• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Listopad 2025
  • Ranking faktoringu
piątek, 7 listopada, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    transport kierowca
    Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?
    jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash
    Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    marjan blan uLsxYsRl440 unsplash
    Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    problem z kontem
    Fiskus zajrzy na Twoje konto bez ostrzeżenia! Ten przepis może zaskoczyć każdego
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    transport kierowca
    Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?
    jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash
    Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    marjan blan uLsxYsRl440 unsplash
    Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    problem z kontem
    Fiskus zajrzy na Twoje konto bez ostrzeżenia! Ten przepis może zaskoczyć każdego
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2025-11-07
w Poradnik przedsiębiorcy
0
transport kierowca

Rosnące koszty paliwa, presja płacowa, malejący popyt na przewozy i coraz bardziej złożone przepisy podatkowe tworzą mieszankę wybuchową, z którą nawet doświadczeni przedsiębiorcy z branży transportowej mogą sobie nie poradzić. W tej sytuacji nowe regulacje, w tym rozszerzenie systemu SENT na towary z branży odzieżowej i obuwniczej, przez wielu są postrzegane jako kolejny gwóźdź do trumny sektora, który i tak balansuje na granicy rentowności.

Nowe przepisy w zamierzeniu mają uszczelnić system podatkowy i ograniczyć szarą strefę. Jednak w praktyce mogą dodatkowo obciążyć tysiące małych i średnich firm transportowych, które już teraz zmagają się z narastającym zadłużeniem i problemami z płynnością finansową.

Spis treści schowaj
1 Zadłużenie firm transportowych w Polsce
2 Przyczyny kryzysu w transporcie
3 Monitoring transportu i system SENT
4 SENT na odzież i obuwie – nowy obowiązek od 2026 roku
5 Co to oznacza dla przedsiębiorców?
6 Jakie kary grożą za naruszenia SENT?
7 Jak spełnić wymagania?
8 Nastroje w branży transportowej
9 Czy branża transportowa przetrwa kolejny kryzys?

Zadłużenie firm transportowych w Polsce

Mimo, że w drugim kwartale 2025 r. miało miejsce spore ożywienie na rynku krajowych przewozów, ponieważ liczba ofert frachtów wzrosła aż o 63% rok do roku, to realia w branży nie są kolorowe. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że łączny poziom zadłużenia branży transportowo-spedycyjno-logistycznej w Polsce sięgnął w 2025 roku niemal 16,4 miliarda złotych, z czego największa część tego długu, bo 1,3 mld zł przypada na transport drogowy towarów. To wzrost o blisko o 209 mln zł w porównaniu z rokiem ubiegłym i o 104 mln zł od początku roku względem roku poprzedniego. Największe problemy mają mikrofirmy i jednoosobowe działalności gospodarcze.

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Średnie zadłużenie jednego przewoźnika z 46,6 tys. zł do 50,9 tys. zł, a największe zaległości dotyczą jednoosobowych działalności gospodarczych (932,6 mln zł), podczas gdy spółki prawa handlowego odpowiadają za 703,9 mln zł długu. W najgorszej sytuacji jest Mazowsze (333,4 mln zł i 6,3 tys. dłużników), Śląsk (215,4 mln zł i 3,9 tys. dłużników) oraz Wielkopolska (214,6 mln zł i 3,5 tys. dłużników), a na kolejnych pozycjach znajduje się Dolny Śląsk (133,2 mln zł) i Małopolska (109,9 mln zł). Najmniej zaległości mają przedsiębiorcy z województwa opolskiego (28 mln zł), świętokrzyskiego (28,7 mln zł) i warmińsko-mazurskiego (33,8 mln zł).

Jednocześnie dane GUS nie obejmują mikroprzedsiębiorstw zatrudniających poniżej dziewięciu osób, natomiast zgodnie z informacjami Polskiego Instytutu Transportu Drogowego to właśnie ta grupa firm mierzy się z największymi trudnościami finansowymi

To efekt niskich stawek frachtowych, rosnących kosztów leasingów i opóźnionych płatności od kontrahentów. W efekcie, wiele firm traci zdolność kredytową, a dostęp do finansowania nowych pojazdów staje się praktycznie niemożliwy. Jak wskazuje raport KRD, problem ma charakter strukturalny, ponieważ branża, oparta na działalności mikroprzedsiębiorców, nie dysponuje odpowiednimi buforami finansowymi, które pozwoliłyby przetrwać okresy dekoniunktury.

