• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Lipiec 2025
  • Ranking faktoringu
poniedziałek, 14 lipca, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Dlaczego mielibyśmy rezygnować z 200 miliardów? CPK dałoby tlen branży logistycznej

Grzegorz Szafraniec autor Grzegorz Szafraniec
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
lotnisko

Polska obsługuje mniej niż 1 proc. europejskiego lotniczego transportu cargo. W skali roku to zaledwie nieco ponad 133 tys. ton towarów, co jest wynikiem wręcz katastrofalnym. Aż 62 proc. przesyłek nadawanych z Europy środkowo-wschodniej, czyli około 1,8 mln ton rocznie, jest przewożonych ciężarówkami – zresztą w dużej mierze polskimi – do innych europejskich lotnisk. Powstanie CPK radykalnie zmieniłoby układ sił. Rezygnacja z tak kluczowej inwestycji mogłaby stać się gwoździem do trumny branży logistycznej, której grozi zapaść. Wyjaśniamy dlaczego.FINEA BANNER

Transport drogowy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki – odpowiada za około 6 proc. PKB. Polska jest bardzo ważnym punktem na logistycznej mapie Europy. Kierowcy znad Wisły obsługują największą część międzynarodowych połączeń transportowych. To w Polsce funkcjonuje największy nadbałtycki port morski z terminalem głębokowodnym. Wschodnia granica naszego kraju stanowi jednocześnie granicę UE – to kolejny atut zarówno dla transportu drogowego, jak i kolejowego. Nasz kraj jest też ostatnim przystankiem na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Istnieje jednak jeden obszar branży TSL (transport, spedycja, logistyka), w którym Polska nie odgrywa międzynarodowej roli: strategiczny transport lotniczy, którego znaczenie systematycznie rośnie. Właśnie dlatego CPK jest nam niezbędny. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) prognozuje, że Port Solidarność – oczywiście gdyby powstał – w krótkim czasie byłby w stanie przejąć jedną piątą środkowoeuropejskiego rynku lotniczych transportów towarowych. W 2030 roku CPK mógłby obsługiwać 0,5 mln ton cargo, pięć lat później 1 mln ton, zaś docelowo (w 2060 roku) – około 1,75 mln ton. To byłby gigantyczny skok rozwojowy.

Spis treści schowaj
1 Gra o wielkie pieniądze
2 Pełnoskalowe zagłębie transportowe
3 Dzięki CPK urosną mniejsze lotniska
4 Walka z wykluczeniem transportowym
5 Paliwo (lotnicze) dla gospodarki
6 Potrzeba zmian w prawie celno-podatkowym
7 Koszt wycofania się z budowy CPK
8 Los portu już przesądzony?
9 Niepokojące decyzje
10 Szukasz finansowania firmy transportowej?

Podobne artykuły

partnerzy biznesowi

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

2025-07-14
tunel ciezarowka

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

2025-06-30
shake hands

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

2025-06-23
partnerzy biznesowi

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

2025-05-30
bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Gra o wielkie pieniądze

Globalna firma doradcza EY wyliczyła, że w perspektywie 30 lat przesunięcie się lotniczego transportu towarów do Polski oznaczałoby dodatkowe 200 mld zł w budżecie z tytułu cła oraz podatku VAT. I właśnie to jest główny zysk z budowy CPK. Eksperci szacują, że inwestycja może zwrócić się już po 12 latach.

Według IATA, skala importu do Polski (z UE i spoza Wspólnoty) zwiększyłaby się z około 75 tys. ton w 2022 roku do około 932 tys. ton w 2060 roku. W ujęciu wartościowym przekłada się to na progres w tym samym przedziale czasowym z około 46 do 589 mld zł. Dla eksportu analogiczne wartości wyniosłyby odpowiednio: 58 tys. vs. 544 tys. ton oraz 32 vs. 428 mld zł.

grafika1

Pełnoskalowe zagłębie transportowe

W pierwszym etapie funkcjonowania portu większość towarów importowanych i eksportowanych drogą lotniczą przez Port Solidarność miałaby być obsługiwana transportem drogowym. W dalszych etapach zakłada się wprowadzenie możliwości obsługi frachtu kolejowego bezpośrednio w tzw. Cargo City. Tam ładunek będzie mógł być przygotowany do dalszej podróży – już jako fracht lotniczy.

