• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Lipiec 2025
  • Ranking faktoringu
piątek, 11 lipca, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Wątpliwa droga Toyoty – fałszowanie wyników testów bezpieczeństwa, śmierci z przepracowania i wadliwe samochody

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2024-04-09
w Biznes pod lupą, Player
0
toyota logo

Jeszcze kilka lat temu droga Toyoty kojarzyła się z efektywnym zarządzaniem i wysoką jakością. Jednak dziś wiemy, że to, czemu w swoim bestsellerze peany pisał Jeffrey Liker, w rzeczywistości opiera się na kłamstwie, łamaniu praw pracowniczych, oszustwach, niespełnianiu wymogów bezpieczeństwa i systematycznej opieszałości i narażaniu konsumentów. Dlatego w tym artykule opowiemy, jaką rzeczywiście drogę odbyła marka Toyota i zastanowimy się, kiedy zboczyła na manowce, które doprowadziły ją do wielomilionowych kar, fałszerstwa wyników testów bezpieczeństwa ich pojazdów oraz wstrzymania dostaw aut marki Daihatsu.faktura

Spis treści schowaj
1 Jak zaczęła się droga Toyoty?
2 Osobliwy system wartości, sprawny marketing lub zwykła hipokryzja
3 300 milionów wyprodukowanych samochodów i status lidera pojazdów hybrydowych
4 Kontrowersyjna droga Toyoty
5 Czy to koniec drogi Toyoty?
6 Chcesz zobaczyć Toyotę, jako samochód marzeń?

Jak zaczęła się droga Toyoty?

Toyota jest największym producentem samochodów na świecie, wytwarzającym około 10 milionów pojazdów rocznie, którego siedziba znajduje się w Toyota City w japońskim regionie Aichi. Firma została założona w sierpniu 1937 roku, po tym jak syn założyciela firmy Toyota Industries Kiichiro Toyoda, odwiedził fabrykę Forda, którą się zainspirował i zainicjował rozszerzenie działalności rodzinnego przedsiębiorstwa, które początkowo zajmowało się produkcją maszyn do tkanin. Obie firmy są obecnie częścią jednego z największych konglomeratów na świecie – Grupy Toyota.

Pierwszym modelem samochodu Toyoty był Model AA zaprezentowany w 1936 roku, który marka wykorzystała podczas mody na retro w latach 1990-2000 do opracowania modelu Toyota Classic.

Podobne artykuły

Polska flaga

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

2025-07-11
cesar salazar z hrdevcNIg unsplash

Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?

2025-07-10
grafika gg 03

Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?

2025-07-08
magazyn

Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata

2025-07-07
nieruchomosc klucz

Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce

2025-07-03
3 e mail marketing

Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?

2025-06-27

Osobliwy system wartości, sprawny marketing lub zwykła hipokryzja

Po II wojnie światowej Toyota skorzystała na sojuszu Japonii ze Stanami Zjednoczonymi, czerpiąc wiedzę od amerykańskich producentów samochodów i innych firm. To z kolei dało początek filozofii zarządzania The Toyota Way i systemu odchudzonej produkcji Toyota Production System, spopularyzowanych w bestsellerach „Droga Toyoty” i „Droga Toyoty do Lean Leadership”. Te publikacje stały się przedmiotem wielu badań naukowych oraz inspiracją dla setek podobnych książek i sprawiły, że marka Toyota stała się etalonem skutecznego zarządzania ludźmi i jakości produkcji na całym świecie.

Jak czytamy na stronie Toyota:

Toyota Way to unikalny zestaw wartości, fundament kultury korporacyjnej. Określa on nie tylko sposób prowadzenia interesów i to, jak traktujemy naszych Klientów i partnerów biznesowych, lecz również stosunek do społeczeństwa i środowiska. Wartości Toyota Way są obecne w każdym aspekcie codziennej pracy wszystkich pracowników Toyoty na świecie.

W świetle informacji znanych obecnie, każde zapewnienie zawarte w tym sloganie trąci hipokryzją, ale zanim o tym, wrócimy na moment do historii i rozwoju marki Toyota.

