Każdy gatunek ma kilka niekwestionowanych liderów sprzedaży, o których mówi się latami. Nie inaczej jest w kwestii literatury biznesowej. Niektóre pozycje poświęcone tajnikom prowadzenia firmy, gospodarki i finansów latami bronią swoje pozycje na listach bestsellerów i rok rocznie trafiają na nasze półki.
Dzisiaj porozmawiamy właśnie o nich, bo jakiż może być lepszy czas na omówienie książek, niż tygodnie gorączkowych przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia. Przedstawiamy 20 ponadczasowych książek biznesowych, które powinny trafić na półkę każdego aspirującego i doświadczonego przedsiębiorcy.
Zapoznaj się z naszą listą najlepszych książek z dziedziny biznesu i finansów, które powinien przeczytać każdy szanujący się biznesmen i przedsiębiorca. Znajdziesz tu zarówno motywujące do działania lektury ekonomiczno-psychologiczne oraz poradniki, jak i książki popularnonaukowe, które pozwolą Ci spojrzeć na swój biznes z zupełnie innej perspektywy.
„Siła nawyku” – Charles Duhigg
To niepodważalnie świetna lektura, obowiązkowa dla każdego kto prowadzi biznes. Autor przedstawia nam teorię „pętli nawyków” odkrytą przez naukowców z MIT. Z książki dowiemy się jak powstają nawyki, jak funkcjonują, a także jak zmienić jeden nawyk na inny, lepszy. To wszystko zostało okraszone dziesiątkami przykładami z życia firm. Wiele z nich zapada w pamięć i można wykorzystać na spotkaniu ze znajomymi. To nie jest typowy amerykański poradnik – świadczy o tym choćby liczba i jakość przypisów, którą tu znajdziemy. Autor to dziennikarz śledczy New York Times’a, wielokrotnie nagradzany prestiżowymi nagrodami.
Nie ma co się dziwić, że ten tytuł od lat świetnie się sprzedaje i dostaje doskonałe recenzje. To jest po prostu świetna i wnosząca dużo do życia codziennego lektura. To coś więcej niż książka biznesowa, bo praktycznie całość odnosi się również do życia codziennego.
Na koniec fragment wstępu dr Ewy Woydyłło:
Przegrywanie meczów przez naszych piłkarzy, mierne wskaźniki ekonomiczne naszych przedsiębiorstw, niski poziom świadczeń naszej służby zdrowia, marne szkolnictwo, niedobra organizacja życia społecznego i ogólne niezadowolenie obywateli ze swego państwa – to też nawyki. Z jednej strony, bo nawykowo źle działają poszczególne struktury, resorty i sektory, a z drugiej strony, bo ludzie nawykowo źle odnoszą się do tych struktur, resortów i sektorów. Zamknięte koło, a raczej – jak podpowiada Charles Duhigg – zamknięta „pętla nawyku”. W myśl wywodów Duhigga sprawa nie jest jednak beznadziejna. Pisze on: „Nawyki – nawet jeżeli już zakorzenią się w naszych umysłach – nie są przeznaczeniem.
Książkę możecie zakupić TUTAJ.
„Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem” – Nassim Nicholas Taleb
Ta książka coś rozszerzającego horyzonty myślowe. „Czarny łabędź” nie jest typową książką biznesową, w której przeczytasz niezwykle inspirujące historie sukcesu, których nie uda Ci się wdrożyć w życie. To książka poświęcona jest ekstremalnemu wpływowi rzadkich i nieprzewidywalnych zdarzeń losowych oraz ludzkiej skłonności do znajdowania uproszczonych wyjaśnień i łączy tematykę inwestycyjną, literacką, matematyczną i psychologiczną. Nassim Taleb, autor, matematyk i uznany inwestor giełdowy specjalizujący się w kwestiach prawdopodobieństwa, określił książkę jako esej lub narrację na temat jednej idei:
Naszej ślepoty w odniesieniu do losowości, szczególnie dużych wypaczeń.
