• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 30 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    partnerzy biznesowi
    Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Jaką formę opodatkowania wybrać, zakładając działalność gospodarczą?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    sklep internetowy
    Jak otworzyć sklep internetowy i nie zginąć w tłumie?
    kpir fpl kalkulator
    Koniec papierowej księgowości! Od 2026 KPiR tylko elektronicznie – czy Twoja księgowość jest gotowa?
    blackout
    Ostatni blackout trwał 3 dni. Tyle wystarczy, by zbankrutować. Jak zabezpieczyć firmę, zanim zgaśnie światło?
    polski sejm
    Przyjęto Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, a kolejny czeka na uchwalenie. Co się zmieni dla przedsiębiorców?
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    google strona
    Globalni giganci kontra lokalny fiskus: czas na podatek cyfrowy?
    pokoj streamera
    Fiskus poluje na streamerów! Koniec raju podatkowego dla donejtów
    pexels pixabay 48148
    Firmy rodzinne zyskają na nowych przepisach – wielkie zmiany w spadkach i darowiznach
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    partnerzy biznesowi
    Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Jaką formę opodatkowania wybrać, zakładając działalność gospodarczą?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    sklep internetowy
    Jak otworzyć sklep internetowy i nie zginąć w tłumie?
    kpir fpl kalkulator
    Koniec papierowej księgowości! Od 2026 KPiR tylko elektronicznie – czy Twoja księgowość jest gotowa?
    blackout
    Ostatni blackout trwał 3 dni. Tyle wystarczy, by zbankrutować. Jak zabezpieczyć firmę, zanim zgaśnie światło?
    polski sejm
    Przyjęto Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, a kolejny czeka na uchwalenie. Co się zmieni dla przedsiębiorców?
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    google strona
    Globalni giganci kontra lokalny fiskus: czas na podatek cyfrowy?
    pokoj streamera
    Fiskus poluje na streamerów! Koniec raju podatkowego dla donejtów
    pexels pixabay 48148
    Firmy rodzinne zyskają na nowych przepisach – wielkie zmiany w spadkach i darowiznach
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
w Poradnik przedsiębiorcy, Biznes pod lupą, Zadbaj o swój portfel
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw? FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia?
2 Unia podkręca tempo. RED III wprowadza nowe obowiązki i szanse
3 Biopaliwa zmieniają zasady gry
4 Jak dzisiaj wygląda rynek biopaliw w Polsce?
5 Wodór – paliwo przyszłości
6 Przemysł i budownictwo również na celowniku RED III
7 Szanse, które warto wykorzystać – jak jeszcze polskie firmy mogą skorzystać na RED III?
8 Wyzwania w implementacji RED III – co może spowolnić transformację?

Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia?

Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku. RED III zastępuje wcześniejszą wersję (RED II), podnosząc cele dotyczące udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w gospodarce UE oraz wprowadzając bardziej rygorystyczne wymogi dla poszczególnych sektorów, w tym transportu, przemysłu i budownictwa. Nowe przepisy weszły w życie 20 listopada 2023 roku, a państwa członkowskie mają czas do 20 maja 2025 roku na ich wdrożenie do prawa krajowego.

Celem dyrektywy jest zwiększenie udziału zielonej energii, redukcja emisji CO₂ oraz zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. Nowe regulacje mają także wspierać rozwój nowoczesnych technologii energetycznych i poprawić bezpieczeństwo energetyczne Europy.

Podobne artykuły

partnerzy biznesowi

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

2025-05-30
bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19

Unia podkręca tempo. RED III wprowadza nowe obowiązki i szanse

Dyrektywa RED III wprowadza ambitniejsze cele dla odnawialnych źródeł energii oraz nowe obowiązki dla kluczowych sektorów gospodarki. Jednym z najważniejszych założeń jest zwiększenie udziału OZE w całkowitym zużyciu energii w UE do co najmniej 42,5% do 2030 roku, z możliwością podniesienia tego celu do 45%. Państwa członkowskie zobowiązane są do wdrożenia odpowiednich regulacji, które pozwolą na osiągnięcie tych wskaźników.

