• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Dlaczego mielibyśmy rezygnować z 200 miliardów? CPK dałoby tlen branży logistycznej

Grzegorz Szafraniec autor Grzegorz Szafraniec
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
lotnisko

Polska obsługuje mniej niż 1 proc. europejskiego lotniczego transportu cargo. W skali roku to zaledwie nieco ponad 133 tys. ton towarów, co jest wynikiem wręcz katastrofalnym. Aż 62 proc. przesyłek nadawanych z Europy środkowo-wschodniej, czyli około 1,8 mln ton rocznie, jest przewożonych ciężarówkami – zresztą w dużej mierze polskimi – do innych europejskich lotnisk. Powstanie CPK radykalnie zmieniłoby układ sił. Rezygnacja z tak kluczowej inwestycji mogłaby stać się gwoździem do trumny branży logistycznej, której grozi zapaść. Wyjaśniamy dlaczego.FINEA BANNER

Transport drogowy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki – odpowiada za około 6 proc. PKB. Polska jest bardzo ważnym punktem na logistycznej mapie Europy. Kierowcy znad Wisły obsługują największą część międzynarodowych połączeń transportowych. To w Polsce funkcjonuje największy nadbałtycki port morski z terminalem głębokowodnym. Wschodnia granica naszego kraju stanowi jednocześnie granicę UE – to kolejny atut zarówno dla transportu drogowego, jak i kolejowego. Nasz kraj jest też ostatnim przystankiem na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Istnieje jednak jeden obszar branży TSL (transport, spedycja, logistyka), w którym Polska nie odgrywa międzynarodowej roli: strategiczny transport lotniczy, którego znaczenie systematycznie rośnie. Właśnie dlatego CPK jest nam niezbędny. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) prognozuje, że Port Solidarność – oczywiście gdyby powstał – w krótkim czasie byłby w stanie przejąć jedną piątą środkowoeuropejskiego rynku lotniczych transportów towarowych. W 2030 roku CPK mógłby obsługiwać 0,5 mln ton cargo, pięć lat później 1 mln ton, zaś docelowo (w 2060 roku) – około 1,75 mln ton. To byłby gigantyczny skok rozwojowy.

Spis treści schowaj
1 Gra o wielkie pieniądze
2 Pełnoskalowe zagłębie transportowe
3 Dzięki CPK urosną mniejsze lotniska
4 Walka z wykluczeniem transportowym
5 Paliwo (lotnicze) dla gospodarki
6 Potrzeba zmian w prawie celno-podatkowym
7 Koszt wycofania się z budowy CPK
8 Los portu już przesądzony?
9 Niepokojące decyzje
10 Szukasz finansowania firmy transportowej?

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Gra o wielkie pieniądze

Globalna firma doradcza EY wyliczyła, że w perspektywie 30 lat przesunięcie się lotniczego transportu towarów do Polski oznaczałoby dodatkowe 200 mld zł w budżecie z tytułu cła oraz podatku VAT. I właśnie to jest główny zysk z budowy CPK. Eksperci szacują, że inwestycja może zwrócić się już po 12 latach.

Według IATA, skala importu do Polski (z UE i spoza Wspólnoty) zwiększyłaby się z około 75 tys. ton w 2022 roku do około 932 tys. ton w 2060 roku. W ujęciu wartościowym przekłada się to na progres w tym samym przedziale czasowym z około 46 do 589 mld zł. Dla eksportu analogiczne wartości wyniosłyby odpowiednio: 58 tys. vs. 544 tys. ton oraz 32 vs. 428 mld zł.

grafika1

Pełnoskalowe zagłębie transportowe

W pierwszym etapie funkcjonowania portu większość towarów importowanych i eksportowanych drogą lotniczą przez Port Solidarność miałaby być obsługiwana transportem drogowym. W dalszych etapach zakłada się wprowadzenie możliwości obsługi frachtu kolejowego bezpośrednio w tzw. Cargo City. Tam ładunek będzie mógł być przygotowany do dalszej podróży – już jako fracht lotniczy.

Właśnie dlatego jedną z kluczowych inwestycji w ramach CPK jest węzeł kolejowy. To przedsięwzięcie, które pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie z portem aż 100 miast (czas przejazdu do 2,5 godz.) dzięki dziesięciu tzw. szprychom, tj. liniom kolejowym dużych prędkości, rozchodzącym się w różne regiony kraju z Baranowa i Warszawy.

