• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
wtorek, 28 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
w Poradnik przedsiębiorcy, Biznes pod lupą, Zadbaj o swój portfel
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw? FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia?
2 Unia podkręca tempo. RED III wprowadza nowe obowiązki i szanse
3 Biopaliwa zmieniają zasady gry
4 Jak dzisiaj wygląda rynek biopaliw w Polsce?
5 Wodór – paliwo przyszłości
6 Przemysł i budownictwo również na celowniku RED III
7 Szanse, które warto wykorzystać – jak jeszcze polskie firmy mogą skorzystać na RED III?
8 Wyzwania w implementacji RED III – co może spowolnić transformację?

Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia?

Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku. RED III zastępuje wcześniejszą wersję (RED II), podnosząc cele dotyczące udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w gospodarce UE oraz wprowadzając bardziej rygorystyczne wymogi dla poszczególnych sektorów, w tym transportu, przemysłu i budownictwa. Nowe przepisy weszły w życie 20 listopada 2023 roku, a państwa członkowskie mają czas do 20 maja 2025 roku na ich wdrożenie do prawa krajowego.

Celem dyrektywy jest zwiększenie udziału zielonej energii, redukcja emisji CO₂ oraz zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. Nowe regulacje mają także wspierać rozwój nowoczesnych technologii energetycznych i poprawić bezpieczeństwo energetyczne Europy.

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Unia podkręca tempo. RED III wprowadza nowe obowiązki i szanse

Dyrektywa RED III wprowadza ambitniejsze cele dla odnawialnych źródeł energii oraz nowe obowiązki dla kluczowych sektorów gospodarki. Jednym z najważniejszych założeń jest zwiększenie udziału OZE w całkowitym zużyciu energii w UE do co najmniej 42,5% do 2030 roku, z możliwością podniesienia tego celu do 45%. Państwa członkowskie zobowiązane są do wdrożenia odpowiednich regulacji, które pozwolą na osiągnięcie tych wskaźników.

Nowe przepisy obejmują również przemysł energochłonny, w tym hutnictwo, chemię oraz produkcję stali, które muszą zwiększać udział OZE w swoim zużyciu energii o co najmniej 1,6% rocznie. Sektor elektroenergetyczny zobowiązany jest natomiast do intensyfikacji rozwoju odnawialnych źródeł oraz rozbudowy infrastruktury do ich przesyłu. RED III upraszcza również procedury administracyjne związane z inwestycjami w OZE. Nowe regulacje przewidują skrócenie czasu wydawania pozwoleń na inwestycje do maksymalnie 12 miesięcy w wyznaczonych strefach (tzw. „go-to areas”). Przyspieszone procedury obejmą także rozwój instalacji fotowoltaicznych i wiatrowych, co ma na celu ułatwienie realizacji projektów w kluczowych lokalizacjach.

Istotną rolę w nowej dyrektywie odgrywają biopaliwa i wodór, które mają strategiczne znaczenie dla dekarbonizacji transportu i przemysłu. 

Biopaliwa zmieniają zasady gry 

Biopaliwa odgrywają istotną rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza w sektorze transportu, który jest jednym z najbardziej emisyjnych obszarów gospodarki. Nowe regulacje promują paliwa odnawialne o mniejszym śladzie węglowym oraz ograniczają stosowanie biopaliw mogących konkurować z produkcją żywności.

Co najmniej 5,5% paliw stosowanych w transporcie powinno pochodzić z zaawansowanych biopaliw oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). Dyrektywa RED III zakłada również stopniowe ograniczanie stosowania biopaliw pierwszej generacji, takich jak te produkowane z oleju palmowego i rzepakowego, aby zminimalizować ich wpływ na rolnictwo i środowisko.

Preferowane są biopaliwa wytwarzanych z odpadów, takich jak odpady rolnicze, osady ściekowe oraz lignoceluloza, co pozwala na ograniczenie konkurencji z sektorem spożywczym.

