• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Małaszewicze – co centrum logistyczne na Nowym Jedwabnym Szlaku może dać polskiej gospodarce?

Grzegorz Pospieszczyk autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
glob swiat

Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma zostać rozbudowane, a początek tej przebudowy ma nastąpić jeszcze w tym roku. Rozwój tej inwestycji jest nieunikniony, pomimo wątpliwości zasianych przez wojnę w Ukrainie. Dotychczas znana trasa Nowego Jedwabnego Szlaku ma znaczenie i nie ma przesłanek ku temu, by miało to ulec zmianie. Wręcz przeciwnie – spedytorzy i operatorzy logistyczni pokładają w nim wielkie nadzieje. We wsparciu rozwoju centrum logistycznego w Małaszewiczach ma wziąć udział Skarb Państwa. Czy to wpłynie pozytywnie na polską gospodarkę i na rynek transportu w Polsce?
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Nowy Jedwabny Szlak – co warto o nim wiedzieć?
2 Znaczenie centrum logistycznego w Małaszewiczach
3 Moment zawahania się przedsiębiorstw
4 Rządowy projekt wsparciem dla centrum logistycznego w Małaszewiczach
5 Wpływ na rozwój polskiej gospodarki
6 Niepowtarzalna szansa dla Małaszewicz

Nowy Jedwabny Szlak – co warto o nim wiedzieć?

Głównym zadaniem Nowego Jedwabnego Szlaku jest umożliwienie sprawnego transportu kolejowego towarów między Europą, Chinami, Bliskim Wschodem i Azją Środkową.

Nowy Jedwabny Szlak to globalna inicjatywa gospodarcza, która angażuje niemal 200 krajów i uwzględnia zarówno transport morski, jak i kolejowy. Szacuje się, że dzięki realizacji projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, do 2040 roku PKB Polski może wzrosnąć o 48 mld dolarów

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Stworzony system na ten moment działa efektywnie i jest na tyle rozwinięty, że pomaga stworzyć nowe możliwości, zarówno biznesowe, jak i handlowe. Trasa Nowego Jedwabnego Szlaku odbiega od pierwowzoru, który wiódł z historycznego Xi’an do oazy Dunhuang. Tam dzieliła się na północną, przechodzącą przez Hami i Turfan do Kaszgaru, oraz południową przez Czarklik do Kaszgaru. Z Kaszgaru wytyczono trasy m.in. do Gandhary i Morza Śródziemnego. Dodatkowo, w I w. p.n.e. zyskał popularność Morski Szlak Jedwabny, łączący Morze Czerwone z Morzem Południowochińskim przez Indie.

stary jedwabny szlak
Trasa starego Jedwabnego Szlaku

Nowy Jedwabny Szlak nieustannie jest rozwijany i dostosowywany do różnych czynników, m.in. umów międzynarodowych.

Trasa kolejowa Nowego Jedwabnego Szlaku rozpoczyna się w Chinach, przechodzi przez Urumczi, Dostyk, Astanę, Jekaterynburg, Niżny Nowogród, a potem przez Białoruś lub Ukrainę do Polski. W Polsce są węzły logistyczne w Małaszewiczach, Gdańsku, Medyce i Sławkowie, skąd prowadzi do innych krajów Europy.

nowy jedwabny szlak
Trasa nowego Jedwabnego Szlaku

Natomiast morska trasa rozpoczyna się w Kantonie, prowadzi do Singapuru i Kuala Lumpur, a następnie m.in. do Kalkuty, Mombasy i Wenecji. Istnieje też inna trasa morska, która zaczyna się w Quanzhou w prowincji Fuzian, przechodzi przez duże miasta południowych Chin, Cieśninę Malakką i dociera do Kuala Lumpur.

Ze strony Chin pojawiają się nieustanne inwestycje w projekt Nowego Jedwabnego Szlaku, dlatego też Państwo Środka motywuje inne państwa do podjęcia podobnych działań, dzięki którym ta idea będzie się nieustannie i prężnie rozwijać.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Znaczenie centrum logistycznego w Małaszewiczach

Centrum logistyczne w Małaszewiczach odgrywa kluczową rolę. To miejsce o dobrym, strategicznym położeniu geograficznym. Ta miejscowość leży w województwie lubelskim przy magistrali kolejowej E-20 oraz blisko drogi krajowej nr 2 i to właśnie tam krzyżują się kluczowe trasy pomiędzy Europą Środkową, Zachodnią i Chinami. Dzięki temu centrum logistyczne ma możliwość obsługi towarów, które napływają z odległych miejsc. Dodatkowo Małaszewicze posiadają jeden z największych europejskich węzłów kolejowych. To właśnie w tym miejscu z pociągów przyjeżdżających ze Wschodu np. z Białorusi czy Kazachstanu, można przeładować towary na linie europejskie, drogę kolejową albo drogową. Przekraczanie granic dzięki obecności centrum logistycznego w Małaszewiczach jest znacznie łatwiejsze i odbywa się sprawnie. Inwestycja w to miejsce, jak i w Nowy Jedwabny Szlak, może jeszcze ulepszyć transport towarów. Słowa te potwierdzane są przez wielu ekspertów, którzy jawnie wspierają pomysł rozwijania centrum w Małaszewiczach. Dzięki temu w Polsce będzie największe centrum logistyczne na całym Starym Kontynencie.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Moment zawahania się przedsiębiorstw

