Szybkie sportowe auta imponują nie tylko przyśpieszeniem, ale też nowoczesnym wyglądem. Taki samochód jest marzeniem niejednego fana motoryzacji. Te maszyny zawdzięczają swoje osiągi zaawansowanym rozwiązaniom technicznym i wykorzystaniem specjalnych, wysoce wytrzymałych i lekkich materiałów. Nasuwa się zatem pytanie, czy popyt na sportowe auta w dobie szalejącej inflacji zmalał? W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej tej kwestii.
Ogólna charakterystyka i przeznaczenie aut sportowych
Zacznijmy od tego, czym są i jakie jest przeznaczenie samochodów sportowych. To determinuje bowiem sposób ich produkcji oraz rodzaj wykorzystanych podczas niej materiałów. Za sportowe uznaje się samochody z segmentu G, a powszechnie określa się nimi pojazdy osiągające duże prędkości. Szybkie auta sportowe mają za zadanie zapewnić kierowcy możliwie największą satysfakcję z jazdy. Ich moc może się różnić w zależności od modelu i marki, przy czym nie ma tu od górnych ustaleń co do jej zakresu.
Auta sportowe mają z reguły niewielkie rozmiary, a najczęściej spotyka się je w kategorii pojazdy dwuosobowe. Mają przeważnie utwardzone zawieszenie oraz moc dopasowaną do masy. Cechuje je również wyjątkowo precyzyjny układ kierowniczy i układ hamulcowy, zapewniający bezpieczne hamowanie nawet przy dużej prędkości.
Jeżeli chodzi o ich wyposażenie i osiągi, to są one dość zróżnicowane. Samochody sportowe są z reguły produkowane seryjnie oraz przystosowane do ruchu drogowego. Warto dodać, że do 1989 roku auta sportowe utożsamiano przede wszystkim z wyścigami. Sytuacja ta zmieniła się, gdy na rynek weszły pojazdy z kategorii Grand Tourer (GT), zapewniające dobre osiągi, ale niekoniecznie przeznaczone na tor wyścigowy.
Rynek samochodów sportowych był szacowany na 12,2 miliarda USD w 2022 roku i przewiduje się, że wzrośnie o 8,2 miliarda USD w 2030 roku, rosnąc średnio o 4,9% w latach 2023-2030. Wzrost zamożności społeczeństwa przyczynił się do zwiększonego wydatkowania na luksusowe i wysokiej klasy produkty, w tym samochody sportowe. Samochody sportowe wyróżniają się doskonałą nawigacją, eleganckim wyglądem i wysoką wydajnością. Młodzi kierowcy wybierają te samochody ze względu na przyjemność z jazdy i doskonałą obecność na drodze.
Z czego wykonane są sportowe auta?
Sportowe auta są wykonane z różnorodnych materiałów, które mają na celu zapewnienie im lekkości, wytrzymałości oraz doskonałych właściwości jezdnych. Oto skrócona lista tych materiałów wraz z krótkim opisem ich zastosowania:
- Włókno węglowe:
- Lekki materiał często kojarzony z autami sportowymi.
- Wykorzystywane w produkcji nadwozi i części mechanicznych.
- Kosztowny w porównaniu do stali czy aluminium.
- Włókno aramidowe:
- Charakteryzuje się dużą wytrzymałością.
- Stosowane w elementach nadwozia oraz okładzinach sprzęgła.
- Naturalne włókna roślinne:
- Wykorzystywane w elementach nadwozia.
- Ekologiczne i wytrzymałe.
- Tytan:
- Odporny na wysokie temperatury i korozję.
- Stosowany w różnych częściach samochodów sportowych.
- Krzem (w tarczach węglowo-ceramicznych):
- Używane w tarczach hamulcowych ze względu na odporność na wysokie temperatury i ścieranie.
- Zapewniają wydajne hamowanie.
- Magnez:
- Lekki metal, który pomaga w osiągnięciu niskiej masy pojazdu.
- Stopy magnezu są łatwe do obróbki.
- Aluminium:
- Lekki i wytrzymały materiał.
