna reklama

Spis treści schowaj
1 Agresja
2 Wymijające odpowiedzi
3 Bezczelność
4 Ataki ad personam
5 Zabawa w detektywa
6 Groźby
7 Kłamstwa
8 Uciszanie krytyki
9 Milczenie
10 Jak należy odpowiadać na negatywne opinie?

Agresja

Niezależnie od tego, czy negatywna opinia jest uzasadniona, zdecydowanie nie należy odpowiadać na nią w agresywnym tonie. Napastliwość powszechnie uznawana jest za zachowanie odpychające, a już zwłaszcza napastliwość ze strony przedsiębiorcy, który reaguje na opinie swojego klienta. Czasami pokusa agresywnego odparcia negatywnych ocen jest duża, zwłaszcza gdy są one bezpodstawne lub ich autorem jest osoba będąca w konflikcie z przedsiębiorcą. Tym bardziej jednak należy wtedy powstrzymać emocje i ustosunkować się do krytyki w spokojnym tonie. Potencjalni klienci, którzy zobaczą agresję ze strony firmy, mogą nie chcieć nabyć jej towarów lub usług choćby z tego powodu, by później nie narażać się na ataki przedsiębiorcy.

Wymijające odpowiedzi

Choć w przypadku uzasadnionej krytyki często stosowaną reakcją może być próba zbycia tematu i przejście nad nim do porządku dziennego, w mojej ocenie jest to zachowanie przeciwskuteczne. Potencjalni klienci mogą uznać takiego przedsiębiorcę za niezbyt poważnego, który lekkomyślnie podchodzi do jakości świadczonych przez siebie usług. Brak jednoznacznej i merytorycznej weryfikacji zgłaszanych obiekcji pośrednio może także świadczyć o prawdziwości stawianych firmie zarzutów, czego raczej powinniśmy unikać.

Podobne artykuły

sigmund TJxotQTUr8o unsplash

Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz

2025-08-14
kalkulator dokumenty

Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło

2025-08-13
AdobeStock 259316529 1

Rewolucja w księgowości stała się faktem. KSeF wchodzi w życie – co musisz wiedzieć?

2025-07-31
Analiza składowych rankingu faktoringu

Od danych do decyzji – tak działają nowoczesne firmy. Jak analiza ilościowa może pomóc firmie?

2025-07-21
jeshoots com mSESwdMZr A unsplash

Branża turystyczna wraca na szczyt – jak wykorzystać ten moment i założyć własne biuro?

2025-08-14
shake hands

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

2025-06-23

Bezczelność

Sam będąc konsumentem często przeglądam opinie o miejscach lub usługach, które zamierzam nabyć. Mało co irytuje mnie bardziej, niż odpowiedzi na krytykę w stylu „Może następnym razem się Panu spodoba. Zapraszamy do ponownego skorzystania z naszych usług!”. Gdy niezadowolony klient wyraża to niezadowolenie w jednoznaczny sposób, brak zmierzenia się z krytyką i oferowanie mu ponownej wizyty w naszej firmie jest zwykłą bezczelnością. A tej, podobnie jak agresji, praktycznie nikt nie lubi. I zostanie to wzięte pod uwagę przy okazji kolejnych zakupów.

Ataki ad personam

Popularny w retoryce, a zwłaszcza erystyce, argument ad personam sprowadza się do stwierdzenia, że jeśli nie możesz podważyć argumentów przeciwnika, zaatakuj samego przeciwnika. To może niezbyt częsta, ale widoczna praktyka w odpowiedziach części przedsiębiorców. Polega na przykład na stwierdzeniu, że klientowi nie smakowało jedzenie, bo ma fatalny gust albo nie jest w stanie docenić jakości wykonanych usług z uwagi na intelektualne niedobory. Mało co odstrasza potencjalnych klientów lub kontrahentów tak, jak bezpośrednie ataki personalne na nabywców naszych towarów lub usług.