300 milionów wyprodukowanych samochodów i status lidera pojazdów hybrydowych

W latach 60. ubiegłego wieku Toyota zyskała na gwałtownie rozwijającej się gospodarce Japonii i zyskała status monopolisty, sprzedającego samochody japońskiej klasie średniej. W ten sposób powstał model Toyota Corolla, który stał się najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie, osiągając zawrotną liczbę 50 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Toyota zyskała także uznanie jako pionier w dziedzinie rozwoju i sprzedaży bardziej oszczędnych pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym, począwszy od wprowadzenia modelu XW10 Toyota Prius w 1997 roku. Obecnie firma sprzedaje ponad 40 modeli pojazdów hybrydowych na całym świecie.

Kwitnąca gospodarka i rząd Japonii sfinansował również międzynarodową ekspansję marki, co pozwoliło Toyocie urosnąć do rangi jednego z największych producentów samochodów na świecie, największej firmy w Japonii i dziewiątej co do wielkości firmy na świecie pod względem przychodów (stan na grudzień 2020 r.). Toyota była pierwszym na świecie producentem samochodów, którego wolumen produkcji wynosił ponad 10 milionów pojazdów rocznie – rekord padł w 2012 roku, kiedy to firma poinformowała o wyprodukowaniu 200-milionowego pojazdu. We wrześniu 2023 r. łączna liczba wyprodukowanych pojazdów osiągnęła pułap 300 milionów.

Od 2022 roku Toyota Motor Corporation produkuje pojazdy pod czterema markami: Daihatsu, Hino, Lexus i imiennik Toyota. Firma posiada również udziały w następujących spółkach:

  • Subaru Corporation (20%),
  • Mazda (5,1%), Suzuki (4,9%),
  • Isuzu (4,6%),
  • Yamaha Motor Corporation (3,8%)
  • Panasonic (2,8%).

Ponadto Toyota dysponuje udziałami w spółkach typu joint-venture produkujących pojazdy w Chinach (FAW Toyota i GAC Toyota), Czechach (TPCA), Indiach (Toyota Kirloskar) i Stanach Zjednoczonych (MTMUS).

Kontrowersyjna droga Toyoty

W 2023 roku Toyota osiągnęła historyczny sukces, stając się największym producentem samochodów na świecie. Corolla, RAV4 oraz Camry to trzy z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się modeli Toyoty, które podbiły serca konsumentów na całym globie. Nie oznacza to jednak, że droga Toyoty była usłana różami, a wręcz przeciwnie – była pełna kontrowersji, błędów i tragedii.

Karōshi – śmierci z przepracowania w firmie Toyota

Mimo szumnych zapewnień i pompatycznych sloganów zawartych w „Drodze Toyoty” typu: „Ludzie są sercem i duszą drogi Toyoty” rzeczywistość pracy w tej firmie od lat pozostawia wiele do życzenia. Głównym zarzutem wobec firmy w tej kwestii były kiepskie warunki i brak unormowanych godzin pracy, które w ostatnich latach doprowadziły do śmierci dwóch wysokich rangą pracowników Toyota.

W 2002 roku w wyniku karōshi, czyli zjawiska oznaczającego śmierć z przepracowania, zmarł zaledwie trzydziestoletni kierownik kontroli jakości, Kenichi Uchino, natomiast w 2006 roku śmierć przyszła po 45-letniego głównego inżyniera Toyoty. Mężczyzna, organizując światową produkcję hybrydowej wersji sedana Camry, był zmuszony do pracy nocami i w weekendy, a także często podróżował za granicę – w ciągu sześciu miesięcy przed śmiercią wypracowując do 114 godzin nadliczbowych miesięcznie, za które Toyota nie miała zamiaru nawet zapłacić.

Zgodnie z orzeczeniem Biura Pracy prefektury Aichi, gdzie Toyota ma swoją siedzibę, przyczyną śmierci było przepracowanie. Orzeczenie urzędu pracy oznaczało, że jego rodzina kwalifikowała się do świadczeń z ubezpieczenia pracowniczego. A co na to konglomerat? Toyota wykupiła się kondolencjami i zapowiedziała, że zwiększy wysiłki w celu monitorowania stanu zdrowia swoich pracowników.

