Kryzys – to słowo w ostatnich miesiącach jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Na naszym portalu wielokrotnie opisywaliśmy problemy polskiego społeczeństwa – w tym przedsiębiorców, dla których obecne czasy są prawdziwym wyzwaniem. Zdarza się, że wśród nich znajdują się również i tacy, którzy potrafią skorzystać na obecnej sytuacji, nie stosując przy tym niemoralnych zagrywek. O nich jednak dziś nie będziemy pisać. Przyjrzymy się natomiast pewnemu narzędziu finansowania, które wbrew wszystkim wykresom notuje imponujący wzrost w czasie kryzysu. Dlaczego? O tym przeczytacie poniżej.
Jak objawia się kryzys
Zanim przyjrzymy się bliżej wzrostom, przeanalizujemy, gdzie objawia się kryzys. Tak naprawdę można go zaobserwować wszędzie. Z powodu inflacji coraz więcej Polaków rezygnuje z jedzenia w restauracjach, czego skutkiem jest kryzys w gastronomii. W wyniku inflacji i podniesienia progów w bankach przeciętny Kowalski ma problem z wzięciem kredytu hipotecznego, przez co jest mniej zamówień na budowę nowych mieszkań – kryzys w sektorze budowlanym. Do tego trzeba dodać nieustający wzrost cen, który powoduje spadek dochodów nie tylko we wcześniej wymienionych branżach, ale i w handlu. Oczywiście, nie wszystkie produkty i usługi podrożały. Zdarzają się i takie obszary, gdzie ceny poszły w dół. Jednak, gdy spojrzymy na wykres cen z lutego w porównaniu do tych z grudnia, przed naszymi oczami widnieje znaczna większość poziomych słupków zwrócona w prawą stronę.
Patrząc na powyższy wykres, można dojść do wniosku, że kryzys nie dotyka tylko i wyłącznie przedsiębiorców, ponieważ widzimy na nim produkty, które są używane przez każdego z nas. Przerażające jest jednak to, że nie tylko przedsiębiorstwa ogłaszają swój upadek, ale i zwykli konsumenci – w lutym tego roku ogłoszono 1 721 upadłości konsumenckich, co jest drugim miesięcznym rekordem w historii.
Wskaźnik upadłości konsumenckiej
Praktycznie każdy uważa, że jedną z najlepszych inwestycji jest zakup mieszkania. Przez lata gro osób – w tym przedsiębiorców – zainwestowało w posiadłości, będąc przekonanym, że jest to pewny zysk. Nawet w tym przypadku biznesmeni musieli zweryfikować swoje plany. Zmniejszony popyt na kupno mieszkań przez Polaków oraz na udzielanie kredytów przez banki spowodował, że sprzedający mieszkania są bardziej skłonni do negocjacji, o czym świadczą badania Metrohouse i Creditpass.
Czy to wszystko oznacza, że Polacy popadli w marazm i nie widzą szans na poprawę? Okazuje się, że nie do końca, ponieważ wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł i jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy właśnie konsumentom proponują swoje produkty. Jeżeli nie ma popytu, trudno o zarobek, a co za tym idzie trudno o rozwój przedsiębiorstwa.
Jednak na samym optymizmie konsumenta przedsiębiorstwo nie będzie się rozwijać w takim tempie w jakim życzyliby sobie właściciele. Stąd starają się rozglądać za nowymi rozwiązaniami, które od dłuższego czasu są popularne na Zachodzie.
Zaspokojenie potrzeb firmy na przykładzie branży handlowej
65 – tyle procent wierzytelności jest składanych do firm specjalizujących się w faktoringu w całej Europie (dane za: Polski Związek Faktorów). Ta usługa finansowa, która w skrócie polega na przyspieszeniu płatności za faktury z odroczonym terminem płatności, zaistniała na Starym Kontynencie wiele lat temu w Wielkiej Brytanii. Stamtąd rozlała się na całą Europę, dzięki czemu grubo ponad połowa europejskich przedsiębiorstw korzysta z tego rozwiązania. Skąd wzięła się ta popularność? Tak to zjawisko wytłumaczył portalowi Bankier.pl Mateusz Skowronek z eFaktor:
Spore znaczenie ma tu obrót handlowy w ramach wewnętrznego rynku europejskiego i zbliżenie gospodarcze w Unii Europejskiej, kiedy warunki wymiany między firmami z różnych krajów zostały uproszczone. Faktoring przyspiesza obrót kapitału, wspierając tym samym dynamikę handlu i wymiany usług na rynku międzynarodowym.
Wcześniej wspominaliśmy o problemach handlu, które objawiają się w wysokich cenach produktów. Kiedy dodamy do tego dane GUS z poprzedniego miesiąca nt. sprzedaży detalicznej towarów, to nietrudno wyobrazić sobie z jakimi problemy mają przedsiębiorcy z tego sektora.