Wiele przedsiębiorstw, w tym właściciele flot samochodowych, zadawało sobie pytanie: co dalej w związku z wojną w Ukrainie? Pojawiły się obawy, że transport kolejowy i drogowy zostanie wstrzymany. Obawiano się również, że przewóz z Chin zostanie objęty sankcjami. Nie było pewności co do powodzenia transakcji zarówno ze strony chińskiej, jak i polskiej. Opanowanie początkowej paniki zajęło trochę czasu, ale transport na tym nie ucierpiał. Przedsiębiorcy przekonali się, że ich obawy były niesłuszne – transport liniami kolejowymi odbywał się na szczęście poza działaniami zbrojnymi. Zaczęto także korzystać z omijanych wcześniej alternatywnych szlaków jak np. Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (znana też jako Middle Corridor) czyli szlak kolejowy łączący Chiny z krajami Azji Centralnej, przechodzący przez Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i region Bałkanów. Pomimo zmniejszenia zainteresowania Nowym Jedwabnym Szlakiem w obliczu działań zbrojnych po inwazji Rosji na Ukrainę, dziś można mówić o wzroście liczby pociągów towarowych wysłanych z Chin do Europy . W okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku z Chin do Europy przetransportowano 5 611 pociągów towarowych, co oznacza wzrost o 17% w stosunku do analogicznego okresu w roku wcześniejszym.

Rządowy projekt wsparciem dla centrum logistycznego w Małaszewiczach

Plany są niezwykle ambitne. Dzięki wsparciu rządowego projektu centrum logistyczne w Małaszewiczach ma zostać wzmocnione. Skarb Państwa zaangażuje się w projekt poprzez odkupienie spółki Cargotor od PKP Cargo i przekazanie jej do zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK. Ten krok z pewnością da szansę Polsce na rozwój regionu, handlu i gospodarki. Bez wątpienia dla rządu centrum logistyczne w Małaszewiczach jest znaczącym miejscem – inaczej prawdopodobnie nie decydowałby się na inwestycję rzędu 3,2 mld złotych (na tyle właśnie wyceniany jest koszt projektu). Realizacja zadań w ramach wspomnianego rządowego projektu ma rozpocząć się jeszcze w tym roku i zostać zakończona 5 lat później.

Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma potencjał do przyspieszenia rozwoju regionu, handlu i gospodarki Polski z kilku powodów:

  • Zwiększenie obrotu towarowego: Centrum logistyczne umożliwi zwiększenie obrotu towarowego pomiędzy państwami Europy i Azji. To oznacza, że więcej towarów będzie przewożonych przez Polskę, co zwiększy dochody z transportu.
  • Tworzenie miejsc pracy: Budowa i eksploatacja centrum logistycznego stworzy nowe miejsca pracy, co przyczyni się do rozwoju lokalnej gospodarki.
  • Wzrost konkurencyjności: Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma potencjał stać się najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie. To zwiększy konkurencyjność Polski jako kraju transportowego.
  • Zwiększenie dochodów podatkowych: Większa aktywność gospodarcza w regionie przyczyni się do zwiększenia dochodów podatkowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
  • Rozwój infrastruktury: Inwestycja w centrum logistyczne przyczyni się do rozwoju infrastruktury transportowej w regionie, co może przyciągnąć dodatkowe inwestycje i przyspieszyć rozwój gospodarczy.

Wszystko to razem tworzy szereg korzyści dla Polski, zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym.