W kontekście RED III biopaliwa dzielą się na kilka kategorii:

  • biopaliwa konwencjonalne (I generacji) –  produkowane z surowców rolniczych, takich jak olej rzepakowy, kukurydza czy trzcina cukrowa. Chociaż redukują emisje CO₂, ich rozwój jest ograniczany ze względu na konkurencję z uprawami spożywczymi oraz negatywny wpływ na środowisko, 
  • zaawansowane biopaliwa (II generacji) – wytwarzane z odpadów rolniczych, leśnych oraz przemysłowych. Przykłady obejmują biopaliwa na bazie lignocelulozy, odpady drzewne, słomę czy zużyte oleje. Dzięki temu ich produkcja nie wpływa na grunty rolne i spełnia surowsze kryteria RED III, 
  • biopaliwa III generacji, produkowane z alg i mikroorganizmów. Choć technologia ta wciąż się rozwija, w przyszłości może odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego, 
  • biometan i bioLNG, czyli gazowe biopaliwa wytwarzane z odpadów organicznych. Mogą one zastępować gaz ziemny i znajdują zastosowanie w transporcie ciężarowym oraz systemach ciepłowniczych.

Wdrożenie RED III oznacza konieczność przyspieszenia inwestycji w nowoczesne technologie produkcji biopaliw oraz stworzenia warunków dla ich powszechnego stosowania. 


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Jak dzisiaj wygląda rynek biopaliw w Polsce?

Polska, jako kraj o dużym potencjale w zakresie produkcji biomasy i wykorzystania odpadów rolniczych, ma szansę stać się jednym z kluczowych graczy na europejskim rynku biopaliw. Obecnie krajowe przedsiębiorstwa koncentrują się głównie na produkcji biodiesla i bioetanolu I generacji, jednak nowe regulacje wymuszają inwestycje w bardziej zaawansowane technologie.

Szczególnie duży potencjał tkwi w wykorzystaniu odpadów rolniczych i leśnych jako surowców do produkcji biopaliw II generacji, które wpisują się w wymogi RED III i nie konkurują z sektorem spożywczym. Równolegle rozwijane są programy wsparcia dla produkcji biometanu i bioLNG, które mogą stanowić alternatywę dla importowanego gazu ziemnego. 

Polska strategia rozwoju rynku paliw alternatywnych zakłada większe wsparcie dla zaawansowanych biopaliw, zwłaszcza w transporcie drogowym i lotniczym. Jednak pełne wdrożenie RED III wymaga przyspieszenia transformacji oraz dostosowania regulacji krajowych do unijnych wymogów, co stanowi wyzwanie zarówno dla sektora publicznego, jak i prywatnych inwestorów.

Wdrożenie RED III stwarza dla polskich firm szereg możliwości inwestycyjnych w zakresie:

  • rozwoju produkcji zaawansowanych biopaliw, zwłaszcza z odpadów organicznych i lignocelulozy,
  • budowy instalacji do produkcji biometanu i bioLNG, które będą kluczowe dla dekarbonizacji transportu ciężarowego,
  • eksportu biopaliw do innych krajów UE, które będą musiały spełnić cele RED III,
  • dostępu do funduszy unijnych, które wspierają inwestycje w technologie biopaliwowe i modernizację zakładów produkcyjnych.

Mimo tych możliwości, przedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z barierami regulacyjnymi i finansowymi, które mogą spowolnić rozwój sektora. Konieczne jest również dostosowanie krajowych przepisów do wytycznych RED III oraz uproszczenie procedur administracyjnych dla nowych inwestycji.

Wodór – paliwo przyszłości

Wodór jest uznawany za jedno z najważniejszych paliw przyszłości, szczególnie dla przemysłu, transportu ciężkiego oraz energetyki. W porównaniu do biopaliw, oferuje większą elastyczność w zastosowaniach, zwłaszcza jako nośnik energii magazynowanej oraz surowiec do produkcji paliw syntetycznych.

Dyrektywa RED III wprowadza jasne zasady dotyczące produkcji i certyfikacji wodoru odnawialnego, a także nakłada obowiązek zwiększenia jego udziału w sektorach najbardziej energochłonnych. Do 2030 roku co najmniej 1% całkowitego zużycia paliw transportowych musi pochodzić z wodoru odnawialnego (RFNBO). 

W przemyśle energochłonnym, obejmującym branże takie jak hutnictwo, chemia czy produkcja stali, wykorzystanie wodoru powinno wzrosnąć o minimum 42% do 2030 roku i osiągnąć poziom 60% do 2035 roku. Aby przyspieszyć transformację wodorową, RED III przewiduje systemy wsparcia finansowego, obejmujące dopłaty oraz ulgi podatkowe dla producentów wodoru odnawialnego. 

