Dostajesz przelewy od Google za udostępnianie powierzchni reklamowej na Twojej stronie internetowej lub blogu? Jednocześnie prowadzisz działalność gospodarczą? Czy zadawałeś sobie pytanie, czy to ma wpływ na Twoje podatki? Sprawdź, czy prawidłowo dokumentujesz transakcje, ponieważ błędy w rozliczeniach podatkowych mogą rodzić poważne konsekwencje karne!
Podatek dochodowy – reklamy na prywatnym blogu przychodem z działalności gospodarczej?!
Z pieniędzy otrzymanych od rozwiązań Google, umożliwiających zarabianie na reklamach, musisz rozliczyć się z fiskusem. Nie budzi to większych wątpliwości, o ile powierzchnią reklamową jest strona internetowa lub blog, stworzony w celu prezentacji oferty sprzedawanych przez przedsiębiorcę towarów lub świadczonych usług. Przychód „z reklam” powinien być w takim przypadku udokumentowany fakturą wystawioną na rzecz nabywcy usług (w tym przypadku Google) oraz ujęty:
- w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów w kol. 7 – jeśli opłacasz podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo,
- w Ewidencji przychodów – jeśli jesteś „na ryczałcie”.
Podlega on opodatkowaniu, jak każdy inny przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z wybraną przez Ciebie formą opłacania podatku dochodowego.
Co w przypadku, gdy zarabiasz na reklamach na prywatnym blogu, niezwiązanym z przedmiotem prowadzonej przez Ciebie działalności? Może się okazać, że osiągając regularne przychody z Google Adsense, prowadzisz również działalność w zakresie udostępniania powierzchni reklamowej! Jak to możliwe? Otóż zgodnie z art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Z ustawowej definicji wynikają 4 przesłanki konstytutywne działalności gospodarczej:
- zorganizowanie – wykorzystywanie konkretnych składników materialnych (np. nieruchomości i ruchomości) i niematerialnych (np. know-how, licencje, prawa autorskie, strona internetowa), które pozwalają na uczestniczenie w obrocie gospodarczym i zaspokajanie konkretnych potrzeb osób trzecich tj. świadczenie usług lub dostawa towarów;
- ciągłość -powtarzalność czynności, odróżniająca prowadzenie działalności gospodarczej od jednostkowej umowy o dzieło lub zlecenie oraz stały zamiar jej wykonywania;
- wykonywanie we własnym imieniu – na własną rzecz, ponosząc odpowiedzialność za zaciągnięte w związku z tym zobowiązania. Nie stanowi zatem działalności gospodarczej działalność pracowników, pełnomocników i prokurentów, członków organów osoby prawnej, osób prowadzących administrację masy majątkowej w imieniu jej właściciela;
- zarobkowy charakter – prowadzenie w celu osiągania zysków (w rozumieniu subiektywnym), nawet jeżeli nie zawsze działalność będzie obiektywnie dochodowa.
Z powyższego wynika, że przedsiębiorca, świadczący usługi transportowe, prowadząc we własnym imieniu, hobbystycznie, kulinarnego bloga z przepisami, z którego osiąga w sposób ciągły przychody z reklam w Google Adsense de facto prowadzi działalność gospodarczą i w tym zakresie. W takim wypadku, należy rozważyć ujawnienie rozszerzenia przedmiotu działalności gospodarczej poprzez dodanie kodu PKD we wpisie w CEIDG a osiągane przychody dokumentować fakturami wystawianymi dla Google oraz ujmować je w obowiązkowych ewidencjach i rozliczeniu podatkowym.
Wybierz polecany program do faktur
VAT – usługi elektroniczne i wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług
Jeśli osiągasz przychody w programie AdSense, pozwalając na wyświetlanie reklam na Twojej stronie internetowej, świadczysz na rzecz Google usługę reklamową. Na takim stanowisku stoi zarówno polska administracja skarbowa (0112-KDIL2-1.4012.57.2018. 1.MK), jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Ten drugi w orzetnictwie podkreśla, że usługi reklamowe należy interpretować bardzo szeroko, jako czynności powodujące rozprzestrzenianie się informacji o produkcie i jego jakości w celu zwiększenia wysokości sprzedaży. Za usługi reklamowe uznawane są również czynności, które same w sobie trudno uznać za reklamowe, lecz stanowią nierozerwalną część przedsięwzięcia promocyjnego. Mogą być one świadczone przez przedsiębiorstwo, którego wyłącznym – ani nawet głównym – przedmiotem działalności nie jest reklama (wyroki TSUE z 17 listopada 1993 r. w sprawie C-69/12, C-68/92, C-73/92). Wracając do naszego przykładu – to, że głównym przedmiotem działalności przedsiębiorcy są usługi transportowe nie oznacza, że regularnie świadczone usługi reklamowe na rzecz Google nie są przychodem z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Ze względu na swój charakter, wyświetlanie reklam w programie Google Adsense bywa kwalifikowane również jako usługi elektroniczne. Zgodnie z art. 2 ust. 26 ustawy o VAT, są nimi usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Powyższy przepis charakteryzuje usługi elektroniczne jako:
- świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- świadczone w sposób zautomatyzowany i wymagający minimalnego udziału człowieka,
- niewykonalne bez wykorzystania technologii informacyjnej,
- nieobjęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011 (np. nie jest to usługa telekomunikacyjna, radiowa, nadawcza, telewizyjna, usługa hurtowni danych, czy też usługa dostępu do Internetu itp.).