Zabawa w detektywa

W dobie szybko rozwijających się mediów społecznościowych stosunkowo łatwo jest znaleźć prywatne informacje o konkretnych osobach. Czasami ludzie oceniający naszą pracę robią to w sposób całkowicie lub częściowo anonimowy, ale istnieje także spora grupa sytuacji, gdy przy odrobinie wysiłku możemy sprawdzić kim są i co lubią. Wykorzystanie tak zdobytej wiedzy w reakcji na krytykę niewiele różni się od ataków ad personam i podobnie jak w przypadku tej metody może okazać się zgubne dla wizerunku naszej firmy.

Groźby

Nikt nie lubi być zastraszany, a już zwłaszcza nikt nie chce, by ktoś groził mu zgłoszeniem sprawy na Policję. Publiczne wskazywanie, że przedsiębiorca zgłosi autora komentarza na Policję albo pozwie go o naruszenie dóbr osobistych rzadko przynosi pożądany skutek, a zdecydowanie częściej polaryzuje odbiorców i większość z nich nastawia przeciwko przedsiębiorcy. Nawet wtedy, gdy komentarz faktycznie łamie prawo (np. jest pomówieniem zakazanym przez Kodeks karny), takie sprawy powinno się załatwiać prywatnie, bez wywlekania ich na światło dzienne.

Kłamstwa

Zdecydowanie odradzam posługiwanie się kłamstwami lub półprawdami w reagowaniu na krytykę klienta. Odpowiednio zdeterminowany konsument jest w stanie potraktować to jako osobistą zniewagę i wejść z przedsiębiorcą na wojenną ścieżkę, niszcząc jego wizerunek przy każdej nadarzającej się okazji. Dodatkowo często nie wiadomo, jakimi dowodami dysponuje klient na potwierdzenie swoich oskarżeń, a ostrożność nakazuje zawsze zakładać, że mocnymi. Bezpodstawne zarzucanie kłamstwa nabywcy naszych usług może nie tylko skończyć się utratą wiarygodności, ale w ekstremalnych przypadkach doprowadzić do procesu cywilnego o naruszenie dóbr osobistych lub nawet sprawy karnej o pomówienie.

Uciszanie krytyki

Niektórzy przedsiębiorcy próbują walczyć z negatywnymi komentarzami w ten sposób, że wykorzystują dostępne procedury do ich usuwania. Czasami wskazują, że są to komentarze obraźliwe, innym razem, że mijają się z prawdą. W niektórych przypadkach takie postępowanie jest właściwe, ale jeśli będziemy wykorzystywać dostępne regulacje, by usuwać zgodne z prawdą opinie, nie tylko narazimy się na opinię cenzorów nie pozwalających na krytykowanie naszej firmy, ale – podobnie jak w przypadku stosowania kłamstwa – możemy stworzyć w ten sposób osoby zdeterminowane, by poświęcać swój wolny czas na niszczenie naszego wizerunku przy każdej możliwej okazji.

Milczenie

Swoistą linią obrony przed negatywnymi komentarzami jest ich całkowite ignorowanie. W niektórych przypadkach to dobra taktyka, ale zdecydowanie częściej pozostawienie krytycznych opinii może odbić się przedsiębiorcy czkawką. Firmy, które nie reagują na krytykę, mogą być postrzegane jako podmioty, które zgadzają się ze stawianymi zarzutami albo całkowicie nie liczą się ze zdaniem swoich klientów. Każda z tych opcji jest tak samo zła, dlatego zdecydowanie opowiadam się za aktywnym reagowaniem na negatywne opinie, oczywiście w przemyślany sposób.

Jak należy odpowiadać na negatywne opinie?

