• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 15 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    robot czlowiek
    2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?
    richard r 5aZ80momNb4 unsplash
    Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?
    ciezarowka samochod pojazd
    Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Polacy niechętnie zakładają firmy. Jeśli już się na to decydują, to z konieczności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
    kalkulator pieniadze
    Najniższa krajowa w 2025 roku – ile wynosi i co warto wiedzieć?
    christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash
    Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki
    plastikowe butelki
    System kaucyjny uderzy w portfele Polaków i sklepy. Ekologia czy ukryty podatek?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    robot czlowiek
    2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?
    richard r 5aZ80momNb4 unsplash
    Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?
    ciezarowka samochod pojazd
    Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Polacy niechętnie zakładają firmy. Jeśli już się na to decydują, to z konieczności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
    kalkulator pieniadze
    Najniższa krajowa w 2025 roku – ile wynosi i co warto wiedzieć?
    christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash
    Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki
    plastikowe butelki
    System kaucyjny uderzy w portfele Polaków i sklepy. Ekologia czy ukryty podatek?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Małaszewicze – co centrum logistyczne na Nowym Jedwabnym Szlaku może dać polskiej gospodarce?

Grzegorz Pospieszczyk autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
glob swiat

Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma zostać rozbudowane, a początek tej przebudowy ma nastąpić jeszcze w tym roku. Rozwój tej inwestycji jest nieunikniony, pomimo wątpliwości zasianych przez wojnę w Ukrainie. Dotychczas znana trasa Nowego Jedwabnego Szlaku ma znaczenie i nie ma przesłanek ku temu, by miało to ulec zmianie. Wręcz przeciwnie – spedytorzy i operatorzy logistyczni pokładają w nim wielkie nadzieje. We wsparciu rozwoju centrum logistycznego w Małaszewiczach ma wziąć udział Skarb Państwa. Czy to wpłynie pozytywnie na polską gospodarkę i na rynek transportu w Polsce?
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Nowy Jedwabny Szlak – co warto o nim wiedzieć?
2 Znaczenie centrum logistycznego w Małaszewiczach
3 Moment zawahania się przedsiębiorstw
4 Rządowy projekt wsparciem dla centrum logistycznego w Małaszewiczach
5 Wpływ na rozwój polskiej gospodarki
6 Niepowtarzalna szansa dla Małaszewicz

Nowy Jedwabny Szlak – co warto o nim wiedzieć?

Głównym zadaniem Nowego Jedwabnego Szlaku jest umożliwienie sprawnego transportu kolejowego towarów między Europą, Chinami, Bliskim Wschodem i Azją Środkową.

Nowy Jedwabny Szlak to globalna inicjatywa gospodarcza, która angażuje niemal 200 krajów i uwzględnia zarówno transport morski, jak i kolejowy. Szacuje się, że dzięki realizacji projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, do 2040 roku PKB Polski może wzrosnąć o 48 mld dolarów

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Stworzony system na ten moment działa efektywnie i jest na tyle rozwinięty, że pomaga stworzyć nowe możliwości, zarówno biznesowe, jak i handlowe. Trasa Nowego Jedwabnego Szlaku odbiega od pierwowzoru, który wiódł z historycznego Xi’an do oazy Dunhuang. Tam dzieliła się na północną, przechodzącą przez Hami i Turfan do Kaszgaru, oraz południową przez Czarklik do Kaszgaru. Z Kaszgaru wytyczono trasy m.in. do Gandhary i Morza Śródziemnego. Dodatkowo, w I w. p.n.e. zyskał popularność Morski Szlak Jedwabny, łączący Morze Czerwone z Morzem Południowochińskim przez Indie.

stary jedwabny szlak
Trasa starego Jedwabnego Szlaku

Nowy Jedwabny Szlak nieustannie jest rozwijany i dostosowywany do różnych czynników, m.in. umów międzynarodowych.