Prawidłowa kwalifikacja usług świadczonych na rzecz Google jest istotna z punktu widzenia opodatkowania transakcji podatkiem VAT. Odbiorcą świadczonych przez Ciebie usług jest irlandzki podmiot. Zasadą jest, że usługi świadczone na rzecz przedsiębiorców (podatników w myśl ustawy VAT) opodatkowane są podatkiem VAT w kraju siedziby działalności gospodarczej nabywcy. Zgodnie z art. 28b miejscem świadczenia usług (w tym reklamowych) w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Oznacza to, że udostępniając powierzchnię reklamową w rozwiązaniu Google Adsense, dokonujesz transakcji wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług. Sposób jej raportowania do administracji skarbowej różni się od transakcji krajowych. W JPK czynny podatnik VAT powinien wykazać tą transakcję w pozycji „Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w tym świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy” K_11 i K_12. Ponadto transakcja podlega wykazaniu w informacji podsumowującej VAT-UE w części E „Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług”. Jeśli świadczysz usługi reklamowe dla Google, musisz złożyć w terminie do 25. dnia następnego miesiąca nie tylko JPK_VAT, ale także informację podsumowującą VAT-UE.
Jak wystawić fakturę dla Google?
Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi fakturę powinieneś wystawić najpóźniej do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonałeś usługę lub otrzymałeś zapłatę, zależnie od tego, co było wcześniej. Przykładowo, jeżeli wykonałeś usługę w sierpniu, fakturę musisz wystawić najpóźniej do 15 września. Datą sprzedaży jest jednak sierpień.
Zwróć szczególną uwagę na to, aby faktura dla Google zawierała wszystkie, poniżej omówione, elementy! Transakcja wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług wymaga dodatkowych informacji umieszczonych na fakturze.
- Stawka podatku VAT
Jeżeli jesteś czynnym podatnikiem VAT, prawidłową stawką podatku przy sprzedaży usług na rzecz Google będzie stawka „NP.” Należny VAT wykazany na fakturze powinien wynosić zero. Oznacza to, że usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce a w Irlandii. Odpowiedzialnym za prawidłowe rozliczenie podatku na terenie swojego kraju siedziby jest Google.
Jeżeli korzystasz ze zwolnienia w podmiotowego w VAT (np. z tytułu nieprzekroczenia łącznej wartości sprzedaży w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł), wystawiasz fakturę dokładnie tak samo, jak dla polskiego podatnika – ze stawką ZW oraz wskazaniem podstawy zwolnienia z VAT (art. 113 ust 1 lub 9 ustawy o VAT).
Jeżeli w transakcjach krajowych korzystasz ze zwolnienia z VAT np. ze względu na charakter świadczonych usług i nie spełniasz warunków do zwolnienia podmiotowego (np. jako broker ubezpieczeniowy przekroczyłeś 200 000 PLN przychodów ze sprzedaży), osiąganie przychodów z Google Adsense może wywołać obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny! W takim przypadku przed rejestracją w programie Google warto skonsultować swoją sytuację z doradcą podatkowym.
- Adnotacja “odwrotne obciążenie/reverse charge”
Taką adnotację należy umieścić przy wystawianiu faktury ze stawką NP. Informacje o odwrotnym obciążeniu możesz umieścić np. w uwagach, pod nazwą usługi albo w stopce. Oznacza ona obowiązek rozliczenia transakcji dla celów podatku od towarów i usług przechodzi na nabywcę. Jeśli nie jesteś czynnym podatnikiem podatku VAT, ten obowiązek Cię nie dotyczy.
- Europejski numer NIP spółki Google poprzedzony symbolem kraju.
Uzupełniając dane nabywcy, koniecznie wpisz unijny numer NIP Google. Numer oraz adres sprawdzisz po zalogowaniu się na swoje konto w Google AdSense. Zalecane jest także potwierdzenie aktywności unijnego numeru VAT w systemie VIES w celu uniknięcia błędów w wystawianych fakturach.
- Numer NIP z przedrostkiem PL i rejestracja do celów VAT-UE!
Twój unijny numer NIP również powinien znaleźć się na fakturze! Musisz go także podać w danych swojej firmy na koncie Google AdSense.
Co więcej, przed rozpoczęciem współpracy z Google powinieneś zweryfikować, czy dokonując zgłoszenia rejestracyjnego do VAT (VAT-R), zadeklarowałeś dokonanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów lub świadczenia usług. Jeśli nie, powinieneś złożyć zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R wypełniając pozycje 65 i 68 w części E. W przeciwnym razie Twój unijny numer NIP będzie widniał jako nieaktywny w systemie VIES. Jeśli korzystasz ze zwolnienia podmiotowego w VAT, nie masz obowiązku poprzedzania swojego NIPu przedrostkiem PL. Google może jednak weryfikować Twój status przedsiębiorcy poprzez potwierdzenie rejestracji w ewidencji przedsiębiorców.
Fakturę, zarówno dla odbiorcy zagranicznego, jak i krajowego, najłatwiej wystawisz w aplikacji online, np. Faktura.pl. System do fakturowania pilnuje, abyś umieścił w dokumencie wszystkie niezbędne informacje, co minimalizuje ryzyko pomyłki i bardzo ułatwia pracę. Co więcej, pozwala na generowanie plików kontrolnych, o które może poprosić Cię fiskus (JPK_FA).
Zastanawiasz się, co możesz odliczyć od podatku?
Przeczytaj ebook „Co można wrzucić w koszty firmy”! Nasz poradnik to ponad 150 stron unikalnej wiedzy napisanej przez wykwalifikowaną księgową. W trakcie lektury znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:
✅ Czym są koszty uzyskania przychodu?
✅ Co możesz odliczyć od podatku dochodowego?
✅ Jak płacić niskie podatki?
✅ Jak sprawić, by więcej pieniędzy zostało w Twojej kieszeni?
✅ Czy rower można wziąć na fakturę?
Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Poradnik przedsiębiorcy”