• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2026
  • Ranking faktoringu
  • KSeF Pytania i Odpowiedzi
czwartek, 8 października, 2026
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Amortyzacja lokali mieszkalnych – ostatni bastion upadł?

Aleksandra Pluta autor Aleksandra Pluta
2023-08-17
w Alarm podatkowy
0
nieruchomosc klucz

Nowy Ład wprowadził szereg zmian do polskiego systemu podatkowego, które wpłynęły na opłacalność inwestowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jedną z nich był ostateczny zakaz amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Drugą –  opodatkowanie przychodów najmu prywatnego wyłącznie zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W ostatnim czasie zapadły dwa sprzeczne wyroki w sprawach dotyczących zaliczania odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych do kosztów uzyskania przychodów. Jeden z nich (wydany przez WSA w Łodzi) na nowo budzi nadzieję na zakładany zwrot z inwestycji we właścicielach nieruchomości mieszkalnych. Jednak, wyrok NSA z 13 lipca 2023 roku, gasi ją w zarodku. Czy ostatni bastion już upadł?
ksiegowosc automatyczna reklama

Spis treści schowaj
1 Amortyzacja mieszkania tarczą podatkową przedsiębiorcy do końca 2022 roku
2 Najem prywatny = ryczałt
3 Sposób na amortyzację w kosztach od 2023 roku?
4 Zakaz amortyzacji niezgodny z Konstytucją RP? Przełomowy wyrok WSA!
5 NSA ostudziło entuzjazm…
6 Podsumowanie

Amortyzacja mieszkania tarczą podatkową przedsiębiorcy do końca 2022 roku

Do końca 2021 roku, przedsiębiorcy mieli możliwość zaliczania odpisów amortyzacyjnych:

  • budynków mieszkalnych wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami,
  • lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość,
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
  • prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • lokali służących prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawianych albo wynajmowanych na podstawie umowy do kosztów uzyskania przychodów.

Warunkiem było wprowadzenie lokalu mieszkalnego do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej i dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. W roku 2022 na mocy przepisów przejściowych Nowego Ładu możliwość taka pozostała tylko tym przedsiębiorcom, którzy wybudowali lub zakupili oraz wprowadzili do ewidencji środków trwałych nieruchomość mieszkalną przed 1 stycznia 2022 roku. Jednak koszty uzyskania przychodu z tytułu odpisów amortyzacyjnych mogli rozpoznawać nie dłużej niż do końca grudnia. Przedsiębiorca, który wybudował lub zakupił nieruchomość mieszkalną na cele związane z działalnością gospodarczą po 1 stycznia 2022 roku, w związku z art. 22c i art. 16c pkt. 2a ustawy o PIT, nie ma prawa jej amortyzować ani zaliczać do kosztów uzyskania odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, nie ma także prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z nabyciem mieszkania (PCC, opłaty notarialne, skarbowe, prowizje lub odsetki od kredytu) oraz remontu, które zostały poniesione przed dniem przyjęcia lokalu do użytkowania (sygn. 0115-DIT3.4011.595.2022.3.AWO). W myśl art. 22g ust 3 ustawy o PIT, powinny one powiększać wartość początkową środka trwałego i zwiększać wysokość odpisu amortyzacyjnego. Brak amortyzacji oznacza, że nie zostaną one rozpoznane kosztowo aż do momentu ewentualnej sprzedaży (sygn. 0111-KDIB1-1.4010. 495.2022.1.SH). Począwszy od 2023 roku, odpisy amortyzacyjne od budynków i lokali mieszkalnych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od tego kiedy zostały kupione lub wybudowane oraz przyjęte do użytkowania. To koniec tarczy podatkowej dla przedsiębiorców m.in. prowadzących działalność w zakresie najmu budynków i lokali mieszkalnych. W niektórych przypadkach koszt wynikający z miesięcznego odpisu amortyzacyjnego lokalu mieszkalnego oraz zapłaconych odsetek od kredytu przewyższał przychód z najmu. Oznaczało to, że przedsiębiorca nie tylko nie płacił podatku od najmu mieszkania, ale także obniżał podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym w odniesieniu do pozostałych dochodów z działalności gospodarczej. Na szczęście, zgodnie ze stanowiskiem KIS, pozostałe wydatki, w tym zapłacone odsetki od kredytu, związane z nieruchomościami mieszkalnymi użytkowanymi w działalności gospodarczej nie są na ten moment kwestionowane i mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Najem prywatny = ryczałt

