W wyniku starzenia się społeczeństwa w Polsce, Europie i krajach rozwiniętych na całym świecie, osoby w dojrzałym wieku stają się z roku na rok co raz większą jego częścią. W 2019 roku udzie w wieku 65+ stanowiły ponad 20% ogólnej liczby ludności w Unii Europejskiej. Wg przewidywań ekspertów w 2100 roku współczynnik ten wzrośnie do ponad 31%. Tak samo jak w każdej innej sferze życia, aktywność osób w dojrzałym wieku staje się bardziej widoczna również w social mediach. Kiedyś bierni obserwatorzy internetowej rzeczywistości, dziś nierzadko przejmują stery i sami wyznaczają trendy na Facebooku, Instagramie, czy Tiktoku.
Kim są granfluencerzy?
Jak łatwo można się domyślić, granfluencerzy to pojęcie określające influencerów w dojrzałym wieku. Nie ma konkretnej granicy wiekowej, po której przekroczeniu stajemy się granfluencerami. Pojęcie służy raczej oddzieleniu w sposób czysto intuicyjny pewnej grupy wpływowych użytkowników social mediów, ale dla ułatwienia można przyjąć, że dotyczy ono osób w wieku emerytalnym. Pojęcie zostało po raz pierwszy użyte na łamach dziennika The Guardian i okazało się być tak trafne, że na dobre zagościło w dyskursie. Choć nad jego poprawnością polityczną można byłoby dyskutować (inne grupy wiekowe nie mają dedykowanych nazw), z pewnością jest ono odpowiedzią na stosunkowo nowe, ale można przypuszczać – trwałe zjawisko w social mediach.
Granfluencerzy mają oczywiście swoich odbiorców wśród osób w tej samej grupie wiekowej, jednak nie tylko. Rzesze obserwujących ich fanów to osoby znacznie młodsze. Dlaczego? Granfluencerzy są przede wszystkim autentyczni, treści na ich profilach często charakteryzuje poczucie humoru oraz dystans do siebie i świata. Paradoksalnie, osoby starsze wniosły do świata mediów internetowych od dawna wyczekiwane – świeże spojrzenie. Co więcej, komunikacja międzypokoleniowa zawsze była, jest i będzie potrzebna – a media społecznościowe znacząco ją upraszczają. Starsi użytkownicy weszli zatem do zarezerwowanego dotychczas dla młodych wirtualnego świata, gdzie jak się okazuje – od dawna czekało na nich miejsce.
Profile granfluencerów przedstawiają bardzo różnorodne treści. Znajdziemy wśród nich zarówno profile lifestylowe, modowe, promujące aktywność fizyczną, czy zdrowe odżywianie. Możemy znaleźć także konta parentingowe, a w zasadzie grandparentingowe, kulinarne, podróżnicze, a także te łączące wszystkie te sfery i inspirujące do atrakcyjnego spędzania czasu. Ten ogromny wachlarz tematyczny, to także jeszcze nie do końca zagospodarowane pole dla influencer marketingu. Zatem jakie produkty sprzedają i mogą sprzedawać influencerscy silversi?
Marki, które już odkryły potencjał granfluencerów
Odpowiedź na pytanie, jakie produkty można promować z pomocą granfluncerów jest prosta. Tak naprawdę – z małymi wyjątkami – wszystkie. Póki co jednak stosunkowo niewiele marek odkryło nowy obszar influencer marketingu. Do prekursorów należą jednak m.in.:
- Aura Frames – w 2020 roku marka, zajmująca się technologią cyfrowych ramek do zdjęć zaangażowała do działań promocyjnych 65-letnią influencerkę @travelingblackwidow. Post okazał się najskuteczniejszą sprzedażowo reklamą marki w 2020 roku. Zaangażowanie użytkowników było sześciokrotnie większe niż w przypadku jakiejkolwiek innej kreacji reklamowej marki.
- Fashion Nova – to marka modowa, będąca prekursorem, jeśli chodzi o współpracę z granfluencerami. Już w 2018 roku zorganizowała bowiem kampanię z 90-letnią influencerką Helen Van Winke (@baddiewinkle). Po jej sukcesie marka poszła za ciosem i nawiązała współpracę z Irvinem Randle (@irvinrandle) w celu promocji nowej linii mody męskiej.