Łamanie przepisów dotyczących ochrony środowiska i 180 milionów dolarów kary

W 2003 r. Toyota została ukarana grzywną w wysokości 34 milionów dolarów za naruszenie amerykańskiej ustawy o czystym powietrzu, ponieważ 2,2 miliona sprzedanych przez nią pojazdów miało wadliwe systemy kontroli smogu. Z kolei w styczniu 2021 r. Toyota została ukarana grzywną w wysokości 180 milionów dolarów za opóźnienia w zgłaszaniu usterek związanych z emisją spalin w latach 2005-2015, co stanowiło największą karę cywilną w historii, nałożoną za naruszenie wymogów EPA w zakresie raportowania emisji.

Wadliwe pojazdy, które doprowadziły do śmierci co najmniej 37 osób

W latach 2009-2011 Toyota, pod naciskiem amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), wycofała z rynku miliony swoich pojazdów po doniesieniach, że upublicznieniu przypadków niezamierzonego przyspieszenia pojazdów. Pierwsze wycofanie, w listopadzie 2009 r., miało zapobiec wsuwaniu się przedniej maty podłogowej po stronie kierowcy do wnęki na pedały, co powodowało ich zablokowanie. Drugie wycofanie, w styczniu 2010 r., zostało rozpoczęte po tym, jak okazało się, że niektóre wypadki nie były spowodowane przez maty podłogowe i mogły być skutkiem możliwego mechanicznego zablokowania pedału przyspieszenia. Na całym świecie z użytku wycofano około 9 milionów samochodów osobowych i ciężarowych.

NHTSA otrzymała doniesienia o 37 zgonach potencjalnie związanych z niezamierzonym przyspieszeniem, choć dokładna liczba nigdy nie została zweryfikowana. W wyniku problemów Toyota stanęła w obliczu prawie 100 pozwów sądowych od rodzin ofiar śmiertelnych, poszkodowanych kierowców, właścicieli pojazdów, które straciły na wartości przy odsprzedaży oraz inwestorów, którzy odnotowali spadek wartości swoich akcji.

Podczas gdy większość pozwów dotyczących obrażeń ciała i zgonów została rozstrzygnięta poufnie, Toyota wydała ponad 1 miliard USD na rozstrzygnięcie pozwu zbiorowego w celu zrekompensowania właścicielom utraconej wartości odsprzedaży i zgodziła się zapłacić 1,2 miliarda USD kary rządowi Stanów Zjednoczonych w związku z oskarżeniami o celowe ukrywanie przed opinią publiczną informacji o wadach bezpieczeństwa i składanie wprowadzających w błąd oświadczeń w celu ochrony wizerunku marki. Była to największa kara w historii nałożona na firmę motoryzacyjną.

3,4 miliarda dolarów ugody za rdzę na pojazdach Toyota

Jak widać, Toyota nie uczy się na swoich błędach, najpewniej dlatego, że płaci za nie śmiesznymi w odniesieniu do swoich zysków pieniędzmi. W listopadzie 2016 roku Toyota zgodziła się zapłacić 3,4 miliarda dolarów w celu zaspokojenia roszczeń dotyczących około półtora miliona pickupów i SUV-ów Tacoma, Tundra i Sequoia wyposażonych w ramy podatne na korozję i perforację. Zgodnie z dokumentami sądowymi, korozja osiągnęła wystarczająco wysoki poziom, aby zagrozić integralności strukturalnej pojazdu i wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowania.

Toyota – numer jeden wśród ekstremistów

W 2015 r. amerykańscy urzędnicy zwrócili się do Toyoty z zapytaniem, w jaki sposób ISIS weszło w posiadanie tak wielu ciężarówek Toyoty. Samochody tej marki były również wykorzystywane przez inne organizacje ekstremistyczne, takie jak Talibowie, Hamas, Al-Shabab i somalijscy piraci. Przedstawiciele Toyoty stwierdzili, że firma prowadzi ścisłą politykę niesprzedawania pojazdów nabywcom, którzy mogą je wykorzystywać lub modyfikować do działań paramilitarnych i terrorystycznych, jednocześnie podkreślając, że marka nie jest w stanie śledzić sprzedaży na rynku wtórnym. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Toyota współpracowała z Departamentem Skarbu USA i informowała go o szczegółach struktury łańcucha dostaw Toyoty na Bliskim Wschodzie.

