Lepisz naczynia z gliny? Znasz wszystkie utwory Beyoncé na pamięć? Rysujesz portrety? Odnawiasz meble? Naprawiasz stare samochody? Pieczesz pyszne chleby lub robisz własne sery? A może masz inny ukryty talent, o którym nie podejrzewałeś, że możesz zarobić?
Mam dla Ciebie świetne wieści. W dzisiejszych czasach na talencie może zarabiać każdy. Wiedzą o tym nie tylko uczestnicy programu Mam talent, ale i wszyscy sprytni rzemieślnicy, złote rączki i wolni strzelcy, którzy wykorzystują nowoczesne technologie do monetyzacji swoich umiejętności i talentów. Chcesz dołączyć do ich grona? To przeczytaj ten artykuł.
Monetyzacja talentów – kiedyś i dziś
Jak kiedyś wyglądała droga do zarabiania na swojej pasji? Było kilka wariantów rozwoju wydarzeń. Jeśli Twój talent nie był niszowy, na przykład dobrze rysowałeś, to musiałeś wymyślić, jak dopasować swoją ofertę do oczekiwań rynku. Mogłeś wykorzystać swoje zdolności plastyczne, ale w zmodyfikowanej formie – przykładowo, zakończyć architekturę lub projektowanie, ewentualnie nauczyć się tworzyć karykatury i sprzedawać je chętnym.
Jeżeli Twój talent był wystarczająco widowiskowy, jak taniec bądź akrobatyka, to dobrym pomysłem dla Ciebie byłby udział w programie typu
Mam talent – dzięki niemu zyskałbyś rozgłos i pierwsze zamówienia. Ewentualnie, mógłbyś także zgłosić się do wytwórni, lub znaleźć mentora, który pomógłby Ci zaistnieć w hermetycznym świecie show-biznesu. Mógłbyś też pójść trudniejszą drogą i rozkręcić własny biznes – jednak do tego potrzebny byłby Ci kapitał. Mógłbyś postarać się komuś sprzedać swoje własnoręcznie wykonane dywany, szaliki, rzeźby lub meble. Jednak bez środków na produkty i promocje, raczej nie zarobiłbyś na tym kokosów.
A jak jest teraz? Teraz możesz przejść prosto od doskonalenia swoich umiejętności do zarabiania. I to bez pośredników. Platformy dla freelancerów oraz media społecznościowe dają wręcz nieograniczone możliwości wszystkim utalentowanym ludziom. Oczywiście nie ma nic za darmo. Obecnie sukces okupuje się najczęściej dzieleniem się swoją historią i życiem w mediach społecznościowych typu Instagram, YouTube czy TikTok. Tworzenie wartościowych i atrakcyjnych treści to także niemała sztuka i wysiłek, ale nie musisz za to iść na kompromisy w kwestii swojej twórczości.
Jak zarabiać na talencie?
Internet sprawia, że jesteśmy obywatelami świata. I to dosłownie. Nie jesteśmy ograniczeni popytem w danym regionie czy kraju – wystarczy umieć swój talent pokazać, a droga do sukcesu będzie bardzo szybka. Oto kilka najlepszych sposobów monetyzacji swojego talentu w dzisiejszych czasach.
Pokaż się
Pierwszy i zarazem najważniejszy sposób, by zarabiać na swoim talencie – jakimkolwiek, by on nie był – to przedstawienie go w mediach społecznościowych. Żadne praktyki, studia, ani praca nie otworzą przed Tobą takich możliwości zarobku, jak popularny profil na IG, czy TikToku.
Nie ważne, czy zajmujesz się śpiewem, tańcem, czy robisz miniaturowe figurki z modeliny – na wszystko znajdzie się kupiec i wierny obserwator. W tym względzie zdecydowanie przoduje TikTok. Jego algorytmy preferują nowych użytkowników, dlatego łatwo jest się tam wybić, a do tego proces tworzenia video za pośrednictwem tej platformy jest dziecinnie prosty. Dlatego jeśli jeszcze nie masz profilu na tej platformie, a parasz się rękodziełem lub jakimkolwiek artystycznym zajęciem, to najwyższy czas to zmienić.