- Amazon – podczas pandemii Covid-19 Amazon stworzył z udziałem granfluencerów reklamę swojego nowego produktu – inteligentnego głośnika Amazon Echo Show. Kampania łączyła w sobie funkcję sprzedażową oraz społeczną – reklama pokazywała, jak rodziny mogą pozostawać w kontakcie w czasie świąt Bożego Narodzenia, dzięki wykorzystaniu reklamowanego urządzenia, wskazując jednocześnie na to, że najstarsze pokolenia są centralnym elementem świąt, ostoją tradycji i wartości. W reklamie udział wzięli najbardziej popularni granfluencerzy, jak Baddie Winkle (@baddiewinkle), Nancy Fuller (@fullerfarmer), Lily Droniak (grandma_droniak) i Granny Coy (@grannycoybundy).
- Nutella – producent najbardziej popularnego kremu kakaowego podjął współpracę z ponad 80-letnią granfluencerką kulinarną – Nonną Pia (@nonnapia_insta). Wspólnie stworzyli oni kampanię „The Nutella Nonna”, w której na swoim profilu Nonna pokazywała przepisy na świąteczne potrawy z wykorzystaniem Nutelli.
- Answear – sklep internetowy z modą premium w reklamie swojej zimowej kolekcji w 2020 roku podjął współpracę z polską granfluencerką, znaną m.in. z filmu dokumentalnego „Lekcja miłości”, Jolantą Janus (@jolanta_janus_official).
Powyższe przykłady to tylko niektóre marki, które zdecydowały się na współpracę z granfluencerami. Trendy pokazują, że w przyszłości osoby 60+ staną się potężną siłą w influencer marketingu. Analizując przedstawione współprace, warto zwrócić uwagę na fakt, że żadna z marek nie jest marką dedykowaną dla seniorów, ale dla osób w każdym wieku. Być może era wiecznej młodości w social mediach dobiega właśnie końca – najbliższe lata pozwolą nam się o tym przekonać.
Najbardziej popularne konta granfluencerskie na Instagramie
Konta prowadzone przez granfluencerów mają nierzadko ogromne, nawet kilkumilionowe zasięgi. Poniżej przedstawiam wybrane konta instagramowe influencerów 65+ ze świata:
- @brunchwithbabs (3,3 mln obserwujących) – to konto z typowo lifestylowymi treściami, mocno skupione na przepisach kulinarnych. Jego autorka – Babs – podjęła współprace m.in. z markami takimi jak Pillsbury, Roth Cheese, czy Talbots. Szacowany zasięg konta sięga 467 tys. użytkowników.
- @iconaccidental (763 tys. obserwujących) – to konto modowe. Lyn Slater pokazuje na nim rozmaite modowe stylizacje, od eleganckich kreacji po sportowe outfity. Potencjał na współpracę z Lyn odkryły marki takie jak: Chanel, Hermes, czy Marimekko.
- @rizalramli.official (388 tys. obserwujących) – to indonezysjki influencer, który przedstawia na swoim koncie dość różnorodne treści, bo zarówno podróżnicze, lifestylowe, jak i modowe. Jest popularny przede wszystkim w Indonezji, co nie ogranicza wcale możliwości współprac partnerskich, które stanowią aż 21% treści na jego profilu.
- @lilihayes (1,2 mln obserwujących) – to konto z treściami komediowymi, którego autorka ma do siebie ogromny dystans. Wskaźnik zaangażowania wynosi na nim aż 4,02%, co jest bardzo wysokim wynikiem. Lily jest popularna przede wszystkim wśród kobiet w USA, Meksyku i Kanadzie. @Lilyhayes należy do grona naprawdę dobrze zarabiających influencerek. Wg estymacji przeprowadzonej przez brytyjski portal Pensionbee, roczne przychody ze współprac w social mediach wynoszą u Lily Hayes ponad 34 tysiące funtów, co stanowi dwukrotność zarobków przeciętnego Anglika.