Nieuczciwy marketing

Toyota często określała swoje pojazdy hybrydowe bez możliwości podłączenia do sieci jako „samoładujące się pojazdy hybrydowe”. Użycie tego terminu wywołało falę krytyki, ponieważ doprowadziło to niektórych konsumentów do błędnego przekonania, że pojazdy te same ładują swoje akumulatory, gdy nie są używane. Skargi dotyczące reklam samoładujących się hybryd odnotowano w Irlandii, chociaż zostały one odrzucone przez Urząd ds. Standardów Reklamy w Irlandii. Niemniej jednak w 2020 r. Norweski Urząd Konsumencki całkowicie zakazał reklam w Norwegii, stwierdzając:

Sprawianie wrażenia, że zasilanie akumulatora hybrydowego jest darmowe, wprowadza w błąd, ponieważ energia elektryczna wytwarzana przez samochód wymaga zużycia benzyny.

Strona internetowa, poświęcona pojazdom elektrycznym, IrishEVs skrytykowała Toyotę Ireland za zapłacenie University College Dublin za przeprowadzenie badania zaledwie siedmiu egzemplarzy ich samochodów hybrydowych w ciągu siedmiu dni celem wydania komunikatu prasowego na temat wydajności pojazdów. Specjaliści serwisu wyrazili także swoje niezadowolenie działaniami Toyoty Ireland za wykorzystanie badań opinii publicznej w celu uzasadnienia twierdzenia o emisji CO2 na Twitterze.

Fałszowanie wyników testów bezpieczeństwa samochodów Daihatsu

I tak oto docieramy do najświeższych i najbardziej brzemiennych w skutkach doniesień, które mogą sprawić, że spółka Toyota straci zaufanie konsumentów. A przyczyny tego stanu rzeczy są śmiertelnie poważne, ponieważ według doniesień z kwietnia 2023 r. w spółce zależnej od Toyoty, Daihatsu, doszło do oszustwa polegającego na fałszowaniu wyników testów zderzeniowych oraz sprzedaży pojazdów gorszej jakości pod względem bezpieczeństwa użytkowania niż te, które poddano testom. Pojazdy, o których mowa, miały wycięcie w wewnętrznym panelu przednich drzwi, co pozwoliło uniknąć możliwości obrażeń w wyniku ostrej krawędzi, która poważnie zraniłaby pasażera po wyzwoleniu bocznej poduszki powietrznej. Wycięcie to było obecne w testowanych pojazdach, ale nie w pojazdach dostępnych w sprzedaży.

Problem dotyczył czterech modeli: Toyoty Yaris Ativ (znanej również jako Vios), Perodua Axia, Toyoty Agya i nieujawnionego produktu, który dopiero ma się pojawić na rynku. Co więcej, Toyota nie wycofała ze sprzedaży tych niebezpiecznych modeli przez kolejne 9 miesięcy.

toyota przeprosiny
Prezes Daihatsu, Soichiro Okudaira, przeprasza podczas konferencji prasowej 28 kwietnia w Tokio. (Kohei Kondo)

Firma Daihatsu wstrzymała dostawy 64 modeli, w tym dwóch tuzinów oznaczonych marką Toyota, dopiero w grudniu 2023 r., po tym jak dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa wykazało nieprawidłowości o znacznie większym zasięgu, niż podejrzewano. W niektórych modelach sfałszowano prędkości testowe i wyniki testów zderzeniowych zagłówków, z kolei w modelach TownAce i Pixis Joy, jednostka sterująca poduszki powietrznej używana w testach różniła się od części instalowanej w pojazdach sprzedawanych publicznie. Rynki, na których doszło do sprzedaży niezgodnych z normami samochodów i fałszerstw, obejmowały Japonię, a także Boliwię, Kambodżę, Chile, Ekwador, Indonezję, Malezję, Meksyk, Peru, Tajlandię, Urugwaj i Wietnam.

