Sukces sprzedażowy w dzisiejszych czasach wymaga wiele wysiłku. Nie wystarczy jedynie posiadać najlepszy produkt lub usługę. Musisz jeszcze przekonać o tym odbiorców. Bez względu na to, co sprzedajesz, najważniejszy jest efektywny proces sprzedażowy. A kluczem do usprawnienia zakulisowego procesu sprzedaży są różnego rodzaju narzędzia sprzedażowe. Teraz gdy niemal cała działalność biznesowa przeniosła się do przestrzeni internetowej, to właśnie aktualna wiedza z zakresu marketingu i technologii reklamy może przesądzić o „być albo nie być” wielu firm. Najnowsze platformy marketingowe, najciekawsze narzędzia promocyjne i wreszcie sprytne narzędzia sprzedaży – to wszystko pomoże Ci zaistnieć w sieci i zdobyć serca lojalnych klientów. Dlatego żaden przedsiębiorca nie może obejść się bez znajomości nowinek technologicznych w tym zakresie. Na szczęście nie jesteś sam na polu bitwy, ponieważ dziś odpowiemy na kilka kluczowych pytań z tej dziedziny. Co to są narzędzia sprzedażowe? Czym się charakteryzują i do czego służą? I jakie są najbardziej przydatne narzędzia sprzedażowe, bez których nie możesz się obejść?
Czym są narzędzia sprzedażowe?
W naszym zmieniającym się w zawrotnym tempie świecie, tradycyjne metody i narzędzia są powoli wypierane przez zaawansowane technologicznie rozwiązania sprzedażowe, które przyspieszają i ułatwiają wszystkie elementy procesu sprzedaży. Przedstawiciele handlowi muszą dysponować skutecznymi narzędziami do poprawy swoich wyników, aby zwiększyć swoją produktywność i podnieść zyski Twojej firmy. Niezbędne są im cyfrowe narzędzia sprzedaży, które obejmują wszystkie aspekty procesu dystrybucji. Pod pojęciem narzędzi sprzedaży rozumie się wszystko, co pomaga sprzedawcy lub menedżerowi w tworzeniu oferty, zbieraniu danych, planowaniu, umawianiu spotkań lub prezentowaniu informacji potencjalnym klientom. Narzędzia automatyzacji sprzedaży obejmują oprogramowanie, które usprawnia gromadzenie, analizę i dystrybucję danych na wszystkich etapach procesu sprzedażowego. Narzędzia tego typu mogą być wykorzystywane do tworzenia listy kontaktów, agregowania i pozyskiwania danych, określania priorytetów, tworzenia raportów i wielu, wielu innych. Do wyboru są różne warianty, które różnią się pod względem zaawansowania, możliwości i funkcji, ale o tym za moment.
Jakie są najpopularniejsze typy narzędzi sprzedażowych?
Do najpopularniejszych narzędzi sprzedażowych należą te, które bazują na zarządzaniu relacjami z klientami (Customer Relationship Management) oraz te, które umożliwiają tworzenie praktycznych strategii i prognoz sprzedażowych. Coraz większą popularnością cieszą się również specjalne moduły CRM, które wzbogacają te istniejące o specjalistyczne funkcje lub rozszerzają jego funkcjonalności o akumulację danych o klientach, produktach lub sprzedaży. Ponadto, do podstawowych rodzajów narzędzi sprzedażowych, które każda firma powinna włączyć do swojej działalności, należy oprogramowanie do badania oraz analizy rynku i sprzedaży, które jest szczególnie przydatne w firmach wprowadzających na rynek nowe produkty i usługi, a także rozwiązania technologiczne do obsługi potencjalnych klientów i tworzenia przyszłych planów i strategii marketingowych. Na koniec warto wspomnieć jeszcze o narzędziach do automatyzacji i integracji procesów wewnętrznych. Dwa ostatnie rodzaje, choć nie mniej ważne, sprawdzą się najlepiej, gdy nasza firma posiada już podstawowe narzędzia wspomniane wcześniej. Mowa tu o narzędziach do analityki i raportowania, a także programach wdrożeniowych, które pozwolą Ci sprawnie i szybko przeszkolić nowych pracowników.
Do czego przydadzą Ci się narzędzia sprzedażowe?
