• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Listopad 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 19 listopada, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputer ksef
    KSeF – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy przed rewolucją w fakturowaniu
    pexels martabranco 33000309
    Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności
    pracownik z teczka
    Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?
    Analiza składowych rankingu faktoringu
    Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki dokumenty kawa
    Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
    problem z kontem
    Fiskus zajrzy na Twoje konto bez ostrzeżenia! Ten przepis może zaskoczyć każdego
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputer ksef
    KSeF – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy przed rewolucją w fakturowaniu
    pexels martabranco 33000309
    Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności
    pracownik z teczka
    Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?
    Analiza składowych rankingu faktoringu
    Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki dokumenty kawa
    Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
    problem z kontem
    Fiskus zajrzy na Twoje konto bez ostrzeżenia! Ten przepis może zaskoczyć każdego
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes

Czy piłka nożna jest kobietą? Czy są szanse na poważne pieniądze w kobiecej piłce nożnej?

Marek Sikorski autor Marek Sikorski
2023-04-12
w Biznes
0
kobiety pilkarki

Kobieca piłka nożna to jedna z najdynamiczniej rozwijających się dyscyplin sportowych na świecie. W 2033 roku jej komercyjna wartość w samej Europie wg UEFA ma wynieść 686 milionów euro, Deloitte dodaje, że światowy żeński futbol jest na drodze do przekroczenia wartości 1 miliarda dolarów. Już dzisiaj możemy zaobserwować dynamiczny wzrost zainteresowania tym sportem zarówno wśród kibiców jak i sponsorów. Zeszłoroczne EURO w Anglii obejrzało ponad pół miliona widzów na żywo oraz ponad 300 milionów przed ekranami telewizorów. Ostatni Mundial dotarł do ponad miliarda telewidzów. To imponujące wyniki, szczególnie jeśli spojrzy się w niedaleką przeszłość. W jakim punkcie jest dziś kobiecy futbol, jaką drogę przeszedł, i dokąd zmierza? Jak zmieniło się postrzeganie samej kobiety? Postanowiłem się temu przyjrzeć.

efaktor finansowanie do 15 mln

Rewolucja seksualna oraz walka o prawa kobiet zmieniły rzeczywistość. Pomimo tego, że pierwsza polska żeńska drużyna piłkarska powstała w 1921 roku (TS Unia Poznań), to nieoficjalne rozgrywki ligowe wystartowały dopiero 50 lat później, w 1975 roku. Podobnie było na Zachodzie.

Spis treści schowaj
1 Oglądalność i popularność kobiecej piłki nożnej rośnie
2 Kto ogląda piłkę nożną kobiet?
3 Wizerunek żeńskiej piłki nożnej i kobiet przechodzi powolną przemianę
4 Jak wytresować żonę w kilku prostych lekcjach!
5 Teraźniejszością rządzą bohaterki – jakie pieniądze są w kobiecej piłce?
6 Gdzie jest Polska?
7 Podsumowanie

Podobne artykuły

komputer ksef

KSeF – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy przed rewolucją w fakturowaniu

2025-11-18
pexels martabranco 33000309

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

2025-11-17
pracownik z teczka

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

2025-11-14
Analiza składowych rankingu faktoringu

Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność

2025-11-13
podatki dokumenty kawa

Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika

2025-11-13
komputer ksef jpk

KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd

2025-11-12

Niemcy, rok 1920. Redaktor czasopisma „Der Fussballsport” relacjonował:

Nigdy bym nie przypuszczał, że tu, w Berlinie, pojawi się zły nawyk rozgrywek piłkarskich kobiet. Tę smutną chwałę należało pozostawić obcym krajom. To niezrozumiale. Kobiety otrzymały miejską przestrzeń dla ich „sportu”. Byłoby lepiej, gdyby zajmowały się tym w zaciszu.

Zdanie redaktora podzielało prawdopodobnie wiele osób, stąd decyzja z 1955 roku gdy niemiecka federacja kategorycznie zabroniła kobietom grać w piłkę nożną, ponieważ „nieuchronnie ucierpiałyby kobiece ciało i dusza”.

Prawie 70 lat później Katarzyna Kiedrzynek (była bramkarka PSG, obecnie Wolfsburg) będzie bohaterką reportażu Mateusza Święcickiego „My Way” powie:

Nie ma granic ze względu na płeć. Każdy jest wolny, może robić co chce. Wydaję mi się, że gdybyśmy wszyscy byli bardziej otwarci na świat i nie dzielili zawodów na męskie czy damskie, to byłoby lepiej. I większość kiwnie ze zrozumieniem.

