Michel Moran to Francuz o hiszpańskich korzeniach, profesjonalny szef kuchni i restaurator z doświadczeniem, dla którego zawód kucharza to nie tylko profesja, ale i pasja. Poza profesjonalizmem Michel Moran zaskarbił sobie sympatię rzeszy Polaków, dzięki swojej naturalności, otwartości i humorowi. Jednak dzisiaj prześledzimy głównie jego zawodowe kroki. Czym zajmuje się Michel Moran? Jak doszedł do swojej pozycji w Polsce? Jaki jest jego przepis na biznes?
Michel Moran – krótka biografia
Michel Moran urodził się w Paryżu, chociaż jego rodzina pochodziła z Andaluzji. Dzięki temu uzyskał podwójne obywatelstwo – hiszpańskie i francuskie – ale jak sam mówił, w żadnym z tych krajów nie czuł się naprawdę na swoim miejscu. Młodego Michela zawsze ciągnęło do świata gastronomii, dlatego od najmłodszych lat starał się poznać go od kuchni.
Jego przygoda z gastronomią zaczęła się w słynnej szkole Jean Drouant. Tam skierowano go na praktyki zawodowe, między innymi, w pięciogwiazdkowym hotelu Royal Monceau, zlokalizowanym w samym sercu Paryża, gdzie szefami kuchni były takie osobistości Gabriel Biscaye czy Bernard Loiseau. Swoją przygodę przeżył także w restauracji Le Jardin oznaczonej dwiema gwiazdkami w przewodniku Michelin.
Potem także nie zwalniał tempa. Doświadczenie kulinarne zdobywał w całej Europie. Gotował w jednej z najstarszych restauracji w Paryżu Auberge du Vert Galant, w szwajcarskim hotelu La Reserve oraz w pięciogwiazdkowym hotelu Beau Rivage w centrum Genewy. Był także szefem kuchni w elitarnym klubie Griffings. Pracował także w Niemczech i Luksemburgu. W Niemczech szefował we francuskiej restauracji Erno´s Bistro z gwiazdką Michelin, a w Luksemburgu w La Lorraine, a następnie w Mosconi. To tam poznał swoją obecną żonę Halinę, dla której przeprowadził się do Polski.
W 2006 roku został odznaczony francuskim Orderem Zasługi Rolniczej, przyznanym przez ministra rolnictwa Dominique Bussereau, za promowanie krajowych produktów rolnych oraz ryb i owoców morza. Od 2004 do 2020 roku był właścicielem i szefem kuchni restauracji Bistro de Paris, mieszczącej się w budynku warszawskiej Opery Narodowej, która w 2012 roku otrzymała rekomendacje od Michelina. W tym samym roku zasiadł w jury programu MasterChef i wtedy do tytułu uznanego restauratora i szefa kuchni dodał miano osobowości publicznej.
Imperium Michela Morana
Michel działał na Polskim rynku na długo przed zdobyciem popularności. Jednak to sława, zdobyta dzięki programowi MasterChef, była prawdziwą przepustką do wielkiego świata biznesu.
Przyjrzyjmy się bliżej działalności Michela Morana. Z czego składa się jego imperium?
MasterChef
Fundamentem imperium Michela w Polsce jest zdecydowanie udział w legendarnych programach MasterChef i MasterChef Junior. To właśnie dzięki nim słynny szef kuchni dał się poznać szerszej publiczności i zaskarbił sobie jej sympatię swoją charyzmą i pozytywnym podejściem do życia. W tym roku przypada dziesiąty jubileusz zasiadania w jury Masterchefa dla dorosłych, a Michel wciąż jest ulubionym jurorem Polaków. Ten program przyniósł mu popularność i otworzył przed nim nowe możliwości zawodowe, o których porozmawiamy teraz.
Restauracje
Jak już wspomnieliśmy, Michel do Polski poszedł za głosem serca. Do tego kroku zmusiła go miłość do żony, jednak kucharz szybko odnalazł się w nowym miejscu i w 2004 roku otworzył swoją pierwszą restaurację Bistro De Paris. Lokal mieścił się w budynku warszawskiej Opery Narodowej i w 2012 roku otrzymał rekomendację w przewodniku Michelin. Miejsce przez lata cieszyło się najlepszą opinią krytyków i gości, jednak na przełomie 2020 i 2021 roku zamknięto jego podwoje. Jak przyznał w wywiadzie dla Plejady przyczyną zamknięcia było wewnętrzne wypalenie oraz brak pomysłów na dalszy rozwój lokalu, które zbiegły się w czasie z początkiem pandemii. Kucharz stracił zapał do pracy, a jak twierdzi: „W naszym zawodzie jak każdy musimy wstać rano i powiedzieć: kurczę, super, że idę do pracy. Będzie miło i przyjemnie. Już na końcu nie miałem tego. 17 lat to samo miejsce. Wypaliłem się, męczyłem się, nie miałem nowego pomysłu, nie miałem chęci i czułem, że jest to moment, a nie słyszałem o pandemii, że muszę coś innego robić”.