Wpływ na rozwój polskiej gospodarki

Nowy Jedwabny Szlak wciąż będzie miał duży wpływ na rozwój polskiej gospodarki. W transporcie kolejowym pokładane są nadzieje, że przyczyni się on jeszcze intensywniej do wzrostu wpływów z międzynarodowego handlu. Niemniej jednak, by wzrost ten był znaczący, nieuniknione jest nieustanne inwestowanie w infrastrukturę i nie tylko kolejową. Bardzo ważne jest dokończenie projektu odcinka autostrady A2 na trasie Warszawa-Terespol Nacisk kładziony jest również na usprawnianie procesów logistycznych. Planowa realizacja rządowego projektu w latach 2023-2028 z pewnością da szansę Polsce na stanie się naprawdę ważnym graczem na mapie transportowej. Inwestycja ponad 3 mld złotych ma szansę szybko się zwrócić i zaowocować wpływami do Skarbu Państwa w postaci opłat celnych, VAT oraz akcyzach. Wspominaliśmy na początku o tym, że PKB Polski może wzrosnąć do 48 mld dolarów – tak wynika z szacunków Centre for Economics and Business Research. Chińczycy podają, że liczba pociągów do Europy w pierwszym półroczu 2020 r. zwiększyła się stukrotnie przez nieco ponad 7 lat. Te dane powodują, że analiza Centre for Economics and Business Research może być bliska prawdy. Dlatego też tak bardzo ważna jest rozbudowa całej infrastruktury w kraju, zarówno jeśli chodzi o takie projekty, jak rozbudowa autostrady A2, jak i rozbudowanie Centrum Logistycznego w Małaszewiczach.

Jedwabny Szlak to istotny temat nie tylko dla transportu kolejowego, ale i dla tirów. Pociąg, który przyjeżdża do Polski z Państwa Środka średnio jedzie od 11 dni do 2 tygodni. Jedna kolejka ciągnie za sobą nawet do 40-stopowych 50 kontenerów (jeden kontener ma taką samą pojemność, jak TIR). Obecnie tygodniowo przyjeżdża około 20 takich pociągów, przy potencjalnej inwestycji ta liczba z pewnością by się zwiększyła Najczęstszymi towarami importowanymi do Polski są takie sprzęty, jak komputery, czy telefony oraz odzież. Jeżeli chodzi zaś o eksport to znajdziemy tam artykuły spożywcze i samochody. Jak widać, mamy do czynienia więc z naczyniami połączonymi, dzięki którym na inwestycji w Małaszewiczach, potencjalnie zyska nie tylko transport kolejowy, ale i też ten drogowy. Czy zatem branża TSL może odetchnąć z ulgą?

Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol w rozmowie z IntermodalNews.pl zaznacza:

Oprócz inwestycji potrzeba usprawnić procedury, inwestować w nowe wagony. Jeżeli zwiększymy przepustowość Małaszewicz to liczba par pociągów wjeżdżających tu wzrośnie z 16 do ponad 50 a na każdym z nich jest 60 kontenerów. Nie wyobrażam sobie by te ładunki dalej przewozić samochodami. Kolej musi się przygotować na ten wzrost przewozów, co zapewne nie uchroni przed geometrycznym wzrostem transportu TIR-ami.

I tu pojawia się szansa dla branży TSL. Wraz ze wzrostem pociągów z Chin wzrośnie również zapotrzebowanie na transport drogowy, bowiem kolej nie wszędzie dotrze. Można tym samym podsumować, że polska gospodarka, w tym branża transportowa, dzięki tej inwestycji się rozwinie. Dobrze by było, gdyby Państwo mogło również zainwestować w rozwiązania na tu i teraz.

Niepowtarzalna szansa dla Małaszewicz

Możliwość skorzystania ze środków zewnętrznych na rozwój Małaszewicz to sposób na rozwiązanie wielu problemów, w tym poprawę przepustowości. Jak komentuje rzecznik prasowy zaangażowanego w projekt Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś, zwiększenie przepustowości to tylko jedna z zalet udziału resortu w rozwoju Małaszewicz. To będzie również szansa dla wielu osób poszukujących zarobku – pojawią się kolejne miejsca pracy. Jest nadzieja, że zwiększą się także dochody budżetu państwa z podatków, wzrośnie konkurencyjność transportowa kraju. Jest szansa również na to, że polepszy się polska sytuacja gospodarcza. Na tym rozwiązaniu zyska z pewnością Lubelszczyzna, uchodząca za jeden z biedniejszych rejonów w Polsce.

Artykuł napisany przy współpracy z Finea, która specjalizuje się w finansowaniu branży TSL – jeżeli otrzymywać pieniądze natychmiast po wystawieniu faktury, skorzystaj z oferty naszego Partnera.

 

 

 

 

 

5/5 - (1 vote)
Tags: FineaJedwabny SzlakMałaszewiczetransport
Grzegorz Pospieszczyk

Grzegorz Pospieszczyk

Doświadczony Ekspert z udokumentowaną historią pracy w branży doradztwa zarządczego. Specjalista w zakresie procesów biznesowych, biura zarządzania projektami (PMO), Zarządzania Projektami IT i Zarządzania Zmianą. Copywriter, specjalizacja w tekstach wysokiej jakości.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

faktura vat bez vat

Rachunek uproszczony a faktura – co je od siebie różni?

2024-09-23
najlepszy program do faktur ranking 04

Eksperci są zgodni – stabilne wdrożenie KSeF jest priorytetem. Przedsiębiorcy mogą spać spokojnie?

2024-09-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?