Zajmujesz się rękodziełem i chciałbyś sprzedawać swoje dzieła w Internecie? Jesteś artystą, który chce zacząć zarabiać na swojej pasji? W handlu siedzisz od lat, ale potrzebujesz nowych kanałów sprzedażowych? A może sprowadzasz z zagranicy unikalne produkty, które chcesz odsprzedać? Sklep internetowy to nie tylko dobry sposób na zwiększenie swoich zysków, ale obecnie konieczność, bez której nie może się obyć żaden aspirujący przedsiębiorca. Dlatego pozwól, że dzisiaj opowiem ci wszystko, co musisz wiedzieć, by sprzedawać swoje produkty w Internecie! Dowiedz się, czym jest sklep internetowy, jakie elementy powinien zawierać, a także poznaj sześć kroków do skutecznej działalności online.
Sklep internetowy – co to takiego?
Zanim przejdę do tego, jak założyć swój sklep internetowy, wypadałoby zastanowić się co to takiego oraz jakie są twoje możliwości w tym zakresie. Jaka jest definicja sklepu internetowego? Zgodnie z definicją zaproponowaną na łamach „Encyklopedii Zarządzania”, sklep internetowy to aplikacja informatyczna, umożliwiająca sprzedaż towarów z wykorzystaniem Internetu. To jedna z form handlu elektronicznego, która daje możliwość sprzedawania swoich produktów i usług bez ograniczenia w postaci położenia geograficznego. Jest to obecnie jedna z najpopularniejszych form sprzedaży z uwagi na wygodę, zasięg oferty, obniżenie kosztów, oraz możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców. A to wszystko było motorem rozwoju sklepów internetowych jeszcze przed pandemią, po której chyba nikt nie wyobraża sobie całkowitego powrotu do tradycyjnych zakupów.
Z czego składa się sklep internetowy?
Sklep internetowy składa się z wielu części składowych. Każdy e-sklep, powinien być wyposażony w stronę główną, docelową, z angielska zwaną landing page, podstrony produktowe oraz charakterystyczne elementy, takie jak koszyk, strefa opinii klientów, regulamin, czy wyszukiwarka. Zanim jednak przejdę do omówienia charakterystyki poszczególnych składowych, sklepu internetowego, chciałabym przedstawić kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę na etapie projektowania strony tego typu.
Jak powinien wyglądać twój dedykowany internetowy?
Poniżej przedstawiam listę najważniejszych kwestii, które należy uwzględnić przy zlecaniu stworzenia swojego dedykowanego sklepu internetowego.
Sprawna technologia
Szybkie przejście z zakładki na zakładkę determinuje popularność strony. Nikt z nas nie ma czasu do stracenia, więc zadbaj, by twój sklep pozwalał na szybkie realizowanie zadań, takich jak kupno, sprzedaż, czy rejestracja. Szybkość ładowania strony przekłada się zarówno na jej popularność, jak i bezpieczeństwo transakcji.
Nowoczesny i prosty wygląd
Wygląd sklepu internetowego musi współgrać z wizerunkiem marki, być nowoczesny i stosunkowo prosty, by nie utrudniać poruszania się po stronie.
Optymalizacja pod względem SEO
Konkretne zadania optymalizacyjne przyjdą z czasem, jednak już na początku należy zadbać, by strona pozwalała ci na takie machinacje. Optymalizacja sklepu względem SEO na początkowym etapie wyraża się w uporządkowaniu struktury jego kategorii i podkategorii.
Zawartość tekstowa
Z technicznego punktu widzenia ważne, żeby czcionka użyta na stronie była jednolita pod względem rodzaju, rozmiaru i koloru w przypadku podobnych treści. Już na początku warto także zadbać o odpowiednie formatowanie – zunifikować wielkość i wygląd nagłówków, dopasować rozmiar bloków tekstowych i stosować wyróżnienia.
Dodatki
Do swojej strony warto dodać także przyciski z linkowaniem wewnętrznym typu „Kup” lub „Dodaj do koszyka” oraz automatyczne proponowanie podobnych produktów wraz z odnośnikami.
Najważniejsze elementy sklepu internetowego
Podstawy mamy z głowy, więc przyszła pora, by omówić poszczególne, elementy, które muszą znaleźć się w twoim sklepie internetowym.
Strona główna
Strona główna to nic innego jak elektroniczna wizytówka twojego sklepu i marki. Za jej pośrednictwem opowiadasz o swojej ofercie i przedstawiasz jej unikalność na tle konkurencji. To od jej wyglądu i umiejętnego wypełnienia zależy, czy użytkowników zainteresuje ich twoja oferta i dokonają zakupu, czy opuszczą ją w pierwszych sekundach. Dlatego już na etapie projektu warto zadbać o to, by była czytelna, szybka i przede wszystkim, prosta w obsłudze.