Nowe przepisy obejmują również przemysł energochłonny, w tym hutnictwo, chemię oraz produkcję stali, które muszą zwiększać udział OZE w swoim zużyciu energii o co najmniej 1,6% rocznie. Sektor elektroenergetyczny zobowiązany jest natomiast do intensyfikacji rozwoju odnawialnych źródeł oraz rozbudowy infrastruktury do ich przesyłu. RED III upraszcza również procedury administracyjne związane z inwestycjami w OZE. Nowe regulacje przewidują skrócenie czasu wydawania pozwoleń na inwestycje do maksymalnie 12 miesięcy w wyznaczonych strefach (tzw. „go-to areas”). Przyspieszone procedury obejmą także rozwój instalacji fotowoltaicznych i wiatrowych, co ma na celu ułatwienie realizacji projektów w kluczowych lokalizacjach.

Istotną rolę w nowej dyrektywie odgrywają biopaliwa i wodór, które mają strategiczne znaczenie dla dekarbonizacji transportu i przemysłu. 

Biopaliwa zmieniają zasady gry 

Biopaliwa odgrywają istotną rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza w sektorze transportu, który jest jednym z najbardziej emisyjnych obszarów gospodarki. Nowe regulacje promują paliwa odnawialne o mniejszym śladzie węglowym oraz ograniczają stosowanie biopaliw mogących konkurować z produkcją żywności.

Co najmniej 5,5% paliw stosowanych w transporcie powinno pochodzić z zaawansowanych biopaliw oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). Dyrektywa RED III zakłada również stopniowe ograniczanie stosowania biopaliw pierwszej generacji, takich jak te produkowane z oleju palmowego i rzepakowego, aby zminimalizować ich wpływ na rolnictwo i środowisko.

Preferowane są biopaliwa wytwarzanych z odpadów, takich jak odpady rolnicze, osady ściekowe oraz lignoceluloza, co pozwala na ograniczenie konkurencji z sektorem spożywczym.

W kontekście RED III biopaliwa dzielą się na kilka kategorii:

  • biopaliwa konwencjonalne (I generacji) –  produkowane z surowców rolniczych, takich jak olej rzepakowy, kukurydza czy trzcina cukrowa. Chociaż redukują emisje CO₂, ich rozwój jest ograniczany ze względu na konkurencję z uprawami spożywczymi oraz negatywny wpływ na środowisko, 
  • zaawansowane biopaliwa (II generacji) – wytwarzane z odpadów rolniczych, leśnych oraz przemysłowych. Przykłady obejmują biopaliwa na bazie lignocelulozy, odpady drzewne, słomę czy zużyte oleje. Dzięki temu ich produkcja nie wpływa na grunty rolne i spełnia surowsze kryteria RED III, 
  • biopaliwa III generacji, produkowane z alg i mikroorganizmów. Choć technologia ta wciąż się rozwija, w przyszłości może odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego, 
  • biometan i bioLNG, czyli gazowe biopaliwa wytwarzane z odpadów organicznych. Mogą one zastępować gaz ziemny i znajdują zastosowanie w transporcie ciężarowym oraz systemach ciepłowniczych.

Wdrożenie RED III oznacza konieczność przyspieszenia inwestycji w nowoczesne technologie produkcji biopaliw oraz stworzenia warunków dla ich powszechnego stosowania. 


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Jak dzisiaj wygląda rynek biopaliw w Polsce?

Polska, jako kraj o dużym potencjale w zakresie produkcji biomasy i wykorzystania odpadów rolniczych, ma szansę stać się jednym z kluczowych graczy na europejskim rynku biopaliw. Obecnie krajowe przedsiębiorstwa koncentrują się głównie na produkcji biodiesla i bioetanolu I generacji, jednak nowe regulacje wymuszają inwestycje w bardziej zaawansowane technologie.

Szczególnie duży potencjał tkwi w wykorzystaniu odpadów rolniczych i leśnych jako surowców do produkcji biopaliw II generacji, które wpisują się w wymogi RED III i nie konkurują z sektorem spożywczym. Równolegle rozwijane są programy wsparcia dla produkcji biometanu i bioLNG, które mogą stanowić alternatywę dla importowanego gazu ziemnego. 