Nowy Ład nie odebrał jednak przedsiębiorcom wyboru sposobu opłacania podatku dochodowego z tytułu najmu budynków i lokali mieszkalnych. W dalszym ciągu, świadcząc usługi najmu w ramach działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek dochodowy zarówno na zasadach ogólnych, liniowo oraz w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Osoby fizyczne osiągające dochody z tzw. najmu prywatnego takiego wyboru nie mają. Od 2023 roku muszą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu przychodów z najmu. Stawka podatku wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł ( art. 12 ust 4 pkt 1 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym)  Przed wprowadzeniem nowoładowych zmian, zależnie od wyboru podatnika, najem prywatny mógł być opodatkowany na zasadach ogólnych (wg. skali podatkowej) lub zryczałtowanym podatkiem. Opodatkowaniu podlegać mógł dochód, a nie przychód a podatnik mógł rozpoznawać koszty uzyskania przychodu (w tym amortyzację). Oznacza to, że przed zmianami, osoba osiągająca dochody z najmu prywatnego również mogła wykorzystać efekt tarczy podatkowej wybierając opłacanie podatku z najmu prywatnego na zasadach ogólnych.

Podobne artykuły

przeliczanie pieniedzy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

2026-10-06
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

2026-10-06
stary czlowiek

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

2026-10-05
wniosek dodatek weglowy

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

2026-10-05
zalamany przedsiebiorca

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

2026-09-25
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

2026-09-22

Sposób na amortyzację w kosztach od 2023 roku?

W niektórych przypadkach, przedsiębiorcy w dalszym ciągu mogą zaliczać w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dotyczące nieruchomości mieszkalnych. Nieruchomość nie może mieć jednak charakteru czysto mieszkalnego a ponad połowę jej powierzchni powinna być wykorzystywana do celów niemieszkalnych (przez niewyodrębnione lokale usługowe). Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych, nieruchomość spełniająca powyższe warunki klasyfikowana jest jako budynek niemieszkalny (KŚT 103), których zakaz amortyzacji nie obejmuje. Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza Dyrektor KIS (sygn. 0115-KDIT3.4011.278.2023.2.AD). Warto zwrócić uwagę, że błędna klasyfikacja budynku może narazić podatnika na poważne konsekwencje podatkowe w przyszłości. Każdy przypadek powinien być analizowany indywidualnie, ze względu na to, że szczegółowe warunki, które musi spełniać budynek zawarte są w przepisach prawa budowlanego a nie podatkowego. Ponadto, dyrektor KIS w wydawanych interpretacjach indywidualnych nie ocenia prawidłowości kwalifikacji nieruchomości do konkretnego KŚT. Organem uprawnionym do dokonywania takiej kwalifikacji jest GUS. Podatnik, dokonując samodzielnej kwalifikacji, w składanym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, ryzykuje sporem podatkowym w razie odmiennego stanowiska organu podatkowego w kwestii charakteru budynku. Co więcej, trwała zmiana przeznaczenia budynku np. na potrzeby mieszkalne, może skutkować brakiem możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych w koszty podatkowe.

Zakaz amortyzacji niezgodny z Konstytucją RP? Przełomowy wyrok WSA!

Wyrok WSA w Łodzi z 27 czerwca 2023 roku (sygn. I SA/Łd 258/23) na nowo rozbudził nadzieje przedsiębiorców wynajmujących mieszkania. Skarżąca zarzuciła przepisom zakazującym zaliczania odpisów amortyzacyjnych budynków i lokali mieszkalnych (zakupionych lub wybudowanych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych  przed 1 stycznia 2022 roku) w koszty uzyskania przychodów niezgodność z Konstytucją – jej art. 2 (zasada ochrony praw nabytych i interesów w toku) i art. 32 (zasada równości). Sąd to stanowisko w pełni podzielił i stwierdził, że miał prawo dokonać samodzielnej oceny konstytucyjności przepisów, których naruszenie zarzucano w skardze na interpretację indywidualną prawa podatkowego. W wyroku sąd powołał się na uprawnienie sądu administracyjnego do odmowy zastosowania przepisu sprzecznego z Konstytucją bez kierowania pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego w przypadkach oczywistej niekonstytucyjności przepisu ustawy, a więc gdy ustawodawca wprowadził regulację identyczną jak norma objęta już wyrokiem Trybunału.