Nie warto jednak ograniczać się do jednej platformy. Najlepiej działać wielotorowo i przekierowywać swoją publiczność na różne kanały. Dzięki temu nie tylko zarobisz więcej na samej monetyzacji treści, ale także przyciągniesz większą rzeszę reklamodawców – a możesz mi wierzyć, czymkolwiek byś się nie zajmował, znajdzie się firma, która będzie chciała zaproponować swoje produkty lub usługi twoim odbiorcom.
Kolaboruj
Ten punkt łączy się w pewnym stopniu z poprzednim. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego influencerzy tak często przebywają towarzystwie innych influencerów? Oczywiście, mają wspólne tematy, cele i zainteresowania. Jednak towarzyski aspekt to nie wszystko. Najczęściej jest to zwykły networking i marketing. I to taki, który bezpośrednio wpływa na wysokość Twoich zarobków.
Dlatego jeśli chcesz zarabiać na swoim talencie, warto poznać innych ludzi zajmujących się podobną branżą i robić to publicznie. Najlepiej, żeby dane osoby cieszyły się podobną popularnością w sieci. Wtedy wasza współpraca będzie obopólnie korzystna. Zdziwiłbyś się, ile może Ci dać jedno oznaczenie na Instagramie lub wspólny filmik na TikToku.
Nauczaj
Nauczanie rzemiosła, którym się parasz to kolejny pomysł na monetyzację swoich umiejętności. W dzisiejszych czasach każdy może uczyć, nie wychodząc z domu. Tak więc, jeżeli uważasz, że dysponujesz wystarczającą wiedzą i talentem, to śmiało dziel się nimi z innymi. Stwórz swój profil na portalach dla freelancerów, przemyśl metodykę nauczania i zaprezentuj swoje usługi potencjalnym odbiorcom. Nauczyciele gry na instrumentach, lektorzy, czy trenerzy zawsze są w cenie.
Możesz uczyć indywidualnie, lub, wracając do poprzedniego tematu, postawić na przygotowanie edukacyjnych postów i filmików w mediach społecznościowych, a gdy zyskasz wystarczająco dużą publiczność, płynnie przejść do tworzenia płatnych webinarów, e-booków i pełnoprawnych kursów.
Promuj się
Nie licz na to, że ktoś sam Cię dostrzeże. W biznesie zwyciężają najbardziej pewni siebie i swoich umiejętności. Sam talent raczej nie otworzy przed Tobą wrót do sukcesu. Utalentowanych ludzi jest mnóstwo. Obecnie, niezależnie od branży, konkurencja jest ogromna, ponieważ nie konkurujesz już tylko z ludźmi z tego samego miasta, czy regionu, a z całego kraju lub świata. Nie możesz zatem pozwolić sobie na siedzenie z założonymi rękoma.
Musisz wziąć sprawy w swoje ręce i zająć się autopromocją. Jeżeli chcesz odnieść sukces, to powinieneś aktywnie promować swoje usługi. Uczestnicz w targach i wydarzeniach branżowych, bądź aktywny w mediach społecznościowych, współpracuj z innymi artystami nad większymi projektami lub weź udział w Mam talent – rób wszystko, aby ludzie mieli szansę Cię zauważyć, poznać i docenić.
Sprzedawaj
Niemal każdy talent można zamienić w produkt gotowy do nabycia. Wystarczy zastanowić się, do czego można wykorzystać swoje umiejętności i zestawić to zapotrzebowaniem odbiorców. Zastanów się, co potrafisz i czego mogą chcieć od Ciebie ludzie. Poligloci mogą stworzyć własne kursy lub metody nauczania języków, rysownicy mogą stworzyć swoje NFT lub sprzedawać własne printy, cukiernicy oferować swoje ciasta, a miłośnicy drewna odnawiać meble na zamówienie. Możliwości jest multum. Wystarczy tylko wybrać tę, która będzie cieszyć się zainteresowaniem odbiorców.