Polska strategia rozwoju rynku paliw alternatywnych zakłada większe wsparcie dla zaawansowanych biopaliw, zwłaszcza w transporcie drogowym i lotniczym. Jednak pełne wdrożenie RED III wymaga przyspieszenia transformacji oraz dostosowania regulacji krajowych do unijnych wymogów, co stanowi wyzwanie zarówno dla sektora publicznego, jak i prywatnych inwestorów.

Wdrożenie RED III stwarza dla polskich firm szereg możliwości inwestycyjnych w zakresie:

  • rozwoju produkcji zaawansowanych biopaliw, zwłaszcza z odpadów organicznych i lignocelulozy,
  • budowy instalacji do produkcji biometanu i bioLNG, które będą kluczowe dla dekarbonizacji transportu ciężarowego,
  • eksportu biopaliw do innych krajów UE, które będą musiały spełnić cele RED III,
  • dostępu do funduszy unijnych, które wspierają inwestycje w technologie biopaliwowe i modernizację zakładów produkcyjnych.

Mimo tych możliwości, przedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z barierami regulacyjnymi i finansowymi, które mogą spowolnić rozwój sektora. Konieczne jest również dostosowanie krajowych przepisów do wytycznych RED III oraz uproszczenie procedur administracyjnych dla nowych inwestycji.

Wodór – paliwo przyszłości

Wodór jest uznawany za jedno z najważniejszych paliw przyszłości, szczególnie dla przemysłu, transportu ciężkiego oraz energetyki. W porównaniu do biopaliw, oferuje większą elastyczność w zastosowaniach, zwłaszcza jako nośnik energii magazynowanej oraz surowiec do produkcji paliw syntetycznych.

Dyrektywa RED III wprowadza jasne zasady dotyczące produkcji i certyfikacji wodoru odnawialnego, a także nakłada obowiązek zwiększenia jego udziału w sektorach najbardziej energochłonnych. Do 2030 roku co najmniej 1% całkowitego zużycia paliw transportowych musi pochodzić z wodoru odnawialnego (RFNBO). 

W przemyśle energochłonnym, obejmującym branże takie jak hutnictwo, chemia czy produkcja stali, wykorzystanie wodoru powinno wzrosnąć o minimum 42% do 2030 roku i osiągnąć poziom 60% do 2035 roku. Aby przyspieszyć transformację wodorową, RED III przewiduje systemy wsparcia finansowego, obejmujące dopłaty oraz ulgi podatkowe dla producentów wodoru odnawialnego. 

Ważnym elementem realizacji tych celów jest rozwój infrastruktury przesyłu i magazynowania wodoru, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, co ma zapewnić stabilność dostaw i ułatwić integrację wodoru w systemie energetycznym.

Wodór może być produkowany w różnych technologiach, które determinują jego wpływ na środowisko i zgodność z RED III:

  • wodór szary – produkowany z paliw kopalnych, generuje duże emisje CO₂, nie spełnia norm RED III,
  • wodór niebieski – także pozyskiwany z gazu ziemnego, ale przy wykorzystaniu technologii wychwytywania CO₂ (CCS),
  • wodór zielony (odnawialny) – produkowany w procesie elektrolizy przy użyciu energii z OZE (np. farm wiatrowych i fotowoltaicznych), zgodny z RED III,
  • wodór turkusowy – wytwarzany z gazu ziemnego metodą pirolizy, nie generuje emisji CO₂, ale wymaga dalszego rozwoju technologii.

Wodór odnawialny ma znaleźć zastosowanie przede wszystkim w przemyśle ciężkim, gdzie może zastąpić węgiel koksujący w hutnictwie i rafineriach. W transporcie wodorowe ogniwa paliwowe już teraz zasilają ciężarówki i autobusy, a w przyszłości mogą zostać wykorzystane także w lotnictwie i żegludze. Wodór pełni również rolę magazynu energii, stabilizując system oparty na odnawialnych źródłach.