Trasa kolejowa Nowego Jedwabnego Szlaku rozpoczyna się w Chinach, przechodzi przez Urumczi, Dostyk, Astanę, Jekaterynburg, Niżny Nowogród, a potem przez Białoruś lub Ukrainę do Polski. W Polsce są węzły logistyczne w Małaszewiczach, Gdańsku, Medyce i Sławkowie, skąd prowadzi do innych krajów Europy.

nowy jedwabny szlak
Trasa nowego Jedwabnego Szlaku

Natomiast morska trasa rozpoczyna się w Kantonie, prowadzi do Singapuru i Kuala Lumpur, a następnie m.in. do Kalkuty, Mombasy i Wenecji. Istnieje też inna trasa morska, która zaczyna się w Quanzhou w prowincji Fuzian, przechodzi przez duże miasta południowych Chin, Cieśninę Malakką i dociera do Kuala Lumpur.

Ze strony Chin pojawiają się nieustanne inwestycje w projekt Nowego Jedwabnego Szlaku, dlatego też Państwo Środka motywuje inne państwa do podjęcia podobnych działań, dzięki którym ta idea będzie się nieustannie i prężnie rozwijać.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Znaczenie centrum logistycznego w Małaszewiczach

Centrum logistyczne w Małaszewiczach odgrywa kluczową rolę. To miejsce o dobrym, strategicznym położeniu geograficznym. Ta miejscowość leży w województwie lubelskim przy magistrali kolejowej E-20 oraz blisko drogi krajowej nr 2 i to właśnie tam krzyżują się kluczowe trasy pomiędzy Europą Środkową, Zachodnią i Chinami. Dzięki temu centrum logistyczne ma możliwość obsługi towarów, które napływają z odległych miejsc. Dodatkowo Małaszewicze posiadają jeden z największych europejskich węzłów kolejowych. To właśnie w tym miejscu z pociągów przyjeżdżających ze Wschodu np. z Białorusi czy Kazachstanu, można przeładować towary na linie europejskie, drogę kolejową albo drogową. Przekraczanie granic dzięki obecności centrum logistycznego w Małaszewiczach jest znacznie łatwiejsze i odbywa się sprawnie. Inwestycja w to miejsce, jak i w Nowy Jedwabny Szlak, może jeszcze ulepszyć transport towarów. Słowa te potwierdzane są przez wielu ekspertów, którzy jawnie wspierają pomysł rozwijania centrum w Małaszewiczach. Dzięki temu w Polsce będzie największe centrum logistyczne na całym Starym Kontynencie.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Moment zawahania się przedsiębiorstw

Wiele przedsiębiorstw, w tym właściciele flot samochodowych, zadawało sobie pytanie: co dalej w związku z wojną w Ukrainie? Pojawiły się obawy, że transport kolejowy i drogowy zostanie wstrzymany. Obawiano się również, że przewóz z Chin zostanie objęty sankcjami. Nie było pewności co do powodzenia transakcji zarówno ze strony chińskiej, jak i polskiej. Opanowanie początkowej paniki zajęło trochę czasu, ale transport na tym nie ucierpiał. Przedsiębiorcy przekonali się, że ich obawy były niesłuszne – transport liniami kolejowymi odbywał się na szczęście poza działaniami zbrojnymi. Zaczęto także korzystać z omijanych wcześniej alternatywnych szlaków jak np. Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (znana też jako Middle Corridor) czyli szlak kolejowy łączący Chiny z krajami Azji Centralnej, przechodzący przez Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i region Bałkanów. Pomimo zmniejszenia zainteresowania Nowym Jedwabnym Szlakiem w obliczu działań zbrojnych po inwazji Rosji na Ukrainę, dziś można mówić o wzroście liczby pociągów towarowych wysłanych z Chin do Europy . W okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku z Chin do Europy przetransportowano 5 611 pociągów towarowych, co oznacza wzrost o 17% w stosunku do analogicznego okresu w roku wcześniejszym.

