Od 28 kwietnia br. wszyscy właściciele mieszkań oraz budynków mieszkalnych i użytkowych, którzy chcą je sprzedać lub wynająć, muszą posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej. Uzupełnia ono informacje na temat budynku, które mają pomóc nabywcom czy najemcom w podjęciu właściwych decyzji biznesowych. Wymóg ten dotyczy zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorstw oraz instytucji. Obejmuje on również wybrane budynki użyteczności publicznej i inne nieruchomości o powierzchni ponad 250 mkw.
Świadectwo energetyczne jest dokumentem zawierającym informacje na temat budynku oraz ilości energii potrzebnej do jego funkcjonowania. Znajdziemy w nim podstawowe dane dotyczące budynku, w tym ilość energii niezbędną do ogrzewania, korzystania z ciepłej wody, wentylacji i klimatyzacji, a w przypadku budynków użyteczności publicznej także na potrzeby oświetlenia. Świadectwo energetyczne zawiera również wskaźniki porównawcze oraz wskazuje możliwe usprawnienia, które pozwoliłyby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię.
Aby uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej niezbędne jest wynajęcie certyfikowanego audytora, który zbierze odpowiednie dane. Na ich podstawie wylicza średnie zapotrzebowanie na energię, jej zużycie w porównaniu do odpowiednich budynków referencyjnych, a także wskaźnik energetyczny budynku. Po wykonaniu wszystkich wymaganych analiz, audytor sporządza świadectwo.
Ile trzeba wydać?
Koszt świadectwa zależy od wielu czynników, takich jak wielkość budynku, lokalizacja oraz rodzaj systemu grzewczego. Większość audytorów energetycznych wycenia swoje usługi na kilkaset złotych (maksymalna stawaka to około 2 tys. zł). Podmioty zajmujące się wystawianiem takich dokumentów mogą zatem liczyć na spore zyski, dzięki zwiększonemu popytowi na ich usługi. Audytorzy zgodnie przyznają, że zleceń jest bardzo dużo. W rezultacie czas na sporządzenie świadectwa wydłuża się coraz bardziej i zdarza się, że na ich wykonanie trzeba czekać od kilku tygodni nawet do 2-3 miesięcy.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez dziesięć lat
Zdarzają się również problemy z dostępem do dokumentacji, która jest niezbędna przy sporządzaniu świadectwa energetycznego. Wspólnotom mieszkaniowym czy spółdzielniom niespecjalnie spieszy się bowiem z przekazywaniem wspomnianych dokumentów, choć mają taki obowiązek.
Gapiostwo kosztuje
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat, ale w np. przypadku modyfikacji systemu grzewczego czy wprowadzenia innych zmian w infrastrukturze budynku (np. termomodernizacji) niezbędna jest jego aktualizacja. Brak tego dokumentu może skutkować grzywną w wysokości nawet 6 tys. zł. Przepisy przewidują również możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności karnej osób, które składają fałszywe oświadczenia. W takich sytuacjach przewiduje się karę do 15 tys. zł.
Te lokale nie potrzebują świadectwa
Świadectwa charakterystyki energetycznej nie wymagają następujące budynki:
- objęte przepisami o ochronie zabytków;
- używane jako miejsce kultu i do działalności religijnej;
- przemysłowe i gospodarcze niewyposażone w instalacje zużywające energię;
- mieszkalne przeznaczone do użytkowania nie dłużej niż przez 4 miesiące w roku;
- wolnostojące o powierzchni użytkowej mniejszej niż 50 mkw.;
- gospodarstwa rolne o wskaźniku EP (określa roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną) nie wyższym niż 50 kWh/mkw. rocznie.
Zwolnieni z obowiązku posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej są też właściciele domów i mieszkań chcący je użytkować. Dokument, o którym mowa jest wymagany wyłącznie w przypadku sprzedaży lub wynajmu budynku czy lokalu.
To nie jest audyt energetyczny
Audyt energetyczny, zwany też cieplnym, i świadectwo charakterystyki energetycznej różnią się od siebie pod wieloma względami. Pierwszy wykonuje się, by określić energooszczędność budynku, przedstawić parametry techniczne i oszacować koszt prac związanych z jego termomodernizacją. Przygotowując audyt energetyczny, wypełnia się tzw. kartę, która zawiera m.in. informacje dotyczące wskaźników powierzchniowych i kubaturowych budynku, sposobu przygotowywania ciepłej wody oraz ogrzewania. Znajdziemy tam również współczynniki przenikania ciepła przez przegrody oraz sprawności systemu grzewczego przed i po modernizacji, jego mocy czy energochłonności.
Audyt cieplny i świadectwo charakterystyki energetycznej różnią się od siebie pod wieloma względami
Ostatnia część audytu to informacje o planowanych kosztach robót, kwocie kredytu zaciągniętego na ich przeprowadzenie, oszczędności w zakresie zużycia energii, a także o możliwej do uzyskania premii termomodernizacyjnej. Wypełniając kartę, audytor bierze pod uwagę również takie elementy, jak: średnia temperatura powietrza zewnętrznego, ilość promieniowania słonecznego padającego na przegrody pionowe, rodzaj gruntu pod budynkiem, współczynnik zacienienia czy kubaturę wewnętrzną i zewnętrzną budynku. Widzimy więc z jak złożonym i szczegółowym procesem mamy do czynienia.
Z kolei świadectwo charakterystyki energetycznej jest jedynie stosunkowo prostym, kilkustronicowym dokumentem, który jest wymagany do tego, by móc sprzedać lub wynająć budynek czy lokal.
Świadectwo przez… Internet
Ocena potrzeb energetycznych opiera się na stałych i obiektywnych cechach budynku i jego systemów instalacyjnych, a nie na pomiarach zużycia energii, które mogą się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania. Wszystko to sprawia, że popularne stało się wydawanie świadectw energetycznych przez… Internet. Audytor opiera się wówczas niemal wyłącznie na szczegółowym wywiadzie z właścicielem lokalu, przyjmując, że dane, które podał są zgodne ze stanem faktycznym.
Kto może zostać audytorem?
Zanim zleci się przygotowanie świadectwa, warto sprawdzić czy dana osoba jest do tego uprawniona. Wykaz certyfikowanych audytorów znajduje się na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Kandydat na audytora musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych. Nie może być też skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe.
Wymagane jest również posiadanie uprawnień budowlanych lub dyplomu ukończenia studiów wyższych potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego inżyniera, inżyniera architekta, inżyniera architekta krajobrazu, inżyniera pożarnictwa, magistra inżyniera architekta, magistra inżyniera architekta krajobrazu, magistra inżyniera pożarnictwa, ewentualnie magistra inżyniera. Złożenie wniosku jest bezpłatne, zaś uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego wpis to koszt 17 zł.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane, gdy:
- budynek lub część budynku jest zbywana na podstawie umowy sprzedaży;
- budynek lub część budynku jest wynajmowana;
- mamy do czynienia z wybranymi budynkami użyteczności publicznej i innymi nieruchomościami o powierzchni ponad 250 mkw.;
- budynek lub jego część zbywana jest na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu*.
Źródło: Biznes.gov.pl
* Zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków