• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Lipiec 2025
  • Ranking faktoringu
poniedziałek, 14 lipca, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Dlaczego kobiety płacą więcej?

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2024-06-05
w Biznes pod lupą
0
rozowy podatek

Dlaczego „damskie” maszynki do golenia kosztują więcej niż te oferowane mężczyznom, mimo że różnią się jedynie kolorem? A co z wizytami u fryzjera? Co sprawia, że podcięcie końcówek damskich włosów jest znacznie droższe niż fryzura męska? Jedni w tej dysproporcji widzą przejaw zwykłych praw rynku, jednak uczeni i prawnicy po analizie dostępnych danych w tym stanie rzeczy upatrują się dyskryminacji cenowej kobiet. Jak jest naprawdę? Czym jest różowy podatek?

Spis treści schowaj
1 Kilka słów o różowym podatku
2 Na co nakładany jest różowy podatek?
3 Z czego wynika różowy podatek?
4 Jakie są korzyści korzystania ze wsparcia eFaktor?
5 Przyszłość różowego podatku

Kilka słów o różowym podatku

Termin różowy podatek (ang. pink tax) odnosi się do dodatkowych kosztów, jakie ponoszą kobiety przy zakupie produktów i usług skierowanych do nich, takich jak ubrania czy produkty higieniczne. Różowy podatek stanowi powszechną formę dyskryminacji cenowej, która prowadzi do tego, że kobiety wydają więcej pieniędzy na te same lub podobne produkty niż mężczyźni. Z przeprowadzonego w 2015 r. przez nowojorski Departament Spraw Konsumenckich badania dotyczącego kosztów bycia kobietą-konsumentem wynika, że damskie wyroby, takie jak odzież, zabawki, czy produkty higieniczne są zazwyczaj o 7% droższe od męskich, mimo że nie istnieją ku temu uzasadnione podstawy.

W 2020 r. Kalifornijska Komisja Senacka ds. Sądownictwa i Senacka Komisja Specjalna ds. Kobiet, Pracy i Rodzin ogłosiły, że kobiety w Kalifornii płacą rocznie średnio o około 2 381 USD więcej za te same towary i usługi niż mężczyzn, co sumuje się do około 188 000 dolarów różowego podatku na przestrzeni całego życia. Innym przejawem dyskryminacji cenowej kobiet jest tak zwany podatek od tamponów, czyli od wartości dodanej lub od sprzedaży tamponów i innych produktów higieny osobistej. Ten termin swoją popularność zdobył, kiedy w części państw zdecydowano się na rezygnację z opodatkowania artykułów pierwszej potrzeby, jednak tamponów czy podpasek do takowych nie zaliczono, co stanowi jedną z bezpośrednich przyczyn ubóstwa menstruacyjnego.

Podobne artykuły

Polska flaga

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

2025-07-11
cesar salazar z hrdevcNIg unsplash

Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?

2025-07-10
grafika gg 03

Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?

2025-07-08
magazyn

Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata

2025-07-07
nieruchomosc klucz

Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce

2025-07-03
3 e mail marketing

Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?

2025-06-27

Na co nakładany jest różowy podatek?

Różowy podatek nakładany jest na szeroką gamę produktów i usług, w tym:

  • Odzież – kobiece ubrania często kosztują więcej niż męskie odpowiedniki, nawet jeśli są wykonane z podobnych materiałów i do ich wykonania zużywa się mniej tkaniny. W raporcie z 2015 roku przygotowanym przez NYC Department of Consumer Affairs stwierdzono, że kobiece ubrania kosztowały średnio 8% więcej niż męskie bez uzasadnionej przyczyny. Z kolei odzież dla dziewczynek jest o 4% droższa niż elementy garderoby przeznaczone dla chłopców.
  • Produkty higieniczne – produkty takie jak maszynki do golenia, szampony czy żele pod prysznic dla kobiet są zwykle droższe niż te w opakowaniach oznaczonych „dla mężczyzn”. Z raportu „From Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer” z 2020 roku wynika, że kobiece produkty do pielęgnacji skóry kosztują o 13% więcej niż męskie.
  • Zabawki – zabawki dla dziewczynek kosztują średnio o 7% więcej niż artykuły dla chłopców. Przykładowo, czerwona hulajnoga Radio Flyer kosztowała 24,99 USD, a identyczna pod każdym względem, z wyjątkiem koloru, różowa hulajnoga kosztowała 49 USD.
  • Usługi – na produktach się nie kończy. Różowy podatek nakładają także fryzjerzy, pralnie chemiczne i inni dostawcy usług. Badania wskazują, że kobiety płacą o 15% więcej za analogiczne usługi fryzjerskie niż mężczyźni.