Książkę możecie kupić TUTAJ
Najtrudniejsze w tym co trudne – Ben Horowitz
To książka dla prezesa, dyrektora, menedżera. To nie jest poradnik jak prowadzić firmę z sukcesem, bo taki przepis nie istnieje. Ben Horowitz sprzedał swoją firmę Hewlett-Packardowi za półtora miliarda dolarów, po czym podzielił się na łamach książki swoim doświadczeniem. Książka jest pełna szczegółowych technik zatrudniania, zarządzania ludźmi i procesami. To książka na zasadzie: „no bullshit”, wszystko jest podane wprost, bez owijania w bawełnę. Prowadzenie firmy to nie jest droga bez cierni, to ciągłe zmaganie się z wyzwaniami. Lektura Horowitza nie powie ci jak uniknąć błędów, ale co zrobić, gdy się je popełniło i organizacja zaczyna się rozpadać. Autor dzieli się swoim bezcennym doświadczeniem. Żal nie skorzystać.
Niestety książki nie da się już znaleźć w księgarniach, ale można ją zakupić z drugiego obiegu do czego zachęcamy. Serio, warto!
“Imperium Big Maca. Dzieje korporacji McDonald’s” – John F. Love.
Jeśli Twoi bliscy kochają biografie, powieści ze zwrotami akcji, ale i dobre zakończenia to lektura „Imperium Big Maca” jest właśnie dla nich. John Lowe opowiada o tym – jednym z największych na globie – biznesie z humorem, ale i podając całą garść faktów. Autor pokazuje co takiego zrobili Ray Kroc i jego ludzie we franszyzie, reklamie, standaryzacji i inwestowaniu w nieruchomości, aby zbudować gigantyczną sieć restauracji McDonald`s. Kroc nie był pierwszym, który próbował zarobić na serwowaniu frytek i hamburgerów, a jednak to właśnie on osiągnął oszałamiający sukces.
Jeśli chcesz przekazać swoim bliskim trochę energii, nadziei, pokazać, że niemożliwe może stać się rzeczywistością, to w prezencie obowiązkowo podaruj im „Imperium Big Maca”.
Książkę możecie kupić TUTAJ
Sapiens. Od zwierząt do bogów. – Yuval Noah Harari
To nie jest książka biznesowa, ale każdy prowadzący biznes powinien ją przeczytać. To książka, która pozwala zrozumieć lepiej świat i ludzi.
Otrzymaliśmy ją kiedyś w prezencie, jako jedną z 40 książek. Postawiliśmy na półce, bo ta książka ma wszystkie cechy książki, której nie chce się nawet otwierać. Nieciekawa okładka, cechy książki naukowej i historycznej w jednym, do tego tysiąc stron. Jednym słowem NUDA. Nic bardziej mylnego! Sięgnęliśmy po nią dopiero po rekomendacji top managera czołowej międzynarodowej firmy, którego zdanie bardzo szanowaliśmy. Powiedział: otwiera oczy. Potwierdzamy. Warto.
O czym jest książka? O historii ludzkości, pieniądza, biznesu, wojen. Mimo ciężaru gatunkowego jest tak napisana i otwiera na tyle szeroko oczy, że nawet nie wiesz kiedy ją kończysz i zaczynasz rozmyślać. Później chcesz do niej wracać i wracasz myślami, lepiej już rozumiejąc świat. Jeśli ktoś miałby przeczytać tylko jedną książkę w życiu, to prawdopodobnie najlepiej, aby była to była książka Harariego. Lepszej rekomendacji nie potrzeba!
Książkę można kupić TUTAJ.
