• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Sierpień 2025
  • Ranking faktoringu
wtorek, 26 sierpnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kpir fpl kalkulator
    KSeF jak potwór z Loch Ness – każdy o nim słyszał, mało kto go widział
    history in hd 05QvOWAzN3I unsplash scaled e1756128244722
    Największy wstrząs handlu od lat 30. XX wieku – rekordowe cła uderzą w światową gospodarkę
    Błędy przy zakładaniu firmy
    Dlaczego polskie firmy upadają wbrew poprawiającym się wskaźnikom makroekonomicznym?
    Przedsiębiorca szukający rozwiązania problemów finansowych
    11 miliardów złotych długu w polskich firmach. Kto w Polsce ma największe problemy z płynnością?
    platforma online zakupy
    Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kpir fpl kalkulator
    KSeF jak potwór z Loch Ness – każdy o nim słyszał, mało kto go widział
    history in hd 05QvOWAzN3I unsplash scaled e1756128244722
    Największy wstrząs handlu od lat 30. XX wieku – rekordowe cła uderzą w światową gospodarkę
    Błędy przy zakładaniu firmy
    Dlaczego polskie firmy upadają wbrew poprawiającym się wskaźnikom makroekonomicznym?
    Przedsiębiorca szukający rozwiązania problemów finansowych
    11 miliardów złotych długu w polskich firmach. Kto w Polsce ma największe problemy z płynnością?
    platforma online zakupy
    Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
w Poradnik przedsiębiorcy, Biznes pod lupą, Zadbaj o swój portfel
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw? FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia?
2 Unia podkręca tempo. RED III wprowadza nowe obowiązki i szanse
3 Biopaliwa zmieniają zasady gry
4 Jak dzisiaj wygląda rynek biopaliw w Polsce?
5 Wodór – paliwo przyszłości
6 Przemysł i budownictwo również na celowniku RED III
7 Szanse, które warto wykorzystać – jak jeszcze polskie firmy mogą skorzystać na RED III?
8 Wyzwania w implementacji RED III – co może spowolnić transformację?

Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia?

Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku. RED III zastępuje wcześniejszą wersję (RED II), podnosząc cele dotyczące udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w gospodarce UE oraz wprowadzając bardziej rygorystyczne wymogi dla poszczególnych sektorów, w tym transportu, przemysłu i budownictwa. Nowe przepisy weszły w życie 20 listopada 2023 roku, a państwa członkowskie mają czas do 20 maja 2025 roku na ich wdrożenie do prawa krajowego.

Celem dyrektywy jest zwiększenie udziału zielonej energii, redukcja emisji CO₂ oraz zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. Nowe regulacje mają także wspierać rozwój nowoczesnych technologii energetycznych i poprawić bezpieczeństwo energetyczne Europy.

Podobne artykuły

sklep internetowy

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

2025-08-05
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

2025-08-01
partnerzy biznesowi

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

2025-08-13
tunel ciezarowka

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

2025-08-13
shake hands

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

2025-06-23
partnerzy biznesowi

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

2025-05-30

Unia podkręca tempo. RED III wprowadza nowe obowiązki i szanse

Dyrektywa RED III wprowadza ambitniejsze cele dla odnawialnych źródeł energii oraz nowe obowiązki dla kluczowych sektorów gospodarki. Jednym z najważniejszych założeń jest zwiększenie udziału OZE w całkowitym zużyciu energii w UE do co najmniej 42,5% do 2030 roku, z możliwością podniesienia tego celu do 45%. Państwa członkowskie zobowiązane są do wdrożenia odpowiednich regulacji, które pozwolą na osiągnięcie tych wskaźników.

Nowe przepisy obejmują również przemysł energochłonny, w tym hutnictwo, chemię oraz produkcję stali, które muszą zwiększać udział OZE w swoim zużyciu energii o co najmniej 1,6% rocznie. Sektor elektroenergetyczny zobowiązany jest natomiast do intensyfikacji rozwoju odnawialnych źródeł oraz rozbudowy infrastruktury do ich przesyłu. RED III upraszcza również procedury administracyjne związane z inwestycjami w OZE. Nowe regulacje przewidują skrócenie czasu wydawania pozwoleń na inwestycje do maksymalnie 12 miesięcy w wyznaczonych strefach (tzw. „go-to areas”). Przyspieszone procedury obejmą także rozwój instalacji fotowoltaicznych i wiatrowych, co ma na celu ułatwienie realizacji projektów w kluczowych lokalizacjach.

Istotną rolę w nowej dyrektywie odgrywają biopaliwa i wodór, które mają strategiczne znaczenie dla dekarbonizacji transportu i przemysłu. 