Nie oznacza to jednak końca kariery Michela, jako restauratora. Słynny kucharz prowadzi także drugi lokal – MaMaison. Jak sam twierdzi: „W przeciwieństwie do poprzednich doświadczeń postanowiłem stworzyć miejsce z dala od zgiełku wielkiego miasta, w cichej i spokojnej okolicy, w otoczeniu przyrody urokliwej o każdej porze roku, w miejscu, gdzie czas płynie wolniej”. I chyba mu się to udało, oto jaką recenzję wystawiła mu jedna z tiktokowych krytyczek kulinarnych „Odwiedzałam kilkukrotnie jego restaurację, bo sama nie wierzyłam w to, czego tam doświadczyłam za pierwszym razem. Pan Michel to ciepły i przesympatyczny człowiek. Wita się z każdym gościem i dba o dobrą atmosferę”. – @agatestuje.
Słynny szef jest bardzo aktywny w mediach społecznościowych, szczególnie w serwisie Instagram – jego profil obserwuje nieco ponad 105 tysięcy osób. Tam kucharz dzieli się poradami ze świata kulinariów, zdjęciami swoich uroczych maltańczyków oraz promuje swoje projekty. Co więcej, prawdopodobnie sam prowadzi swoje kanały, albo znalazł kogoś, kto fantastycznie oddaje jego akcent i humor.
Kurs kulinarny
Michel sprawdza się nie tylko w roli gospodarza i kucharza, ale i biznesmena, który dobrze zna się na dywersyfikacji źródeł swoich dochodów. Poza swoim biznesem restauracyjnym i instagramowym szef oferuje także swój autorski kurs gastronomiczny. W tym projekcie słynny kucharz w ciągu dziesięciu lekcji w formacie wideo, obiecuje, że nawet laików nauczy gotować, jak szef kuchni. Kurs będzie dostępny od 15 listopada w cenie 699 zł, natomiast teraz trwa przedsprzedaż szkolenia w promocyjnej cenie 299 zł. Oto, w jaki sposób opowiada o kursie sam Michel: „W przygotowywaniu posiłków nie chodzi o poznawanie konkretnych przepisów, ale całej filozofii gotowania, którą wykorzystamy przy wielu produktach”.
Książki
Michel Moran jest autorem trzech książek kucharskich („Moje smaki TW”, „Doradca Smaku”, „Doradca Smaku 2”) i bohaterem jednej biografii pod tytułem „Chef. Historia Michela Morana”. W swoich książkach zdradza tajniki francuskiej kuchni i restauratorstwa.
Doradca smaku
Michel Moran jest także twarzą i partnerem marki przypraw Prymat oraz strony internetowej DoradcaSmaku. W ramach tego projektu Michel prowadzi program kulinarny, uczestniczy w licznych wydarzeniach gastronomicznych i jest autorem przepisów na ciekawe potrawy publikowanych na stronie.
Kolekcja smaków
Charyzmatyczny kucharz z Francji był także gospodarzem programu „Kolekcja Smaków” dostępnym na platformie Player. W tym programie Michel zapraszał na kolację znane i lubiane osobowości ze świata sportu, filmu, telewizji. Jego gośćmi byli: Dorota Wellman, Janek Błachowicz, bracia Collins, Bartek Kasprzykowski, Agnieszka Cegielska oraz Qczaj.
10 wizyt Michela Morana
Rok 2022 to dla Michela czas pełen nowych wyzwań zawodowych. Po sukcesie w Masterchefie szef odkrył w sobie duszę prezentera. Ostatnio na platformie Player opublikowano pierwszy program kulinarny prowadzony przez Michela na antenie TTV pod tytułem „10 wizyt Michela Morana”. W tym formacie gospodarz programu wybiera się w kulinarne podróże po Polsce. W pierwszym sezonie odwiedził kucharzy-pasjonatów z najpiękniejszych miejsc w naszym Polsce i wspólnie gotował pośród łąk, pól, lasów i jezior.
Ambasador marki
Michel jest także ambasadorem znanej marki Zweiger. W asortymencie firmy znajdują się noże, garnki, patelnie, zastawa stołowa i akcesoria kuchenne. Wcześniej swoim nazwiskiem sygnował linię garnków klasy premium, a od marca tego roku popularny i lubiany szef kuchni rozszerzył swoją współpracę i promuje wszystkie produkty Zwieger.
Reklama
Ostatnim składnikiem imperium znanego kucharza jest działalność reklamowa. W swojej karierze Michel promował wiele marek związanych z kulinariami i sprzętem kuchennym. Ostatnio zobaczyć go można w reklamach produktów Lisner, Neonet i Prymat.
Michel Moran – czemu zawdzięcza swój sukces?
Michel Moran jest profesjonalistą w sferze gotowania i prowadzenia lokali gastronomicznych. W swoim fachu osiągnął niemal wszystko. Został zauważony przez najlepszych krytyków w branży, a jego restauracja została zarekomendowana w słynnym przewodniku Michelin. Jednak śmiemy sądzić, że nie sama wiedza i zręczność w kuchni przesądziła o jego sukcesie.
Naszym zdaniem największym katalizatorem jego podbojów była jego osobowość. Michel dał się poznać, jako człowiek sympatyczny, otwarty i naturalny, który nie boi się próbować nowych rzeczy. I to właśnie jego charakter widać w każdym z jego projektów. To człowiek przyjazny ludziom, o czym świadczy nie tylko jego każde wystąpienie w Masterchefie, ale i fakt, że poświęca czas na przywitanie każdego gościa swojej restauracji. Na jego sukces złożyła się także jego szczerość i naturalność, a to zauważyły największe marki, które chętnie oferują mu kontrakty reklamowe, ponieważ chcą byś kojarzone z tym człowiekiem i wiedzą, że ludzie mu ufają.
Fot. TVN