“Sztuka feedbacku. Jak korzystać z potencjału informacji zwrotnej?” – Grzegorz Radłowski
Udzielanie prawidłowej informacji zwrotnej pomaga nie tylko w biznesie, lecz w każdym aspekcie życia. Przekonuje o tym w swojej książce „Sztuka feedbacku” dr Grzegorz Radłowski, porównując dobry feedback do autostrady, zaś kiepską, błędną komunikację do dziurawej jak ser szwajcarski drogi gminnej. Jak podkreśla autor – Oddychamy informacją zwrotną, jest ona wpleciona w naszą codzienność.
Z książki dowiesz się między innymi, co to takiego feedbackable, jakie są trzy rodzaje skupienia przy udzielaniu informacji zwrotnej, jak powinni komunikować się managerowie i pracownicy. Poznasz pomocne modele komunikacji – SPINKA, BEER, kanapka, Google i greenfeeedback, nauczysz się wpływać na rzeczywistość dzięki feedbackowi.
Odpowiednio opakowana informacja zwrotna to świetny prezent jaki możesz otrzymać od drugiej osoby. Podobnie Ty możesz ofiarować otaczającym Cię ludziom coś wartościowego, czyli „Sztukę feedbacku” Grzegorza Radłowskiego, abyście się wspólnie lepiej rozumieli.
Książkę można kupić TUTAJ
„Zaczynaj od dlaczego” – Simon Sinek
Są przywódcy i ci, którzy przewodzą. Przywódcy działają z pozycji siły lub wpływów. Ci, którzy przewodzą, inspirują nas. – tymi słowami autora należy zacząć rekomendację tej książki. To biblia tworzenia marki. Tłumaczy nam sukces takich organizacji jak Apple. Redefiniuje nam sposób komunikowania się z klientem. Ludzie nie kupują tego, CO robisz ani JAK robisz, ale DLACZEGO to robisz
To kolejny cytat z książki. Simon Sinek na łamach swojej książki przedstawia nam teorię Złotego Kręgu. Co więcej pokazuje, że całość wynika z nauki, z biologii.
O czym jest książka? Sinek zastanawiał się, dlaczego jedni liderzy potrafią inspirować ludzi do działania, a inni nie. Odkrył, że większość firm porusza się po Złotym Kręgu od zewnątrz, rzadko kiedy docierając nawet do samego środka. Potrafią opisać swój produkt (co?), powiedzieć, jakie są jego wyróżniki (jak?), lecz zaledwie garstka firm wie jeszcze, jaki jest cel istnienia ich produktu i ich samych jako takich (dlaczego?). I to cała tajemnica. Wiele osób wie, niewiele umie z tego skorzystać. A jak przeczytacie to zrozumiecie jaką to ma moc i dlaczego warto.
Jeśli będziesz mieć okazję spotkać się z CMO dużej firmy, prezesami uznanych organizacji to większość z nich będzie w stanie z pamięci zacytować fragmenty tej książki – to chyba najlepsza rekomendacja.
Książkę możecie kupić TUTAJ
“Księga dobrych praktyk – najlepiej zorganizowanych polskich firm” – Krystian Pluciak.
Tak! Mamy w Polsce firmy marzeń! Jak osiągają sukces na rynku? Co robią, że podziwiają je klienci, marzą o współpracy z nimi kontrahenci, a pracownicy walą tam drzwiami i oknami? Aby się tego dowiedzieć, wybierz się w podróż wraz z Krystianem Pluciakiem, który rozmawia z prezesami, managerami i twórcami. Autor to młody, ale i doświadczony zapaleniec biznesu, który za cel postawił sobie odkrycie kamienia filozoficznego dobrych praktyk, które pomagają w tworzeniu wyjątkowych firm.
Pluciak niczym starożytny Sokrates szuka odpowiedzi na kluczowe pytania. Zastanawia się nad standardami budowania firm, kulturą organizacyjną, motywacjami, poczuciem sensu i tworzeniem, wspólnych wartości. Co wynikło z rozmów z mistrzami polskiej przedsiębiorczości, którzy podzielili się z Autorem swoimi doświadczeniami i przemyśleniami?