Po opisaniu serii zakazów warto jeszcze wskazać, jak w takim razie reagować na negatywne opinie dotyczące firmy. Poniżej prezentuję listę rad, które wynikają z moich osobistych obserwacji jako czytelnika tego typu krytyki:

  1. W swojej odpowiedzi trzymaj się faktów, nie klucz i nie zmieniaj perspektywy na bardziej ogólną lub bardziej szczegółową.
  2. Uczciwie odnieś się do stawianych zarzutów. Jeśli są prawdziwe, spróbuj wyjaśnić dlaczego doszło do całej sytuacji. Jeśli natomiast nie są zgodne z rzeczywistością, przekaż to w merytoryczny sposób.
  3. Nie używaj żadnych emocji, ani tych złych (agresja, złość, rozczarowanie), ani tych dobrych (radość, że możesz poprawić jakość swoich produktów) – pierwsze są niemile widziane, a w drugie nikt nie uwierzy.
  4. Jeśli krytyka jest uzasadniona, przeproś. Nie zmiękczaj swoich przeprosin tekstami w stylu „Jeśli poczuła się Pani urażona”, tylko zachowaj się jak dorosły człowiek i po prostu powiedz, że przepraszasz. Szczerość naprawdę jest przez ludzi ceniona.
  5. Napisz, co zrobisz, żeby problem się nie powtórzył. Nie używaj ogólników i nie zwalaj winy na pracowników. Wskaż konkretne, nawet przykładowe działania, które podejmiesz.

Powyższe rady mają jeden, podstawowy cel – zniwelować negatywny odbiór całej sytuacji u czytelników opinii, którzy są Twoimi potencjalnymi klientami lub kontrahentami. To z ich perspektywy przede wszystkim powinieneś planować swoje działania w starciach z krytyką. Kto wie, jeśli podejdziesz do sprawy profesjonalnie, może nawet odzyskasz klienta będącego autorem komentarza? Na własnym przykładzie mogę potwierdzić, że uczciwe, szybkie i profesjonalne załatwienie problemu już nie raz było w stanie przekonać mnie do dania jakiejś firmie jeszcze jednej szansy.

Podobał Ci się ten tekst? Sprawdź resztę artykułów z cyklu Poradnik Przedsiębiorcy

Oceń wpis
Tags: komentarzenegatywneopinieporadnik przedsiębiorcy
Michał Wysocki

Michał Wysocki

Adwokat, od 2014 roku członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. Autor książek dotyczących praktycznych aspektów pracy prawnika i artykułów popularnonaukowych z pogranicza prawa i gier komputerowych. Twórca materiałów edukacyjnych i podcastu prawniczego "Prawo na pełnej". W wolnych chwilach zapalony czytelnik i autor niezależnych gier wideo.

Podobne Wpisy

Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz

autor Magdalena Grochocka
2025-08-14
0
sigmund TJxotQTUr8o unsplash

Choć demografia w Polsce nie napawa optymizmem, rodzice nadal mają problem ze znalezieniem miejsca w przedszkolu – zwłaszcza takiego, które oferuje wysoką jakość opieki, nowoczesne podejście i indywidualne podejście do dziecka. Samorządy nie nadążają z rozbudową publicznych placówek, a rosnące oczekiwania rodziców sprawiają, że niepubliczne przedszkola zyskują na znaczeniu. Otwarcie własnego przedszkola to dziś nie tylko odpowiedź na realne potrzeby społeczności lokalnej, ale także szansa na stabilny biznes z misją. Jak otworzyć przedszkole – wymagania formalne i prawne Otwarcie przedszkola to nie tylko pomysł na biznes – to przede wszystkim odpowiedzialność i konieczność spełnienia szeregu wymogów formalnych. Cała procedura może zająć kilka miesięcy i wymaga dobrej organizacji, ale jest w pełni wykonalna – także dla osób bez wykształcenia pedagogicznego. Rejestracja...