Z czego wynika różowy podatek?

Zjawisko to wynika z połączenia następujących kwestii społecznych i marketingowych:

  • Segmentacja rynku – producenci często segmentują rynek według płci, tworząc oddzielne linie produktów dla kobiet i mężczyzn. Produkty dla kobiet, takie jak maszynki do golenia, dezodoranty czy ubrania, są droższe, ponieważ zostają opakowane w różowe lub pastelowe kolory i sprzedawane jako bardziej ekskluzywne, lub wysokiej jakości, aby uzasadnić wyższą cenę, mimo że ich wartość i działanie się nie różnią.
  • Marketing i stereotypy płciowe – firmy stosują strategie marketingowe, które wykorzystują stereotypy, sugerując, że kobiety potrzebują specyficznych, droższych produktów i usług – przykładowo, nasze babcie i mamy nie wiedziały, że włosy na kobiecym ciele są niepożądane. To norma narzucona nam w dwudziestym wieku przez producentów maszynek do golenia, a w Polsce pojawiła się dopiero u schyłku PRL-u.
  • Normy i oczekiwania społeczne – presja społeczna sprawia, że kobiety (i mężczyźni, chociaż w różnym stopniu) czują się w obowiązku wyglądać i zachowywać w określony sposób, co prowadzi do wyższych wydatków na produkty kosmetyczne, ubrania czy usługi pielęgnacyjne i kreuje większe zapotrzebowanie na różnorodne towary.
  • Algorytmy – niedawne odkrycia w dziedzinie technologii, big data i badań nad konsumpcjonizmem online wykazały, że algorytmy IT nagminnie dopuszczają się cyfrowej dyskryminacji cenowej kobiet. W badaniu opublikowanym w 2020 r. na Uniwersytecie w Bambergu w Niemczech przeanalizowano różnice między dotyczące modowych systemów rekomendacji i stwierdzono, że rekomendacje cen produktów dla kobiet na ogół są o 5% wyższe w porównaniu z artykułami dla mężczyzn, co stanowi internetowe odzwierciedlenie dyskryminacji cenowej ze względu na płeć.
  • Brak świadomości i przejrzystości – konsumentki często nie zdają sobie sprawy z istnienia różowego podatku. Brak przejrzystości cenowej sprawia, że trudno jest porównać ceny produktów męskich i damskich, co utrudnia identyfikację i walkę z tym zjawiskiem.
  • Dysproporcje ekonomiczne – kobiety otrzymują mniejsze wynagrodzenie niż mężczyźni za tę samą pracę (zgodnie z danymi na 2023 rok przepaść zarobkowa dotycząca średniego wynagrodzenia w Polsce wynosi blisko 1 tys. zł brutto), co sprawia, że różowy podatek jest więc kolejnym czynnikiem pogłębiającym nierówności ekonomiczne pomiędzy płciami społecznymi.

Podsumowując, różowy podatek jest wynikiem złożonej kombinacji strategii marketingowych, społecznych norm i stereotypów oraz braku świadomości wśród konsumentów. Walka z tym zjawiskiem wymaga edukacji, większej przejrzystości cenowej oraz działań regulacyjnych mających na celu eliminację niesprawiedliwych praktyk cenowych.

Różowy podatek w Polsce

W Polsce również obserwuje się zjawisko różowego podatku. Artykuły higieniczne, takie jak tampony czy podpaski, aż do 2023 roku obciążone były wyższymi stawkami VAT. Obecnie stawka VAT w przypadku tamponów i podpasek wynosi 5%, jednak w odniesieniu do kubeczków menstruacyjnych zastosowanie ma stopa 23%.