Krystian Pluciak stara się uciec od samej materii kierując się w stronę duchowości, wyrwania się z pustki nihilizmu.
Książkę możecie kupić TUTAJ
„Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy Nike” – Phil Knight
Każdy z nas zna firmę NIKE, ale mało kto zna jej historię. A kto może lepiej ją nam przybliżyć, niż sam twórca tej globalnej marki, Phil Knight?
Autor był wziętym pasjonatem biegania, który za parę dolarów od swojego ojca założył firmę, której logo jest rozpoznawalne na całym świecie, a jej roczne zyski przekraczają 30 miliardów dolarów. A Knight początkowo chciał tylko połączyć swoją pasję z biznesem… Droga którą przebył jest nie tylko dobrym materiałem na książkę, ale i na film. Póki nie doczekaliśmy się filmu to polecamy zapoznać się z historią tego wielkiego przedsiębiorstwa podaną z pierwszej ręki.
Książkę możecie kupić TUTAJ.
„Strategia błękitnego oceanu” – W. Chan Kim
To coś dla wszystkich aspirujących biznesmenów, którzy marzą o nowym, innowacyjnym pomyśle, który zrewolucjonizuje sposób pojmowania biznesu. Strategia błękitnego oceanu to koncepcja, w myśl której prawdziwy przedsiębiorca zajmuje się stałym poszukiwaniem nowych i niezajętych przez konkurencję miejsc i sposobów na robienie pieniędzy. Auro proponuje czytelnikom pozostawienie walki konkurencji i skupienie się na innowacyjności pomysłów. To świeża i ciekawa lektura, która może zmienić Twoje podejście do prowadzenia biznesu.
Książkę można kupić TUTAJ
„Przyszłość jest bliżej, niż nam się wydaje. Jak konwergencja technologii radykalnie zmieni biznes, przemysł i nasze życie” – Steven Kotler Peter H Diamandis
Już sam tytuł jest intrygujący, ale to nie jest najlepsze w tej pozycji. Każdy z nas wie, że rozwój technologiczny postępuje bardzo szybko, ale czy zdajemy sobie sprawę, jak bardzo? Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której Twoje umiejętności jutro mogą być nieprzydatne, ponieważ będzie Cię mógł zastąpić robot? Brzmi przerażająco, prawda? Ale na szczęście z pomocą przychodzą znani futorolodzy, którzy pokazują, jak odnaleźć się w tych specyficznych czasach. Sztuczna inteligencja, big data, blockchainy – te i inne gorące tematy są wyczerpująco omawiane w tej pozycji. Ta książka pozwoli czytelnikom zrozumieć technologię, która nie jest naszym wrogiem, a przyjacielem, który ma za zadanie nas odciążyć.
Najlepszą recenzją tej książki jest to, że poleca ją zarówno znany przedsiębiorca, Tony Robbins, jak i światowej sławy muzyk, Pahrrell Williams. Oto co do powiedzenia na jej temat ma ten drugi:
Wykładnicze technologie przekształcą już w tej dekadzie wszystkie sektory naszej gospodarki. Diamandis i Kotler prezentują dogłębną, opartą na rzetelnych informacjach analizę tego, co nas czeka. Każdy przedsiębiorca i lider musi zrozumieć, na czym polegają nadchodzące przemiany i jakie możliwości dzięki nim się pojawią, żeby wszystko dobrze zaplanować i przygotować się na to, co będzie. Ta przyszłość jest bliżej, niż wam się wydaje.