Czytaj więcej

Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło

autor Paweł Stasiuk
2025-08-13
0
kalkulator dokumenty

W ramach prowadzonej przez rząd deregulacji przygotowano pakiet nowelizacji przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Odnoszą się one m.in. do zasad doręczania korespondencji osobom prawnym i jednostkom nieposiadającym osobowości prawnej w postępowaniu administracyjnym oraz formy umowy leasingu. Co warto wiedzieć o nowych regulacjach? Etap legislacyjny Prezydent podpisał w dniu 5 czerwca 2025 r. ustawę z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (Dz.U. z 2025 r. poz. 769). Jej istotna część weszła w życie w dniu 13 lipca 2025 r. Cel wprowadzonych zmian Zasadniczym celem nowelizacji przepisów jest uproszczenie prawa gospodarczego i administracyjnego, co ma poprawić sytuację przedsiębiorców. Przede wszystkim chodzi tutaj o zmniejszenie liczby zbędnych...

Czytaj więcej

Rewolucja w księgowości stała się faktem. KSeF wchodzi w życie – co musisz wiedzieć?

autor Dominik Bożek
2025-07-31
0
AdobeStock 259316529 1

25 lipca 2025 roku Sejm uchwalił ustawę, która czyni Krajowy System e-Faktur (KSeF) obowiązkowym elementem polskiego krajobrazu podatkowego. Dla biur rachunkowych nie jest to już kwestia „czy”, tylko „jak” i „kiedy” się dostosować. Nadchodzi czas nieodwracalnych zmian – a przygotowania muszą zacząć się już dziś. Zmiana przesądzona – ustawa przyjęta Sejm przegłosował nowelizację ustawy o VAT, w której przewidziano obowiązek korzystania z KSeF etapami: od 1 lutego 2026 r. – dla firm o obrotach powyżej 200 mln zł, od 1 kwietnia 2026 r. – dla wszystkich pozostałych firm, od 1 stycznia 2027 r. – dla  przedsiębiorców do 10 tys. zł miesięcznego obrotu. Choć Senat ma jeszcze głosować nad ustawą, jej dalsze losy są w zasadzie przesądzone. To nie projekt. To...

Czytaj więcej

Od danych do decyzji – tak działają nowoczesne firmy. Jak analiza ilościowa może pomóc firmie?

autor Julia Mraczny
2025-07-21
0
Analiza składowych rankingu faktoringu

Jak podejmować decyzje szybciej, trafniej i z mniejszym ryzykiem dla kondycji swojego biznesu? Odpowiedzią może okazać się analiza ilościowa – podejście, gdzie wykorzystujemy liczby, dane i metody statystyczne do optymalizacji procesów biznesowych, prognozowania trendów i wspierania rozwoju firmy. W erze cyfryzacji niemal każde działanie, od sprzedaży i marketingu po logistykę i obsługę klienta, generuje dane, a umiejętność ich sprawnego przetwarzania i interpretowania jest dziś nie tyle przewagą, co koniecznością. Analiza ilościowa nie jest zarezerwowana wyłącznie dla banków inwestycyjnych czy funduszy hedgingowych. To narzędzie może być z powodzeniem wdrażane także w małych i średnich firmach, startupach, zakładach produkcyjnych czy instytucjach usługowych. Na czym polega analiza ilościowa? Analiza ilościowa to nic innego jak systematyczne podejście do podejmowania decyzji w oparciu o dane...

Czytaj więcej

Branża turystyczna wraca na szczyt – jak wykorzystać ten moment i założyć własne biuro?

autor Magdalena Grochocka
2025-08-14
0
jeshoots com mSESwdMZr A unsplash

Mimo rosnącej popularności rezerwacji online, wielu klientów wciąż ceni sobie doradztwo, bezpieczeństwo i indywidualne podejście, jakie oferują tradycyjne lub lokalne biura podróży. Co więcej – branża turystyczna po pandemii odżyła na nowo, a Polacy coraz chętniej korzystają ze zorganizowanych wyjazdów. Jeśli potrafisz połączyć pasję do podróży z przedsiębiorczym zmysłem, ten biznes może się okazać strzałem w dziesiątkę. Od czego zacząć, czyli wybór modelu działania biura podróży Pierwszym krokiem przy zakładaniu biura podróży jest określenie jego modelu biznesowego – czyli tego, czy chcesz samodzielnie organizować wyjazdy, czy sprzedawać oferty innych touroperatorów. Ta decyzja wpływa na cały dalszy proces: formalności, koszty, zakres odpowiedzialności i potencjalne zyski. Dwa podstawowe modele to: Organizator turystyki – sam tworzysz oferty, rezerwujesz hotele i transport, planujesz program....