Właśnie dlatego jedną z kluczowych inwestycji w ramach CPK jest węzeł kolejowy. To przedsięwzięcie, które pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie z portem aż 100 miast (czas przejazdu do 2,5 godz.) dzięki dziesięciu tzw. szprychom, tj. liniom kolejowym dużych prędkości, rozchodzącym się w różne regiony kraju z Baranowa i Warszawy.

Dziś przepustowość polskiej sieci kolejowej dla przewozów towarowych jest dość niska. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy może być średnia prędkość handlowa takich składów, która w ostatnich latach utrzymuje się na poziomie około 25 km/h. To znacznie poniżej średniej europejskiej wynoszącej około 45 km/h. W efekcie kolei trudno idzie konkurowanie z ciężarówkami.

Projekt CPK ma (miał?) to zmienić poprzez dopuszczenie do ruchu na wybranych szprychach lekkich pociągów towarowych zdolnych do rozwijania wyższych prędkości. Stałoby się to możliwe m.in. dzięki wprowadzeniu systemu zasilania trakcji elektrycznej na prąd zmienny (25 kV AC). Poza tym, skierowanie części ruchu pasażerskiego na szprychy, a więc na główne kierunki komunikacyjne (północ-południe i wschód-zachód), odciążyłoby istniejące linie, udrażniając je dla przewozu towarów.

mapka

 

Dzięki CPK urosną mniejsze lotniska

Budowa CPK radykalnie odmieniłaby rynek transportowy w Polsce. Nie tylko oznaczałoby to uruchomienie dużego centralnego hubu logistycznego, ale również wymusiłoby zmiany na innych lotniskach i węzłach przesiadkowych.

Powstanie CPK zluzowałoby mniejsze porty – o ile większość połączeń pasażerskich miałaby być kierowana do Baranowa, o tyle transporty cargo mogłyby docierać do mniejszych lotnisk, takich jak Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, Lotnisko Chopina, Port Lotniczy Poznań-Ławica, Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach czy Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Walka z wykluczeniem transportowym

Z danych Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu wynika, że w 2022 roku na wszystkich polskich lotniskach odprawiło się prawie 41 mln podróżnych. Natomiast prognozy na rok 2040 zakładają od 85 mln odpraw rocznie (wersja pesymistyczna) do aż 116 mln (wariant optymistyczny).

To oczywiste, że Okęcie, nawet łącząc siły z regionalnymi portami lotniczymi, nie poradzi sobie z taką liczbą pasażerów. Już dziś Lotnisko Chopina jest na granicy swoich możliwości – obsługuje przeciętnie 560 operacji dziennie (!) – a możliwości jego rozbudowy są w zasadzie zerowe. Tymczasem już po ukończeniu pierwszego etapu przepustowość CPK ma wynieść około 40 mln pasażerów rocznie – będzie to 9. największy port lotniczy w Europie.

Niemal 61 proc. Polaków twierdzi, że powstanie CPK pomogłoby zwalczyć wykluczenie transportowe. Dotyka ono prawie 14 mln z nas – tyle osób mieszka w gminach, które nie mają żadnej zorganizowanej komunikacji samorządowej. Z połączeń kolejowych nie mogą korzystać nawet mieszkańcy całkiem dużych ośrodków, jak Jastrzębie-Zdrój czy Łomża. Inwestycje kolejowe wokół CPK nie tylko zmieniłyby ten stan rzeczy, ale również, dzięki budowie kolei dużych prędkości, niemal dwukrotne skróciłyby czas przejazdu do Warszawy z takich miast, jak Wrocław, Rzeszów, Zamość, Kielce, Giżycko czy Płock.

Paliwo (lotnicze) dla gospodarki

Według IATA, otwarcie portu będzie oznaczać poprawę dostępności lotniczej o 10 proc., co przełożyłoby się na przyrost PKB o 0,5 proc. Raport PwC wskazuje na możliwe wzrosty eksportu (+ 3,3 proc.), eksportu (+ 1,7 proc.) czy branży turystycznej (+ 4 proc.). Analitycy wyliczyli, że budowa CPK oznaczałaby zwiększenie się przychodów budżetowych o 2,4 mld zł rocznie z racji uruchomienia węzła oraz nawet o 4,7 mld zł z tytułu wyższego PKB.