Wcześniejsza wypowiedź TK co do niekonstytucyjności określonej normy prawnej nie pozostaje zatem bez znaczenia dla stosowania normy zamieszczonej w przepisie tożsamym. W takim przypadku dochodzi bowiem do obalenia domniemania konstytucyjności przepisu, który nie podlegał rozpoznaniu przed Trybunałem (wyrok TK z dnia 22 maja 2007 r., SK 36/06, OTK ZU 50/6/A/2007).(…) Mając to na uwadze Sąd stwierdził, że przepis pkt 2a dodany do art. 16c u.p.d.o.p. z mocą od 1 stycznia 2022 r. wykluczający odtąd możliwość amortyzacji budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, z dopuszczalnością – na podstawie art. 71 ust. 2 ustawy nowelizującej – amortyzacji takich budynków i lokali nabytych lub wytworzonych przed dniem 1 stycznia 2022 r. jeszcze tylko przez rok – do 31 grudnia 2022 r. – należy ocenić jednoznacznie jako niezgodny z wynikającą z art. 2 Konstytucji RP zasadą ochrony praw nabytych i interesów w toku. Oczywista niekonstytucyjność tych rozwiązań wynika z porównania ich skutków z wnioskami przeprowadzonej już wcześniej przez TK analizy konstytucyjności analogicznych przepisów u.p.d.o.p. Jak stwierdzono w wyroku TK z dnia 10 lutego 2015 r., P 10/11, „art. 4 w związku z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 95, poz. 1101 oraz z 2002 r. Nr 100, poz. 923) w zakresie, w jakim od 1 stycznia 2000 r. pozbawił podatników podatku dochodowego od osób prawnych możliwości amortyzacji prawa użytkowania udziału w nieruchomości, wprowadzonego do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych przed 1 stycznia 1999 r., jest niezgodny z wywodzoną z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadą ochrony interesów w toku”.

Sąd uchylił tym sam niekorzystną dla podatnika interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego.

NSA ostudziło entuzjazm…

Niestety, 13 lipca 2023 roku NSA wydało niekorzystny wyrok dla wynajmujących nieruchomości mieszkalne (sygn. akt II FSK 119/23). Skład sędziowski nie dopatrzył się naruszenia praw nabytych w kwestii zakazu amortyzacji nieruchomości mieszkalnych. Zdaniem sądu, zmiana warunków społecznych i gospodarczych może wymagać nie tylko zmiany obowiązującego prawa, ale także wprowadzania w życie nowych regulacji prawnych, z którymi podatnicy powinni się liczyć. W uzasadnieniu, powoływano się także na długie vacatio legis przepisów zakazujących zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu, dzięki któremu podatnicy mogli rok dłużej korzystać ze starych zasad opodatkowania.

Podsumowanie

Przepisy Nowego Ładu, w połączeniu z rekordowym oprocentowaniem kredytów hipotecznych, wprowadziły spore zamieszanie na rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem. Dalszy los możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości mieszkalnych do kosztów uzyskania przychodów pozostaje nieznany. Pojedyncze orzeczenia, które zapadły w sprawach amortyzacji lokali mieszkalnych po zmianie przepisów bywają sprzeczne. Utrudnia decyzję, czy warto występować na drogę sądową w swojej indywidualnej sprawie. Należy pamiętać, że przytaczane wyroki zapadały w jednostkowych sprawach a rozbieżność orzeczeń lub mnogość linii orzeczniczych w podobnych sprawach nie jest niczym nowym w polskim orzecznictwie.

5/5 - (2 votes)
Tags: alarm podatkowyamortyzacja lokali mieszkalnychksiegowośćpodatki
Share2Share
Aleksandra Pluta

Aleksandra Pluta

Księgowa z 10-letnim doświadczeniem we współpracy z podmiotami zarówno z kapitałem polskim, jak i zagranicznym, prowadzącymi działalność w różnych formach i na różną skalę. Absolwentka SGH w Warszawie. Zdecydowanie częściej liczy, niż pisze. W swoich tekstach stara się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce.

Podobne Wpisy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
przeliczanie pieniedzy

Seniorzy nie otrzymają obecnie 1600 zł miesięcznie za wychowanie dzieci. Taka propozycja rzeczywiście trafiła do Sejmu, ale nie stała się obowiązującym świadczeniem. Jedna z petycji została pozostawiona bez rozpatrzenia. Równolegle w Sejmie znajduje się podobna sprawa, w której posłowie wcześniej zwrócili się o stanowisko do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Informacje o „podwójnym 800 plus” dla seniorów ponownie pojawiły się 6 października. Chodzi o pomysł wypłacania 1600 zł miesięcznie rodzicom, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci pracujących obecnie w Polsce i odprowadzających tutaj podatki oraz obowiązkowe składki. Nie jest to rozszerzenie programu Rodzina 800 plus, które już weszło w życie. Nie ma także ustawy przyznającej takie pieniądze emerytom. Rodzina 800 plus nie obejmuje rodziców dorosłych dzieci Obecne świadczenie wychowawcze...