Polska ma duży potencjał w rozwoju technologii wodorowych, jednak obecnie większość produkowanego wodoru to wodór szary (około 1 mln ton rocznie). Rządowa strategia zakłada budowę instalacji o łącznej mocy co najmniej 315 MW do 2030 roku oraz rozwój dolin wodorowych, które mają integrować produkcję, dystrybucję i wykorzystanie wodoru w jednym regionie. Wsparcie dla tego sektora obejmuje zarówno fundusze unijne, jak i krajowe dotacje. Jednym z największych projektów jest Hydrogen Eagle, realizowany przez Grupę ORLEN, który przewiduje budowę instalacji w Polsce, Czechach i na Słowacji. Równocześnie rozwijana jest infrastruktura tankowania wodoru – pierwsze stacje wodorowe w Polsce już powstają.

Wdrożenie RED III stwarza nowe możliwości inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw, zwłaszcza tych zainteresowanych rozwojem technologii wodorowych. Firmy mogą zaangażować się w produkcję zielonego wodoru poprzez budowę elektrolizerów i farm OZE do jego zasilania, a także inwestować w infrastrukturę przesyłu i magazynowania. Sektor przemysłowy i transportowy również zyskują na wdrażaniu rozwiązań opartych na wodorze, szczególnie w hutnictwie, chemii oraz komunikacji publicznej.

Przedsiębiorstwa mogą skorzystać ze wsparcia finansowego z unijnych programów, takich jak IPCEI Hydrogen, H2Global oraz Fundusz Modernizacyjny, które wspierają rozwój projektów wodorowych.

Największym na ten moment wyzwaniem pozostaje wysoki koszt produkcji zielonego wodoru, który wciąż przewyższa tradycyjne metody. Istotne będą więc subsydia oraz dalszy rozwój technologii poprawiających efektywność elektrolizy, aby wodór odnawialny stał się realną alternatywą dla paliw kopalnych.

Przemysł i budownictwo również na celowniku RED III 

RED III nie ogranicza się jedynie do transportu i wodoru, lecz nakłada także konkretne wymogi na przemysł i budownictwo. Celem jest zmniejszenie emisji CO₂ w energochłonnych sektorach gospodarki oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii (OZE). Do 2030 roku przedsiębiorstwa z branż takich jak hutnictwo, chemia, cement czy produkcja stali muszą co roku zwiększać wykorzystanie OZE w swoim miksie energetycznym o co najmniej 1,6%. Firmy powinny stopniowo zastępować paliwa kopalne zieloną energią, w tym wodorem i biogazem, a procesy produkcyjne wymagające wysokich temperatur muszą spełniać nowe normy dotyczące odnawialnych paliw.

W budownictwie nowe przepisy nakładają obowiązek stosowania systemów OZE w nowo powstających obiektach oraz przy modernizacji już istniejących, co przyspieszy rozwój fotowoltaiki i pomp ciepła.

Zmiany obejmują także ciepłownictwo. Unijne regulacje przewidują, że co roku udział OZE w systemach ciepłowniczych i chłodniczych musi wzrastać o 1,1% w całej UE oraz o 1,5% w krajach z rozwiniętą infrastrukturą ciepłowniczą, takich jak Polska. Oznacza to konieczność modernizacji sieci ciepłowniczych oraz elektrociepłowni poprzez wdrożenie biomasy, pomp ciepła, geotermii i biometanu. 

RED III podkreśla również znaczenie innowacji i badań w zakresie OZE. Unia Europejska wspiera rozwój technologii magazynowania energii, inteligentnych sieci elektroenergetycznych oraz nowoczesnych materiałów, takich jak bardziej wydajne panele słoneczne i turbiny wiatrowe. Fundusze, takie jak Horizon Europe, Fundusz Modernizacyjny i Innovation Fund oferują finansowanie dla firm pracujących nad innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie energii odnawialnej.

Nowe przepisy stwarzają dla polskich firm ogromne możliwości inwestycyjne, zwłaszcza w obszarze magazynowania energii, modernizacji ciepłownictwa oraz cyfryzacji sieci energetycznych. Te, które szybko dostosują się do nowych regulacji i skorzystają z dostępnych funduszy, mogą zyskać przewagę konkurencyjną i zapewnić sobie stabilną pozycję na zielonym rynku energii.