- Często łączony z innymi surowcami w celu uzyskania lekkich stopów.
Wspomniane materiały są kluczowe dla osiągnięcia optymalnych właściwości do jazdy przez samochody sportowe. Ich wybór zależy od konkretnych wymagań producenta oraz przeznaczenia pojazdu.
Poniżej wykaz jak ceny tych materiałów zmieniały się na przestrzeni lat (wartości uśrednione):
Jak widać na przestrzeni ostatnich dwóch lat ceny tylko nieznacznie uległy zmianie, a cena części materiałów takich jak np. krzem – spadła.
Renoma
Na rynku działa obecnie wiele firm motoryzacyjnych, których przedmiotem działalności jest produkcja samochodów sportowych. Wybrane z nich zajmują się wyłącznie wytwarzaniem szybkich aut, a niektóre włączają do swojej oferty jedynie pojedyncze modele tego rodzaju pojazdów. Jako przykłady marek słynących z produkcji sportowych aut wymienić można m.in. takie marki jak Alfa Romeo, Lamborghini, Subaru, Ferrari, Aston Martin oraz Lotus.
Alfa Romeo
Założona w Mediolanie w 1910 roku jako A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), Alfa Romeo Automobiles S.p.A. jest włoskim gigantem w produkcji luksusowych samochodów i obecnie stanowi część korporacji Stellantis.
Od początku swojego istnienia marka zyskała uznanie dzięki sportowym samochodom i aktywnemu udziałowi w wyścigach, w których startuje od 1911 roku. Początki firmy wiążą się z przejęciem fabryki francuskiej marki Darracq w Mediolanie. Pierwszym autem, które opuściło jej bramy, był model 24 HP z 1910 roku, dzieło projektanta Giuseppe Merosi. Historia. W 1986 roku markę nabyła Grupa Fiat, wprowadzając ją w nowy rozdział jej istnienia.
Lamborghini
Automobili Lamborghini S.p.A. to włoski producent luksusowych samochodów sportowych i SUV-ów z siedzibą w Sant’Agata Bolognese. Firma jest obecnie własnością koncernu Volkswagen Group poprzez swoją spółkę zależną Audi.
Założycielem Lamborghini był Ferruccio Lamborghini, włoski magnat przemysłowy, który w 1963 roku założył Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A., aby konkurować z Ferrari. Lamborghini zyskało uznanie dzięki zastosowaniu układu z tylnym środkowym silnikiem i napędem na tylne koła. W ciągu pierwszej dekady istnienia firma rozwijała się dynamicznie, ale kryzys finansowy z 1973 roku oraz kryzys naftowy wpłynęły na spadek sprzedaży.
Po 1973 roku firma zmieniała kilkakrotnie właścicieli. W 1987 roku kontrolę nad Lamborghini przejęła amerykańska Chrysler Corporation, a następnie sprzedała ją w 1994 roku malezyjskiej grupie inwestycyjnej Mycom Setdco oraz indonezyjskiej grupie V’Power Corporation. W 1998 roku obie te firmy sprzedały Lamborghini koncernowi Volkswagen Group, który umieścił markę pod kontrolą Audi. Obecnie w ofercie Lamborghini znajdują się m.in. samochody Huracán z silnikiem V10 oraz SUV Urus z silnikiem V8 twin-turbo. Flagowy model marki, Aventador z silnikiem V12, zakończył produkcję w 2022 roku i zostanie zastąpiony przez model Revuelto z napędem hybrydowym V12/elektrycznym w 2024 roku.
Subaru
Subaru, japoński producent samochodów, jest znane przede wszystkim z produkcji samochodów z napędem na wszystkie koła (AWD) oraz silnikami typu boxer. W kontekście samochodów sportowych, Subaru zdobyło uznanie dzięki modelowi Impreza WRX i jego wersji STI. Te sportowe wersje Imprezy były często widywane w rajdach samochodowych i stały się ikonami w świecie sportów motorowych. Charakteryzują się one mocnymi silnikami, doskonałą przyczepnością oraz dynamicznym wyglądem.