Rola społeczna kobiet ulega zmianie. Ich udział w rozgrywkach sportowych także. W Polsce zachwycamy się nie tylko Robertem Lewandowskim, ale i Igą Świątek – ich pojedynek możemy śledzić nie tylko w wynikach sportowych, ale i na wielu wspólnych memach: „gówniara z paletką”. Wcześniej naszą super bohaterką była Justyna Kowalczyk, z którą wiele osób utożsamiało się, szczególnie, że musiała walczyć ze swoimi słabościami. Większość dyscyplin jest otwarta dla kobiet. Do niedawna jednym z męskich bastionów była piłka nożna. Świat się zmienił. Dzisiaj kobieca piłka nożna przeżywa światowy boom, a oglądalność bije z każdym rokiem coraz bardziej imponujące rekordy. Podobnie rośnie zaangażowanie sponsorów i marek. Czyżby kobieca piłka nożna to przyszłość?

Oglądalność i popularność kobiecej piłki nożnej rośnie

31 lipca 2022 roku, na szczelnie wypełnionym stadionie Wembley (87.192 widzów) panuje świetna atmosfera. Temperatura idealna, 25 stopni. Na boisko wychodzą zawodniczki Anglii i Niemiec, aby za chwilę rozegrać finał Mistrzostw Europy. Finał mistrzostw, które zostały przełożone z 2021 roku, tak aby nie musiały konkurować z męskim odpowiednikiem imprezy.

Rozpoczyna się 62. minuta meczu, zawodniczka gospodarzy, Keira Walsh, posyła doskonałą prostopadłą piłkę do Elli Toone, która pojawiła się chwilę wcześniej na boisku, a ta efektownym lobem strzela bramkę na 1:0. Stadion wybucha radością. Asystentka przy golu rok później będzie bohaterką najgłośniejszego transferu w kobiecej piłce – zamieni Manchester City na FC Barcelonę. Zostanie pobity rekord transferowy, Katalończycy zapłacą za Angielkę 400.000 euro. Patrząc przez pryzmat męskiej piłki to wartość tygodniowych zarobków topowych zawodników. Wracając do meczu i bramki: „The Athletic” zrobi z analizy tej bramki kilkustronicowy materiał. Sam finał skończy się dogrywką, w której Angielki zwyciężą 2:1 i tym samym zdobędą historyczne trofeum, pierwsze dla Anglii od 56 lat (skrót spotkania).

Ten mecz, jego przebieg i rywalizację dwóch wielkich nacji śledziła rekordowa liczba widzów w Europie. Euro 2021/22 to ogromny sukces żeńskiej piłki nożnej, dowód na wzrost jej popularności. Zerknijmy na wyniki telewizyjnej relacji w obu krajach, które brały udział w finale.

Widownia telewizyjna reprezentacji Anglii w telewizji w Wielkiej Brytanii:

17.4M widzów w szczycie, średnia oglądalność na poziomie 11M widzów – Finał kobiet EURO 2022 Anglia – Niemcy,

21.3M widzów w szczycie, średnia oglądalność na poziomie 19.4M widzów – Ćwierćfinał Mundialu 2022 mężczyzn Anglia – Francja.

Widownia telewizyjna reprezentacji Niemiec w niemieckiej telewizji:

17.8M widzów – średnia widownia finału kobiet Anglia – Niemcy,

17.0M widzów – średnia widownia meczu Niemcy – Hiszpania Mundial 2022 mężczyzn (największa widownia meczu reprezentacji Niemiec na tym turnieju).

To już jest marginalna różnica, a u niemieckiego widza różnicy między oglądalnością żeńskiej a męskiej piłki po prostu nie było. Patrząc z perspektywy polskiej: nie do uwierzenia.

Całą imprezę obejrzało na brytyjskich stadionach 574.875 widzów. To ponad dwukrotnie więcej niż EURO 2017 w Holandii. Jeżeli chodzi o widownię telewizyjną, to turniej obejrzało łącznie 365 milionów widzów na całym świecie. To również dwukrotnie więcej niż impreza z 2017 roku.

Kobiece Mistrzostwa Świata 2019 w piłce nożnej rozgrywane we Francji oglądało ponad miliard ludzi (1,12 miliarda), zaś sam finał średnio 82 milionów widzów. Co najmniej minutę meczu finałowego USA – Holandia 2:0, oglądało 263 milionów osób.

To było więcej niż wydarzenie sportowe, to kulturowy fenomen, który zainteresował większą liczbę odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej. Mistrzostwa świata sprawiły, że piłka nożna kobiet stała się popularna, a przekroczenie granicy miliarda widzów tylko pokazuje jej siłę

Powiedział wtedy Gianni Infantino, prezydent FIFA.

Kto ogląda piłkę nożną kobiet?

