Spór pomiędzy InPost a Allegro trwa od kilku lat, natomiast głośno zrobiło się o nim dopiero w 2025 roku. Wbrew temu, co można usłyszeć w opinii publicznej, nie jest to tylko kwestia faworyzowania metody dostawy należącej bezpośrednio do platformy handlowej (Allegro One Box) kosztem maszyn Paczkomat InPost. Na spór należy spojrzeć znacznie szerzej jako na kontrolę nad logistyką w polskim e-commerce.
Współpraca InPostu i Allegro, czyli od partnerów do rywali
Polski e-commerce zaczął dynamicznie rosnąć już w latach 2000. Natomiast prawdziwa eksplozja nastąpiła po 2010 roku, co było wynikiem upowszechnienia Internetu, smartfonów, rozwoju marketplace’ów, wygodnych płatności i dostaw. W kategorii logistyki i dostaw duża w tym zasługa spółki InPost, która w całej Polsce ma już przeszło 27 000 maszyn Paczkomat.
Po pojawieniu się nowatorskiej metody dostawy współpraca InPostu i Allegro była niejako naturalna. Z jednej strony jest największa platforma sprzedażowa w kraju, która potrzebowała taniej i skalowalnej logistyki z możliwością obsługi rosnącej liczby transakcji. Z drugiej znajduje się InPost potrzebujący dużego partnera, który zapewniał stabilny wolumen przesyłek.
Automaty paczkowe szybko stały się jedną z najczęściej wybieranych form dostawy na Allegro. Zwiększyły one wygodę klientów i obniżyły koszty ostatniego etapu dostawy – od sortowni do klienta. Mogłoby się wydawać, że współpraca jest wzorcowa – Allegro generuje ogromną liczbę paczek, a InPost konsekwentnie rozbudowuje sieć automatów i liczy zyski.
Pęknięcia zaczęły pojawiać się, kiedy InPost urósł do rozmiarów, które pozwalają myśleć spółce o kontroli nad logistyką. Wówczas firma mogła postawić się platformie marketplace, która wcześniej wykorzystywała dominującą pozycję i narzucała na przewoźników presję cenową.
Przeczytaj też: Na barkach Goryla. Telewizja Republika testuje siły w e-handlu
Allegro Smart jako zarzewie konfliktu InPost – Allegro
Początków konfliktu dwóch dużych spółek można szukać po wprowadzeniu w 2018 roku Allegro Smart. To program abonamentowy oferujący klientom darmowe dostawy do maszyn Paczkomat i punktów odbioru (darmowe są także zwroty). Wszystko w zamian za roczną lub miesięczną opłatę. W 2025 roku to standardowo 59,90 zł (opłata roczna) lub 14,99 zł (miesięczna), jednak Allegro często oferuje promocje obniżające cenę.
Według informacji podanych przez Allegro, na koniec września 2025 roku z programu korzystało już 7 milionów użytkowników. Allegro Smart zmienia zachowania konsumentów. Równocześnie pozwala Allegro centralnie zarządzać warunkami dostaw w całym ekosystemie, realizowanych po stawkach ustalanych na poziomie platformy. Jako lider w polskim e-commerce, marketplace mógł narzucać jednolite warunki współpracy operatorom logistycznym, oczekując od firm przewozowych bardzo konkurencyjnych cen.
Według spółki InPost poziom wynagrodzenia za obsługę pojedynczej paczki przestał odpowiadać skali ponoszonych nakładów. Zwłaszcza przy stale rosnących kosztach utrzymania maszyn Paczkomat, logistyki i pracy. Relacja pomiędzy kosztami stałymi a stawkami jednostkowymi miała nie odpowiadać rzeczywistości rynkowej.
Przeczytaj też: Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką
Automaty Allegro One Box i eskalacja konfliktu
Rozwój infrastruktury InPost oznaczał coraz większe uzależnienie platformy od jednego operatora dostaw. Z perspektywy Allegro niosło to w sobie ryzyko kosztowe i operacyjne, jeżeli doszłoby do pogorszenia relacji handlowych pomiędzy partnerami. W związku z tym platforma zaczęła poszukiwać rozwiązań służących dywersyfikacji i zabezpieczenia biznesu.
Tak w 2021 roku pojawiła się sieć punktów odbioru paczek Allegro One Point. Natomiast w 2022 roku platforma uruchomiła własne automaty paczkowe Allegro One Box. W ten sposób Allegro zostało też podmiotem oferującym własną infrastrukturę dostaw.
Eskalacja nastąpiła w 2023 roku, kiedy marketplace zaczął wyraźniej eksponować własne paczkomaty w procesie wyboru dostawy. Według InPostu naruszało to zapisy obowiązujących umów. To moment, kiedy spór przestał dotyczyć wyłącznie warunków handlowych.
UOKiK, kara umowna i arbitraż
InPost uznał, że Allegro złamało zapisy dotyczące neutralnego traktowania operatorów logistycznych. Stąd spółka naliczyła platformie karę umowną w wysokości aż 98,7 mln zł. Oczywiście Allegro zakwestionowało zasadność roszczeń i odmówiło zapłaty. Dlatego sprawa trafiła do sądu arbitrażowego jako konflikt cywilnoprawny.
Równocześnie InPost złożył zawiadomienie do UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), wskazując, że Allegro nadużywa swojej dominującej pozycji. Na moment pisania artykułu sprawy nie zostały rozstrzygnięte, a konflikt nie zakończył się sankcjami finansowymi. Natomiast tylko pogłębił i tak skomplikowane relacje pomiędzy stronami.
Jak InPost zmienił strategię po konflikcie z Allegro?
Konflikt z Allegro był dla InPostu impulsem do przyspieszenia zmian, które mają uniezależnić firmę od jednego dużego partnera. Spółka chce wzmocnić swoją pozycję jako niezależnego operatora infrastruktury logistycznej. Kluczowym kierunkiem tych działań była ekspansja zagraniczna, ponieważ w 2025 roku po raz pierwszy InPost miał więcej maszyn Paczkomat za granicą niż w Polsce.
Ponadto operator rozwija usługi cyfrowe i płatnicze znacząco wykraczające poza klasyczne doręczanie paczek. Wszystko po to, żeby zbudować bezpośrednie relacje ze sprzedawcami. W tym kontekście coraz więcej mówi się o nowej platformie InPostu opartej na AI, która ma przenosić konsumenta bezpośrednio do sklepu wybranego przez algorytm, pomijając marketplace’y.
Przeczytaj też: Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
Mimo wszystko wydaje się, że najbardziej prawdopodobnym scenariuszem na najbliższe lata jest dalsza współpraca InPostu z Allegro. Jeżeli nawet obie strony mają swoje uwagi i zastrzeżenia, na końcu zwycięży pragmatyzm. Allegro zwyczajnie nie może zrezygnować z dostaw realizowanych za pośrednictwem InPostu, ponieważ nadal to główna i największa sieć maszyn Paczkomat w kraju. Natomiast InPost nie pozwoli sobie na odcięcie od wciąż największej platformy handlowej w Polsce.
Współpraca powinna być kontynuowana, aczkolwiek oba podmioty najpewniej będą skalować własne rozwiązania. W przypadku InPostu oznacza to pozyskiwanie klientów poza jednym dominującym kanałem. Z kolei Allegro z pewnością będzie rozbudowywać infrastrukturę Allegro One Box.










































