Konkurencyjność cen za usługi księgowe może zachęcić klientów do wybrania danej firmy. Z kolei odpowiednia wycena może przyczynić się do szybkiego rozwoju biura rachunkowego. Aby mieć pewność, że proponujesz najlepsze ceny za swoje usługi, skup się na ponownym przeanalizowaniu swojego cennika, biorąc pod uwagę nasze porady.
Wprowadzenie
Stawki za usługi księgowe świadczone przez biura rachunkowe mogą się różnić. Na cennik wpływ ma wiele czynników. Między innymi są to uwarunkowania lokalizacyjne, poziom trudności i skomplikowania sytuacji finansowej klienta i wiele, wiele innych.
Warto wspomnieć, jak istotna jest rola biur rachunkowych w kwestii zarządzania finansami firm. Wiele z nich nie funkcjonowałoby na tak wysokim poziomie, gdyby nie jakościowa obsługa księgowa. Pracownicy biur rachunkowych świadczą różnorodne usługi. Dziś opieka księgowa nad firmą, to nie tylko typowe usługi księgowe. To także:
- usługi kadrowo-płacowe,
- usługi doradcze,
- pomoc w osiąganiu celów finansowych (i nie tylko) firmy.
Właściwa wycena tego typu usług musi być wyważona, ponieważ, co oczywiste, wpływa bezpośrednio na rentowność biura rachunkowego. Zatem ceny powinny nie tylko pokrywać minimum, czyli koszty operacyjne, ale także umożliwiać osiąganie realnych zysków.
Dlatego tak ważne jest zrozumienie, jakie są i jak działają różne metody wyceny usług księgowych. Nie bez znaczenia jest także poznanie narzędzi ułatwiających to zadanie. Postaw na strategiczne zarządzanie swoim biurem – spróbuj wycenić swoje usługi tak, by nie brakowało ci klientów.
Jakie są metody wyceny usług księgowych?
Być może już znane ci są metody wyceny usług księgowych. Do najpopularniejszych i najczęściej używanych przez biura rachunkowe są:
- metoda ilościowa,
- metoda ryczałtowa (pakietowa),
- metoda godzinowa.
Dowiedz się więcej o każdej z nich.
Metoda ilościowa
Jest to metoda wyceny na podstawie ilości przekazywanych do biura dokumentów. Głównie liczy się je w pakietach w przedziałach „od – do”. W tym przypadku stała cena jest przypisana do określonej liczby dokumentów.
Plusy metody ilościowej
Niewątpliwym plusem metody ilościowej jest możliwość regularnego zarobku odpowiadającego nakładowi pracy.
Metoda ryczałtowa (pakietowa)
W przypadku korzystania z metody ryczałtowej cena ustalana jest z góry. Opiera się ją na założeniach i deklaracjach klienta co do nakładu dokumentów lub wybranego pakietu usług biura rachunkowego. Na co warto zwrócić tutaj uwagę? Przede wszystkim należy pamiętać, że ta metoda wymaga regularnego weryfikowania wyceny. Nierzadko zdarza się, że pojawiają się odchylenia ustalonego wynagrodzenia od realnego nakładu pracy. Wówczas trzeba to skorygować.
Metoda godzinowa
Przy pomocy metody godzinowej wynagrodzenie ustala się według – jak sama nazwa wskazuje – stawki godzinowej. Stawka jest stała i wypłacana za realny nakład pracy w danym czasie. Z jednej strony metoda zdaje się być uczciwa i najlepsza, a z drugiej… klient nie może mieć pewności, jaki będzie całkowity koszt za usługę. Nie da się w pełni przewidzieć, ile czasu zajmą działania wykonywane przez biuro rachunkowe.
Co przyda Ci się do wyceny
Aby dokonać wyceny, należy wziąć pod uwagę podstawowe dane, takie jak:
- formę prowadzenia dokumentacji,
- status VAT,
- określić metodę kasową. Wybór metody kasowej to mnożnik ceny, który da się dowolnie regulować.
Ze szczegółowych informacji warto podać:
- liczbę dokumentów w cenie bazowej,
- deklarowaną liczbę dostarczonych dokumentów,
- liczbę pozycji raportu kasowego,
- liczbę pozycji wyciągu bankowego,
- wskaźnik problematyczności (domyślnie wynosi 1,0. Ale np. w przypadku dostarczenia klienta faktur drogą elektroniczną bezpośrednio do systemu możemy zastosować obniżkę ceny do np. 0.9).