Dziś przepustowość polskiej sieci kolejowej dla przewozów towarowych jest dość niska. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy może być średnia prędkość handlowa takich składów, która w ostatnich latach utrzymuje się na poziomie około 25 km/h. To znacznie poniżej średniej europejskiej wynoszącej około 45 km/h. W efekcie kolei trudno idzie konkurowanie z ciężarówkami.

Projekt CPK ma (miał?) to zmienić poprzez dopuszczenie do ruchu na wybranych szprychach lekkich pociągów towarowych zdolnych do rozwijania wyższych prędkości. Stałoby się to możliwe m.in. dzięki wprowadzeniu systemu zasilania trakcji elektrycznej na prąd zmienny (25 kV AC). Poza tym, skierowanie części ruchu pasażerskiego na szprychy, a więc na główne kierunki komunikacyjne (północ-południe i wschód-zachód), odciążyłoby istniejące linie, udrażniając je dla przewozu towarów.

mapka

 

Dzięki CPK urosną mniejsze lotniska

Budowa CPK radykalnie odmieniłaby rynek transportowy w Polsce. Nie tylko oznaczałoby to uruchomienie dużego centralnego hubu logistycznego, ale również wymusiłoby zmiany na innych lotniskach i węzłach przesiadkowych.

Powstanie CPK zluzowałoby mniejsze porty – o ile większość połączeń pasażerskich miałaby być kierowana do Baranowa, o tyle transporty cargo mogłyby docierać do mniejszych lotnisk, takich jak Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, Lotnisko Chopina, Port Lotniczy Poznań-Ławica, Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach czy Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Walka z wykluczeniem transportowym

Z danych Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu wynika, że w 2022 roku na wszystkich polskich lotniskach odprawiło się prawie 41 mln podróżnych. Natomiast prognozy na rok 2040 zakładają od 85 mln odpraw rocznie (wersja pesymistyczna) do aż 116 mln (wariant optymistyczny).

To oczywiste, że Okęcie, nawet łącząc siły z regionalnymi portami lotniczymi, nie poradzi sobie z taką liczbą pasażerów. Już dziś Lotnisko Chopina jest na granicy swoich możliwości – obsługuje przeciętnie 560 operacji dziennie (!) – a możliwości jego rozbudowy są w zasadzie zerowe. Tymczasem już po ukończeniu pierwszego etapu przepustowość CPK ma wynieść około 40 mln pasażerów rocznie – będzie to 9. największy port lotniczy w Europie.

Niemal 61 proc. Polaków twierdzi, że powstanie CPK pomogłoby zwalczyć wykluczenie transportowe. Dotyka ono prawie 14 mln z nas – tyle osób mieszka w gminach, które nie mają żadnej zorganizowanej komunikacji samorządowej. Z połączeń kolejowych nie mogą korzystać nawet mieszkańcy całkiem dużych ośrodków, jak Jastrzębie-Zdrój czy Łomża. Inwestycje kolejowe wokół CPK nie tylko zmieniłyby ten stan rzeczy, ale również, dzięki budowie kolei dużych prędkości, niemal dwukrotne skróciłyby czas przejazdu do Warszawy z takich miast, jak Wrocław, Rzeszów, Zamość, Kielce, Giżycko czy Płock.

Paliwo (lotnicze) dla gospodarki

Według IATA, otwarcie portu będzie oznaczać poprawę dostępności lotniczej o 10 proc., co przełożyłoby się na przyrost PKB o 0,5 proc. Raport PwC wskazuje na możliwe wzrosty eksportu (+ 3,3 proc.), eksportu (+ 1,7 proc.) czy branży turystycznej (+ 4 proc.). Analitycy wyliczyli, że budowa CPK oznaczałaby zwiększenie się przychodów budżetowych o 2,4 mld zł rocznie z racji uruchomienia węzła oraz nawet o 4,7 mld zł z tytułu wyższego PKB.