Czytaj więcejDetails

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny wynosi w 2026 roku 366,67 zł miesięcznie. Osoby, które ukończyły 75 lat i mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują go z urzędu. Młodsi mogą dostać świadczenie po spełnieniu dodatkowych warunków i złożeniu dokumentów do ZUS. Kolejna zmiana wysokości dodatku nastąpi wraz z waloryzacją świadczeń w marcu 2027 roku. Dodatek pielęgnacyjny jest jednym ze świadczeń wypłacanych razem z emeryturą lub rentą. Marcowa waloryzacja w 2026 roku podniosła jego wysokość do 366,67 zł miesięcznie. Nie każdy uprawniony musi jednak przechodzić tę samą procedurę. Kluczowa granica to 75. rok życia. Dodatek pielęgnacyjny po 75. roku życia jest przyznawany automatycznie Emeryt lub rencista, który kończy 75 lat, nie musi składać do ZUS wniosku o dodatek pielęgnacyjny. Świadczenie jest przyznawane z urzędu...

Czytaj więcejDetails

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
stary czlowiek

Rząd nie prowadzi prac nad podwyższeniem ustawowego wieku emerytalnego – wynika z najnowszej deklaracji minister rodziny Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Obecne granice, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, pozostają bez zmian. Jednocześnie w Sejmie pojawiła się propozycja wprowadzenia wspólnego wieku emerytalnego na poziomie 62 lat. To jednak petycja, a nie projekt ustawy. Debata o wieku emerytalnym wróciła za sprawą kilku różnych propozycji, które nie tworzą jednego rządowego planu. Jedna z nich zakłada zrównanie wieku kobiet i mężczyzn, druga pojawiła się w formie petycji skierowanej do Sejmu. Minister rodziny deklaruje jednak, że gabinet nie pracuje nad podwyższeniem obecnej granicy. Nie ma na ten temat dyskusji. Jest pełne zrozumienie niemal wszystkich członków rządu, że nie ma mowy o podwyższaniu ustawowego...

Czytaj więcejDetails

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
wniosek dodatek weglowy

Nowe zasady liczenia stażu pracy zwiększyły wydatki części urzędów na dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Instytucje publiczne nie dostały na ten cel dodatkowego finansowania, dlatego szukają oszczędności w funduszu nagród, podwyżkach i nowych etatach. Jednocześnie do Sejmu trafiła petycja dotycząca kolejnych świadczeń dla osób z najdłuższym stażem. Od 1 stycznia 2026 r. sektor publiczny stosuje rozszerzone zasady ustalania stażu pracy. Do okresów zatrudnienia mogą być obecnie zaliczane m.in. lata prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Od 1 maja podobne przepisy obowiązują również pracodawców prywatnych. Zmiana ma bezpośredni wpływ na uprawnienia pracowników. Wyższy staż pracy może przyspieszyć uzyskanie prawa do dłuższego urlopu, zwiększyć dodatek za wieloletnią pracę albo spowodować wcześniejszą wypłatę nagrody jubileuszowej. W administracji pojawił się...

Czytaj więcejDetails

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

autor Dominik Bożek
2026-09-25
0
zalamany przedsiebiorca

Zakup samochodu za 50 tys. zł albo wpłata 60 tys. zł wkładu własnego do mieszkania mogą zainteresować urząd skarbowy, jeśli wcześniejsze dochody podatnika nie wyjaśniają, skąd pochodziły pieniądze. W takim przypadku fiskus może poprosić o wskazanie źródła środków. Gdy część wydatków nie znajduje pokrycia w opodatkowanych lub nieopodatkowanych zgodnie z prawem przychodach, podatek od nieujawnionych źródeł wynosi 75 proc. Nie jest jednak liczony automatycznie od wartości całego zakupu. Podatek 75 proc. dotyczy niewyjaśnionej części wydatków Przepisy o przychodach z nieujawnionych źródeł nie dotyczą wyłącznie wielomilionowych majątków. Punktem wyjścia jest porównanie wydatków podatnika z pieniędzmi, których pochodzenie potrafi wykazać. Ustawa o PIT przewiduje, że podstawą opodatkowania jest nadwyżka wydatków nad przychodami opodatkowanymi oraz przychodami nieopodatkowanymi zgodnie z przepisami. Od tak ustalonej...