Na podstawie dostarczonych danych oszacujesz, jak wycenić usług księgowych.
Model kosztów
Przy analizie kosztów trzeba wziąć pod uwagę wszystkie. Zwykle koszty dzieli się na trzy grupy:
- koszty stałe,
- koszty zmienne,
- inwestycje technologiczne.
Koszty stałe to m.in. wynagrodzenia dla pracowników, opłaty za lokal, koszty narzędzi i aktualizacji oprogramowania do najnowszej wersji. Do kosztów zmiennych zalicza się szkolenia i doskonalenie pracowników, zakup materiałów biurowych oraz poniesione koszty za tzw. usługi obce (np. IT). Inwestycje technologiczne to nic innego jak wydatki na nowe oprogramowanie, a także koszty szkoleń związanych z wdrażaniem do pracy nowych technologii.
Rentowność – co jest miarą dochodowego biura rachunkowego?
Dochodowe biuro rachunkowe w 2024 roku? To możliwe. Z każdym rokiem rynek księgowości rozwija się i otwiera na nowości. Czasem bez nowatorskich rozwiązań rozwój staje się niemożliwy. Aby biuro rachunkowe było rentowne, właściciele nie mogą opierać się przed automatyzacją niektórych procesów, ani przed korzystaniem ze sztucznej inteligencji. Otwartość na AI możne w stopniu znacznym ułatwić codzienną pracę.
Jednak najistotniejsze zdaje się postawienie na wspomnianą automatyzację. Usprawnienie wszystkich procesów, które da się usprawnić, będzie robiło ogromną różnicę na co dzień i szybko zaowocuje zaskakująco dobrymi efektami.
Na rentowność biura rachunkowego może mieć wpływ styl pracy zatrudnionych osób. Dobrym sposobem na jak najlepsze wykorzystanie zasobów ludzkich jest umożliwienie pracy zdalnej. Korzystanie z dokumentów w wersji elektronicznej umożliwia pracę z dowolnego miejsca.
Automatyzacja procesów
Wiemy już, że kluczem do poprawy rentowności jest automatyzacja procesów. Nie można bronić się przed wprowadzeniem nowych technologii do biura rachunkowego. Jeśli nie masz przekonania, że to rzeczywiście ma sens, dokonaj analizy wpływu automatyzacji na efektywność pracy w twoim biurze, szczególnie zwróć uwagę na efektywność operacyjną. W następnym kroku zainwestuj w najnowocześniejsze oprogramowanie do zarządzania biurem rachunkowym. Gwarantujemy, że różnicę w jakości pracy odczujesz od razu. Jednym ze sposobów na automatyzację procesów jest zaimplementowanie w biurze rozwiązań, jakie oferuje faktura.pl. To może być zaprezentowane Twojej firmie przez przedstawiciela faktura.pl. O szczegółach tego rozwiązania przeczytasz TUTAJ.
Następnie porównaj koszty względem korzyści. Ocena wpływu inwestycji w technologie na rentowność biura powinna wypaść korzystnie. Rozważ również, jakie inne narzędzia przyczynią się do przyniesienia firmie wymiernych korzyści.
Rozpocznij fakturowanie z intuicyjnym programem do faktur
Wycena usług księgowych a klienci
Klient jest najważniejszy. To na nim powinno nam zależeć. Zwróćmy jeszcze uwagę na kilka aspektów, które mają wpływ na jeszcze trafniejszą wycenę usług księgowych.
Transparentność finansowa
Co jest ważne, a mało się o tym mówi? Transparentność finansowa. Dla klientów bardzo ważne jest, by wiedzieli, jaką konkretnie cenę muszą zapłacić za zamawiane usługi oraz jaki jest właściwy zakres tych usług. Poza tym transparentność przyczynia się do budowania pewnego rodzaju więzi z klientem. Więzi opartej na zaufaniu. Dzięki jasności finansowej ze strony biura klient ma również możliwość lepszej organizacji finansowej, planowania wydatków itd. Zawsze stawiaj na transparentność finansową, a to zaowocuje.
Dostosowanie do budżetu klienta
Czy każdego klienta musi być stać na usługi twojego biura rachunkowego? Oczywiście, że nie. Pewnych barier nie przekroczysz. Jeśli klient ma okrojony budżet, będzie chciał, byś dostosował do niego swoją ofertę. W niektórych przypadkach warto to rozważyć.