Co ciekawe, kobieca piłka nożna w dużym stopniu przyciąga innego widza niż piłka męska. Według raportu UEFA żeńską odmianę tej dyscypliny na ten moment śledzi 144 miliony fanów w Europie. Co trzeci kibic jest nowym dla piłki nożnej – tym samym kobiece rozgrywki przyciągnęły 47 miliony nowych dla piłki osób. Największe przyrosty widać wśród młodych ludzi. Aż 39% nowych sympatyków kobiecej piłki nożnej jest w wieku 18-25 lat.

Jeżeli porównamy sobie przyrosty sympatyków piłki nożnej damskiej i męskiej, to widać inne dynamiki. W ciągu ostatnich 5 lat męski futbol zaczęło śledzić 13% nowych kibiców, a żeński aż 57%.

W całej grupie europejskich fanów kobiecą Ligę Mistrzyń śledzi 57% mężczyzn i 43% kobiet, męski odpowiednik jest zdecydowanie bardziej zdominowany przez mężczyzn: śledzi ją 75% osób płci męskiej i zaledwie 25% kobiet.

Fan kobiecej piłki to inny fan niż stereotypowy fan piłki nożnej: jest otwarty na świat i tolerancyjny. Liczy się dla niego społeczność, różnorodność czy równouprawnienie. Jest on również zdecydowanie bardziej zdigitalizowany niż tradycyjny kibic. Chętniej konsumuje sportowy content cyfrowo niż w tradycyjnych mediach: woli obejrzeć mecz na telefonie czy komputerze, nawet gdy ma opcję transmisji telewizyjnej.

Kibic żeńskiego futbolu różni się pod wieloma względami. To często właśnie piłkarka jest inspiracją do śledzenia rozgrywek. Młodsi odbiorcy, wychowani w świecie cyfrowym szukają inspiracji i wzorów do naśladowania – często znajdują je wśród zawodniczek żeńskiego futbolu. 33% kibiców twierdzi, że piłkarki są dobrymi wzorcami do naśladowania, w przypadku piłkarzy takie stwierdzenie pada z ust tylko 12% ankietowanych przez UEFA.

Tę inspirację  do naśladowania widać jeszcze bardziej przy zachowaniach fanów do 25. roku życia: aż 60% z nich rozważyłoby zmianę klubu, któremu kibicują, jeśli ich ulubiona zawodniczka by go zmieniła. Wśród fanów męskiej piłki nożnej taką deklarację w tej grupie ma tylko 30% kibiców.

Kibic piłkarek utożsamia się ze swoją idolką, dlatego zupełnie nie dziwi zainteresowanie ze strony sponsorów. Marki, które wchodzą we współpracę z zawodniczkami mogą liczyć na dwukrotnie większe zaangażowanie niż przy piłkarzach.

Wizerunek żeńskiej piłki nożnej i kobiet przechodzi powolną przemianę

Kobieca piłka nożna ma wyjątkowy obraz. Jest silnie powiązana z pozytywnymi, postępowymi wartościami, które dzięki markom i interesariuszom mogą jeszcze bardziej rozwinąć dyscyplinę. Oczekiwania by wspomóc kobiecą piłkę rosną. Ci, którzy nie biorą w tym udziału lub działają powoli są negatywnie postrzegani.

To kolejne zdania z raportu UEFA dotyczącego kobiecej piłki nożnej.

Tyle oficjalnego komunikatu, rzeczywistość nie jest tak prosta jak rysują ją raporty. W sieci można znaleźć dużo skrajnych opinii, jak i reportaży. Pomimo dużych postępów poczynionych w kobiecych rozgrywkach nadal wiele zawodniczek mierzy się z seksistowskimi komentarzami, seksualnymi propozycjami, homofobią czy body-shamingiem.

Najlepszym lustrem jest przejrzenie komentarzy w social media. Według badań przeprowadzonych w Szkocji (Women in Football Survey, P&J) ponad 70% kobiet spotkało się dyskryminacją, a prawie dwie trzecie z seksizmem.

Męska reprezentacja Polski 27 marca wyszła na rozgrzewkę meczu eliminacyjnego do Euro 2024 w koszulkach z nazwiskami reprezentantek Polski w kobiecym futbolu. Wśród wielu kibiców brakowało zrozumienia i niósł się rechot średniej jakości dowcipów w stylu: „miło, że założyli koszulki popularnych sprzątaczek”, „to dlatego, że grają jak p…y” itd.

W badaniu na zlecenie PZPN 39% piłkarek uważa, że opinia: „dziewczyny nie powinny grać w piłkę, bo to męski sport” za największą istniejącą barierę w rozwoju piłki nożnej kobiet.

To nic dziwnego. Jeszcze niedawno obraz kobiety w mediach był jednoznaczny. Cofnijmy się na moment do lat 50-tych.

Jak wytresować żonę w kilku prostych lekcjach!