Powszechne są także różnice w cenach odzieży, kosmetyków czy usług fryzjerskich. Badania przeprowadzone przez polskie organizacje konsumenckie pokazują, że kobiety w Polsce płacą nawet o 30% więcej za produkty codziennego użytku w porównaniu do mężczyzn, natomiast analiza przeprowadzona przez Zoon Politikon ujawnia, że różnice cenowe są szczególnie widoczne w kategorii kosmetyków i odzieży, gdzie ceny dla kobiet mogą być wyższe nawet o 20-30%.


Jakie są korzyści korzystania ze wsparcia eFaktor?

Współpraca z eFaktor pozwala:

✅ Przyspieszyć płatności z faktur terminowych
✅ Uzyskać finansowanie do 15 mln złotych najszybciej na rynku
✅ Uzyskać finansowanie przyszłych faktur kosztowych

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Przyszłość różowego podatku

Przyszłość różowego podatku zależy od świadomości społecznej i działań legislacyjnych. W miarę jak coraz więcej konsumentów uzmysławia sobie istnienie tej formy dyskryminacji cenowej, rośnie presja na firmy i rządy, aby wprowadzały zmiany. Edukacja i kampanie informacyjne mogą pomóc zmniejszyć różnice cenowe między produktami dla kobiet i mężczyzn.

Działania prawne mające na celu eliminację różowego podatku prowadzone są w całej Ameryce Północnej, Europie i części Azji. W Indiach zakaz różowego podatku wprowadzono w 2017 roku, natomiast w Stanach Zjednoczonych, gdzie nawet średnie podatki od importowanej odzieży dla mężczyzn wynosiły 11,9% w porównaniu do 15,1% dla kobiet, Jackie Speier zaproponowała the Pink Tax Repeal Act w 2016 roku oraz zaktualizowaną wersję w 2021, jednak Kongres odrzucił ten pomysł. W tym miejscu warto dodać, że w niektórych stanach, takich jak Kalifornia i Nowy Jork, uchwalono ustawy zakazujące różnicowania cen na podstawie płci. Działania przeciwko kobiecemu podatkowi są także prowadzone w Kanadzie i Australii, a we Francji i Niemczech prowadzi się zażarte dyskusje na temat. W Polsce jednak temat ten wciąż nie jest szeroko omawiany, co sprawia, że różowy podatek nadal pozostaje powszechnie bagatelizowany.

Różowy podatek to realny i złożony problem, który prowadzi do dyskryminacji cenowej, tym samym powiększając przepaść zarobkową między kobietami a mężczyznami. Choć podjęto pewne kroki prawne w celu zniesienia podatku od bycia kobietą, to na poziomie globalnym na drodze do przyszłości bez dyskryminacji cenowej wciąż pozostaje wiele do zrobienia.

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”

5/5 - (1 vote)
Tags: biznes pod lupąróżowy podatek
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

autor Julia Mraczny
2025-07-11
0
Polska flaga

Najnowsze dane z GUS napawają optymizmem. W pierwszym kwartale 2025 roku Polskie PKB wzrosło o 3,2% w skali rok do roku, czyli o więcej 2,2% względem analogicznego okresu w 2024 roku. Co więcej, w ujęciu sezonowo skorygowanym gospodarka poszła w górę  o 0,7% w odniesieniu do czwartego kwartału 2024 roku. To sugeruje, że Polska znajduje się w dobrej kondycji gospodarczej w porównaniu z przeciętną stopą wzrostu 1,1%  w strefie euro prognozowaną przez Komisję Europejską na 2025 r. Czy tak jest w rzeczywistości? Jak Polska gospodarka wypada na tle Europy? Gospodarka Polski i Niemiec w 2024 roku Gospodarka w 2024 roku zdawała się zatrzymać w półtaktu. Indeks PMI dla przemysłu w strefie euro spadł do poziomów 43–44 pkt, bynajmniej nie zwiastując eskalacji...