Wiarygodność płatnicza przewoźników

Kiedy zadłużenie rośnie, wiarygodność płatnicza w transporcie spada. 65,8% firm transportowych może pochwalić się wysoką wiarygodnością, 21,5% – średnią, a 12,7% – niską. To oznacza, że co ósma firma w branży znajduje się w strefie wysokiego ryzyka niewypłacalności. Firmy coraz częściej zalegają z płatnościami powyżej 60 dni, a niektórzy kontrahenci opóźniają przelewy nawet o kwartał – z badania Krajowego Rejestru Długów wynika, że zatory płatnicze są drugą co do uciążliwości barierą w prowadzeniu biznesu (54%). Jak twierdzi Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso:

Branża transportowa od lat zmaga się z chronicznymi zatorami płatniczymi, które są jedną z głównych barier w jej rozwoju. Zleceniodawcy wymuszają często 60-, a nawet 90-dniowe terminy płatności, a przecież przewoźnicy codziennie ponoszą wysokie koszty działalności: zakupu paliwa, leasingu, wynagrodzeń kierowców czy opłat drogowych. Najmocniej odczuwają to jednoosobowe firmy, w których właściciel jest jednocześnie kierowcą i sam wypłaca sobie pensję. W praktyce oznacza to, że nierzadko pracuje za darmo, czekając na przelew od klienta za zrealizowaną usługę. W rodzimej branży transportowej takich właśnie firm jest najwięcej, a bazując na doświadczeniu w odzyskiwaniu należności widzimy, że wielu przewoźników unika konfrontacji z dłużnikiem. Liczą na samoistną poprawę relacji biznesowych i akceptują przeciągające się czekanie na przelewy. A to może nigdy nie nastąpić, bo już 12 procent firm transportowych znajduje się na granicy wysokiego ryzyka niewypłacalności.

Trudności w odzyskaniu należności wpływają na ocenę wiarygodności finansowej przewoźników. Banki i leasingodawcy zaczynają stosować bardziej restrykcyjne kryteria, co jeszcze bardziej ogranicza możliwości rozwoju i inwestycji, a coraz więcej przedsiębiorców sięga po alternatywne źródła finansowania, takie jak faktoring.


Twoja firma transportowa jest pod presją?

Nowe regulacje, wydłużone terminy płatności i rosnące koszty sprawiają, że nawet doświadczeni przewoźnicy mają dziś pod górkę.

Nie czekaj na przelew 60 dni – przyspiesz płatność faktury w 15 minut z Finea!
✔️ Bez zbędnych formalności
✔️ Nawet dla jednoosobowych działalności
✔️ Specjalnie dla transportu – rozumiemy Twoje potrzeby

Zwiększ płynność, opłać paliwo, raty leasingowe i… śpij spokojnie.

Sprawdź, jak działa mikrofaktoring na Finea

Finansujemy codzienność branży TSL.

Dowiedz się więcej


Bankructwa i restrukturyzacja w transporcie

Zgodnie z danymi Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w pierwszym półroczu 2025 r. ogłoszono 207 upadłości firm, a transport i gospodarka magazynowa zajęły w tym zestawieniu czwarte miejsce, natomiast restrukturyzacji do lipca odbyło się 2610, z czego 358 dotyczyło branży TSL. Spośród przedsiębiorstw, które ogłosiły upadłość, aż 17 figurowało w rejestrze dłużników KRD już trzy lata przed ogłoszeniem decyzji sądu, a w grupie firm poddanych restrukturyzacji podobny status miało 195 podmiotów

Najwięcej problemów dotyczy firm działających w transporcie międzynarodowym, gdzie spadek stawek za przewozy zbiegł się z gwałtownym wzrostem kosztów pracy i opłat drogowych. Wiele przedsiębiorstw decyduje się na redukcję floty, rezygnację z najmniej rentownych tras lub łączenie działalności z innymi podmiotami. Inni szukają ratunku w sprzedaży części aktywów i outsourcingu usług. Branża, która przez lata była symbolem stabilności, dziś coraz częściej przypomina rynek wysokiego ryzyka.

Przyczyny kryzysu w transporcie

Na kryzys w transporcie składają się na niego zarówno czynniki ekonomiczne, jak i systemowe. Spadek wolumenów przewozów (przewieziono 115,99 mln ton ładunków), szacowany przez „Wiadomości Handlowe” na 13,% w ujęciu rocznym, powoduje wzrost konkurencji i presję cenową.

Jednocześnie rosną koszty operacyjne, takie jak paliwo, ubezpieczenia, serwis pojazdów, wynagrodzenia kierowców, opłaty za drogi i mosty, które nie zawsze można przenieść na klienta, szczególnie w obliczu niskich stawek rynkowych.

Do tego dochodzi biurokracja: pakiet mobilności, ewidencja czasu pracy kierowców, raportowanie ESG, a teraz także SENT. Każda kolejna regulacja to dodatkowe godziny pracy administracyjnej i ryzyko błędów, za które grożą wysokie kary.