Ta darmowa ulotka pokaże Ci jak tego dokonać. To nowa naukowa metoda, sprawdzająca się nawet w trudnych przypadkach!

Naucz ją:

  1. Przynosić kapcie i fajkę
  2. Masować Ci stopy
  3. Serwować zimne piwo i przekąski
  4. Siedzieć cicho, podczas gdy oglądasz swoje ulubione programy w telewizji
  5. Reagować na sygnały niewerbalne, takie jest pstryknięcie palcami
  6. Odpowiadać: „tak, kochanie” na każde twoje żądanie
  7. Witać Cię w drzwiach ubraną w celofanowy fartuszek na nagie ciało

Tak promował się na ulotkach Komitet na rzecz Poprawy Ameryki w latach 50-tych.

train your wife

W reklamach kontekst kobiety był podobny.

„Najważniejsze, że nie spaliłaś Schlitza!” mówi mężczyzna do kobiety w fartuchu, która trzyma zadymioną patelnię. W innej reklamie tej marki mężczyzna śpi na hamaku z gazetą na twarzy. Gdzieś na częściowo skoszonym trawniku stoi kosiarka. Ku mężczyźnie zmierza kobieta, niosąc na tacy piwo. Hasło: „Jak rozpieszczać męża?”.

Mężczyzna wraca z pracy i wącha posiłek przygotowany przez kobietę. „Smacznego! Kolacja jest praktycznie gotowa, upewnij się czy pachnie smakowicie. Rozluźnij krawat i napij się swojego Budweisera!”.

„Kochani, wolicie słodkiego psiaka czy atrakcyjną kobietę?” To reklama tytoniu. Puenta reklamy jest taka, że jedynym powodem, dla którego palacze tytoniu Masterpiece wolą kobiety, jest to, że nie muszą ich codziennie wyprowadzać.

„Pokaż jej, że to męski świat” to reklama marki Van Heusen. Mężczyzna leży wygodnie w łóżku, a przy nim klęczy kobieta, podając na tacy śniadanie.

Reklama cygar. Mężczyzna w garniturze w jednym ręku z cygarem, a w drugim z maczugą. Stoi dumnie. U jego stóp leży kobieta w stroju a’la z Flinstone’ów. „Cygaro obudzi w tobie jaskiniowca”.

„Czy zawsze zabicie kobiety jest nielegalne?” to już reklama Pitney-Bowes i ich frankowicy (urządzenia do masowej wysyłki korespondencji).

Tak wyglądała rzeczywistość lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Dzisiaj marki wstydzą się swoich seksistowskich reklam. Budweiser wypuścił reedycję reklam sprzed 60 lat. Świat się zmienił. Kobieta dzisiaj nie jest gospodynią domową, dla której najważniejszą misją jest uszczęśliwienie mężczyzny. Dzisiaj kobiety są bohaterkami reklam czy dyscyplin, które reprezentują. Minęło 70 lat, ale patrząc na perspektywę patrzenia na kobietę, doszło do faktycznej rewolucji.

Stereotyp i paradoks

Kobiety cały czas walczą ze stereotypem. Sport jest soczewką opinii publicznej. Inaczej wygląda obraz w elitarnej dyscyplinie jaką jest tenis czy akademickiej lekkoatletyce, inaczej w wywodzącej się z proletariatu piłce nożnej. Statystyczny widz męskiej piłki nożnej odbiega od fana kobiecej. To paradoks.

Teoretycznie mamy do czynienia z tą samą dyscypliną, jednak zderzamy tutaj ze sobą dwa światopoglądy. Męski futbol jest oparty na tradycjach i tradycyjnych wartościach. Kobiecy futbol oparty jest na walce ze status quo i ze stereotypami, czyli postępowość. Nie dziwne, że kobieca piłka jest popularna w USA, gdzie kultura kibicowania piłce nożnej jest młoda i nie ma historii podobnej do piłki europejskiej.

Teraźniejszością rządzą bohaterki – jakie pieniądze są w kobiecej piłce?

Trendy obserwowane są przez marki i marketerów. To o co walczą piłkarki, często pokrywa się z interesami wymienionych. Bohaterka, która walczy o swoje miejsce i o wolność do robienia tego co kocha, bez oceniania przez innych – to dla wielu marek poszukiwana osobowość do promocji.

Marki chcą wykorzystać i wykorzystują pozytywny wizerunek piłkarek oraz żeńskiej piłki nożnej. Dostrzegają wzrost zainteresowania dyscypliną, a także duży potencjał do dalszego rozwoju i dotarcia do nowego fana piłki.

Pieniądze w kobiecej piłce nożnej są mniejsze niż w męskiej. Nieporównywalnie mniejsze. Sam europejski rynek piłki nożnej jest wyceniany na 27,6 miliarda dolarów według raportu Deloitte (Annual Review of Football Finance 2022). Kobieca piłka obecnie stanowi niewielki procent w tej wycenie. Według UEFA jej obecna wartość to 116M€, w 2033 powinno to być już między 552M a 686M€.