Przyspieszenie gospodarcze nie jest jedyną korzyścią płynącą z tytułu inwestycji w CPK. Co oczywiste, lotnisko będzie potrzebować rzeszy pracowników. Według badań Oxford Economics, 10 etatów w branży lotniczej i w portach lotniczych stymuluje powstanie przeciętnie 26 miejsc pracy w innych ogniwach łańcucha dostaw. Fachowcy szacują, że w przypadku CPK będzie to 40 tys. miejsc pracy w bezpośrednim otoczeniu węzła oraz 110 tys. w branżach transportowej, usługowej, logistycznej, hotelarskiej i innych.

grafika2

grafika3

Potrzeba zmian w prawie celno-podatkowym

Żeby CPK miał szanse powodzenia, potrzeba pilnych zmian w prawie celno-podatkowym. Bez nich możliwości konkurowania z czołowymi krajami UE są ograniczone. Powstawanie hubu lotniczo-kolejowego powinno iść w parze przygotowaniami do jego obsługi prawno-celnej, bo:

  • w polskim systemie prawnym brakuje narzędzi pozwalających na sprawne i minimalizujące odpowiedzialność agencji celnej przeprowadzenie takiej odprawy fiskalnej, jaką stosuje się na największych europejskich lotniskach;
  • obecnie klient, importując towar, w Polsce ponosi z tego tytułu wyższe koszty niż w innych krajach UE ( w Niemczech VAT wynosi 19 proc., w Holandii 21 proc., a u nas aż 23 proc.);
  • przeszkodą są też same czynności kontrolne – nadal nie udało się (niestety) utworzyć jednej instytucji działającej w zakresie systemu inspekcji kontrolnych. Tymczasem, jeśli hub w Polsce będzie pierwszym urzędem celnym przy wejściu na teren UE (np. dla towarów z Dalekiego Wschodu czy Ameryki Północnej), to ładunek musi przejść wszystkie obowiązujące kontrole administracyjne, m.in. celno-skarbową, weterynaryjną, sanitarną czy fitosanitarną.

Niezbędne są także ułatwienia dla przewoźników i eksporterów (np. rozpowszechnienie tzw. statusu znanego nadawcy). Istotna jest też szeroka promocja Polski na arenie logistyki międzynarodowej.

Koszt wycofania się z budowy CPK

Na prace projektowe, planistyczne i wykonawcze wydano już kilka miliardów złotych. Do tego dochodzą drastyczne kary za zerwanie umów z podwykonawcami oraz utracone unijne dofinansowanie w wysokości 0,5 mld zł. Niektóre prace budowlane już ruszyły, m.in. wbito pierwszą łopatę na budowie tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Nie można też zapominać o milionach roboczogodzin urzędników, którzy pracowali i pracują przy projekcie CPK.

Los portu już przesądzony?

W trakcie zakończonej niedawno kampanii wyborczej przedstawiciele koalicji, która objęła władzę wielokrotnie wypowiadali się na temat CPK, nazywając inwestycję gigantomanią kosztującą podatników grube pieniądze. Donald Tusk, prezentując swój program „100 konkretów na100 dni”, również odniósł się do jednego ze sztandarowych projektów poprzedniego rządu, mówiąc:

(…)zweryfikujemy projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zatrzymamy bandyckie wywłaszczenia i naprawimy krzywdy już wywłaszczonym.

Czyżby los projektu był już przesądzony? Miejmy nadzieję, że nie. Nadzieję dają sondaże przeprowadzone przez instytuty badawcze IBRiS i United Surveys w lutym br. Wynika z nich, że większość Polaków opowiada się za kontynuacją budowy lotniska i całej towarzyszącej mu infrastruktury. Poziom poparcia dla inwestycji wyniósł odpowiednio 54,9 i 58,5 proc. Co jak co, ale z wolą wyborców rząd musi się liczyć, szczególnie w obliczu czekających nas wyborów samorządowych i do Europarlamentu, a w nieco dalszej perspektywie – wyborów prezydenckich.

Czy rząd Donalda Tuska powinien kontynuować budowę CPK (odpowiedzi w proc.)

Zdecydowanie tak 36,1
Raczej tak 22,1
Raczej nie 8,0
Zdecydowanie nie 15,2
Trudno powiedzieć 18,6

Źródło: IBRiS dla „Rzeczpospolitej”, 9-10 lutego 2024 r.

Niepokojące decyzje

Zwolennicy CPK przeważnie są optymistami, jednak wskazują na pewne kwestie, które budzą ich niepokój. Przede wszystkim jest to osoba, a raczej wypowiedzi Macieja Laska, sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, który objął stanowisko pełnomocnika rządu do spraw CPK. Przed wyborami Lasek kilkukrotnie krytycznie wypowiadał się na temat inwestycji w Baranowie. Z kolei kilka tygodni temu poinformował o rozpoczęciu audytów zarówno już podjętych, jak i planowanych działań.

Realizowane w CPK audyty mają na celu urealnienie projektu, jego właściwą ocenę, wraz ze wskazaniem elementów, które mają uzasadnienie merytoryczne i ekonomiczne. To od wyniku audytów zależeć będą decyzje dotyczące przyszłości programu inwestycyjnego CPK, w tym jego zakresu i harmonogramów

– powiedział Maciej Lasek podczas konferencji prasowej.

Z Biuletynu Informacji Publicznej wynika, że audytów jest sześć. Dotyczą:

  • podjętych działań marketingowych,
  • części lotniskowej,
  • części kolejowej,
  • finansów spółki,
  • działalności spółki w obszarze pozostałych projektów,
  • weryfikacji i oceny dotychczasowej działalności spółki CPK.

Przetarg na przeprowadzenie audytów ogłoszono w połowie lutego, miały się one zakończyć pod koniec marca. Plan ten nie zostanie jednak zrealizowany, bo na stronie internetowej CPK pojawiła się informacja o przedłużeniu czasu trwania audytów o 20 dni w zakresie części lotniskowej, kolejowej i finansowej.

Powody do myślenia daje również harmonogram przebiegu inwestycji widniejący na stronie internetowej CPK. Sam wydźwięk tytułów zamieszczonych tam komunikatów wyraźnie zmienia się od momentu przejęcia kierowania inwestycją przez ministra Laska:

21.06

Koreańczycy podpisali umowę na zaprojektowanie linii kolejowej CPK.

23.06

Prawie 300 mln zł unijnego dofinansowania na linię kolejową CPK pomiędzy Warszawą i Łodzią.

4.07

CPK pokazuje master plan dla lotniska. Tak będzie się rozwijał najnowocześniejszy port lotniczy w Polsce.

10.07

Jest decyzja środowiskowa dla CPK; zielone światło dla budowy.

24.07

Promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK. 

13.09

Sukces programu dobrowolnych nabyć. tysiąc hektarów kupionych pod budowę portu.

9.10

300 mln zł na projekt linii kolejowej CPK pomiędzy Warszawą i Łodzią; umowa podpisana.

11.10

Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu.

24.10

Vinci z Francji i IFM z Australii. Spółka CPK wybrała strategicznego inwestora dla lotniska.

9.11

CPK kupi ponad 100 pociągów; zielone światło dla uchwały taborowej.

5.12

CPK wspólnie z Adif. Polsko-hiszpańskie porozumienie kolejowe.

7.12

Początek budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi. Umowa na roboty budowlane podpisana.

11.12

Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK. Rusza przetarg.

10.01

Tabor dla CPK.Trwają konsultacje z przewoźnikami.

19.01

Zmiany w zarządzie CPK.

5.02

Zmiany w radzie nadzorczej CPK

26.02

Informacja zarządu CPK w sprawie audytu i komunikacji spółki.

29.02

Audyt harmonogramów CPK.

2.03

Informacja o unieważnieniu przetargu na audyt obszaru zatrudnienia i wynagrodzeń.

19.03

Komunikat dotyczący realizacji usług audytowych CPK.

Ostateczne decyzje dotyczące przyszłości i kształtu hubu logistycznego, jakim ma być CPK i związana z nim infrastrukturą, zapadną zapewne najwcześniej za kilka miesięcy. Jeśli uda się zrealizować ten projekt i to zrealizować w odpowiedniej skali, to będzie on niezbędny dla polskiej gospodarki, a najbardziej dla branży TSL.

Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
5/5 - (2 votes)
Tags: CPKFineatsl
Grzegorz Szafraniec

Grzegorz Szafraniec

Dziennikarz gospodarczy i komentator z ponad 20-letnim doświadczeniem w organizacji i prowadzeniu międzynarodowych konferencji, kongresów, szkoleń oraz webinariów. Redaktor naczelny kilku uznanych miesięczników głównie z sektora handlu i FMCG. Z powodzeniem zarządzał niemal 40-osobowym wydawnictwem, tworząc od podstaw redakcje dwóch opiniotwórczych periodyków B2B (Wiadomości Handlowe i Wiadomości Kosmetyczne), ukazujących się w łącznym rocznym nakładzie 1 mln egz. oraz największego portalu internetowego w sektorze retail – wiadomoscihandlowe.pl. Obecnie wydawca programów gospodarczych w TVP S.A.