Monitoring transportu i system SENT

System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) to narzędzie Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej, które umożliwia śledzenie przewozu tzw. towarów wrażliwych. Celem ustanowienia tego systemu ograniczenie szarej strefy, przemytu i nadużyć podatkowych.

W praktyce oznacza to obowiązek zgłoszenia każdego przewozu objętego katalogiem SENT, uwzględniając dane o nadawcy, odbiorcy, trasie, pojeździe i rodzaju towaru. Przewoźnik musi posiadać urządzenie geolokalizacyjne, które umożliwia bieżące monitorowanie pojazdu, co wielu małych firm oznacza to nie tylko dodatkowe koszty, ale i zwiększone ryzyko sankcji w razie błędów formalnych.

SENT na odzież i obuwie – nowy obowiązek od 2026 roku

Od 17 marca 2026 r. katalog towarów objętych systemem SENT zostanie rozszerzony o odzież i obuwie. Nowelizacja, opublikowana przez Ministerstwo Finansów, obejmie m.in. artykuły odzieżowe i dodatki z działów CN 61, 62 i 64, a także odzież używaną (CN 6309 00 00).

Monitoring obejmie przewozy przekraczające określone progi wagowe lub ilościowe – np. powyżej 10 kg dla odzieży lub powyżej 20 sztuk w przypadku obuwia. Zmiany obejmą zarówno przewozy krajowe, jak i transgraniczne, z pewnymi wyjątkami (np. dla towarów pochodzących z UE z fakturą dokumentującą dostawę lub dla firm posiadających status AEO). Nowy obowiązek oznacza konieczność rejestracji lub aktualizacji danych w Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i nadania uprawnień do „monitorowania przewozu i obrotu” osobom odpowiedzialnym za zgłoszenia.

Jakie przewozy będą wyłączone z obowiązku zgłaszania do SENT?

W przypadku przewozów rozpoczynających się na terytorium Polski (zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi) obowiązek zgłoszenia odzieży, odzieży używanej i obuwia w systemie SENT dotyczyć będzie wyłącznie:

  • towarów pochodzących z państw trzecich, które po wcześniejszym dopuszczeniu do swobodnego obrotu na obszarze Unii Europejskiej (UE) są przewożone z Polski do innego państwa członkowskiego UE. Chodzi tu o towary objęte procedurą celną 42 00, realizowaną w krajowych oddziałach celnych,
  • towarów, którym nie towarzyszy faktura, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dokumentująca dostawę towarów, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów albo eksport towarów, w rozumieniu tej ustawy, w postaci (papierowej lub elektronicznej) oraz formacie umożliwiającym zapoznanie się z jej treścią.

Co więcej, z obowiązku zgłoszenia wyłączone są przewozy realizowane na podstawie art. 5 lub art. 6 wspomnianej ustawy, jeśli podmiot zobowiązany do zgłoszenia posiada status upoważnionego przedsiębiorcy (AEO, ang. Authorised Economic Operator) lub zawarł z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej umowę o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Nowe przepisy budzą mieszane emocje. Z jednej strony uszczelnienie systemu podatkowego jest krokiem w stronę ograniczenia naruszeń celnych i przemytu. Z drugiej, przedsiębiorcy dostrzegają w tym dodatkowe obciążenie, które może pogłębić już istniejący kryzys w branży.

Przewoźnicy muszą wdrożyć nowe procedury, przeszkolić pracowników, aktualizować systemy IT i zakupić urządzenia GPS. Dla importerów i dystrybutorów to konieczność weryfikacji kontrahentów i zapewnienia, że wszystkie przewozy są prawidłowo zgłoszone.

Koszty wdrożenia SENT mogą sięgnąć kilku tysięcy złotych na pojazd, jeśli uwzględnić sprzęt, oprogramowanie i szkolenia. W branży, gdzie każda złotówka ma znaczenie, takie wydatki mogą decydować o rentowności, tym bardziej, że za niespełnienie wymogów grożą sowite kary finansowe.

Jakie kary grożą za naruszenia SENT?

Wysokość kar pieniężnych za poszczególne naruszenia w systemie SENT nie podlega indywidualnemu miarkowaniu.

Zgodnie z przepisami ustawy:

  • za niektóre naruszenia, takie jak brak przekazywania danych GPS, błędy w zgłoszeniu czy nieuzupełnienie danych (np. stanu licznika LPG), przewidziano karę w wysokości 10 000 zł,
  • za inne, np. niestawienie się do kontroli, kara wynosi 20 000 zł,
  • niezgłoszenie przewozu skutkuje sankcją w wysokości 46% wartości brutto przewożonego towaru, jednak nie mniej niż 20 000 zł,
  • natomiast za niedostarczenie zgłoszonego towaru do miejsca przeznaczenia lub zakończenia przewozu na terytorium kraju grozi kara w wysokości 100 000 zł.