Indywidualne podejście do klienta
Wyceniając swoje usługi dla konkretnego klienta, zrób to tak, by jak najlepiej dopasować się do specyfiki jego działalności. Jak już było wspomniane – to klienta i jego potrzeby warto postawić na pierwszym miejscu.
Zróżnicowane pakiety usług
Przygotowanie różnorodnych pakietów usług to naprawdę dobry pomysł. Zestawy muszą być skrojone na miarę potrzeb klientów. Każdy z nich powinien wyróżniać się wysoką jakością oferowanych usług, ale różnić się od siebie komponentami. Pozwolenie klientowi na wybór usług spośród, chociażby kilku przygotowanych pakietów jest atrakcyjny. Taki zabieg znacznie zwiększa szansę na przyciągniecie nowych osób, które bez wątpienia znajdą wśród opracowanych pakietów coś dla siebie. Nawet jeśli mieliby skorzystać z usług na małą skalę i wybrać ofertę typu BASIC, to zawsze coś.
Istotna kwestia – analiza rynku
Pamiętaj, że nie jesteś sam na rynku. Konkurencja nie śpi, a ty nie zapomnij mieć jej na oku. Porządna analiza rynku to podstawa. Zorientowanie się w zakresie cen proponowanych przez inne biura rachunkowe na pewno pomoże ci w ułożeniu własnego cennika. Bazuj na firmach, które proponują zbliżony zakres usług.
Usługi dodatkowe
Miej na uwadze różne usługi dodatkowe. Jeśli twoja konkurencja oferuje coś ekstra, nie pozostawaj w tyle. Upewnij się, że klient ma z czego wybierać w tym, co mu proponujesz.
Pozytywne opinie mają znaczenie
Nie da się ukryć, że każdy kieruje się opiniami. Nawet przy zakupie najprostszych codziennych produktów nierzadko sięgamy do opinii osób, które miały do czynienia z daną rzeczą. Nie inaczej jest z usługami księgowymi. Poczta pantoflowa działa tutaj w najlepsze. Dbaj o to, co mówią o tobie twoi dotychczasowi klienci. Nie bój się o poproszenie ich o wystawienie oceny na stronie internetowej, w wyszukiwarce lub na portalu społecznościowym twojej firmy.
Reklama dźwignią handlu
Dobry marketing sprawdza się wszędzie, w promowaniu biura rachunkowego również. Chcąc przyciągnąć do siebie nowych klientów, nie masz wyjścia, musisz zadbać o odpowiedni marketing i to na wysokim poziomie – twoje działania reklamowe powinny wzbudzać zaufanie.
Podsumowanie
Jak się okazuje, cennik za usługi i pakiety oferowane przez biuro rachunkowe wpływa na jego powodzenie. Istotne jest, aby dokonać wyceny zgodnej z potrzebami klienta. Za ceną musi też iść jakość. Przygotowanie merytoryczne i umiejętności pracowników powinny być na najwyższym poziomie – w innym razie klient szybko zauważy, że płaci sumy nieadekwatne do jakości usług, jakie otrzymuje w zamian.
Prowadząc biuro rachunkowe, warto też pamiętać o regularnym wdrażaniu nowoczesnych technologii, otwarciu na automatyzację wybranych procesów (czyli wszystkich, w których jest to już możliwe) i korzystanie z tego, co w dzisiejszych czasach oferuje sztuczna inteligencja, a może naprawdę ułatwić codzienną pracę.
Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu, wycena usług księgowych nie będzie dla ciebie problemem.
Czy Twoje biuro jest gotowe na nowe rozwiązania?
Spotkajmy się. Na spotkaniu wysłuchamy wyzwań, które stoją przed Twoim biurem odnośnie wdrożenia KSeF i innych nowych rozwiązań. Jako doświadczeni specjaliści, pomożemy Ci je pogrupować i finalnie rozwiązać. Co istotne, większość problemów da się rozwiązać już podczas pierwszego spotkania, tak wynika z naszej praktyki. Co poza tym możemy zrobić dla Twojego biura?
✅ Otrzymasz wsparcie techniczne
✅ Otrzymasz wsparcie merytoryczne
✅ Będziemy infolinią KSeF dla Twoich klientów
✅ Pokażemy Ci narzędzie dla klientów zintegrowane z KSeF