Strona produktu
Strona produktu, nazywana także landing page lub strona docelowa bywa jeszcze ważniejsza, niż strona główna, ponieważ, powiedzmy sobie szczerze, większość użytkowników pomija stronę główną i od razu odwiedza stronę docelową. Jej znaczenie nie tkwi jednak wyłącznie w upodobaniu odbiorców do szybkich transakcji, ale także charakterystyki promocji internetowej. W reklamach wyszukiwarkowych promuje się raczej podstrony konkretnych produktów, a nie stronę główną firmy. W związku z tym strona produktu ma niebagatelne znaczenie dla konwersji sprzedaży, współczynnika jakości stron, kosztów kampanii reklamowych, a także zaangażowania użytkowników.
Kategorie i podkategorie
Wszystkie zakładki z kategoriami i podkategoriami powinny być ułożone w sposób przemyślany i czytelny, a także zoptymalizowane pod względem słów kluczowych w swoich adresach URL. Nazwy kategorii i podkategorii mają kluczowe znaczenie zarówno dla algorytmów wyszukiwarek internetowych, jak i użytkowników, dlatego dobrze przemyśl tę decyzję.
Karty produktu
Odpowiednio skonstruowana karta produktu bezpośrednio wpływa na współczynnik sprzedaży. Muszą znaleźć się na niej wszystkie informacje, które mogą zachęcić klienta do zakupu. Poniżej znajdziesz najważniejsze kwestie, które są niezbędne w karcie każdego produktu.
Najważniejsze elementy, które muszą znaleźć się w karcie produktu:
Cena
Cena jest niezwykle ważna, bo to na jej podstawie konsumenci dokonują większości decyzji zakupowych. Z technicznego punktu widzenia powinna być więc jak najbardziej widoczna.
Właściwości produktu
W tej sekcji musisz zawrzeć wszystkie, najważniejsze informacje na temat konkretnego produktu, takie jak kolor, rozmiar, stan, typ, rodzaj tworzywa, kraj produkcji i tym podobne.
Czas dostawy
Informacja na temat czasu dostawy może przesądzić o dokonaniu przez klienta zakupu, dlatego warto włączyć to do swojej karty produktowej.
Zdjęcia
W Internecie wszyscy jesteśmy wzrokowcami, dlatego dobrej jakości fotografie to jedna z najważniejszych kwestii przy tworzeniu kart produktowych. Pamiętaj o przedstawieniu swoich produktów w sposób czytelny, przyjemny dla oka oraz oddający rzeczywisty stan towaru.
Wyszukiwarka
Ułatwianie sprzedaży jest główną funkcją twojego sklepu internetowego, dlatego warto wyposażyć go we wszystko, co ułatwi klientom szybkie dotarcie do poszukiwanych produktów. Wyposaż go więc w wyszukiwarkę, najlepiej z funkcją podpowiedzi wyszukiwań i zdjęciami proponowanych produktów.
Opinie użytkowników
Opinie użytkowników na temat produktu są często czynnikiem decydującym o zakupie danego towaru. Pochlebne opinie uwiarygodniają ich jakość. Pomyśl zatem o sekcji opinii w swoim sklepie internetowym, bo może to poprawić twoje szanse na sprzedaż.
Sposoby płatności
Zadbaj o to, by klienci twojego sklepu mieli dowolność wyboru form płatności. Współcześnie najczęściej korzysta się z przelewów internetowych, transakcji BLIK oraz płatności międzynarodowych za pośrednictwem portali typu PayPal.
Regulamin
Regulamin sklepu jest podstawą do reklamacji i zwrotów towaru oraz reguluje formę wszystkich ustaleń i kontaktów między sprzedawcą a kupującym.
Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?
Regulamin powinien zawierać:
- pełną nazwę firmy,
- adres siedziby firmy,
- numer NIP,
- dane kontaktowe,
- adres e-mail,
- telefon,
- adres do reklamacji,
- dane o dostępnych formach płatności
- dane o dostępnych możliwościach dostawy,
- polityka zwrotu towarów,
- wyjaśnienie procedury zwrotu wraz z podstawą prawną,
- procedury i polityka reklamacji,
- informacje o prawie do odstąpienia od umowy przez klienta oraz sposobie, w jaki może to zrobić,
- treść gwarancji i usług posprzedażowych,
- spis kosztów,
- dane na temat ochrony danych osobowych.
Dedykowany sklep internetowy, czy zewnętrzna platforma sprzedażowa?
Jeśli nosisz się z myślą o stworzeniu własnego sklepu internetowego, to warto wiedzieć, że poza opcją stworzenia dedykowanej strony, możesz także skorzystać z zewnętrznych platform sprzedażowych. Jest to świetny wariant dla przedsiębiorców niedysponujących wystarczającym budżetem i czasem na stworzenie własnego sklepu, który dodatkowo minimalizuje koszty promocji. Zanim jednak odpowiem na pytanie, co wybrać, pozwól, że przeanalizuję dostępne ci możliwości. Jakie platformy sprzedażowe masz do wyboru?
