1 lipca 2024 roku część przedsiębiorców obudzi się w nowej rzeczywistości – rzeczywistości obowiązkowego e-fakturowania. Wielokrotnie przesuwana data wejścia w życie obowiązkowego KSeF jest już pewna – Prezydent podpisał ustawę. Krajowy System e-Faktur oraz proces jego wdrażania budzi wiele obaw zarówno wśród przedsiębiorców, jak i księgowych. Czy grozi nam czarny scenariusz z lipca 1993 roku, kiedy wprowadzono ustawę o VAT? Totalny chaos i zamknięte punkty usługowe w XXI wieku? A może obowiązkowy KSeF to szansa na usprawnienie obiegu dokumentów w firmie, mniej papierologii i szybsze zwroty VAT?
Diabeł tkwi w szczegółach
Niestety, KSeF, przynajmniej do końca 2024 roku, nie pozwoli na całkowitą digitalizację obiegu dokumentów i rezygnację z archiwizacji faktur otrzymywanych drogą tradycyjną (papierowo lub elektronicznie w formacie PDF lub EDI). Wynika to z opóźnionego obowiązku korzystania z KSeF dla niektórych grup podatników (np. MŚP zwolnieni z VAT – od 1 stycznia 2025 roku). Co więcej, jak sama nazwa wskazuje, platforma będzie obowiązkowa dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w Polsce. Zagranicznych przedsiębiorców dostarczających towary lub świadczący usługi dla polskich przedsiębiorców obowiązek raportowania za pomocą KSeF nie dotyczy. Ponadto, w Krajowym Systemie e-Faktur nie będą dostępne także m.in. paragony z NIP wystawione na podatnika, spełniające kryteria faktury uproszczonej, bilety autostradowe czy jednorazowe bilety kolejowe, które uprawniają podatnika do odliczenia podatku naliczonego.
Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wyłącza także możliwość wystawiania faktur za pomocą kas rejestrujących. Od 1 stycznia 2025 roku faktury z kasy rejestrującej, w tym paragony z NIP do 450 zł lub 100 EUR nie będą uznawane za faktury (uproszczone) w związku z brakiem spełniania wymogów przewidzianych dla faktur ustrukturyzowanych będą wycofany. Obowiązek umieszczania NIP podatnika na paragonie, w przypadku, gdy na jego podstawie ma zostać wystawiona faktura dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, został wprowadzony 1 stycznia 2020 roku. Wywołał on spore zamieszanie wśród przedsiębiorców i niekiedy wymagał dodatkowych nakładów finansowych na dostosowanie systemów sprzedażowych do zmieniających się przepisów. W myśl art. 106e ust. 5 pkt. 3 ustawy o VAT, paragon z NIP do 450 zł lub 100 EUR stanowi fakturę uproszczoną i nie wymaga od podatnika pozyskiwania faktury zawierającej pełne dane podmiotu. Możliwość dokumentowania drobnych wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wyłącznie paragonami z NIP została pozytywnie przyjęta przez przedsiębiorców i pozytywnie wpłynęła na obieg dokumentów w firmach. Odejście od paragonów z NIP jako faktur uproszczonych to całkowita zmiana podejścia w bardzo krótkim czasie, która może wymagać od przedsiębiorców całkowitej reorganizacji swojego systemu sprzedażowego i kolejnych nakładów finansowych.
Kolejną zmianą związaną z wejście w życie obowiązku korzystania z KSeF jest brak możliwości anulowania faktury. Co prawda, przepisy ustawy o VAT nie przewidują możliwości anulowania faktury a jedynie skorygowanie dokumentu w określonych sytuacjach, jednak w praktyce gospodarczej, akceptowanej przez organy podatkowe, dopuszcza się anulowanie błędnie wystawionej faktury w przypadku, gdy :
- dokumentuje ona czynność, która nie została wykonana;
- nie została wprowadzona do obiegu prawnego w żadnej formie (nie została dostarczona klientowi).
Faktury wystawione za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur, o ile nie zostały odrzucone przez system, nie mogą zostać anulowane. Przesłanie dokumentu do KSeF jest automatycznie uznawane za wprowadzenie faktury ustrukturyzowanej do obiegu prawnego. Jedynym sposobem na nieponiesienie skutków podatkowych wynikających z takiej faktury jest wystawienie do niej faktury korygującej przy użyciu platformy KSeF.
Warto dodać, że KSeF nie umożliwia dodawania załączników do faktury ustrukturyzowanej i przesyłania ich kontrahentowi za pomocą platformy. Podatnik może zawrzeć dodatkowe informacje dla klienta w nieobowiązkowych polach tj. Dodatkowy Opis lub Dodatkowe Info, jednak wszelkie dokumenty potwierdzające dokonanie czynności (np. protokoły odbioru) musi dostarczyć w formie tradycyjnej, poza KSeF.
Jak wystawiać e-faktury?
E-faktury można wystawić wyłącznie za pośrednictwem Krajowego Systemu E-Faktur lub platform przez niego akredytowanych, takich jak program do faktur Faktura.pl. Ta platforma umożliwia Ci łatwe i szybkie wystawianie faktur, a także bezproblemowe zarządzanie wszelkimi kwestiami księgowymi. Poza tym platforma oferuje bezpłatny okres próbny i dostęp do wszystkich funkcji w ciągu 30 dni od rejestracji. Więcej o programie i jego integracji z KSeF przeczytasz TUTAJ.