Szanse, które warto wykorzystać – jak jeszcze polskie firmy mogą skorzystać na RED III?

RED III otwiera przed polskimi przedsiębiorstwami szerokie możliwości rozwoju w sektorze odnawialnych źródeł energii. Firmy działające w przemyśle, energetyce i transporcie mogą nie tylko dostosować się do nowych regulacji, ale również wykorzystać je jako trampolinę do ekspansji i wzrostu. Wzrost zapotrzebowania na biopaliwa, wodór oraz technologie magazynowania energii oznacza, że polskie przedsiębiorstwa mogą odgrywać istotną rolę w europejskim łańcuchu dostaw. 

Szczególnie duże perspektywy rysują się przed firmami, które postawią na rozwój infrastruktury wodorowej oraz modernizację ciepłownictwa poprzez integrację energii z biomasy, geotermii czy biometanu. Dodatkowo, unijne programy wsparcia, takie jak Fundusz Modernizacyjny, Horizon Europe czy Innovation Fund, pozwalają pozyskać środki na badania i rozwój technologii związanych z odnawialną energią. Rosnąca liczba przepisów promujących zieloną energię stwarza także szansę na ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne, zarówno w zakresie eksportu biopaliw i technologii wodorowych, jak i dostarczania innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu i budownictwa.

Wyzwania w implementacji RED III – co może spowolnić transformację?

Mimo licznych korzyści, wdrożenie RED III niesie ze sobą także istotne wyzwania. Kluczowym problemem pozostają skomplikowane procedury administracyjne, które mimo planowanych uproszczeń wciąż mogą hamować rozwój projektów OZE w Polsce. Wysokie koszty inwestycji w nowoczesne technologie, szczególnie związane z produkcją zielonego wodoru i budową infrastruktury magazynowania energii, stanowią kolejną barierę, szczególnie dla mniejszych przedsiębiorstw.

Dodatkowo, brak spójnej strategii wodorowej oraz powolne tempo legislacji mogą utrudniać wdrażanie nowych regulacji i zniechęcać inwestorów. Wiele programów dofinansowań koncentruje się na dużych projektach, co sprawia, że małe i średnie firmy (MŚP) mogą mieć trudności w uzyskaniu finansowania na rozwój zielonych technologii. Aby w pełni wykorzystać potencjał RED III, konieczne będzie przyspieszenie legislacji, uproszczenie procedur oraz zapewnienie lepszego dostępu do funduszy dla szerokiego spektrum przedsiębiorstw.

5/5 - (1 vote)
Tags: biopaliwaFineared III
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

autor Dominik Bożek
2025-05-30
0
partnerzy biznesowi

W świecie pełnym ryzyka – wiedza to najlepsze zabezpieczenie W świecie biznesu B2B jedno jest pewne – zła decyzja o współpracy może kosztować więcej niż zlecenie zrealizowane bez zysku. Problem niewypłacalnych kontrahentów od lat spędza sen z powiek mikroprzedsiębiorcom, którzy nie mają sztabu analityków czy dyrektorów finansowych do oceny ryzyka. Dla wielu z nich każda faktura to kwestia „być albo nie być” – nie tylko dla firmy, ale i dla ich własnej rodziny. Według danych Faktura.pl, średni czas oczekiwania na przelew w sektorze MŚP w 2024 roku wynosił 13,5 dnia, a w branży transportowej był jeszcze dłuższy – w I kwartale 2025 r. sięgnął aż 21,5 dnia. Im większy kontrahent, tym częściej żąda odroczonych terminów płatności – i tym trudniej...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

Michael Jackson

Michael Jackson za życia był bankrutem. Jego spadkobiercy to miliarderzy – ile artyści mogą zarobić po śmierci?

2024-04-09
dofinansowanie

Czy Twoja firma jest na białej liście podatników VAT? Uwaga na wysokie kary!

2023-03-28
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

partnerzy biznesowi

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

2025-05-30
sklep internetowy

Jak otworzyć sklep internetowy i nie zginąć w tłumie?

2025-05-29
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?