Czytaj więcej

Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?

autor Magdalena Grochocka
2025-07-10
0
cesar salazar z hrdevcNIg unsplash

Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez Volkswagena – marki, która przez dekady zdobywała zaufanie milionów kierowców na całym globie. Ale czy wiesz, że jej początki były ściśle powiązane z propagandową machiną Trzeciej Rzeszy? Historia „samochodu dla ludu” to opowieść pełna paradoksów: od narodzin w cieniu totalitaryzmu, przez kultowy status Garbusa, aż po marketingową rewolucję z kampanią „Think Small”. Volkswagen przeszedł drogę od symbolu niemieckiego porządku po globalny koncern stojący w obliczu kryzysów i wyzwań transformacji energetycznej. To fascynująca historii marki, która nie tylko przetrwała największe zawirowania XX i XXI wieku, ale też wielokrotnie potrafiła się na nowo wymyślić. Początki marki: auto dla ludu i propaganda sukcesu (1937–1945) Volkswagen został powołany do życia w 1937 roku z inicjatywy Niemieckiego Frontu Pracy...

Czytaj więcej

Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?

autor Marek Polubiatko
2025-07-08
0
grafika gg 03

Gadu-Gadu to doskonały przykład, że brak długoterminowej wizji i zbyt późne reagowanie na pojawiające się trendy, może szybko zniweczyć nawet doskonale prosperujący projekt. Komunikator internetowy przeszedł drogę od najpopularniejszego narzędzia w swojej kategorii do niemal nieużywanej i całkowicie zapomnianej aplikacji. Kilkukrotna rewitalizacja marki skończyła się niepowodzeniem, ale obecny właściciel raz jeszcze spróbuje przywrócić świetność kultowego "słoneczka". Plany są ambitne, ale mam wrażenie, że wprowadzenie marki na poziom z czasów największej świetności jest zwyczajnie niemożliwe. Historia komunikatora Gadu-Gadu Komunikator internetowy Gadu-Gadu zadebiutował w 2000 roku. To produkt autorstwa programisty Łukasza Foltyna, który miał inspirować się podobnym narzędziem – ICQ. Oznacza to, że od powstania GG minęło ćwierć wieku. Żeby uzmysłowić, jakie to były czasy, wystarczy wskazać na kilka wydarzeń z tego...

Czytaj więcej

Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata

autor Julia Mraczny
2025-07-07
0
magazyn

Jeszcze przed pięcioma laty nikt nie przypuszczał, że magazyny, dotąd kojarzone z szarymi, niepozornymi halami, przekształcą się w strategiczny filar polskiej gospodarki. Obecnie, w połowie 2025 roku, gdy spojrzymy na twarde dane, dostrzeżemy imponujące liczby — 34,5 mln m² nowoczesnej powierzchni magazynowej zgodnie z danymi koniec pierwszego kwartału 2025 roku — będące bezpośrednim rezultatem długoletnich inwestycji infrastrukturalnych oraz przekształceń w strukturze globalnej gospodarki. Przyjrzyjmy się zatem sytuacji na rynku nieruchomości magazynowych. 2024 – rok stabilizacji i nowej nadziei na rynku magazynowym Rok 2024 rozpoczął się pod znakiem licznych wyzwań na arenie międzynarodowej. Nadal odczuwalne były skutki pandemii, które w połączeniu z napięciami geopolitycznymi i rosnącymi kosztami finansowania inwestycji, wpływały na ostrożniejsze podejście firm i inwestorów do ekspansji. Mimo to, polski...

Czytaj więcej

Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce

autor Magdalena Grochocka
2025-07-03
0
nieruchomosc klucz

Już od 11 lipca 2025 roku deweloperzy muszą codziennie publikować i aktualizować ceny mieszkań – jawnie, przejrzyście i bez ukrytych kosztów. To największa zmiana na rynku pierwotnym od lat, która może wstrząsnąć sposobem, w jaki Polacy kupują nieruchomości. Co dokładnie się zmieni i kto na tym zyska? Dlaczego „jawność cen” to rewolucja na rynku nieruchomości? Nowe przepisy wprowadzają obowiązek publikowania pełnej ceny każdego mieszkania (zarówno za metr, jak i całkowitej) na stronie internetowej dewelopera oraz w materiałach reklamowych. Deweloperzy będą musieli codziennie aktualizować dane, archiwizować historię zmian i zgłaszać je do specjalnego rejestru publicznego. Przepisy obejmują również obowiązek publikacji cen za dodatkowe elementy, takie jak miejsce postojowe czy komórka lokatorska, które wcześniej często były „domyślnie” ukrywane. Ustawa została podpisana na...