Rządowy projekt wsparciem dla centrum logistycznego w Małaszewiczach

Plany są niezwykle ambitne. Dzięki wsparciu rządowego projektu centrum logistyczne w Małaszewiczach ma zostać wzmocnione. Skarb Państwa zaangażuje się w projekt poprzez odkupienie spółki Cargotor od PKP Cargo i przekazanie jej do zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK. Ten krok z pewnością da szansę Polsce na rozwój regionu, handlu i gospodarki. Bez wątpienia dla rządu centrum logistyczne w Małaszewiczach jest znaczącym miejscem – inaczej prawdopodobnie nie decydowałby się na inwestycję rzędu 3,2 mld złotych (na tyle właśnie wyceniany jest koszt projektu). Realizacja zadań w ramach wspomnianego rządowego projektu ma rozpocząć się jeszcze w tym roku i zostać zakończona 5 lat później.

Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma potencjał do przyspieszenia rozwoju regionu, handlu i gospodarki Polski z kilku powodów:

  • Zwiększenie obrotu towarowego: Centrum logistyczne umożliwi zwiększenie obrotu towarowego pomiędzy państwami Europy i Azji. To oznacza, że więcej towarów będzie przewożonych przez Polskę, co zwiększy dochody z transportu.
  • Tworzenie miejsc pracy: Budowa i eksploatacja centrum logistycznego stworzy nowe miejsca pracy, co przyczyni się do rozwoju lokalnej gospodarki.
  • Wzrost konkurencyjności: Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma potencjał stać się najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie. To zwiększy konkurencyjność Polski jako kraju transportowego.
  • Zwiększenie dochodów podatkowych: Większa aktywność gospodarcza w regionie przyczyni się do zwiększenia dochodów podatkowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
  • Rozwój infrastruktury: Inwestycja w centrum logistyczne przyczyni się do rozwoju infrastruktury transportowej w regionie, co może przyciągnąć dodatkowe inwestycje i przyspieszyć rozwój gospodarczy.

Wszystko to razem tworzy szereg korzyści dla Polski, zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym.

Wpływ na rozwój polskiej gospodarki

Nowy Jedwabny Szlak wciąż będzie miał duży wpływ na rozwój polskiej gospodarki. W transporcie kolejowym pokładane są nadzieje, że przyczyni się on jeszcze intensywniej do wzrostu wpływów z międzynarodowego handlu. Niemniej jednak, by wzrost ten był znaczący, nieuniknione jest nieustanne inwestowanie w infrastrukturę i nie tylko kolejową. Bardzo ważne jest dokończenie projektu odcinka autostrady A2 na trasie Warszawa-Terespol Nacisk kładziony jest również na usprawnianie procesów logistycznych. Planowa realizacja rządowego projektu w latach 2023-2028 z pewnością da szansę Polsce na stanie się naprawdę ważnym graczem na mapie transportowej. Inwestycja ponad 3 mld złotych ma szansę szybko się zwrócić i zaowocować wpływami do Skarbu Państwa w postaci opłat celnych, VAT oraz akcyzach. Wspominaliśmy na początku o tym, że PKB Polski może wzrosnąć do 48 mld dolarów – tak wynika z szacunków Centre for Economics and Business Research. Chińczycy podają, że liczba pociągów do Europy w pierwszym półroczu 2020 r. zwiększyła się stukrotnie przez nieco ponad 7 lat. Te dane powodują, że analiza Centre for Economics and Business Research może być bliska prawdy. Dlatego też tak bardzo ważna jest rozbudowa całej infrastruktury w kraju, zarówno jeśli chodzi o takie projekty, jak rozbudowa autostrady A2, jak i rozbudowanie Centrum Logistycznego w Małaszewiczach.