Biopaliwa zmieniają zasady gry 

Biopaliwa odgrywają istotną rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza w sektorze transportu, który jest jednym z najbardziej emisyjnych obszarów gospodarki. Nowe regulacje promują paliwa odnawialne o mniejszym śladzie węglowym oraz ograniczają stosowanie biopaliw mogących konkurować z produkcją żywności.

Co najmniej 5,5% paliw stosowanych w transporcie powinno pochodzić z zaawansowanych biopaliw oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). Dyrektywa RED III zakłada również stopniowe ograniczanie stosowania biopaliw pierwszej generacji, takich jak te produkowane z oleju palmowego i rzepakowego, aby zminimalizować ich wpływ na rolnictwo i środowisko.

Preferowane są biopaliwa wytwarzanych z odpadów, takich jak odpady rolnicze, osady ściekowe oraz lignoceluloza, co pozwala na ograniczenie konkurencji z sektorem spożywczym.

W kontekście RED III biopaliwa dzielą się na kilka kategorii:

  • biopaliwa konwencjonalne (I generacji) –  produkowane z surowców rolniczych, takich jak olej rzepakowy, kukurydza czy trzcina cukrowa. Chociaż redukują emisje CO₂, ich rozwój jest ograniczany ze względu na konkurencję z uprawami spożywczymi oraz negatywny wpływ na środowisko, 
  • zaawansowane biopaliwa (II generacji) – wytwarzane z odpadów rolniczych, leśnych oraz przemysłowych. Przykłady obejmują biopaliwa na bazie lignocelulozy, odpady drzewne, słomę czy zużyte oleje. Dzięki temu ich produkcja nie wpływa na grunty rolne i spełnia surowsze kryteria RED III, 
  • biopaliwa III generacji, produkowane z alg i mikroorganizmów. Choć technologia ta wciąż się rozwija, w przyszłości może odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego, 
  • biometan i bioLNG, czyli gazowe biopaliwa wytwarzane z odpadów organicznych. Mogą one zastępować gaz ziemny i znajdują zastosowanie w transporcie ciężarowym oraz systemach ciepłowniczych.

Wdrożenie RED III oznacza konieczność przyspieszenia inwestycji w nowoczesne technologie produkcji biopaliw oraz stworzenia warunków dla ich powszechnego stosowania. 


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Jak dzisiaj wygląda rynek biopaliw w Polsce?

Polska, jako kraj o dużym potencjale w zakresie produkcji biomasy i wykorzystania odpadów rolniczych, ma szansę stać się jednym z kluczowych graczy na europejskim rynku biopaliw. Obecnie krajowe przedsiębiorstwa koncentrują się głównie na produkcji biodiesla i bioetanolu I generacji, jednak nowe regulacje wymuszają inwestycje w bardziej zaawansowane technologie.

Szczególnie duży potencjał tkwi w wykorzystaniu odpadów rolniczych i leśnych jako surowców do produkcji biopaliw II generacji, które wpisują się w wymogi RED III i nie konkurują z sektorem spożywczym. Równolegle rozwijane są programy wsparcia dla produkcji biometanu i bioLNG, które mogą stanowić alternatywę dla importowanego gazu ziemnego. 

Polska strategia rozwoju rynku paliw alternatywnych zakłada większe wsparcie dla zaawansowanych biopaliw, zwłaszcza w transporcie drogowym i lotniczym. Jednak pełne wdrożenie RED III wymaga przyspieszenia transformacji oraz dostosowania regulacji krajowych do unijnych wymogów, co stanowi wyzwanie zarówno dla sektora publicznego, jak i prywatnych inwestorów.

Wdrożenie RED III stwarza dla polskich firm szereg możliwości inwestycyjnych w zakresie:

  • rozwoju produkcji zaawansowanych biopaliw, zwłaszcza z odpadów organicznych i lignocelulozy,
  • budowy instalacji do produkcji biometanu i bioLNG, które będą kluczowe dla dekarbonizacji transportu ciężarowego,
  • eksportu biopaliw do innych krajów UE, które będą musiały spełnić cele RED III,
  • dostępu do funduszy unijnych, które wspierają inwestycje w technologie biopaliwowe i modernizację zakładów produkcyjnych.

Mimo tych możliwości, przedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z barierami regulacyjnymi i finansowymi, które mogą spowolnić rozwój sektora. Konieczne jest również dostosowanie krajowych przepisów do wytycznych RED III oraz uproszczenie procedur administracyjnych dla nowych inwestycji.