W cytowanym przed momentem raporcie Deloitte przeczytamy o kobiecej piłce następujące zdania:

Sejsmiczny wzrost zainteresowania piłką nożną kobiet wywołał gwałtowny wzrost zainteresowania komercyjnego, a wiodące marki, takie jak Barcalys, Visa i Nike, które ostatnio zwiększyły swoją ekspozycję, ponieważ postrzegają kobiecą piłkę nożną jako atrakcyjny produkt sam w sobie ze znaczącym potencjałem wzrostu.

Piłka nożna przechodzi obecnie cyfrową transformację dystrybucji meczów i treści. Tradycyjny rynek telewizyjny powoli jest wypierany przez streamingi i alternatywne formy oglądania meczów. Tak jak wspominałem wcześniej – to wszystko się dzieje tu i teraz w kobiecej piłce. Sposób konsumpcji żeńskiego futbolu od początku jest budowany na generacji Z, to ona stanowi dużą część odbiorców.

Wspominałem, że ostatni kobiecy Mundial obejrzało ponad miliard widzów – ciekawostką jest, że 482 miliony z nich, czyli 43% to byli widzowie cyfrowi. Największe kobiece ligi to WSL (najwyższa liga angielska) i NWSL (liga amerykańska). Obie pomimo umów z tradycyjną telewizją (WSL z BBC i Sky a NBC z CBS) oferują możliwość cyfrowego oglądania poprzez FA Player ligi angielskiej czy przez Twitcha ligi amerykańskiej. Dla wielu marek to duży atut i możliwość dotarcia do grupy odbiorców, do których ciężko dotrzeć tradycyjnym marketingiem.

Kolejną siłą piłkarek są social media. Czy wiesz, że zaangażowanie na Instagramie żeńskiej sekcji Chelsea wzrosło o 77% (2021 do 2020) i było większe od 12 klubów z Premier League?

Z ciekawości zerknąłem na wielkość social mediów sportmenek i tu piłkarka Alex Morgan jest w czołówce, ma 19,8 miliona obserwujących (Facebook, Instagram, Twitter) dla porównania Iga Świątek (czyli obecna liderka WTA) ma 1,8 miliona obserwujących w tych mediach.

Jeżeli spojrzymy na listę najpopularniejszych w social media sportsmenek, to piłkarki znajdą się w niej wysoko. Wyżej jest wrestlerka (jeśli traktujemy to jako sport, choć Rousey w przeszłości zdobyła również medal olimpijski w Judo), Serena Williams, dwie zawodniczki z Indii i właśnie dwie piłkarki.

Najpopularniejsze sportsmenki w social media:

  1. Ronda Rousey (wrestling) 36M
  2. Sania Mirza (tenis) 35.6M
  3. Serena Williams (tenis) 34,5M obs.
  4. Alex Morgan (piłka nożna) 19,8M obs
  5. Smitri Mandhana (krykiet) 15.6M obs
  6. Alisha Lehmann (piłka nożna) 13M obs

To wszystko przekłada się na zainteresowanie marek. Część z nich angażuje się w walkę ze wspomnianym seksizmem jak EE:

Inni jak Adidas zrobią w kreatywny sposób zachętę do zakupu strojów:

Najwięcej zaś robi Nike, ta marka zdecydowanie króluje w promocji kobiecej piłki:

Kończąc wątek sponsoringowy – skala zainteresowania marek kobiecą piłką nożną rośnie i będzie bardzo dynamicznie rosła, podobnie jak sama dyscyplina. Oczywiście do męskiej piłki nadal ma daleko i raczej nie porównywałbym pieniędzy w jednej i drugiej dyscyplinie, szybciej z innymi sportami, w których kobiety osiągają sukces.

Zarobki piłkarek na tle innych sportsmenek

Czy wiesz w jakiej dyscyplinie sportowej kobiety zarabiają najwięcej? To nie jest trudne, to tenis. Najlepiej zarabiającą sportsmenką w 2022 roku wg Forbes jest Naomi Osaka, która zainkasowała 51,1M dolarów. W top 10 jest 7 tenisistek, w tym Iga Świątek (miejsce 5, zarobki: 14,9M dolarów).

Na 19. pozycji są ex-aequo dwie amerykańskie piłkarki: Alex Morgan i Megan Rapinoe. Obie na boisku zarobiły ok. 700 tys. USD i około 5 mln. USD poza boiskiem na kontraktach reklamowych.