Jak spełnić wymagania?

Aby sprostać wymogom nowego systemu SENT i uniknąć kar, przedsiębiorcy powinni wdrożyć kompleksowy plan obejmujący, takie działania jak:

  1. Analiza działalności – należy sprawdzić, czy przewożone towary znajdują się w grupach objętych systemem SENT (odzież, obuwie, odzież używana itp.). Warto także przeanalizować masę i ilość przesyłek, by ocenić, czy przekraczają progi ustawowe.
  2. Rejestracja na PUESC – firma musi posiadać aktywny profil w Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Jeżeli już z niej korzysta, konieczna będzie aktualizacja danych i wyboru obszaru „monitorowanie przewozu”.
  3. Nadanie uprawnień – osoba odpowiedzialna za obsługę SENT musi posiadać odpowiednie uprawnienia w systemie. Upoważnienie nadawane jest elektronicznie przez reprezentanta firmy.
  4. Wdrożenie procedur zgłaszania przewozu – należy ustalić, kto w firmie odpowiada za zgłoszenie, aktualizację i uzupełnianie danych. Warto opracować wzory formularzy i wewnętrzne procedury postępowania.
  5. Wyposażenie floty w urządzenia geolokalizacyjne – każdy pojazd realizujący przewóz objęty SENT musi być monitorowany. System powinien być zintegrowany z aplikacją SENT GEO.
  6. Szkolenie personelu – kierowcy, spedytorzy i pracownicy administracyjni muszą znać obowiązki wynikające z ustawy SENT. Błąd w zgłoszeniu może skutkować karą finansową dla firmy i dla osoby fizycznej.
  7. Weryfikacja partnerów biznesowych – kontrahenci (nadawcy, odbiorcy) powinni również działać zgodnie z przepisami. Warto ująć ten obowiązek w umowach.
  8. Kontrola danych – każda rozbieżność między zgłoszeniem a faktycznym przewozem może być podstawą do sankcji, dlatego dokładne uzupełnianie dokumentacji jest wybitnie istotne.
  9. Przygotowanie na kontrole – system SENT jest narzędziem analitycznym KAS, które pozwala natychmiast zidentyfikować niezgodności. Warto przygotować wewnętrzną dokumentację zgodności.

Nastroje w branży transportowej

Nastroje w branży transportowej w końcówce 2025 roku są zdecydowanie pesymistyczne. Jak podaje portal MJA Partners, przedsiębiorcy mówią o „kryzysowej luce”, z której trudno się wydostać. Z jednej strony liczba zleceń maleje, a z drugiej, rosną obciążenia fiskalne i regulacyjne rosną.

Przewoźnicy zwracają uwagę, że obecny rynek nie sprzyja inwestycjom. Firmy odkładają plany zakupu nowych pojazdów, ograniczają zatrudnienie i redukują flotę. Wielu właścicieli przyznaje, że utrzymują działalność wyłącznie dzięki długofalowym kontraktom podpisanym przed załamaniem rynku.

Jednocześnie, mimo trudnych warunków, pojawia się pewna iskra nadziei, ponieważ część firm dostrzega w nowych przepisach impuls do profesjonalizacji rynku. Jak wskazują eksperci Deloitte, przedsiębiorstwa, które jako pierwsze wdrożą nowoczesne rozwiązania IT i dostosują się do SENT, mogą w dłuższej perspektywie zyskać przewagę konkurencyjną.
3 750x200 1

3 300x250 1

Czy branża transportowa przetrwa kolejny kryzys?

Sektor transportowy przeszedł już wiele kryzysów – od pandemii, przez wzrost cen paliw, po pakiet mobilności. Obecny moment może okazać się kolejnym etapem selekcji. Na powierzchni pozostaną ci, którzy najlepiej zorganizują swoje działanie. Jeśli jednak ten ten ma nadal pełnić rolę motoru gospodarki, potrzebne są nie tylko regulacje, ale przede wszystkim stabilność i partnerskie podejścia państwa do przedsiębiorców.

Oceń wpis
Tags: branża transportowaFineaSENTtsl
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

puste biuro

Dlaczego nie warto czekać z wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur?

2024-09-23
kluczki pieniadze

Jak rozliczyć pojazd lub dojazd do pracy?

2025-08-13
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

transport kierowca

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

2025-11-07
jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash

Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?

2025-11-06
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Listopad 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?