Wodór – paliwo przyszłości

Wodór jest uznawany za jedno z najważniejszych paliw przyszłości, szczególnie dla przemysłu, transportu ciężkiego oraz energetyki. W porównaniu do biopaliw, oferuje większą elastyczność w zastosowaniach, zwłaszcza jako nośnik energii magazynowanej oraz surowiec do produkcji paliw syntetycznych.

Dyrektywa RED III wprowadza jasne zasady dotyczące produkcji i certyfikacji wodoru odnawialnego, a także nakłada obowiązek zwiększenia jego udziału w sektorach najbardziej energochłonnych. Do 2030 roku co najmniej 1% całkowitego zużycia paliw transportowych musi pochodzić z wodoru odnawialnego (RFNBO). 

W przemyśle energochłonnym, obejmującym branże takie jak hutnictwo, chemia czy produkcja stali, wykorzystanie wodoru powinno wzrosnąć o minimum 42% do 2030 roku i osiągnąć poziom 60% do 2035 roku. Aby przyspieszyć transformację wodorową, RED III przewiduje systemy wsparcia finansowego, obejmujące dopłaty oraz ulgi podatkowe dla producentów wodoru odnawialnego. 

Ważnym elementem realizacji tych celów jest rozwój infrastruktury przesyłu i magazynowania wodoru, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, co ma zapewnić stabilność dostaw i ułatwić integrację wodoru w systemie energetycznym.

Wodór może być produkowany w różnych technologiach, które determinują jego wpływ na środowisko i zgodność z RED III:

  • wodór szary – produkowany z paliw kopalnych, generuje duże emisje CO₂, nie spełnia norm RED III,
  • wodór niebieski – także pozyskiwany z gazu ziemnego, ale przy wykorzystaniu technologii wychwytywania CO₂ (CCS),
  • wodór zielony (odnawialny) – produkowany w procesie elektrolizy przy użyciu energii z OZE (np. farm wiatrowych i fotowoltaicznych), zgodny z RED III,
  • wodór turkusowy – wytwarzany z gazu ziemnego metodą pirolizy, nie generuje emisji CO₂, ale wymaga dalszego rozwoju technologii.

Wodór odnawialny ma znaleźć zastosowanie przede wszystkim w przemyśle ciężkim, gdzie może zastąpić węgiel koksujący w hutnictwie i rafineriach. W transporcie wodorowe ogniwa paliwowe już teraz zasilają ciężarówki i autobusy, a w przyszłości mogą zostać wykorzystane także w lotnictwie i żegludze. Wodór pełni również rolę magazynu energii, stabilizując system oparty na odnawialnych źródłach.

Polska ma duży potencjał w rozwoju technologii wodorowych, jednak obecnie większość produkowanego wodoru to wodór szary (około 1 mln ton rocznie). Rządowa strategia zakłada budowę instalacji o łącznej mocy co najmniej 315 MW do 2030 roku oraz rozwój dolin wodorowych, które mają integrować produkcję, dystrybucję i wykorzystanie wodoru w jednym regionie. Wsparcie dla tego sektora obejmuje zarówno fundusze unijne, jak i krajowe dotacje. Jednym z największych projektów jest Hydrogen Eagle, realizowany przez Grupę ORLEN, który przewiduje budowę instalacji w Polsce, Czechach i na Słowacji. Równocześnie rozwijana jest infrastruktura tankowania wodoru – pierwsze stacje wodorowe w Polsce już powstają.

Wdrożenie RED III stwarza nowe możliwości inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw, zwłaszcza tych zainteresowanych rozwojem technologii wodorowych. Firmy mogą zaangażować się w produkcję zielonego wodoru poprzez budowę elektrolizerów i farm OZE do jego zasilania, a także inwestować w infrastrukturę przesyłu i magazynowania. Sektor przemysłowy i transportowy również zyskują na wdrażaniu rozwiązań opartych na wodorze, szczególnie w hutnictwie, chemii oraz komunikacji publicznej.

Przedsiębiorstwa mogą skorzystać ze wsparcia finansowego z unijnych programów, takich jak IPCEI Hydrogen, H2Global oraz Fundusz Modernizacyjny, które wspierają rozwój projektów wodorowych.

Największym na ten moment wyzwaniem pozostaje wysoki koszt produkcji zielonego wodoru, który wciąż przewyższa tradycyjne metody. Istotne będą więc subsydia oraz dalszy rozwój technologii poprawiających efektywność elektrolizy, aby wodór odnawialny stał się realną alternatywą dla paliw kopalnych.