Ferrari
Ferrari to renomowany włoski producent samochodów sportowych z główną siedzibą w Maranello. Założony w 1939 roku przez Enzo Ferrari jako Auto Avio Costruzioni, firma wypuściła swój pierwszy model w 1940 roku. W 1945 roku przyjęła obecną nazwę. W 1960 roku Ferrari stało się spółką publiczną, a od 1963 do 2014 roku działało pod skrzydłami Fiat S.p.A. Marka Ferrari jest synonimem luksusu, szybkości i prestiżu, produkując nie tylko superauta i grand tourery, ale także SUV-a. Wiele klasycznych modeli Ferrari z lat 50. i 60. osiąga astronomiczne ceny na aukcjach. Poza produkcją samochodów, Ferrari jest również mocno zakorzenione w świecie wyścigów, zwłaszcza w Formule 1, gdzie ich zespół, Scuderia Ferrari, jest jednym z najbardziej legendarne i odnoszących sukcesy w historii tej dyscypliny.
Aston Martin
Aston Martin, brytyjska marka luksusowych samochodów sportowych, została założona w 1913 roku przez duet Lionela Martina i Roberta Bamforda. Znana przede wszystkim z modelu DB5, który zyskał sławę dzięki serii filmów o Jamesie Bondzie, w tym „Goldfinger” z roku 1964. Marka jest uważana za ikonę brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. Chociaż firma ma za sobą bogatą tradycję, musiała stawić czoła siedmiu bankructwom. Dziś główna siedziba i produkcja Aston Martin znajduje się w miejscowości Gaydon w hrabstwie Warwickshire.
Lotus
Lotus Cars to brytyjski producent samochodów sportowych i wyścigowych, znany z lekkich konstrukcji i wyjątkowej dynamiki jazdy. Założony przez Colina Chapmana w Norfolk, firma przeszła przez różne fazy własności, w tym przez General Motors i Proton. Dziś większość udziałów należy do chińskiego giganta Geely. W historii motorsportu, Lotus odnotował siedem tytułów mistrza świata w Formule 1. Ich flagowe modele to m.in. Lotus Seven, Lotus Esprit i Lotus Elan.
Obostrzenia niestraszne dla fanów
A kim są ci potencjalni nabywcy aut sportowych? Najczęściej są nimi pasjonaci sportowych aut, którzy lubią rozwijać duże prędkości, niekoniecznie na torze wyścigowym. Coraz częściej można odnieść wrażenie, że moda na szybką, brawurową jazdę powinna powoli zanikać, ponieważ sportowe auta zaczynają być postrzegane jako coraz bardziej, jako te niebezpieczne. Dowodzi tego m.in. fakt, że w wielu państwach wprowadzono stosowne przepisy ograniczające korzystanie z nich. Przykładowo w Niemczech na niektórych obszarach, zwłaszcza w pobliżu miast, wprowadzono ograniczenia prędkości dla bezpieczeństwa na autostradach, chociaż słynne autostrady w wielu miejscach nie mają ustalonych limitów prędkości. W USA w niektórych stanach wprowadzono przepisy dotyczące „ulicznych wyścigów”, które są nielegalne i mogą prowadzić do surowych kar.
Wg badań Audi powody zakupu samochodu sportowego zawsze mieszczą się w sferze emocjonalnej. Nabycie takiego samochodu często jest środkiem, dzięki któremu osoba nagradza siebie lub jest spełnieniem marzeń z młodości. Główną grupą wiekową nabywców samochodów sportowych są osoby w wieku 40-49 lat. Udział męskich klientów jest wyjątkowo wysoki, wynosi ponad 95% – chociaż kobiety odgrywają ważną rolę w procesie podejmowania decyzji. 90% grupy docelowej posiada dwa lub więcej pojazdów.