1

A jaka zawodniczka jest najbardziej wspierana przez marki? Tu niespodzianka, najwięcej kontraktów reklamowych ma piłkarka, Alex Morgan, związana 27 umowami. Na drugim miejscu jest Serena Williams z 26 umowami. To dane z raportu SportsUnited (Women In Sports 2022).

Obecnie w kobiecej piłce widać duże dysproporcje pomiędzy pieniędzmi jakie oferują zawodniczkom kluby, a jakie sponsorzy. Dzisiaj dziesięciokrotnie więcej zawodniczka może otrzymać od marek, które promuje. Kwoty transferowe, a także zarobki są dalekie od męskich kolegów. Zresztą jeżeli przyjrzeć się kobiecym sportom zespołowym to sportsmenki zarabiają relatywnie mało i na tej płaszczyźnie zarobki w kobiecym futbolu wyglądają nieźle. Jeśli do tego dodamy skokowy rozwój i dynamiczną popularyzację dyscypliny wśród kibiców, to należy założyć, że wkrótce obok zarobków tenisistek będziemy widzieli głównie zarobki piłkarek.

2

Gdzie jest Polska?

Według PZPN w Polsce ponad 25 tysięcy zawodniczek uczestniczy w rozgrywkach piłkarskich (w 2013 było to 3 tys.). Polska również zgłosiła swoją kandydaturę do organizacji Euro 2025, niestety bez powodzenia.

Zainteresowanie kobiecą piłką też jest w Polsce coraz większe. Od sezonu 2020/2021 transmitowane są mecze najwyższej klasy rozgrywkowej – Ekstraligi Kobiet. Tak się złożyło, że w tym sezonie w połowie edycji pozyskaliśmy sponsora tytularnego dla rozgrywek Ekstraligi, I Ligi Kobiet oraz Pucharu Polski kobiet, które teraz będą nazywały się odpowiednio Orlen Ekstraliga, Orlen I Liga i Orlen Puchar Polski Kobiet

Podkreślał Grzegorz Stefanowicz, dyrektor Departamentu Piłkarstwa Kobiecego w PZPN.

Pomimo wzrostu zainteresowania kobiecą odmianą najpopularniejszej dyscypliny na świecie, nadal w Polsce cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem. Polski związek chwali się wynikami oglądalności meczów reprezentacji Polski, gdzie rekordem jest 400.000 widzów, jakie przyciągnął przed telewizory mecz Polek z Mołdawią w 2020 roku. Niestety nie podaje informacji czy był to minutowy zasięg czy średnia oglądalność meczu (zakładam to pierwsze, a to oznacza, że ktoś przerzucając kanały na minutę zatrzymał się na meczu).

PZPN niedawno opublikował strategię piłki nożnej kobiet w Polsce na lata 2022-2026. Cele są ambitne. Wśród jej założeń jest m.in. podwojenie do 2026 roku liczby zawodniczek, trenerek i sędzi zaangażowanych w piłkę nożną, a także włączanie dziewczynek do piłki nożnej już na etapie szkoły podstawowej oraz zwiększenie dostępności infrastruktury, szkółek piłkarskich i klubów.

Dzisiaj dziewczynki chcące trenować piłkę nożną lub po prostu w nią grać nadal mają ograniczone możliwości. Tylko 7% z nich zaczęło grać w szkole na w-fie, a zainteresowanie jest większe niż oferowane dzisiaj możliwości.

20% piłkarek zaczęło swoją przygodę grając z kolegami, bratem lub tatą.

Jestem taka córeczka tatusia. Jeździliśmy od zawsze na ryby, graliśmy razem w piłkę. Zawsze gdy mama nie pozwalała to tata mnie brał, bo mama na początku nie była za tym abym grała. Wiadomo, dziewczynka to lepiej lalki, sukienki, te sprawy. Oczywiście, czasami dałam się ubrać w sukienkę i miałam jakąś lalkę, ale to od zawsze piłka była najważniejsza. W latach młodzieńczych bardzo mnie wspierał tata, a teraz mam wsparcie od obojga. Moja mama jest ze mnie bardzo dumna.

Kasia Kiedrzynek w reportażu Mateusza Święcickiego dla R-Gol.

Polki reprezentują coraz lepsze kluby. Ewa Pajor i Katarzyna Kiedrzynek występują w niemieckim topie, czyli w Wolfsburgu. Paulina Dudek reprezentuje PSG. W Polsce pozostają anonimowe. Inny status w swoich krajach mają Amerykanki, Angielki czy Hiszpanki.

Podsumowanie

Piłka nożna kobiet rozwija się i przyspiesza. Kształtuje pierwsze gwiazdy, a także generuje coraz większe zainteresowanie ze strony marek. Nadal to jednak dyscyplina kilku prędkości. Różnica w zainteresowaniu między USA, Anglią a np. Polską jest duża. Potrzeba jeszcze wielu lat i działań popularyzacyjnych, aby polską piłkarkę rodzimi kibice stawiali w jednym rzędzie z Anitą Włodarczyk, czy tym bardziej z Igą Świątek.