Z przeprowadzonego przez serwis LinkedIn badania 2021 State of Sales wynika, że aż 94 procent specjalistów z obszaru sprzedaży deklaruje, że narzędzia sprzedażowe pomagają im finalizować więcej transakcji i czynią ich pracę łatwiejszą. Oto jeszcze kilka powodów, dla których żaden współczesny przedsiębiorca nie może się bez nich obyć. Narzędzia sprzedażowe pomagają handlowcom zrozumieć, którzy potencjalni klienci są najbardziej skłonni do dokonania zakupu i które firmy odniosą sukces dzięki ich produktom lub usługom, kiedy do nich dotrzeć i o czym z nimi rozmawiać, a także, w jaki sposób przekazywać im informacje, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo sprzedaży. Umożliwiają optymalizację wszystkich procesów sprzedażowych i organizacyjnych oraz komunikację wewnętrzną w firmie. Są też pomocne podczas działań marketingowych i wdrażania nowych pracowników.
Bez tych narzędzi nie obejdzie się żaden współczesny przedsiębiorca:
CRM
Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM) zasadniczo pomaga w zarządzaniu relacjami firmy z jej obecnymi i potencjalnymi klientami. Umożliwia ono monitorowanie dotychczasowych działań i informacji zwrotnych od użytkowników, wzmacnianie relacji z odbiorcami, utrzymywanie standardów sprzedaży i realizację działań marketingowych. To także narzędzia do automatyzacji komunikacji i poprawy ogólnego wizerunku firmy. Dla większości firm CRM stanowi jedną pierwszą inwestycją w technologie sprzedaży. Zgodnie z wynikami badania LinkedIn State of Sales z 2021 roku 68% respondentów stwierdziło, że ich system CRM jest „bardzo ważny” dla ich skuteczności. Oprogramowanie CRM oferuje obecnie niezliczone funkcje, które pomagają sprzedawcom w optymalizacji procesów, począwszy od dostarczania aktualnych informacji po zaawansowaną ocenę leadów i automatyzację powtarzalnych zadań. Obecnie większość rozwiązań CRM to platformy typu SaaS, które nabywane są na zasadach subskrypcji.
Najlepsze narzędzia CRM
Do najskuteczniejszych narzędzi typu CRM należą te, umożliwiające zarządzanie potencjalnymi klientami, czyli wyposażone w funkcje monitorowania użytkowników, chatboty oraz sprzedaż. Niebagatelne znaczenie ma także śledzenie komunikacji i ustalenie harmonogramów. Przy wyborze zwróć także uwagę na możliwość obsługi programu na urządzeniach mobilnych. Do najlepszych i najpopularniejszych narzędzi do zarządzania relacjami z klientami należą: Pipedrive, Hub Spot CRM, Salesforce CRM oraz Microsoft Dynamic CRM.
Narzędzia do składania podpisów elektronicznych i obiegu dokumentów
W dzisiejszych czasach żadna firma, zwłaszcza ta, która planuje podbój rynków zagranicznych, nie może obejść się oprogramowania do składania podpisów elektronicznych i oraz monitorowania obiegu dokumentów. Narzędzia te przyspieszają i poprawiają jakość każdej transakcji. Oprogramowanie do składania podpisu elektronicznego i śledzenia dokumentów zapewnia użytkownikom możliwość bezpiecznego składania podpisów na dokumentach elektronicznych, takich jak umowy sprzedaży i oferty. Tego rodzaju oprogramowanie przyczynia się do usprawnienia zadań administracyjnych i obniżenia kosztów, ponieważ zapewnia ujednoliconą reprezentację procesów związanych z każdą umową. Dodatkową zaletą technologii podpisu elektronicznego jest to, że pozwala na prowadzenie działalności bez użycia papieru i w sposób przyjazny dla środowiska.
Najlepsze narzędzia do e-podpisów
Wybierając narzędzia do składania podpisów elektronicznych i obiegu dokumentów najważniejsza jest ich wiarygodność i bezpieczeństwo gromadzonych tam informacji. Do najpopularniejszych serwisów tego typu należą: Autenti, DocuSign, oraz polski SIGNIUS.