Książkę można kupić TUTAJ
„Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata” – Jeffrey K. Liker
„Toyota Way” to zbiór zasad określających kulturę organizacyjną Toyota Motor Corporation. Przedsiębiorstwo sformalizowało zasady Toyota Way w 2001 roku, po dekadach badań akademickich nad Systemem Produkcyjnym Toyoty i jego implikacjami dla lean manufacturing. Dwa filary „Toyota Way” to szacunek dla ludzi i ciągłe doskonalenie wewnętrznych procesów. Filozofia ta została spopularyzowana przez Jeffrey’a K. Likera właśnie w książce „Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata”, która zdobyła uznanie na całym świecie i od tej pory cieszy się nieustającym zainteresowaniem ekspertów i czytelników – to lektura obowiązkowa zarówno dla właścicieli firm, jak i osób na managerskich stanowiskach.
Książkę można kupić TUTAJ
Myśl jak rzymski cesarz. Praktykuj stoicyzm Marka Aureliusza – Donald Robertson.
Niektórzy uważają, że filozofia jest przereklamowana, że aby osiągnąć szczęście należy uciekać od teorii, a skoncentrować się tylko na praktyce. Nic bardziej mylnego. Filozofię stoicką można praktykować na co dzień, a pozwala ona osiągnąć spokój ducha, patrzeć trzeźwo i z dystansem na problemy, które przecież zdarzają się każdego dnia.
Robertson w przejrzysty i prosty sposób opowiada o dziejach cesarza Marka Aureliusza i wyjaśnia najważniejsze idee stoicyzmu. Na kartach książki mówi, jak starożytni stoicy panowali nad emocjami pożądania, strachu, gniewu, jak udawało im się okiełznać cierpienie oraz jak dziś możemy wykorzystać ich nauki, aby lepiej i spokojniej żyć.
Boże Narodzenie to dobry czas na przemyślenia i spojrzenie na swoje życie z nieco innej perspektywy, dlatego „Myśl jak rzymski cesarz” ucieszy tych, którzy znajdą tę lekturę pod świątecznym drzewkiem.
Książkę można kupić TUTAJ
„Jak przemawiać bez strachu. Pokonaj zdenerwowanie, mdłości i siódme poty. Przemawiaj z pasją i energią” – Mike Acker.
Sztuka przemawiania i autoprezentacji, to jedna z ważniejszych umiejętności. Jak przezwyciężyć stres przed wystąpieniami przed publicznością? Mike Acker, jeden z najlepszych amerykańskich mówców, trener komunikacji, manager z dwudziestoletnim doświadczeniem krok po kroku prowadzi Cię w kierunku sceny z mikrofonem.
Acker uczy jak przygotować się do wystąpienia, wniknąć w głąb siebie, przełamać strach, kontrolować emocje i wreszcie w jaki sposób zwracać się do słuchaczy, by ich poruszyć. Przestawia niezliczoną ilość praktycznych wskazówek, anegdot i historyjek. To audytorium jest najważniejsze, a każdy mówca, marzy o tym, by zarazić słuchaczy swoją ideą i energią. Niewątpliwie lektura „Jak przemawiać bez strachu” pomoże w poprowadzeniu prezentacji biznesowej, wykładu na uczelni, zgrabnym wygłoszeniu życzeń do współpracowników, toastu na przyjęciu rodzinnym, a nawet powiedzeniu kilku słów o zmarłym na pogrzebie.
Gdy zabierzesz głos lęk nie musi paraliżować Ciebie i tych bliskich, którym zdecydujesz się podarować książkę Mike Ackera.
Książkę można kupić TUTAJ
„PSYCHOkompetencje. 10 psychologicznych supermocy, które warto rozwijać” – Kamil Zieliński.
Któż z nas nie chciałby dysponować supermocami zmieniającymi świat? Możesz je odkryć w sobie dzięki lekturze „PSYCHOkompetecji” Kamila Zielińskiego, psychologa i wykładowcy, pokazującego jak wykorzystać psychologię w prowadzeniu biznesu i w codziennym życiu.
W szkole uczą nas kucia na blachę standardowej wiedzy, jednak bardzo trudno nauczyć się kompetencji niezbędnych na co dzień: asertywności, wystąpień publicznych i autoprezentacji, komunikacji, krytycznego myślenia, motywowania siebie i innych, sztuki negocjacji, przekonywania i obrony przed manipulacją, zarządzania czasem oraz jak nie dać się stresowi.
Nic straconego. Już dziś możesz w bożonarodzeniowym prezencie ofiarować najbliższym książkę Kamila Zielińskiego i a samemu sobie sporo frajdy, że z Twoją pomocą lepiej opanują te potrzebne w życiu psychokompetencje.
Książkę można kupić TUTAJ
„7 nawyków skutecznego działania” – Stephen R. Covey
Kolejną pozycją na naszej liście świątecznych inspiracji dla biznesmenów jest legendarne dzieło Stephena R. Covey’a, które cieszy się nieustanną popularnością wśród czytelników na całym świecie od 1989 roku. W „7 nawyków skutecznego działania” Covey prezentuje koncepcję skuteczności w osiąganiu celów poprzez dostosowanie się do zasad, opartą na etyce charakteru, którą przedstawia jako uniwersalną i ponadczasową. Autor definiuje skuteczność jako równowagę pomiędzy uzyskiwaniem pożądanych rezultatów a dbaniem o to, co je tworzy. To obowiązkowa pozycja na półce każdego przedsiębiorcy, biznesmena i amatora wielkich teorii.
Książkę można kupić TUTAJ
„Good Economics. Nowe rozwiązania globalnych problemów” – Esther Duflo i Abhijit V. Banerjee
„Good Economics. Nowe rozwiązania globalnych problemów” to nie jest stricte biznesowym podręcznikiem. To coś więcej, a mianowicie książka z pogranicza biznesu, socjologii i psychologii, w której autorzy starali się odpowiedzieć na najważniejsze zagadnienia naszych czasów, takie jak masowe migracje powodowane wojną i biedą, rosnące ceny podstawowych produktów, katastrofy ekologiczne i rewolucja technologiczna. W swoim dziele, laureaci nagrody Nobla z dziedziny ekonomii, Abhijit Banerjee i Esther Duflo, zwracają uwagę na prawdziwe ludzkie potrzeby w nowoczesnym biznesie i zastępują podszyte ideologią fake newsy rzetelnymi dowodami.
Książkę można kupić TUTAJ
„Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić” – Michael E. Gerber
Autor tej książki stał się pierwszym guru małych przedsiębiorców, który zdobył międzynarodową sławę. Jak czytamy w opisie książki: „Mit przedsiębiorczości to mit, w który wierzy większość ludzi zakładających małe firmy. To tragiczne w skutkach łudzenie się, że jeśli ktoś zna się na pracy technicznej w firmie, może z powodzeniem prowadzić firmę wykonującą tę pracę”. Ten bestseller rozwiewa mity na temat prowadzenia małych przedsiębiorstw w świecie zażartej konkurencji. Ta książka spodoba się doświadczonym przedsiębiorcom i przyda aspirującym biznesmenom.
Książkę można kupić TUTAJ
„Inteligentny inwestor. Najlepsza książka o inwestowaniu wartościowym” – Benjamin Graham
Książka „Inteligentny inwestor. Najlepsza książka o inwestowaniu wartościowym” otrzymała najważniejszy znak jakości, a mianowicie, przedmowę i rekomendację od Warrena Buffetta amerykańskiego inwestor giełdowy, przedsiębiorcy i filantropa, który jest powszechnie uważany za jednego z najlepszych inwestorów na świecie. „Inteligentny inwestor. Najlepsza książka o inwestowaniu wartościowym” zawiera przemyślane strategie, jak z powodzeniem stosować inwestowanie oparte na wartości na rynku akcji, przez co stała się jedną z najpopularniejszych książek o inwestowaniu w historii. To nie tylko bestseller, ale prawdziwa biblia inwestowania, która, mimo że została wydana w 1949 roku, wciąż nie traci swojej aktualności.
Książkę można kupić TUTAJ