Elektryki nie tak szybkie
Na opłacalność produkcji aut sportowych cieniem kładą się też w pewnym sensie auta z napędem elektrycznym. Choć mówi się, że samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji, to ich osiągi wciąż, jeśli chodzi o wydajność zasięgu na jednym ładowaniu pozostawią wiele do życzenia, podobnie zresztą jak zaplecze do ich ładowania. Szybkie, sportowe elektryki nie są jeszcze produkowane na masową skalę. Nawet jeżeli technologia pójdzie do przodu i tak się stanie, nie możemy mieć pewności, czy sportowe auta elektryczne zyskają zaufanie kierowców i czy popyt na nie będzie można porównywać do popytu na auta spalinowe. W 2021 roku, na drogach było ponad 16,5 miliona samochodów elektrycznych, co stanowi potrojenie się tej liczby w ciągu zaledwie trzech lat. Ale jak będzie w przyszłości, tego nikt nie wie.
Obiecujące perspektywy
Z drugiej strony marki aut sportowych wciąż cieszą się renomą i uznaniem na całym świecie. Popytu na luksusowe, sportowe auta nie Według raportu Expert Market Research, rynek luksusowych samochodów ma mieć roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) wynoszącym 4.90% w latach 2023-2028.Na razie ich producenci mogą więc spać spokojnie.Marki takie jak Ferrari czy Rolls-Royce odnotowały w 2022 roku rekordową sprzedaż. Ferrari ustanowiło nowy rekord sprzedaży, dostarczając 13 221 samochodów, w porównaniu do 11 155 modeli w 2021 roku. Rolls-Royce – choć nie jest sportowym autem, ale za to luksusowym – zanotował rekordową sprzedaż 6 021 samochodów w 2022 roku, co jest najlepszym wynikiem w 118-letniej historii firmy. To pierwszy raz, kiedy Rolls-Royce sprzedał więcej niż 6 000 samochodów w ciągu jednego roku. Wynika to w dużej mierze z faktu, że producenci dóbr luksusowych pozostają przeważnie odporni na spowolnienie gospodarcze. A do takich dóbr na pewno należą nowe samochody sportowe.
Ponadto po potężnych skokach cen na globalnym rynku motoryzacyjnym, do których doszło na przełomie 2021 i 2022 roku, sytuacja zaczyna się powoli stabilizować. Przykładowo: od 2019 do 2022 roku w Polsce średnia ważona cena samochodu z salonu w Polsce wzrosła z 111 684 PLN do 155 300 PLN. Pandemia COVID-19 odbiła się też niestety na produkcji samochodów (również sportowych), na które popyt był znacznie większy niż podaż. Wynika to z zastoju w pracy fabryk oraz z braków części, a głównie półprzewodników. Zmian dokonujących się obecnie na rynku motoryzacyjnym dowodzi chociażby oferta aut sportowych. Ceny poszczególnych modeli wyraźnie spadły już pod koniec 2022 roku, a jako przykład można wskazać Porsche 911 911.2 w wersjach GT2 RS, GT3 oraz GT3 RS lub Ferrari SF90. Ostatni z wymienionych modeli w drugim obiegu w maju 2022 roku był o 72% droższy, niż wówczas, kiedy można byłoby go kupić prosto z salonu. Na ten moment jest o niespełna 34% więcej warty, niż w 2019 roku.
Podsumowanie
Reasumując – nadal mamy do czynienia z popytem na sportowe i luksusowe auta. Mogą one rozwijać duże prędkości, ale z powodzeniem można je też wykorzystać do jazdy po mieście, a ich niewielkie z reguły rozmiary będą stanowiły na tym polu dodatkowy atut. Z uwagi na ich uniwersalne zastosowanie, nawet mimo okresowych spadków sprzedaży, prawdopodobnie jeszcze długo będą cieszyć się zainteresowaniem.
Również klienci mogą wybierać te samochody sportowe, które mogą zyskiwać na wartości z upływem lat. Np. Porsche 911, samochód ikona w świecie samochodów sportowych, znany jest ze swojej niezawodności, wydajności i ponadczasowego stylu. Starsze modele Porsche 911, zwłaszcza te z lat 60. i 70., są szczególnie poszukiwane przez kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji. Porsche 911 S z 1967 roku może teraz kosztować nawet kilkaset tysięcy dolarów, a jego wartość nadal rośnie.