- @baddiewinkle (3,1 mln obserwujących) – to 96-letnia influencerka, która specjalizuje się w treściach lifestylowych oraz modowych. Baddie współpracuje przede wszystkim z markami modowymi oraz kosmetycznymi. Tworzy posty, relacje oraz rolki i całkiem dobrze na tym zarabia! Roczne przychody z jej działalności w internecie zostały oszacowane na ok. 32 tysiące funtów, co stanowi 186% średnich zarobków mieszkańca Wielkiej Brytanii.
- @grandadjoe1933 to jeden z najlepiej zarabiających brytyjskich granfluencerów. Wg wyliczeń portalu Pensionbee jego roczne zarobki jako influencera są osiem razy większe niż dochody przeciętnego Brytyjczyka. Joe Allington prezentuje na swoich kanałach głównie treści lifestylowe – dzieli się swoim życiem codziennym, przepisami, czasem spędzonym z rodziną. Znajdziemy u niego również sporo treści komediowych. Pan Joe działa głównie na Tiktoku, gdzie obserwuje go ponad 4 miliony użytkowników!
W Polsce również co raz więcej osób w dojrzałym wieku decyduje się na podjęcie aktywności w social mediach. Poniżej przedstawiam kilka najbardziej znanych kont influencerskich na polskim Instagramie:
- @madrababcia (13,3 tys. obserwujących) – na tym profilu znajdziemy bardzo różnorodne treści – lifestylowe, psychologiczne, kulinarne. @Madrababcia pokazuje życie babci od kuchni, ale jest to bardzo aktywne życie. Poza Instagramem działa aktywnie na Facebooku, np. organizując cotygodniowe spotkania live ze swoimi fanami, a także na Tiktoku, prowadząc profil @silvertv.pl. Współpracuje z dużymi markami, m. in. Leroy Merlin.
- @janadamskieu (63,9 tys. obserwujących) – to profil pana Jana Adamskiego, na którym prezentuje on modne, eleganckie stylizacje męskie. Jest konto typowo modowe. Jak można się domyślić, Pan Jan współpracuje z markami odzieżowymi, oznaczając ich produkty w swoich postach.
- @eliza_betka (128 tys. obserwujących) – profil Pani Ewy Klepackiej poświęcony jest zdrowemu odżywianiu. W jej postach i reelsach znajdziemy współprace z producentami produktów spożywczych oraz autorami książek kucharskich.
- @helenanorowicz (18,4 tys. obserwujących) – to profil znanej polskiej aktorki i modelki, która kilka lat temu postanowiła dołożyć kolejną cegiełkę do swojego portfolio, zostając influencerką. Na profilu Pani Heleny znajdziemy dużo współprac z markami odzieżowymi (np. Deni Cler) i kosmetycznymi (np. Pantene, Dermika). Pani Helena sporo miejsca w swoich social mediach poświęca również działaniom charytatywnym (np. profilaktyce raka piersi w ramach akcji Różowa Wstążka).
Od sprzedawcy owoców do popularnego streetwearowego influencera
Niekiedy drogi do zostania granfluencerami wiodą nietypowymi, często niezaplanowanymi ścieżkami. Tak właśnie było w przypadku pana Lance’a Walsha, dziś znanego raczej jako @dinneranddance. 56-letni Lance Walsh prowadził przez lata stragan z owocami na bazarku przy Berwick Street w Londynie, a po pracy pochłaniało go przede wszystkim wychowywanie trójki swoich dzieci. W swoim zwykłym życiu, Lance miał jedną pasję – była nią moda. Jak sam wspomina w wywiadach – zawsze lubił tworzyć modne, codzienne stylizacje. Kolorowe kreacje Lance’a budziły zainteresowanie przechodniów i klientów. Jak się okazało jednym z nich był fotograf Ben Awin. Gdy ten za zgodą Lance’a opublikował w sieci jego zdjęcie w stylizacji złożonej w całości z ubrań młodzieżowej marki Supreme – zyskało ono niesamowitą popularność. Zachęcony tym zdarzeniem, Lance założył z pomocą swoich dzieci konto w social mediach i zaczął publikować regularnie swoje stylizacje. Z czasem stał się promotorem marki Supreme. Dziś konto Lance’a na Instagramie obserwuje prawie 42 tysiące jego fanów, a on sam przebiera w propozycjach promowania marek odzieżowych. Ceniąc sobie komfort i wygodę, influencer nie podejmuje się jednak współpracy z markami, które nie są spójne z jego stylem. Z przypadkowego, nieco ekscentrycznego sprzedawcy stał się jednak ikoną stylu i modowym wzorem dla tysięcy młodych ludzi. Social media pozwoliły mu rozwinąć swoją życiową pasję, a także zacząć na niej zarabiać.