Sprzedawać natomiast możesz wszędzie i to niewielkim kosztem. Załóż profil na Etsy, Useme, OLX, czy Oferii, uczestnicz w targach i wydarzeniach tematycznych lub sprzedawaj za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wybór należy do Ciebie.
Ile zarabiają najpopularniejsi utalentowani influencerzy?
Najpopularniejsi utalentowani influencerzy zarabiają miliony, a nawet miliardy dolarów. Rekordzistką w tym względzie jest tancerka wyczynowa, Charli D’Amelio, której fanbaza na TikToku przekroczyła 137 milionów obserwujących. Zgodnie z danymi NASA Academy, wartość marki Charlie wynosi ponad 12 milionów dolarów, a z każdego posta na TikToku zarabia od 25 do 60 tysięcy dolarów. Post na Instagramie przynosi jej również około 40 tysięcy dolarów, a dzienny dochód z prowadzenia kanału na YouTube wynosi około 1800 dolarów. Do tego należy dodać kontrakty reklamowe i własną linię koszulek oraz bluz sygnowanych jej imieniem.
Pochodząca z Meksyku Kimberly Loaiza jest kolejnym przykładem, utalentowanej influencerki, która podbiła świat Internetu. Kimberly zdobyła swoją popularność na TikToku dzięki talentowi muzycznemu i obecnie może pochwalić się kanałem na YouTube, który subskrybuje ponad 22 miliony ludzi, profilem w Instagramie z fanbazą wynoszącą 38 milionów i aż 80 milionami subskrypcji na TikToku. Jej wartość netto szacuje się na 135 milionów dolarów, a miesięczne wynagrodzenie na około 2 miliony.
Ostatnim przykładem influencera pochodzącego ze słabo rozwiniętego kraju, który stał się milionerem jest Burak Özdemir – tiktokowy kucharz, który zasłynął dzięki temu, że potrafi kroić produkty w zawrotnym tempie, często z zamkniętymi oczami. Burak prowadzi własną restaurację w Turcji oraz kanał na TikToku (ponad 56 milionów subskrypcji), a jego wartość netto szacowana jest na 11.5 milionów dolarów.
A kto przoduje na polskim rynku? Z uwagi na to, że w Polsce ten biznes dopiero raczkuje, czołowe miejsca zajmują celebryci, tacy jak Robert Lewandowski, czy Martyna Wojciechowska, celebryci-trenerzy personalni – Ewa Chodakowska – oraz osoby, które były pierwsze na miejscu zdarzeń – Ekipa. W Polsce najwięcej zarabia się na YouTube (41% wartości), zaraz po nim jest Instagram (37%), a na końcu TikTok z marnym 1% udziałów. Jednak trend jest taki, że ostatnia z wymienionych platform z roku na rok powinna zwiększyć swój udział w zarobkach.
Okazuje się, że w minionym roku kalendarzowym najwięcej zarobiła Ekipa. Przychód jej spółki wyniósł niemal 46 milionów złotych, co daje czysty zysk rzędu 12 milionów. Spośród jej członków obecnie najpopularniejsza jest Wersow, która z samego kanału na YouTube zarabia około 100 tysięcy złotych, a do tego dochodzi jeszcze wynagrodzenie z Instagrama oraz sklepu. Nieźle radzi sobie także Lewandowski, który zgodnie z danymi na 2020 rok z samego Instagrama zgarnął 3,8 miliona euro. Imponujące wyniki, jak na polskie warunki, prawda?
Zarabianie na talencie – podsumowanie
W dzisiejszych czasach bycie artystą nie musi wiązać się z przymieraniem głodem. Wręcz przeciwnie. Obecnie każdy może zmienić swój talent w intratny biznes. Wystarczy tylko wierzyć w swoje umiejętności i konsekwentnie pokazywać je światu. Trzymam kciuki!