Od autora

Moja ośmioletnia córka przyszła do mnie 2 lata temu z prośbą, abym zapisał ją na zajęcia piłkarskie. Nie zrobiłem tego. Do końca nie umiem odpowiedzieć dlaczego. Być może nie chciałem, by musiała walczyć z opinią publiczną i stereotypem. Być może nie wyobrażałem sobie, że będzie grać w tę „męską” dyscyplinę. Dzisiaj jest już za późno, nie jest tym zainteresowana. Ten tekst jest dla niej.

Oceń wpis
Marek Sikorski

Marek Sikorski

Marketer z bogatym doświadczeniem zbieranym na rynku telewizyjnym i finansowym. Miłośnik sportu i sportowego marketingu. Juror i laureat nagród marketingowych. W wolnym czasie zdarza mu się napisać tekst czy zrobić sportowy podcast.

Podobne Wpisy

KSeF – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy przed rewolucją w fakturowaniu

autor Dominik Bożek
2025-11-18
0
komputer ksef

Rok 2026 zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim – jeden z największych przełomów w historii rozliczeń podatkowych w Polsce. Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się nową codziennością dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od skali działalności, formy opodatkowania czy branży. Czym dokładnie jest KSeF, jakie zmiany wprowadzi i jak się do niego przygotować? O tym rozmawiał Marek Sikorski z doradcą podatkowym Samirem Kayyalim  w odcinku podcastu Kawa z Faktura.pl. https://www.youtube.com/watch?v=NF_iy7-trXo KSeF – cyfrowy magazyn faktur, który zmienia wszystko Wyobraźmy sobie, że każda faktura w Polsce — niezależnie od tego, czy została wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą w gminie wiejskiej, czy przez spółkę akcyjną notowaną na GPW — trafia do jednego miejsca: centralnego, państwowego rejestru faktur. Takie właśnie zadanie pełni...

Czytaj więcej

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

autor Julia Mraczny
2025-11-17
0
pexels martabranco 33000309

W ostatnich latach budżety Polaków wyraźnie pęczniały. Zgodnie ze statystykami Eurostatu nasze dochody rozporządzalne rosły szybciej, niż w jakimkolwiek innym kraju Unii Europejskiej. Na papierze jesteśmy więc europejskim liderem. Krajem, w którym siła nabywcza obywateli rośnie się w imponującym tempie. Jednak kiedy przyjrzeć się temu, co dalej robimy z tymi pieniędzmi, obraz przestaje być tak kolorowy. Według najnowszego raportu Eurostatu Polacy należą do narodów, które najmniej oszczędzają i inwestują w całej Unii. Mimo że zarabiamy coraz więcej, to nasz majątek (liczony po odjęciu zobowiązań) jest drugim najniższym w Europie tuż po Rumunii. To paradoks, który oddaje charakter współczesnej polskiej gospodarki, a także poziomu wiedzy finansowej Polaków. Chętnie konsumujemy, coraz mniej boimy się wydawać, ale wciąż nie potrafimy stworzyć solidnej poduszki...

Czytaj więcej

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

autor Marek Polubiatko
2025-11-14
0
pracownik z teczka

Któż by nie chciał pracować mniej i zarabiać tyle samo? Z pewnością praktycznie każdy z nas. I tutaj pojawia się pomysł czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nawet pilotaż takiego programu. Wszystko, żeby udowodnić, że jest to możliwe i to bez strat dla gospodarki, jakby wzrost produktywności i obniżenie kosztów można byłoby uchwalić ustawą. Jeżeli nawet hasło jest szczytne, w rzeczywistości to polityczna obietnica oderwana od podstaw ekonomii. Mniej pracy, ta sama płaca – polityczna mrzonka oderwana od rzeczywistości "Nikt ci tyle nie da, ile polityk obieca" – trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Zwłaszcza że w każdej kampanii jesteśmy zasypywani obietnicami bez pokrycia, które dla polityków przestają mieć znaczenie dzień po wyborach....

Czytaj więcej

Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność

autor Dominik Bożek
2025-11-13
0
Analiza składowych rankingu faktoringu

Płynność finansowa to fundament w świecie małego i średniego biznesu. Każda faktura czekająca długo na przelew może zatrzymać rozwój, ograniczyć możliwości, a nawet zagrozić przetrwaniu firmy. W nowym cyklu „Płynnie o finansach”, przygotowanym we współpracy z eFaktor, przyglądamy się najważniejszym wyzwaniom, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, oraz rozwiązaniom, które pozwalają prowadzić firmę bez zbędnego stresu. Czytaj także: Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego? Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec Faktoring w Polsce nie zwalnia tempa. Z opublikowanego przez Polski Związek Faktorów (PZF) raportu za trzy kwartały 2025 roku wynika, że faktorzy zrzeszeni w organizacji sfinansowali 23,6 miliona faktur o...