Przyspieszenie gospodarcze nie jest jedyną korzyścią płynącą z tytułu inwestycji w CPK. Co oczywiste, lotnisko będzie potrzebować rzeszy pracowników. Według badań Oxford Economics, 10 etatów w branży lotniczej i w portach lotniczych stymuluje powstanie przeciętnie 26 miejsc pracy w innych ogniwach łańcucha dostaw. Fachowcy szacują, że w przypadku CPK będzie to 40 tys. miejsc pracy w bezpośrednim otoczeniu węzła oraz 110 tys. w branżach transportowej, usługowej, logistycznej, hotelarskiej i innych.

grafika2

grafika3

Potrzeba zmian w prawie celno-podatkowym

Żeby CPK miał szanse powodzenia, potrzeba pilnych zmian w prawie celno-podatkowym. Bez nich możliwości konkurowania z czołowymi krajami UE są ograniczone. Powstawanie hubu lotniczo-kolejowego powinno iść w parze przygotowaniami do jego obsługi prawno-celnej, bo:

  • w polskim systemie prawnym brakuje narzędzi pozwalających na sprawne i minimalizujące odpowiedzialność agencji celnej przeprowadzenie takiej odprawy fiskalnej, jaką stosuje się na największych europejskich lotniskach;
  • obecnie klient, importując towar, w Polsce ponosi z tego tytułu wyższe koszty niż w innych krajach UE ( w Niemczech VAT wynosi 19 proc., w Holandii 21 proc., a u nas aż 23 proc.);
  • przeszkodą są też same czynności kontrolne – nadal nie udało się (niestety) utworzyć jednej instytucji działającej w zakresie systemu inspekcji kontrolnych. Tymczasem, jeśli hub w Polsce będzie pierwszym urzędem celnym przy wejściu na teren UE (np. dla towarów z Dalekiego Wschodu czy Ameryki Północnej), to ładunek musi przejść wszystkie obowiązujące kontrole administracyjne, m.in. celno-skarbową, weterynaryjną, sanitarną czy fitosanitarną.

Niezbędne są także ułatwienia dla przewoźników i eksporterów (np. rozpowszechnienie tzw. statusu znanego nadawcy). Istotna jest też szeroka promocja Polski na arenie logistyki międzynarodowej.

Koszt wycofania się z budowy CPK

Na prace projektowe, planistyczne i wykonawcze wydano już kilka miliardów złotych. Do tego dochodzą drastyczne kary za zerwanie umów z podwykonawcami oraz utracone unijne dofinansowanie w wysokości 0,5 mld zł. Niektóre prace budowlane już ruszyły, m.in. wbito pierwszą łopatę na budowie tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Nie można też zapominać o milionach roboczogodzin urzędników, którzy pracowali i pracują przy projekcie CPK.

Los portu już przesądzony?

W trakcie zakończonej niedawno kampanii wyborczej przedstawiciele koalicji, która objęła władzę wielokrotnie wypowiadali się na temat CPK, nazywając inwestycję gigantomanią kosztującą podatników grube pieniądze. Donald Tusk, prezentując swój program „100 konkretów na100 dni”, również odniósł się do jednego ze sztandarowych projektów poprzedniego rządu, mówiąc:

(…)zweryfikujemy projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zatrzymamy bandyckie wywłaszczenia i naprawimy krzywdy już wywłaszczonym.

Czyżby los projektu był już przesądzony? Miejmy nadzieję, że nie. Nadzieję dają sondaże przeprowadzone przez instytuty badawcze IBRiS i United Surveys w lutym br. Wynika z nich, że większość Polaków opowiada się za kontynuacją budowy lotniska i całej towarzyszącej mu infrastruktury. Poziom poparcia dla inwestycji wyniósł odpowiednio 54,9 i 58,5 proc. Co jak co, ale z wolą wyborców rząd musi się liczyć, szczególnie w obliczu czekających nas wyborów samorządowych i do Europarlamentu, a w nieco dalszej perspektywie – wyborów prezydenckich.

Czy rząd Donalda Tuska powinien kontynuować budowę CPK (odpowiedzi w proc.)

Zdecydowanie tak 36,1
Raczej tak 22,1
Raczej nie 8,0
Zdecydowanie nie 15,2
Trudno powiedzieć 18,6

Źródło: IBRiS dla „Rzeczpospolitej”, 9-10 lutego 2024 r.

Niepokojące decyzje

Zwolennicy CPK przeważnie są optymistami, jednak wskazują na pewne kwestie, które budzą ich niepokój. Przede wszystkim jest to osoba, a raczej wypowiedzi Macieja Laska, sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, który objął stanowisko pełnomocnika rządu do spraw CPK. Przed wyborami Lasek kilkukrotnie krytycznie wypowiadał się na temat inwestycji w Baranowie. Z kolei kilka tygodni temu poinformował o rozpoczęciu audytów zarówno już podjętych, jak i planowanych działań.