Przemysł i budownictwo również na celowniku RED III 

RED III nie ogranicza się jedynie do transportu i wodoru, lecz nakłada także konkretne wymogi na przemysł i budownictwo. Celem jest zmniejszenie emisji CO₂ w energochłonnych sektorach gospodarki oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii (OZE). Do 2030 roku przedsiębiorstwa z branż takich jak hutnictwo, chemia, cement czy produkcja stali muszą co roku zwiększać wykorzystanie OZE w swoim miksie energetycznym o co najmniej 1,6%. Firmy powinny stopniowo zastępować paliwa kopalne zieloną energią, w tym wodorem i biogazem, a procesy produkcyjne wymagające wysokich temperatur muszą spełniać nowe normy dotyczące odnawialnych paliw.

W budownictwie nowe przepisy nakładają obowiązek stosowania systemów OZE w nowo powstających obiektach oraz przy modernizacji już istniejących, co przyspieszy rozwój fotowoltaiki i pomp ciepła.

Zmiany obejmują także ciepłownictwo. Unijne regulacje przewidują, że co roku udział OZE w systemach ciepłowniczych i chłodniczych musi wzrastać o 1,1% w całej UE oraz o 1,5% w krajach z rozwiniętą infrastrukturą ciepłowniczą, takich jak Polska. Oznacza to konieczność modernizacji sieci ciepłowniczych oraz elektrociepłowni poprzez wdrożenie biomasy, pomp ciepła, geotermii i biometanu. 

RED III podkreśla również znaczenie innowacji i badań w zakresie OZE. Unia Europejska wspiera rozwój technologii magazynowania energii, inteligentnych sieci elektroenergetycznych oraz nowoczesnych materiałów, takich jak bardziej wydajne panele słoneczne i turbiny wiatrowe. Fundusze, takie jak Horizon Europe, Fundusz Modernizacyjny i Innovation Fund oferują finansowanie dla firm pracujących nad innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie energii odnawialnej.

Nowe przepisy stwarzają dla polskich firm ogromne możliwości inwestycyjne, zwłaszcza w obszarze magazynowania energii, modernizacji ciepłownictwa oraz cyfryzacji sieci energetycznych. Te, które szybko dostosują się do nowych regulacji i skorzystają z dostępnych funduszy, mogą zyskać przewagę konkurencyjną i zapewnić sobie stabilną pozycję na zielonym rynku energii.

Szanse, które warto wykorzystać – jak jeszcze polskie firmy mogą skorzystać na RED III?

RED III otwiera przed polskimi przedsiębiorstwami szerokie możliwości rozwoju w sektorze odnawialnych źródeł energii. Firmy działające w przemyśle, energetyce i transporcie mogą nie tylko dostosować się do nowych regulacji, ale również wykorzystać je jako trampolinę do ekspansji i wzrostu. Wzrost zapotrzebowania na biopaliwa, wodór oraz technologie magazynowania energii oznacza, że polskie przedsiębiorstwa mogą odgrywać istotną rolę w europejskim łańcuchu dostaw. 

Szczególnie duże perspektywy rysują się przed firmami, które postawią na rozwój infrastruktury wodorowej oraz modernizację ciepłownictwa poprzez integrację energii z biomasy, geotermii czy biometanu. Dodatkowo, unijne programy wsparcia, takie jak Fundusz Modernizacyjny, Horizon Europe czy Innovation Fund, pozwalają pozyskać środki na badania i rozwój technologii związanych z odnawialną energią. Rosnąca liczba przepisów promujących zieloną energię stwarza także szansę na ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne, zarówno w zakresie eksportu biopaliw i technologii wodorowych, jak i dostarczania innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu i budownictwa.

Wyzwania w implementacji RED III – co może spowolnić transformację?

Mimo licznych korzyści, wdrożenie RED III niesie ze sobą także istotne wyzwania. Kluczowym problemem pozostają skomplikowane procedury administracyjne, które mimo planowanych uproszczeń wciąż mogą hamować rozwój projektów OZE w Polsce. Wysokie koszty inwestycji w nowoczesne technologie, szczególnie związane z produkcją zielonego wodoru i budową infrastruktury magazynowania energii, stanowią kolejną barierę, szczególnie dla mniejszych przedsiębiorstw.

Dodatkowo, brak spójnej strategii wodorowej oraz powolne tempo legislacji mogą utrudniać wdrażanie nowych regulacji i zniechęcać inwestorów. Wiele programów dofinansowań koncentruje się na dużych projektach, co sprawia, że małe i średnie firmy (MŚP) mogą mieć trudności w uzyskaniu finansowania na rozwój zielonych technologii. Aby w pełni wykorzystać potencjał RED III, konieczne będzie przyspieszenie legislacji, uproszczenie procedur oraz zapewnienie lepszego dostępu do funduszy dla szerokiego spektrum przedsiębiorstw.