Czytaj więcej

Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?

autor Magdalena Grochocka
2025-06-27
0
3 e mail marketing

Cieśnina Ormuz znów staje się jednym z najbardziej zapalnych punktów na mapie świata. W obliczu rosnącego napięcia na linii Izrael–Iran przedsiębiorcy coraz częściej zadają sobie pytanie: co stanie się z rynkami, jeśli szlak zostanie zablokowany? Skutki mogą być odczuwalne globalnie – także w Polsce. Dynamiczna sytuacja na Bliskim Wschodzie Oczy całego świata znów zwróciły się na Bliski Wschód. Po serii wymian ognia i groźnych deklaracji między Izraelem a Iranem, Donald Trump ogłosił zawieszenie broni i zadeklarował zaangażowanie w próbę dyplomatycznego zażegnania konfliktu. W praktyce jednak porozumienie pozostaje niestabilne – obie strony regularnie je naruszają, a napięcie nie słabnie. Iran, który od lat traktuje Cieśninę Ormuz jako strategiczny element nacisku, ponownie sugeruje możliwość jej zablokowania. Tym razem groźba wydaje się wyjątkowo...

Czytaj więcej

Specjalista ds. zakupów – zawód przyszłości, czy strata czasu?

autor Julia Mraczny
2025-06-26
0
foto ranking faktoringu n 4

Mamy połowę 2025 roku. Mimo niższych współczynników inflacji i bezrobocia gospodarka wciąż odczuwa skutki turbulencji: pandemii, inflacji i globalnych napięć geopolitycznych. Właściciele firm już dawno zrozumieli, że najistotniejsze nie są niskie koszty pracy, lecz umiejętność zabezpieczenia biznesu przed turbulencjami zewnętrznymi w współpraca z dostawcami. W tej nowej rzeczywistości wielu przedsiębiorców zaczyna dostrzegać możliwości w automatyzacji i outsourcingu, a część zawodów znika, by ich miejsce zajęły zupełnie nowe profesje. A jednak jest jeden zawód, który jak dotąd opiera się digitalizacji. W raporcie „Rola i wyzwania działów zakupów w Polsce” aż 72% ekspertów na tym stanowisku dostrzega dobrą przyszłość tej ścieżki kariery, a 26% ocenia perspektywy jako bardzo obiecujące. Jak jest w rzeczywistości? Jak zostać specjalistą ds. zakupów i ile można na...

Czytaj więcej

Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne

autor Katarzyna Zuba
2025-06-25
0
flaga unia europejska

Jako członek Unii Europejskiej mamy obowiązek wdrażać do polskiego systemu prawnego unijne przepisy. Jednak polscy ustawodawcy często przy okazji ich implementacji dopisują dodatkowe regulacje, które niepotrzebnie komplikują porządek prawny i tworzą kolejne ograniczenia lub obciążenia dla przedsiębiorców i obywateli. Zjawisko to dokładniej zbadał zespół Rafała Brzoski, który w swoim raporcie na temat tzw. gold-platingu wskazał konkretne przykłady takich nadregulacji. Raport na temat gold-platingu i nadregulacji w Polsce Zjawisko wprowadzania dodatkowych regulacji przy okazji wdrażania przepisów unijnych nosi nazwę gold-platingu (z ang. pozłacanie). Jego występowanie w Polsce opisał dość dokładnie zespół deregulacyjny Rafała Brzoski SprawdzaMY w raporcie „Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego”. Raport powstał w maju tego roku we współpracy z Fundacją Wsparcia Przedsiębiorczości oraz...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

mieszkanie klucze malzenstwo

Pierwsze Mieszkanie, Bezpieczny Kredyt 2% i Konto Mieszkaniowe – wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat

2023-07-12
dodatek weglowy

Dodatek węglowy 2022 – wzór wniosku, terminy i warunki

2022-08-31
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

partnerzy biznesowi

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

2025-07-14
Polska flaga

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

2025-07-11
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?