Jedwabny Szlak to istotny temat nie tylko dla transportu kolejowego, ale i dla tirów. Pociąg, który przyjeżdża do Polski z Państwa Środka średnio jedzie od 11 dni do 2 tygodni. Jedna kolejka ciągnie za sobą nawet do 40-stopowych 50 kontenerów (jeden kontener ma taką samą pojemność, jak TIR). Obecnie tygodniowo przyjeżdża około 20 takich pociągów, przy potencjalnej inwestycji ta liczba z pewnością by się zwiększyła Najczęstszymi towarami importowanymi do Polski są takie sprzęty, jak komputery, czy telefony oraz odzież. Jeżeli chodzi zaś o eksport to znajdziemy tam artykuły spożywcze i samochody. Jak widać, mamy do czynienia więc z naczyniami połączonymi, dzięki którym na inwestycji w Małaszewiczach, potencjalnie zyska nie tylko transport kolejowy, ale i też ten drogowy. Czy zatem branża TSL może odetchnąć z ulgą?

Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol w rozmowie z IntermodalNews.pl zaznacza:

Oprócz inwestycji potrzeba usprawnić procedury, inwestować w nowe wagony. Jeżeli zwiększymy przepustowość Małaszewicz to liczba par pociągów wjeżdżających tu wzrośnie z 16 do ponad 50 a na każdym z nich jest 60 kontenerów. Nie wyobrażam sobie by te ładunki dalej przewozić samochodami. Kolej musi się przygotować na ten wzrost przewozów, co zapewne nie uchroni przed geometrycznym wzrostem transportu TIR-ami.

I tu pojawia się szansa dla branży TSL. Wraz ze wzrostem pociągów z Chin wzrośnie również zapotrzebowanie na transport drogowy, bowiem kolej nie wszędzie dotrze. Można tym samym podsumować, że polska gospodarka, w tym branża transportowa, dzięki tej inwestycji się rozwinie. Dobrze by było, gdyby Państwo mogło również zainwestować w rozwiązania na tu i teraz.

Niepowtarzalna szansa dla Małaszewicz

Możliwość skorzystania ze środków zewnętrznych na rozwój Małaszewicz to sposób na rozwiązanie wielu problemów, w tym poprawę przepustowości. Jak komentuje rzecznik prasowy zaangażowanego w projekt Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś, zwiększenie przepustowości to tylko jedna z zalet udziału resortu w rozwoju Małaszewicz. To będzie również szansa dla wielu osób poszukujących zarobku – pojawią się kolejne miejsca pracy. Jest nadzieja, że zwiększą się także dochody budżetu państwa z podatków, wzrośnie konkurencyjność transportowa kraju. Jest szansa również na to, że polepszy się polska sytuacja gospodarcza. Na tym rozwiązaniu zyska z pewnością Lubelszczyzna, uchodząca za jeden z biedniejszych rejonów w Polsce.

Artykuł napisany przy współpracy z Finea, która specjalizuje się w finansowaniu branży TSL – jeżeli otrzymywać pieniądze natychmiast po wystawieniu faktury, skorzystaj z oferty naszego Partnera.

 

 

 

 

 

5/5 - (1 vote)
Tags: FineaJedwabny SzlakMałaszewiczetransport
Grzegorz Pospieszczyk

Grzegorz Pospieszczyk

Doświadczony Ekspert z udokumentowaną historią pracy w branży doradztwa zarządczego. Specjalista w zakresie procesów biznesowych, biura zarządzania projektami (PMO), Zarządzania Projektami IT i Zarządzania Zmianą. Copywriter, specjalizacja w tekstach wysokiej jakości.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

pociag pkp

Na kolei bilety znowu tańsze. Czy rzeczywiście? Porównanie kosztów podróży różnymi środkami lokomocji.

2023-02-15
dofinansowanie

Czy Twoja firma jest na białej liście podatników VAT? Uwaga na wysokie kary!

2025-08-14
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

pexels leeloothefirst 7247410

Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec

2025-10-15
robot czlowiek

2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?

2025-10-14
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?