5/5 - (1 vote)
Tags: biopaliwaFineared III
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

autor Dominik Bożek
2025-08-13
0
partnerzy biznesowi

Wielu przedsiębiorców z branż takich jak turystyka, moda czy organizacja wydarzeń zna ten rytm aż za dobrze: wakacyjny boom, świąteczna gorączka, a potem… cisza. Sprzedaż spada, zamówień ubywa, a koszty – ZUS, leasingi, wypłaty – nie znają „martwego sezonu”. W takich momentach często pada pytanie: czy sezonowość sprzedaży musi oznaczać także sezonowość przychodów? Sezonowość to naturalna cecha wielu biznesów Dla wielu firm sezonowość nie jest wyjątkiem, lecz stałym elementem krajobrazu biznesowego. Odzież sprzedaje się lepiej w okresie zmian pór roku, wakacyjne kurorty zarabiają latem, a sklepy z dekoracjami notują szczyt sprzedaży przed świętami. Gdy sezon mija, zmniejsza się obrót – to normalne. Ale problem pojawia się wtedy, gdy zmniejszeniu sprzedaży towarzyszy również dramatyczny spadek płynności finansowej. W takich sytuacjach firma...

Czytaj więcej

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

autor Katarzyna Zuba
2025-08-13
0
tunel ciezarowka

Z końcem maja br. rozpoczął się nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Można w jego ramach starać się o nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing ciężarowych elektryków. Poniżej wyjaśniamy, jakie są zasady dofinansowania i w jaki sposób można składać wnioski o dopłaty do ciężarówek. Na czym polega program dopłat do ciężarówek elektrycznych? Pod pojęciem programu dopłat do ciężarówek elektrycznych należy rozumieć nowy program rządowy o nazwie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Przewiduje on dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów ciężarowych lub dostawczych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Operatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który na jego realizację...

Czytaj więcej

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

autor Dominik Bożek
2025-06-23
0
shake hands

Nowy kontrahent, duże zlecenie, świetne warunki – sytuacja, która wydaje się być idealna. Niestety, w praktyce wielu przedsiębiorców przekonało się, że pozory potrafią mylić. Gdy faktura nie zostaje opłacona, a kontakt się urywa, często jest już za późno na reakcję. Dlatego weryfikacja partnerów biznesowych w B2B to dziś konieczność, a nie formalność. Drugi raz opisujemy, jak ważna jest weryfikacja kontrahenta, ponieważ nadal dochodzą do nas głosy, że dla mikrofirm to istotny problem. Czytaj także: Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć Ryzyko współpracy z niewypłacalnym klientem Z raportów wynika, że aż 3 na 4 firmy z sektora MŚP doświadcza zatorów płatniczych. W przypadku mikrofirm każdy opóźniony przelew może prowadzić do problemów z płynnością, a nawet zagrozić dalszemu funkcjonowaniu firmy. „Jedziesz...

Czytaj więcej

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

autor Dominik Bożek
2025-05-30
0
partnerzy biznesowi

W świecie pełnym ryzyka – wiedza to najlepsze zabezpieczenie W świecie biznesu B2B jedno jest pewne – zła decyzja o współpracy może kosztować więcej niż zlecenie zrealizowane bez zysku. Problem niewypłacalnych kontrahentów od lat spędza sen z powiek mikroprzedsiębiorcom, którzy nie mają sztabu analityków czy dyrektorów finansowych do oceny ryzyka. Dla wielu z nich każda faktura to kwestia „być albo nie być” – nie tylko dla firmy, ale i dla ich własnej rodziny. Według danych Faktura.pl, średni czas oczekiwania na przelew w sektorze MŚP w 2024 roku wynosił 13,5 dnia, a w branży transportowej był jeszcze dłuższy – w I kwartale 2025 r. sięgnął aż 21,5 dnia. Im większy kontrahent, tym częściej żąda odroczonych terminów płatności – i tym trudniej...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-08-13
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

wspolnicy spolki

Kiedy wspólnicy spółki z o.o. ponoszą odpowiedzialność finansową?

2022-06-28
stary czlowiek

Same podwyżki! Waloryzacja świadczeń socjalnych w 2023 roku

2022-12-20
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

kpir fpl kalkulator

KSeF jak potwór z Loch Ness – każdy o nim słyszał, mało kto go widział

2025-08-26
history in hd 05QvOWAzN3I unsplash scaled e1756128244722

Największy wstrząs handlu od lat 30. XX wieku – rekordowe cła uderzą w światową gospodarkę

2025-08-25
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?