Powyższy wykres jasno pokazuje, że sprzedaż detaliczna cofnęła się do czasów, gdy w Polsce panowały covidowe restrykcje. Kiedy wydawało się, że największy kryzys jest za handlowcami, okazało się, że może covidowe restrykcje nie są tak ostre, ale to nie oznacza, że zniknął problem.
Handlowcy zaczęli szukać rozwiązań na rynku finansowym i w pewnym momencie musieli znaleźć faktoring, kiedy wszystkie inne narzędzia zawiodły (np. gdy bank odrzucił wniosek o kredyt). Na polskim rynku pojawiło się wielu faktorów, którzy mają szeroką gamę produktów i działają szybciej, niż faktorzy z rynku bankowego. Dlatego też w pewnym momencie ci uważniejsi przedsiębiorcy z branży handlowej trafiali na faktorów, którzy mogli przedstawić ofertę dostosowaną do faktoranta (strona, która ubiega się o faktoring).
Staramy się dostosowywać ofertę do zmieniającej się rzeczywistości i aktualnej sytuacji – przykładem jest faktoring eksportowy, który wspiera firmy w szybszym przepływie pieniądza przy handlu zagranicznym czy bardzo dynamicznie rozwijający się mikrofaktoring, pozwalający skorzystać z tej metody finansowania najmniejszym firmom, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, finansującym czasem faktury na kilkaset złotych.
Tak dla portalu Bankier.pl Mateusz Skowronek podsumował jedno z rozwiązań, jakie oferuje eFaktor dla przedsiębiorców z branży handlowej.
Nie tylko dla firm w potrzebie
Z faktoringu nie korzystają tylko i wyłącznie firmy, które potrzebują natychmiastowego finansowania oraz duże przedsiębiorstwa. Faktorzy spoza sektora bankowego obsługuję zarówno MŚP, jak i Jednoosobowe Działalności Gospodarcze. Okazuje się, że faktorant od faktora nie zyskuje tylko przyspieszonej płatności, o czym wspomniał Mateusz Skowronek dla portalu Bankier.pl:
Wiele młodych firm traktuje faktoring jako formę weryfikacji potencjalnych kontrahentów. Odpowiedź faktora i przyznanie limitu oznacza, że w oczach faktora kontrahent jest rzetelnym płatnikiem. Dlatego faktorzy poza bankowi bardzo często pomagają młodym firmom w rozwoju, a największą wartością.
To nie jedyna zaleta faktoringu dla handlu, jaką wymienił we wspomnianej rozmowie ekspert eFaktor, który specjalnie dla tej branży przygotował faktoring eksportowy:
Korzystają z niego firmy eksportujące swoje produkty. W obrocie międzynarodowym znacznie trudniej kontaktować się z kontrahentem, wpływać na niego, czasem szybki transfer pieniędzy po prostu nie jest możliwy. W interesie eksportera jest też wykorzystanie korzystnych przeliczeń walutowych, ale trzeba mieć na to pieniądze. Ryzyko związane z przedłużającym się oczekiwaniem na realizację płatności w międzynarodowych kontaktach handlowych jest również spore, szczególnie kiedy zagraniczne ścieżki biznesowe nie są jeszcze dobrze „przetarte”.
Handel – szczególnie ten zagraniczny – jest specyficzną branżą, w której trzeba stawiać czołom przeciwnościom – takowymi czasami są specyficzni kontrahenci. Jak widać po powyższych przykładach faktorzy potrafią pomóc praktycznie w każdej sytuacji. Czy może zatem dziwić, że akurat ten instrument finansowy zyskuje na popularności nie tylko w Zachodniej Europie, ale i w Polsce?
Faktoring to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość
Wobec problemów przedsiębiorców, którzy już nie mogą liczyć na banki, tak jak w niedalekiej przeszłości, faktorzy jawią się nie tylko, jako firmy, które oferują finansowanie, ale również, jako partnerzy, którzy powodują, że biznes faktoranta rozwija się w niełatwych czasach. Popularność tego instrumentu finansowania nad Wisłą pokazuje poniższa grafika podsumowująca miniony rok przygotowana przez Polski Związek Faktorów.
Te liczby robią wrażenie w Polsce, ale nie w Zachodniej Europie, gdzie ten instrument finansowania jest znany od lat. Dlatego jasnym jest, że kwestią czasu jest to, że w końcu nadejdzie dzień, w którym i w naszym kraju 65% wierzytelności będzie składane do polskich firm, specjalizujących się w faktoringu.
Jakie są korzyści korzystania ze wsparcia eFaktor?
Współpraca z eFaktor pozwala:
✅ Przyspieszyć płatności z faktur terminowych
✅ Uzyskać finansowanie do 15 mln złotych najszybciej na rynku
✅ Uzyskać finansowanie przyszłych faktur kosztowych