Czytaj więcejDetails

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

autor Aleksandra Pluta
2026-09-22
0
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Różnica między kwotą zaliczek na PIT wynikającą z ksiąg a kwotą widoczną w e-Urzędzie Skarbowym? Wpłata, która została zaliczona przez urząd na inną należność? Zaległość, o której księgowy dowiaduje się dopiero od klienta? Do tej pory wyjaśnienie takich sytuacji często wymagało zaangażowania podatnika. Klient logował się do e-US, pobierał dane albo robił zrzuty ekranu i przekazywał je księgowemu. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła rozwiązanie tego problemu. Nowa usługa pozwala osobie fizycznej lub organizacji przekazać wskazanej osobie dostęp do danych znajdujących się w e-US. Upoważniony ma prawo wyłącznie do ich odczytu, a nie do podejmowania działań w imieniu podatnika. Księgowy może więc zweryfikować potrzebne dane bez możliwości dokonywania zmian czy podejmowania innych czynności na koncie klienta. Sprawdź, jak działa nowa funkcja e-Urzędu...

Czytaj więcejDetails

Podatek od dobroczynności – fiskus żąda VAT od zakwaterowania ukraińskich uchodźców!

autor Aleksandra Pluta
2026-09-14
0
ukraina wojna flaga

W 2022 roku państwo potrzebowało miejsc dla ludzi uciekających przed wojną i korzystało z pomocy przedsiębiorców. Dziś część tych przedsiębiorców słyszy od fiskusa, że od pieniędzy otrzymanych za zakwaterowanie uchodźców powinna była zapłacić VAT. Nie są to spory o kilkaset złotych. W przypadku Hotelu Mieszko w Gorzowie Wielkopolskim pojawiła się informacja o około 1,2 mln zł zaległego VAT oraz około 255 tys. zł podatku dochodowego. Hotel miał udzielić pomocy około 2,5 tys. uchodźców. Przedsiębiorca otrzymywał około 70 zł brutto za osobę za dobę. Skąd podatek, skoro osoby uciekające przed wojną mieszkały w hotelach bezpłatnie? Bezpłatnie dla uchodźcy nie znaczy nieodpłatnie na gruncie VAT dla udzielającego świadczenia. Hotelarze otrzymywali pieniądze od państwa za konkretne zakwaterowanie i wyżywienie, co sprawia, że organ...

Czytaj więcejDetails

E-Doręczenia po 1 października. Co zrobić bez adresu i kiedy biegnie 14 dni

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
kalendarz podatkowy

Brak sankcji za nieutworzenie adresu do e-Doręczeń nie usuwa obowiązku ani ryzyka przeoczenia pisma. Działanie firmy zależy od tego, czy nie ma jeszcze ADE, czeka na rozpatrzenie wniosku, czy korzysta już z aktywnej skrzynki. Po 1 października przedsiębiorcy nie są w jednej sytuacji. Inaczej działa firma bez adresu, inaczej ta, której wniosek czeka na rozpatrzenie, a jeszcze inaczej przedsiębiorca z aktywną skrzynką. Najpierw trzeba więc ustalić stan firmy, a dopiero później ocenić kanał doręczenia i termin reakcji. Nie masz ADE. Najpierw ustal, czy obowiązek już cię dotyczy Jeżeli jesteś przedsiębiorcą objętym obowiązkiem e-Doręczeń, brak kary za niedotrzymanie terminu nie oznacza, że obowiązek przestał istnieć. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 1 października 2026 r., że nie ma sankcji za niezałożenie adresu...

Czytaj więcejDetails
Więcej

Rekomendowane.

zmartwiony przedsiebiorca

Nowy podatek od aktywów: Senat przyjął ustawę o OKI

2026-08-03
zalamany przedsiebiorca

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

2026-09-25

Rankingi dla firm

Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking programów do fakturowania Ranking programów KSeF Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking kantor internetowy Ranking ubezpieczenie mieszkania Kredyty dla firm Ranking najlepszych leasingów Ranking najlepszych programów dla biur rachunkowych Ranking najlepszy programów do mailingu Ranking programów do fakturowania

Poszukujesz finansowania?

Porozmawiaj z ekspertem
z efaktor!

Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

stacja beznynowa paliwo

Benzyna tanieje. Nowa cena maksymalna paliw od 8 października 2026 roku

2026-10-08
mloda osoba przy biurku

PESEL zastrzeżony, a wezwania do zapłaty za cudze samochody. Przepisy nie chronią przed wszystkim

2026-10-08
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2026
  • Technologia

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Not enough quota to unlock this post
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?