Podobne Wpisy

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

autor Dominik Bożek
2025-07-14
0
partnerzy biznesowi

Wielu przedsiębiorców z branż takich jak turystyka, moda czy organizacja wydarzeń zna ten rytm aż za dobrze: wakacyjny boom, świąteczna gorączka, a potem… cisza. Sprzedaż spada, zamówień ubywa, a koszty – ZUS, leasingi, wypłaty – nie znają „martwego sezonu”. W takich momentach często pada pytanie: czy sezonowość sprzedaży musi oznaczać także sezonowość przychodów? Sezonowość to naturalna cecha wielu biznesów Dla wielu firm sezonowość nie jest wyjątkiem, lecz stałym elementem krajobrazu biznesowego. Odzież sprzedaje się lepiej w okresie zmian pór roku, wakacyjne kurorty zarabiają latem, a sklepy z dekoracjami notują szczyt sprzedaży przed świętami. Gdy sezon mija, zmniejsza się obrót – to normalne. Ale problem pojawia się wtedy, gdy zmniejszeniu sprzedaży towarzyszy również dramatyczny spadek płynności finansowej. W takich sytuacjach firma...

Czytaj więcej

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

autor Katarzyna Zuba
2025-06-30
0
tunel ciezarowka

Z końcem maja br. rozpoczął się nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Można w jego ramach starać się o nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing ciężarowych elektryków. Poniżej wyjaśniamy, jakie są zasady dofinansowania i w jaki sposób można składać wnioski o dopłaty do ciężarówek. Na czym polega program dopłat do ciężarówek elektrycznych? Pod pojęciem programu dopłat do ciężarówek elektrycznych należy rozumieć nowy program rządowy o nazwie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Przewiduje on dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów ciężarowych lub dostawczych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Operatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który na jego realizację...

Czytaj więcej

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

autor Dominik Bożek
2025-06-23
0
shake hands

Nowy kontrahent, duże zlecenie, świetne warunki – sytuacja, która wydaje się być idealna. Niestety, w praktyce wielu przedsiębiorców przekonało się, że pozory potrafią mylić. Gdy faktura nie zostaje opłacona, a kontakt się urywa, często jest już za późno na reakcję. Dlatego weryfikacja partnerów biznesowych w B2B to dziś konieczność, a nie formalność. Drugi raz opisujemy, jak ważna jest weryfikacja kontrahenta, ponieważ nadal dochodzą do nas głosy, że dla mikrofirm to istotny problem. Czytaj także: Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć Ryzyko współpracy z niewypłacalnym klientem Z raportów wynika, że aż 3 na 4 firmy z sektora MŚP doświadcza zatorów płatniczych. W przypadku mikrofirm każdy opóźniony przelew może prowadzić do problemów z płynnością, a nawet zagrozić dalszemu funkcjonowaniu firmy. „Jedziesz...

Czytaj więcej

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

autor Dominik Bożek
2025-05-30
0
partnerzy biznesowi

W świecie pełnym ryzyka – wiedza to najlepsze zabezpieczenie W świecie biznesu B2B jedno jest pewne – zła decyzja o współpracy może kosztować więcej niż zlecenie zrealizowane bez zysku. Problem niewypłacalnych kontrahentów od lat spędza sen z powiek mikroprzedsiębiorcom, którzy nie mają sztabu analityków czy dyrektorów finansowych do oceny ryzyka. Dla wielu z nich każda faktura to kwestia „być albo nie być” – nie tylko dla firmy, ale i dla ich własnej rodziny. Według danych Faktura.pl, średni czas oczekiwania na przelew w sektorze MŚP w 2024 roku wynosił 13,5 dnia, a w branży transportowej był jeszcze dłuższy – w I kwartale 2025 r. sięgnął aż 21,5 dnia. Im większy kontrahent, tym częściej żąda odroczonych terminów płatności – i tym trudniej...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

zdolnosc kredytowa

Jak poprawić swoją zdolność kredytową?

2022-08-31
2022

Najważniejsze zmiany podatkowe w 2022 roku. To pomoże Ci w rozliczeniu!

2023-03-08
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

partnerzy biznesowi

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

2025-07-14
Polska flaga

Francja i Niemcy w recesji, Polska idzie w górę – dlaczego?

2025-07-11
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?