Realizowane w CPK audyty mają na celu urealnienie projektu, jego właściwą ocenę, wraz ze wskazaniem elementów, które mają uzasadnienie merytoryczne i ekonomiczne. To od wyniku audytów zależeć będą decyzje dotyczące przyszłości programu inwestycyjnego CPK, w tym jego zakresu i harmonogramów

– powiedział Maciej Lasek podczas konferencji prasowej.

Z Biuletynu Informacji Publicznej wynika, że audytów jest sześć. Dotyczą:

  • podjętych działań marketingowych,
  • części lotniskowej,
  • części kolejowej,
  • finansów spółki,
  • działalności spółki w obszarze pozostałych projektów,
  • weryfikacji i oceny dotychczasowej działalności spółki CPK.

Przetarg na przeprowadzenie audytów ogłoszono w połowie lutego, miały się one zakończyć pod koniec marca. Plan ten nie zostanie jednak zrealizowany, bo na stronie internetowej CPK pojawiła się informacja o przedłużeniu czasu trwania audytów o 20 dni w zakresie części lotniskowej, kolejowej i finansowej.

Powody do myślenia daje również harmonogram przebiegu inwestycji widniejący na stronie internetowej CPK. Sam wydźwięk tytułów zamieszczonych tam komunikatów wyraźnie zmienia się od momentu przejęcia kierowania inwestycją przez ministra Laska:

21.06

Koreańczycy podpisali umowę na zaprojektowanie linii kolejowej CPK.

23.06

Prawie 300 mln zł unijnego dofinansowania na linię kolejową CPK pomiędzy Warszawą i Łodzią.

4.07

CPK pokazuje master plan dla lotniska. Tak będzie się rozwijał najnowocześniejszy port lotniczy w Polsce.

10.07

Jest decyzja środowiskowa dla CPK; zielone światło dla budowy.

24.07

Promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK. 

13.09

Sukces programu dobrowolnych nabyć. tysiąc hektarów kupionych pod budowę portu.

9.10

300 mln zł na projekt linii kolejowej CPK pomiędzy Warszawą i Łodzią; umowa podpisana.

11.10

Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu.

24.10

Vinci z Francji i IFM z Australii. Spółka CPK wybrała strategicznego inwestora dla lotniska.

9.11

CPK kupi ponad 100 pociągów; zielone światło dla uchwały taborowej.

5.12

CPK wspólnie z Adif. Polsko-hiszpańskie porozumienie kolejowe.

7.12

Początek budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi. Umowa na roboty budowlane podpisana.

11.12

Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. Rusza przetarg.

10.01

Tabor dla CPK.Trwają konsultacje z przewoźnikami.

19.01

Zmiany w zarządzie CPK.

5.02

Zmiany w radzie nadzorczej CPK

26.02

Informacja zarządu CPK w sprawie audytu i komunikacji spółki.

29.02

Audyt harmonogramów CPK.

2.03

Informacja o unieważnieniu przetargu na audyt obszaru zatrudnienia i wynagrodzeń.

19.03

Komunikat dotyczący realizacji usług audytowych CPK.

Ostateczne decyzje dotyczące przyszłości i kształtu hubu logistycznego, jakim ma być CPK i związana z nim infrastrukturą, zapadną zapewne najwcześniej za kilka miesięcy. Jeśli uda się zrealizować ten projekt i to zrealizować w odpowiedniej skali, to będzie on niezbędny dla polskiej gospodarki, a najbardziej dla branży TSL.

Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
5/5 - (2 votes)
Tags: CPKFineatsl
Grzegorz Szafraniec

Grzegorz Szafraniec

Dziennikarz gospodarczy i komentator z ponad 20-letnim doświadczeniem w organizacji i prowadzeniu międzynarodowych konferencji, kongresów, szkoleń oraz webinariów. Redaktor naczelny kilku uznanych miesięczników głównie z sektora handlu i FMCG. Z powodzeniem zarządzał niemal 40-osobowym wydawnictwem, tworząc od podstaw redakcje dwóch opiniotwórczych periodyków B2B (Wiadomości Handlowe i Wiadomości Kosmetyczne), ukazujących się w łącznym rocznym nakładzie 1 mln egz. oraz największego portalu internetowego w sektorze retail – wiadomoscihandlowe.pl. Obecnie wydawca programów gospodarczych w TVP S.A.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

millennium bank pracownicy

Jak dostać 2900 zł dla swojej firmy?

2023-04-12
pexels jeremy wong 1023233

Czy małżeństwo w Polsce się opłaca?

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?