Czytaj więcej

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

autor Dominik Bożek
2025-06-23
0
shake hands

Nowy kontrahent, duże zlecenie, świetne warunki – sytuacja, która wydaje się być idealna. Niestety, w praktyce wielu przedsiębiorców przekonało się, że pozory potrafią mylić. Gdy faktura nie zostaje opłacona, a kontakt się urywa, często jest już za późno na reakcję. Dlatego weryfikacja partnerów biznesowych w B2B to dziś konieczność, a nie formalność. Drugi raz opisujemy, jak ważna jest weryfikacja kontrahenta, ponieważ nadal dochodzą do nas głosy, że dla mikrofirm to istotny problem. Czytaj także: Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć Ryzyko współpracy z niewypłacalnym klientem Z raportów wynika, że aż 3 na 4 firmy z sektora MŚP doświadcza zatorów płatniczych. W przypadku mikrofirm każdy opóźniony przelew może prowadzić do problemów z płynnością, a nawet zagrozić dalszemu funkcjonowaniu firmy. „Jedziesz...

Czytaj więcej

Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku

autor Marek Polubiatko
2025-06-16
0
sprzedaz komputer

Polski system podatkowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych w całej Europie. Wedle raportu PwC z połowy 2024 roku, bazującego na dokumencie Parlamentu Europejskiego z lutego 2023 roku "Overview on the tax compliance costs faced by European enterprises – with a focus on SMEs", na wypełnianie obowiązków podatkowych polscy przedsiębiorcy poświęcają rocznie średnio 334 godziny. Plasuje to Polskę na przedostatnim miejscu w całej Europie. Gorzej jest tylko w Bułgarii (441). Dla porównania w Danii są to 132 godziny, we Francji 134, a w Niemczech – 218. Wynikiem skomplikowanego prawa są również liczne wątpliwości interpretacyjne. W związku z tym warto wiedzieć, czym jest indywidualna interpretacja podatkowa i jak wystąpić z takim wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Co to jest indywidualna...

Czytaj więcej

Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom

autor Paweł Stasiuk
2025-06-12
0
zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje istotne zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Mają one związek z postępującą cyfryzacją usług publicznych. Czego będą dotyczyć nowe regulacje i jak wpłyną one na sytuację przedsiębiorców? Prosty dostęp do danych Zgodnie z planowanymi zmianami (numer z wykazu UD50) podmioty uprawnione uzyskają możliwość dostępu do danych zamieszczonych w KRS za pośrednictwem API. Są to usługi sieciowe, które umożliwiają automatyczne pobieranie danych przez systemy informatyczne. Żeby jednak było to możliwe, konieczna jest zgoda Ministra Sprawiedliwości. W tym kontekście należy dodać, iż chodzi tutaj o podmioty publiczne, a więc np. urzędy i sądy, a także o podmioty niepubliczne, które realizują zadania publiczne (np. niektóre fundacje). Do uzyskania zgody Ministra Sprawiedliwości, o której mowa powyżej, niezbędne jest spełnienie przez dany...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

michel moran

Co się składa na imperium Michela Morana?

2024-04-09
klucze mieszkanie

Za brak zgłoszenia najmu do urzędu skarbowego możesz zapłacić nawet 100 000 zł

2024-08-12
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

platforma online zakupy

Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe

2025-08-18
konto w banku

Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?

2025-08-14
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?