Ważnym elementem realizacji tych celów jest rozwój infrastruktury przesyłu i magazynowania wodoru, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, co ma zapewnić stabilność dostaw i ułatwić integrację wodoru w systemie energetycznym.

Wodór może być produkowany w różnych technologiach, które determinują jego wpływ na środowisko i zgodność z RED III:

  • wodór szary – produkowany z paliw kopalnych, generuje duże emisje CO₂, nie spełnia norm RED III,
  • wodór niebieski – także pozyskiwany z gazu ziemnego, ale przy wykorzystaniu technologii wychwytywania CO₂ (CCS),
  • wodór zielony (odnawialny) – produkowany w procesie elektrolizy przy użyciu energii z OZE (np. farm wiatrowych i fotowoltaicznych), zgodny z RED III,
  • wodór turkusowy – wytwarzany z gazu ziemnego metodą pirolizy, nie generuje emisji CO₂, ale wymaga dalszego rozwoju technologii.

Wodór odnawialny ma znaleźć zastosowanie przede wszystkim w przemyśle ciężkim, gdzie może zastąpić węgiel koksujący w hutnictwie i rafineriach. W transporcie wodorowe ogniwa paliwowe już teraz zasilają ciężarówki i autobusy, a w przyszłości mogą zostać wykorzystane także w lotnictwie i żegludze. Wodór pełni również rolę magazynu energii, stabilizując system oparty na odnawialnych źródłach.

Polska ma duży potencjał w rozwoju technologii wodorowych, jednak obecnie większość produkowanego wodoru to wodór szary (około 1 mln ton rocznie). Rządowa strategia zakłada budowę instalacji o łącznej mocy co najmniej 315 MW do 2030 roku oraz rozwój dolin wodorowych, które mają integrować produkcję, dystrybucję i wykorzystanie wodoru w jednym regionie. Wsparcie dla tego sektora obejmuje zarówno fundusze unijne, jak i krajowe dotacje. Jednym z największych projektów jest Hydrogen Eagle, realizowany przez Grupę ORLEN, który przewiduje budowę instalacji w Polsce, Czechach i na Słowacji. Równocześnie rozwijana jest infrastruktura tankowania wodoru – pierwsze stacje wodorowe w Polsce już powstają.

Wdrożenie RED III stwarza nowe możliwości inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw, zwłaszcza tych zainteresowanych rozwojem technologii wodorowych. Firmy mogą zaangażować się w produkcję zielonego wodoru poprzez budowę elektrolizerów i farm OZE do jego zasilania, a także inwestować w infrastrukturę przesyłu i magazynowania. Sektor przemysłowy i transportowy również zyskują na wdrażaniu rozwiązań opartych na wodorze, szczególnie w hutnictwie, chemii oraz komunikacji publicznej.

Przedsiębiorstwa mogą skorzystać ze wsparcia finansowego z unijnych programów, takich jak IPCEI Hydrogen, H2Global oraz Fundusz Modernizacyjny, które wspierają rozwój projektów wodorowych.

Największym na ten moment wyzwaniem pozostaje wysoki koszt produkcji zielonego wodoru, który wciąż przewyższa tradycyjne metody. Istotne będą więc subsydia oraz dalszy rozwój technologii poprawiających efektywność elektrolizy, aby wodór odnawialny stał się realną alternatywą dla paliw kopalnych.

Przemysł i budownictwo również na celowniku RED III 

RED III nie ogranicza się jedynie do transportu i wodoru, lecz nakłada także konkretne wymogi na przemysł i budownictwo. Celem jest zmniejszenie emisji CO₂ w energochłonnych sektorach gospodarki oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii (OZE). Do 2030 roku przedsiębiorstwa z branż takich jak hutnictwo, chemia, cement czy produkcja stali muszą co roku zwiększać wykorzystanie OZE w swoim miksie energetycznym o co najmniej 1,6%. Firmy powinny stopniowo zastępować paliwa kopalne zieloną energią, w tym wodorem i biogazem, a procesy produkcyjne wymagające wysokich temperatur muszą spełniać nowe normy dotyczące odnawialnych paliw.

W budownictwie nowe przepisy nakładają obowiązek stosowania systemów OZE w nowo powstających obiektach oraz przy modernizacji już istniejących, co przyspieszy rozwój fotowoltaiki i pomp ciepła.