Narzędzia typu Sales Intelligence
Termin „sales intelligence” opisuje kompleksowy zestaw technologii i narzędzi informatycznych, które pomagają sprzedawcom w lokalizowaniu, śledzeniu i rozumieniu informacji o codziennych działaniach potencjalnych klientów i istniejących leadach. Sales Intelligence pomaga marketingowcom dokładnie określić, z kim powinni się komunikować, co i kiedy omawiać oraz udostępniać wszystkie istotne informacje w trakcie tej komunikacji. Narzędzia Sales Intelligence dostarczają kontekstowych informacji związanych z tymi kontaktami, takich jak historia zakupów, bieżące kontrakty, cele biznesowe i wiele innych. Zdecydowanie warto mieć takie narzędzia w swoim repertuarze.
Najlepsze narzędzia typu Sales Intelligence
Do najciekawszych narzędzi do analizy sprzedaży i prognozowania sprzedaży należą:
- LinkedIn Sales Navigator,
- HubSpot Sales Hub,
- Lead411,
- 6sense.
Narzędzia komunikacyjne
Komunikacja jest podstawą każdego biznesu. Zatrudnianie przedstawicieli, którzy potrafią prowadzić przyjazne, treściwe i rzeczowe rozmowy to niemal gwarancja sukcesu. Jednak podobnie jak w innych dziedzinach, we współczesnym świecie biznesu nie wystarczą same ludzkie umiejętności komunikacyjne. Trudno sobie wyobrazić skutecznego sprzedawcę, który nie korzysta z narzędzi sprzedaży, komunikatorów internetowych, wideokonferencji, poczty elektronicznej i innych narzędzi, które mogą usprawnić komunikację zewnętrzną i wewnętrzną. Jakie rodzaje narzędzi komunikacyjnych mamy do dyspozycji? Podstawowe rodzaje to:
- oprogramowanie do transkrypcji i nagrywania,
- komunikatory internetowe,
- prezentacje sprzedażowe,
- szablony wiadomości.
Najlepsze narzędzia komunikacyjne
Jeśli chodzi o oprogramowanie komunikacyjne z zakresu narzędzi sprzedaży, nie ma jednego programu, który odpowiadałby wszystkim. Można jednak powiedzieć, że w przypadku tego typu oprogramowania liczy się przede wszystkim szybkość i prostota obsługi. Wśród najpopularniejszych można wymienić:
- Slack,
- Microsoft Teams,
- Discord,
- Zoom
Narzędzia do wdrażania pracowników
Rozważając opcje dotyczące narzędzi sprzedażowych, często zapominamy o znaczeniu programów szkoleniowych. Jednak pomijanie kwestii wdrażania do pracy i coachingu może ostatecznie negatywnie wpłynąć na skuteczność sprzedawców. Dlatego właśnie narzędzia onboardingowe, które pomagają w szkoleniu i okresie wprowadzającym nowych pracowników oraz ułatwiają zaangażowanie i szkolenia przedstawicieli handlowych, mają kluczowe znaczenie w każdej firmie. Takie narzędzia sprzedażowe są niezbędne nie tylko dla przedstawicieli handlowych, ale także dla menedżerów sprzedaży, ponieważ ułatwiają one tworzenie zgranych zespołów, ich szkolenie oraz weryfikację jakości ich pracy.
Najlepsze narzędzia do wdrażania pracowników
Najlepszym rozwiązaniem jest zakup narzędzi wspierających sprzedaż, które oprócz usług ułatwiających onboarding oferują również inne usługi, chyba że nasza firma zatrudnia w danym okresie bardzo dużo nowych pracowników. Przykładami ciekawych programów czysto onboardingowych są:
- Intro.js,
- Shepherd.js,
- Wistia
- Vimeo.
Narzędzia sprzedażowe w Twojej firmie
Rynek jest bezlitosny, a konkurencja ciągle rośnie. Jeżeli w swojej firmie nie korzystasz jeszcze z żadnych narzędzi ułatwiających organizację swojego procesu sprzedażowego, to najpewniej konkurencja już Cię nieco wyprzedza. Dlatego zastanów się, co nie działa w strukturze Twojej firmy i określ, czy da się to usprawnić przy pomocy któregoś oprogramowania wymienionego w tekście. Czasem warto krytycznie spojrzeć na swoje dokonania i skorzystać z pomocy, które każdy z nas ma w zasięgu paru kliknięć myszką.