Fałszowanie wyników testów bezpieczeństwa pojazdów doprowadziło do tymczasowego zawieszenia wszystkich dostaw pojazdów Daihatsu, a 29 stycznia 2024 r. prezes Toyoty Koji Sato publicznie przeprosił klientów, dealerów i dostawców za oszustwa w testach i zaniedbania produkcyjne. Jednak przeprosiny w obliczu tak wielu systematycznych fałszerstw, naruszeń przepisów i bezpieczeństwa, a także narażenia zdrowia i życia milionów ludzi z całego świata przez kolejne 9 miesięcy po ujawnieniu tych informacji, to stanowczo za mało. Z tym przeświadczeniem zgadza się opinia publiczna, która wymusiła na zarządzie Grupy Toyota poważniejsze kroki i wskazanie winnych. Po namyśle Toyota wytypowała kozła ofiarnego w postaci prezesa jednostki produkcyjnej małych samochodów Daihatsu Motor Co, który został zmuszony do ustąpienia ze stanowiska.

Czy to koniec drogi Toyoty?

Walcząca o poprawę wizerunku Toyota postawiła na wewnętrzne roszady, które mają być swoistą zasłoną dymną, która sprawi, że konsumenci zapomną, że marka świadomie i co najważniejsze, systematycznie narażała ich zdrowie i życie. To jednak może nie być wystarczające.

Wadliwe systemy bezpieczeństwa i detekcji smogu, nieuczciwy marketing, błędy konstrukcyjne, zgony spowodowane wadliwymi pojazdami i uciszanie rodzin ofiar pieniędzmi, a na koniec fałszerstwa i brak działania na doniesienia o oszustwach w zakresie bezpieczeństwa – to wszystko to niepisane postanowienia kodeksu etycznego Toyoty, który stał się biblią przedsiębiorców z całego świata. Jednak Toyota nie jest pierwszą lepszą firmą. To największy na świecie gigant motoryzacyjny, który od ponad dwudziestu lat notorycznie narusza przepisy dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa swoich pojazdów, na szali stawiając życia milionów użytkowników marki Toyota. Mamy nadzieję, że będzie to ostatni przypadek tego typu, a ten blamaż wizerunkowy nie zostanie zapomniany. Oby prawa rynku zweryfikowały podejście Toyoty do swoich klientów i przepisów prawa.

Chcesz zobaczyć Toyotę, jako samochód marzeń?

Zapraszamy na platformę Player.pl, gdzie możesz obejrzeć program „Samochód marzeń: kup i zrób”. Co poza tym znajdziesz na tej aplikacji?

✅ Nowości kinowe
✅ Interesujące reality show
✅ Aktualne informacje z Polski i ze Świata
✅ Kultowe seriale
✅ Produkcje z najlepszymi aktorami na świecie

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
2.8/5 - (9 votes)
Tags: biznes pod lupąPlayerToyota
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

autor Julia Mraczny
2025-07-11
0
Polska flaga

Najnowsze dane z GUS napawają optymizmem. W pierwszym kwartale 2025 roku Polskie PKB wzrosło o 3,2% w skali rok do roku, czyli o więcej 2,2% względem analogicznego okresu w 2024 roku. Co więcej, w ujęciu sezonowo skorygowanym gospodarka poszła w górę  o 0,7% w odniesieniu do czwartego kwartału 2024 roku. To sugeruje, że Polska znajduje się w dobrej kondycji gospodarczej w porównaniu z przeciętną stopą wzrostu 1,1%  w strefie euro prognozowaną przez Komisję Europejską na 2025 r. Czy tak jest w rzeczywistości? Jak Polska gospodarka wypada na tle Europy? Gospodarka Polski i Niemiec w 2024 roku Gospodarka w 2024 roku zdawała się zatrzymać w półtaktu. Indeks PMI dla przemysłu w strefie euro spadł do poziomów 43–44 pkt, bynajmniej nie zwiastując eskalacji...

Czytaj więcej

Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?

autor Magdalena Grochocka
2025-07-10
0
cesar salazar z hrdevcNIg unsplash

Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez Volkswagena – marki, która przez dekady zdobywała zaufanie milionów kierowców na całym globie. Ale czy wiesz, że jej początki były ściśle powiązane z propagandową machiną Trzeciej Rzeszy? Historia „samochodu dla ludu” to opowieść pełna paradoksów: od narodzin w cieniu totalitaryzmu, przez kultowy status Garbusa, aż po marketingową rewolucję z kampanią „Think Small”. Volkswagen przeszedł drogę od symbolu niemieckiego porządku po globalny koncern stojący w obliczu kryzysów i wyzwań transformacji energetycznej. To fascynująca historii marki, która nie tylko przetrwała największe zawirowania XX i XXI wieku, ale też wielokrotnie potrafiła się na nowo wymyślić. Początki marki: auto dla ludu i propaganda sukcesu (1937–1945) Volkswagen został powołany do życia w 1937 roku z inicjatywy Niemieckiego Frontu Pracy...

Czytaj więcej

Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?

autor Marek Polubiatko
2025-07-08
0
grafika gg 03

Gadu-Gadu to doskonały przykład, że brak długoterminowej wizji i zbyt późne reagowanie na pojawiające się trendy, może szybko zniweczyć nawet doskonale prosperujący projekt. Komunikator internetowy przeszedł drogę od najpopularniejszego narzędzia w swojej kategorii do niemal nieużywanej i całkowicie zapomnianej aplikacji. Kilkukrotna rewitalizacja marki skończyła się niepowodzeniem, ale obecny właściciel raz jeszcze spróbuje przywrócić świetność kultowego "słoneczka". Plany są ambitne, ale mam wrażenie, że wprowadzenie marki na poziom z czasów największej świetności jest zwyczajnie niemożliwe. Historia komunikatora Gadu-Gadu Komunikator internetowy Gadu-Gadu zadebiutował w 2000 roku. To produkt autorstwa programisty Łukasza Foltyna, który miał inspirować się podobnym narzędziem – ICQ. Oznacza to, że od powstania GG minęło ćwierć wieku. Żeby uzmysłowić, jakie to były czasy, wystarczy wskazać na kilka wydarzeń z tego...

Czytaj więcej

Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata

autor Julia Mraczny
2025-07-07
0
magazyn

Jeszcze przed pięcioma laty nikt nie przypuszczał, że magazyny, dotąd kojarzone z szarymi, niepozornymi halami, przekształcą się w strategiczny filar polskiej gospodarki. Obecnie, w połowie 2025 roku, gdy spojrzymy na twarde dane, dostrzeżemy imponujące liczby — 34,5 mln m² nowoczesnej powierzchni magazynowej zgodnie z danymi koniec pierwszego kwartału 2025 roku — będące bezpośrednim rezultatem długoletnich inwestycji infrastrukturalnych oraz przekształceń w strukturze globalnej gospodarki. Przyjrzyjmy się zatem sytuacji na rynku nieruchomości magazynowych. 2024 – rok stabilizacji i nowej nadziei na rynku magazynowym Rok 2024 rozpoczął się pod znakiem licznych wyzwań na arenie międzynarodowej. Nadal odczuwalne były skutki pandemii, które w połączeniu z napięciami geopolitycznymi i rosnącymi kosztami finansowania inwestycji, wpływały na ostrożniejsze podejście firm i inwestorów do ekspansji. Mimo to, polski...

Czytaj więcej

Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce

autor Magdalena Grochocka
2025-07-03
0
nieruchomosc klucz

Już od 11 lipca 2025 roku deweloperzy muszą codziennie publikować i aktualizować ceny mieszkań – jawnie, przejrzyście i bez ukrytych kosztów. To największa zmiana na rynku pierwotnym od lat, która może wstrząsnąć sposobem, w jaki Polacy kupują nieruchomości. Co dokładnie się zmieni i kto na tym zyska? Dlaczego „jawność cen” to rewolucja na rynku nieruchomości? Nowe przepisy wprowadzają obowiązek publikowania pełnej ceny każdego mieszkania (zarówno za metr, jak i całkowitej) na stronie internetowej dewelopera oraz w materiałach reklamowych. Deweloperzy będą musieli codziennie aktualizować dane, archiwizować historię zmian i zgłaszać je do specjalnego rejestru publicznego. Przepisy obejmują również obowiązek publikacji cen za dodatkowe elementy, takie jak miejsce postojowe czy komórka lokatorska, które wcześniej często były „domyślnie” ukrywane. Ustawa została podpisana na...