Czytaj więcej

Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika

autor Paweł Stasiuk
2025-11-13
0
podatki dokumenty kawa

W postępowaniu podatkowym obowiązują zasady ogólne, które mają charakter niedookreślony. Ze względu na ich generalny wymiar podatnicy chętnie powołują się na nie w postępowaniach prowadzonych przed organami. W związku z nowelizacją Ordynacji podatkowej zasada prawdy obiektywnej została połączona z rozstrzyganiem wątpliwości dotyczących faktów na korzyść podatników. Zasada prawdy obiektywnej w postępowaniu podatkowym Organy podatkowe w toku postępowania podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym (art. 122 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa). W ten sposób ujęta została w sposób normatywny zasada prawdy obiektywnej. Wiąże się ona z obowiązkiem zebrania całości materiału dowodowego w danej sprawie, a następnie rozpatrzenia go. W tym kontekście należy wspomnieć również...

Czytaj więcej

KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd

autor Paweł Stasiuk
2025-11-12
0
komputer ksef jpk

Rok 2026 przyniesie poważne zmiany w księgowości. Przedsiębiorców i księgowych czeka nie tylko wprowadzenie KSeF, ale i zmiany w JPK VAT. Co zatem należy wiedzieć, aby nie narazić się na kary? O co chodzi?  W dniu 14 października 2025 r. w Rządowym Centrum Legislacji przedstawiony został projekt zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji VAT. Jego celem jest dostosowanie JPK VAT do KSeF, który to zacznie obowiązywać już w przyszłym roku. Zgodnie z projektem wprowadzone mają zostać nowe oznaczenia faktur i dokumentów w związku ze zmianami dotyczącymi KSeF. Ponadto faktury powinny być oznaczane w ewidencji zakupów numerami identyfikującymi w KSeF. Wprowadzone mają zostać również regulacje dotyczące rozliczania podatku VAT od niezwróconej kaucji za...

Czytaj więcej

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

autor Julia Mraczny
2025-11-07
0
transport kierowca

Rosnące koszty paliwa, presja płacowa, malejący popyt na przewozy i coraz bardziej złożone przepisy podatkowe tworzą mieszankę wybuchową, z którą nawet doświadczeni przedsiębiorcy z branży transportowej mogą sobie nie poradzić. W tej sytuacji nowe regulacje, w tym rozszerzenie systemu SENT na towary z branży odzieżowej i obuwniczej, przez wielu są postrzegane jako kolejny gwóźdź do trumny sektora, który i tak balansuje na granicy rentowności. Nowe przepisy w zamierzeniu mają uszczelnić system podatkowy i ograniczyć szarą strefę. Jednak w praktyce mogą dodatkowo obciążyć tysiące małych i średnich firm transportowych, które już teraz zmagają się z narastającym zadłużeniem i problemami z płynnością finansową. Zadłużenie firm transportowych w Polsce Mimo, że w drugim kwartale 2025 r. miało miejsce spore ożywienie na rynku krajowych...

Czytaj więcej

Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?

autor Magdalena Grochocka
2025-11-06
0
jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash

Niegdyś – król fotografii, który wprowadził aparat do domów na całym świecie i przez dekady dyktował tempo innowacji. A jednak, gdy świat zaczął się zmieniać, Kodak nie nadążył za własną rewolucją. To nie tylko ciekawa historia o upadku legendy, ale przede wszystkim studium strategii, decyzji i błędów, z których dziś może skorzystać każdy lider, founder i przedsiębiorca budujący firmę. Narodziny marki, która zmieniła sposób, w jaki patrzymy na świat Kiedy w 1888 roku George Eastman zakładał firmę Eastman Kodak Company, fotografia była domeną chemików, inżynierów i pasjonatów z zapleczem technicznym. Aparaty były ciężkie, proces wywoływania skomplikowany, a każde zdjęcie wymagało wiedzy i cierpliwości. Eastman spojrzał na tę rzeczywistość jak przedsiębiorca, który wyczuł szansę – zamiast doskonalić technikę dla profesjonalistów, chciał...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

restauracja pusta

Kryzys polskiej gastronomii i najważniejsze rady dla restauratorów od Magdy Gessler

2024-04-09
konto w banku

Czy założenie nowej firmy zawsze wiąże się z obowiązkiem posiadania konta?

2025-08-14
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

komputer ksef

KSeF – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy przed rewolucją w fakturowaniu

2025-11-18
pexels martabranco 33000309

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

2025-11-17
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Listopad 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?