Zmiany obejmują także ciepłownictwo. Unijne regulacje przewidują, że co roku udział OZE w systemach ciepłowniczych i chłodniczych musi wzrastać o 1,1% w całej UE oraz o 1,5% w krajach z rozwiniętą infrastrukturą ciepłowniczą, takich jak Polska. Oznacza to konieczność modernizacji sieci ciepłowniczych oraz elektrociepłowni poprzez wdrożenie biomasy, pomp ciepła, geotermii i biometanu. 

RED III podkreśla również znaczenie innowacji i badań w zakresie OZE. Unia Europejska wspiera rozwój technologii magazynowania energii, inteligentnych sieci elektroenergetycznych oraz nowoczesnych materiałów, takich jak bardziej wydajne panele słoneczne i turbiny wiatrowe. Fundusze, takie jak Horizon Europe, Fundusz Modernizacyjny i Innovation Fund oferują finansowanie dla firm pracujących nad innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie energii odnawialnej.

Nowe przepisy stwarzają dla polskich firm ogromne możliwości inwestycyjne, zwłaszcza w obszarze magazynowania energii, modernizacji ciepłownictwa oraz cyfryzacji sieci energetycznych. Te, które szybko dostosują się do nowych regulacji i skorzystają z dostępnych funduszy, mogą zyskać przewagę konkurencyjną i zapewnić sobie stabilną pozycję na zielonym rynku energii.

Szanse, które warto wykorzystać – jak jeszcze polskie firmy mogą skorzystać na RED III?

RED III otwiera przed polskimi przedsiębiorstwami szerokie możliwości rozwoju w sektorze odnawialnych źródeł energii. Firmy działające w przemyśle, energetyce i transporcie mogą nie tylko dostosować się do nowych regulacji, ale również wykorzystać je jako trampolinę do ekspansji i wzrostu. Wzrost zapotrzebowania na biopaliwa, wodór oraz technologie magazynowania energii oznacza, że polskie przedsiębiorstwa mogą odgrywać istotną rolę w europejskim łańcuchu dostaw. 

Szczególnie duże perspektywy rysują się przed firmami, które postawią na rozwój infrastruktury wodorowej oraz modernizację ciepłownictwa poprzez integrację energii z biomasy, geotermii czy biometanu. Dodatkowo, unijne programy wsparcia, takie jak Fundusz Modernizacyjny, Horizon Europe czy Innovation Fund, pozwalają pozyskać środki na badania i rozwój technologii związanych z odnawialną energią. Rosnąca liczba przepisów promujących zieloną energię stwarza także szansę na ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne, zarówno w zakresie eksportu biopaliw i technologii wodorowych, jak i dostarczania innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu i budownictwa.

Wyzwania w implementacji RED III – co może spowolnić transformację?

Mimo licznych korzyści, wdrożenie RED III niesie ze sobą także istotne wyzwania. Kluczowym problemem pozostają skomplikowane procedury administracyjne, które mimo planowanych uproszczeń wciąż mogą hamować rozwój projektów OZE w Polsce. Wysokie koszty inwestycji w nowoczesne technologie, szczególnie związane z produkcją zielonego wodoru i budową infrastruktury magazynowania energii, stanowią kolejną barierę, szczególnie dla mniejszych przedsiębiorstw.

Dodatkowo, brak spójnej strategii wodorowej oraz powolne tempo legislacji mogą utrudniać wdrażanie nowych regulacji i zniechęcać inwestorów. Wiele programów dofinansowań koncentruje się na dużych projektach, co sprawia, że małe i średnie firmy (MŚP) mogą mieć trudności w uzyskaniu finansowania na rozwój zielonych technologii. Aby w pełni wykorzystać potencjał RED III, konieczne będzie przyspieszenie legislacji, uproszczenie procedur oraz zapewnienie lepszego dostępu do funduszy dla szerokiego spektrum przedsiębiorstw.

5/5 - (1 vote)
Tags: biopaliwaFineared III
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

photo 6

Polacy coraz częściej żyją na kredyt. Czy konsolidacja kredytów może pomóc?

2024-08-21
akcje gielda

W jakie akcje inwestować w 2023 roku?

2023-12-29
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1

Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?

2025-10-28
transport publiczny

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

2025-10-24
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?