Dlaczego warto podejmować współpracę z granfluencerami i granfluencerkami?
Badanie przeprowadzone przez portal affable.ai wskazało na kilka mocnych stron granfluencerów, o które często trudniej u influencerów w młodszych grupach wiekowych. Jedną z takich cech jest autentyczność. Przekaz granfluencerów (nawet kiedy dotyczy reklamowania produktu) jest szczery. Publikowane materiały często nie są idealnie dopracowane, dzięki czemu dystans pomiędzy influncerem a obserwującymi go użytkownikami się skraca. Inną, ważną wskazywaną cechą kont prowadzonych przez starszych użytkowników jest bazowanie na doświadczeniach – np. doświadczeniu rodzicielstwa, bycia babcią czy dziadkiem, posiadania firmy, osiągnięcia kariery zawodowej. Szerokie spektrum doświadczeń pozwala na znalezienie i inspirowanie bardzo dużej grupy odbiorców. Kolejnym ważnym wyznacznikiem jest różnorodność wśród profili granfluencerów. Naprawdę trudno jest wśród nich znaleźć dwa podobne do siebie konta.
Wszystkie wyżej wymienione cechy powodują, że od strony technicznej konta granfluencerskie mają dużo większy potencjał na organiczny wzrost popularności postów. Dla partnerów oznacza to możliwość promowania produktów bez ogromnych inwestycji w reklamę na Facebooku, Instagramie, Youtube, czy Tiktoku.
Co ciekawe, jeśli chodzi o same platformy – największa liczba granfluencerów działa na Facebooku, jednak wskaźnik zaangażowania użytkowników w prezentowane przez nich treści jest tam najniższy ze wszystkich platform. Największym zaangażowaniem odbiorców granfluencerzy mogą cieszyć się na Instagramie, Tiktoku oraz Youtube, dlatego właśnie w tych aplikacjach szanse na zdobycie popularności są dla nich największe.
Podsumowanie
Pojawienie się granfluencerów w social mediach to stosunkowo nowe zjawisko. Patrząc na dane demograficzne trend ten będzie jednak przybierał na sile. Granfluencerzy wprowadzili do świata social mediów świeżość i autentyczność, której od pewnego czasu tam brakowało. Wśród ich obserwatorów widzimy przedstawicieli wszystkich grup wiekowych, co sprawia, że prowadzone przez nich konta mają ogromny potencjał marketingowy. Jak się okazuje przeniesienie życia do internetu nie jest jedynie domeną młodzieży. Co raz częściej wnuki i dziadkowie mogą wzajemnie lajkować swoje posty na Facebooku, Instagramie, a nawet Tiktoku. W Polsce granfluencing dopiero raczkuje, ale z pewnością w najbliższych latach będzie się mocno rozwijał i być może stanie się alternatywną formą zarabiania niemałych pieniędzy przez dojrzałych użytkowników mediów społecznościowych.
Jesteś ciekaw, jaka jest recepta na długowieczność?
Zapraszamy na platformę Player.pl, gdzie możesz obejrzeć m.in. program „Życie zaczyna się po 60-tce”. Co poza tym znajdziesz na tej aplikacji?
✅ Nowości kinowe
✅ Interesujące reality show
✅ Aktualne informacje z Polski i ze Świata
✅ Kultowe seriale
✅ Produkcje z najlepszymi aktorami na świecie