Typy platform sprzedażowych:
SaaS
Platformy e-commerce SaaS, czyli software as a service, to rozwiązania abonamentowe umożliwiające korzystanie z gotowego programu do stworzenia swojego sklepu internetowego. Ten swoją popularność zawdzięcza głównie temu, że aby skorzystać z niego do stworzenia sklepu, nie musisz dysponować wiedzą programistyczną. Możesz za to bardzo szybko otworzyć sklep na podstawie gotowego oprogramowania. Na platformach typu SaaS możesz wybrać różne szablony i dowolnie dobierać funkcje. To bardzo wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla początkujących. W tym przypadku będziesz musiał wykupić subskrypcję miesięczną, w skład której wchodzi oprogramowanie, hosting, domena, a czasem również wsparcie deweloperskie w określonej liczbie godzin. Ich koszt waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Takie oprogramowanie zapewnia cykliczne aktualizacje asortymentu i jest zaprojektowane pod pozycjonowanie, a do tego najczęściej wyposażone w odpowiednio wykonane linki kanoniczne, czy metatagi. A jakie są wady tego rozwiązania? Poza regularnymi opłatami warto wiedzieć, że wykupując abonament, nie stajesz się automatycznie właścicielem kodu strony, a także posiadasz ograniczone funkcje w bazowych pakietach.
Popularne w Polsce platformy SaaS: Sky-Shop, Shopify, Shoper oraz IaI Shop
Open Source
Open Source to oprogramowanie, którego kod jest za darmo rozpowszechniany publicznie i udoskonalony przez jego użytkowników. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą stać się właścicielami danego sklepu. Decydując się na Open Source, ponosisz jedynie koszty hostingu, a przy tym możesz korzystać z różnych szablonów konstrukcyjnych. W tym miejscu warto nadmienić, że korzystanie z oprogramowania tego typu wymaga pewnej wiedzy na temat konfiguracji sklepu, a jeśli marzą ci się dodatkowe funkcje, to jest spore prawdopodobieństwo, że będziesz musiał skorzystać z pomocy programisty. Systemy tego typu oferują duże możliwości edycji i umożliwiają łatwą pracę podczas pozycjonowania. Są też bezpieczne i często aktualizowanie, ponieważ tworzą je użytkownicy skupieni wokół danego oprogramowania.
Popularne w Polsce platformy Open Source: WooCommerce i PrestaShop
Dedykowany sklep internetowy, czy zewnętrzna platforma sprzedażowa – co wybrać?
Podejmując tę decyzję, w pierwszej kolejności rozważ swoje możliwości finansowe i wiedze z zakresu programowania oraz marketingu. Jeśli dysponujesz sporym budżetem na stworzenie i pozycjonowanie strony, to śmiało stwórz swój własny sklep od podstaw, lub postaw na rozwiązanie typu Open Source. Jeśli jednak obawiasz się, że nie masz wystarczająco czasu, środków i wiedzy, to na pewno skorzystasz na subskrypcji którejś z platform typu SaaS. Pamiętaj jednak, by wcześniej przeanalizować współczynnik popularności danego serwisu do wysokości opłaty subskrypcyjnej.
Jak założyć własny sklep internetowy – instrukcja w sześciu krokach
Krok pierwszy: Wybierz nazwę domeny
Adres strony internetowej ma niebagatelne znaczenie dla przyszłości twojej firmy. Zadbaj zatem, by nazwa twojej strony była chwytliwa, odzwierciedlała charakter twojej działalności i była łatwa do zapamiętania. Jeśli planujesz ekspansję zagraniczną, pomyśl też o prostocie pisowni i uniwersalności językowej.
Krok drugi: Podejmij decyzję – platforma, czy własna a strona
Po wymyśleniu nazwy czeka cię kolejna trudna decyzja. Musisz postawić na jedną z opcji, bazując na swoich możliwościach i funkcjach, jakich potrzebujesz.
Krok trzeci: Stwórz swoją ofertę sprzedażową.
W tym celu opisz swoje usługi lub produkty, pomyśl, co czyni je wyjątkowymi i przedstaw odbiorcom argumenty, dlaczego to właśnie ciebie powinni wybrać.
Krok czwarty: Poznaj swoich odbiorców
Czwartym krokiem na drodze do stworzenia swojego internetowego biznesu, jest określenie odbiorców docelowych. Dlatego zastanów się, kto będzie twoim klientem docelowym, a potem dostosuj do niego swoje działania marketingowe.
Krok piąty: Optymalizacja strony internetowej
Nie możesz po prostu założyć strony internetowej i oczekiwać, że ludzie sami cię znajdą. Musisz sobie na to zapracować i zoptymalizować swoją stronę w taki sposób, aby przyciągała ruch z wyszukiwarek.
Krok szósty: Promuj się, gdzie tylko możesz
Publikowanie reklam na znanych stronach internetowych nie należy do najtańszych, jednak nie jest to jedyny sposób na promocję. Na początek możesz postawić na marketing w mediach społecznościowych, który jest znacznie tańszy.
Sklep internetowy – podsumowanie
Internet oferuje nam niemalże nieograniczone możliwości zarobku, z których żal byłoby nie skorzystać. Dlatego, jeśli jesteś przedsiębiorcą i nie prowadzisz sprzedaży online, to zdecydowanie przyszedł czas, aby to zmienić! Mam nadzieję, że wyposażony w powyższe informacje stworzysz swój własny sklep internetowy bez większych trudności i rozpoczniesz lub rozwiniesz swoją działalność. Powodzenia!