Czytaj więcej

Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?

autor Magdalena Grochocka
2025-06-27
0
3 e mail marketing

Cieśnina Ormuz znów staje się jednym z najbardziej zapalnych punktów na mapie świata. W obliczu rosnącego napięcia na linii Izrael–Iran przedsiębiorcy coraz częściej zadają sobie pytanie: co stanie się z rynkami, jeśli szlak zostanie zablokowany? Skutki mogą być odczuwalne globalnie – także w Polsce. Dynamiczna sytuacja na Bliskim Wschodzie Oczy całego świata znów zwróciły się na Bliski Wschód. Po serii wymian ognia i groźnych deklaracji między Izraelem a Iranem, Donald Trump ogłosił zawieszenie broni i zadeklarował zaangażowanie w próbę dyplomatycznego zażegnania konfliktu. W praktyce jednak porozumienie pozostaje niestabilne – obie strony regularnie je naruszają, a napięcie nie słabnie. Iran, który od lat traktuje Cieśninę Ormuz jako strategiczny element nacisku, ponownie sugeruje możliwość jej zablokowania. Tym razem groźba wydaje się wyjątkowo...

Czytaj więcej

Specjalista ds. zakupów – zawód przyszłości, czy strata czasu?

autor Julia Mraczny
2025-06-26
0
foto ranking faktoringu n 4

Mamy połowę 2025 roku. Mimo niższych współczynników inflacji i bezrobocia gospodarka wciąż odczuwa skutki turbulencji: pandemii, inflacji i globalnych napięć geopolitycznych. Właściciele firm już dawno zrozumieli, że najistotniejsze nie są niskie koszty pracy, lecz umiejętność zabezpieczenia biznesu przed turbulencjami zewnętrznymi w współpraca z dostawcami. W tej nowej rzeczywistości wielu przedsiębiorców zaczyna dostrzegać możliwości w automatyzacji i outsourcingu, a część zawodów znika, by ich miejsce zajęły zupełnie nowe profesje. A jednak jest jeden zawód, który jak dotąd opiera się digitalizacji. W raporcie „Rola i wyzwania działów zakupów w Polsce” aż 72% ekspertów na tym stanowisku dostrzega dobrą przyszłość tej ścieżki kariery, a 26% ocenia perspektywy jako bardzo obiecujące. Jak jest w rzeczywistości? Jak zostać specjalistą ds. zakupów i ile można na...

Czytaj więcej

Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne

autor Katarzyna Zuba
2025-06-25
0
flaga unia europejska

Jako członek Unii Europejskiej mamy obowiązek wdrażać do polskiego systemu prawnego unijne przepisy. Jednak polscy ustawodawcy często przy okazji ich implementacji dopisują dodatkowe regulacje, które niepotrzebnie komplikują porządek prawny i tworzą kolejne ograniczenia lub obciążenia dla przedsiębiorców i obywateli. Zjawisko to dokładniej zbadał zespół Rafała Brzoski, który w swoim raporcie na temat tzw. gold-platingu wskazał konkretne przykłady takich nadregulacji. Raport na temat gold-platingu i nadregulacji w Polsce Zjawisko wprowadzania dodatkowych regulacji przy okazji wdrażania przepisów unijnych nosi nazwę gold-platingu (z ang. pozłacanie). Jego występowanie w Polsce opisał dość dokładnie zespół deregulacyjny Rafała Brzoski SprawdzaMY w raporcie „Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego”. Raport powstał w maju tego roku we współpracy z Fundacją Wsparcia Przedsiębiorczości oraz...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

przeliczanie pieniedzy

Jak osiągać większe zyski przy takim samym nakładzie pracy? W jaki sposób biura rachunkowe mogą generować dochód pasywny

2024-12-23
dziecko pieniadze

Ulga na dziecko – dla kogo, limity, jak odliczyć?

2024-04-03
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

Polska flaga

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

2025-07-11
cesar salazar z hrdevcNIg unsplash

Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?

2025-07-10
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?