• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Nielegalna konkurencja ukraińskich firm – czy to zagrożenie dla firm transportowych?

Grzegorz Pospieszczyk autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
transport ciezarowka

Polskie firmy transportowe już od dłuższego czasu znajdują się w trudnej sytuacji. Pandemia COVID-19, a potem wybuch wojny na Ukrainie sprawiły, że utrzymanie się na rynku stało się olbrzymim wyzwaniem. Teraz przedstawiciele branży zmagają się z kolejnym problemem. Jest nim nielegalna konkurencja ze strony ukraińskich firm transportowych.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Rynek transportowy w Polsce. W jakiej znajduje się kondycji?
2 Firmy ukraińskie zagrożeniem dla polskiego transportu?
3 Coraz większa skala problemu i bezczynność polskich służb kontrolnych
4 Perspektywy na przyszłość
5 Szukasz finansowania firmy transportowej?

Rynek transportowy w Polsce. W jakiej znajduje się kondycji?

Ostatnie lata nie były zbyt przychylne dla polskiej branży transportowej. Sytuacja finansowa wielu przewoźników znacząco się pogorszyła. Ostatni rok był szczególnie trudny, a bieżący niekoniecznie zakończy się o wiele lepiej. Sytuacja wygląda jednak stabilnie. Choć rynek przewozów drogowych wyraźnie spowolnił, to jednocześnie odnotował też nieznaczną zwyżkę.

Na sytuację w branży transportowej wpływa szereg czynników, a na większość z nich przewoźnicy nie mają wpływu. Mowa tu m.in. o wojnach na Ukrainie i Bliskim Wschodzie, galopującej inflacji, spowolnieniu gospodarczym, rosnących cenach paliw, wzroście płacy minimalnej, a także ciągłym zaostrzaniu wymogów środowiskowych przez Unię Europejską. Wszystko to doprowadza do sukcesywnego wzrostu kosztów operacyjnych oraz zmniejszonego popytu na usługi transportowe. Wiele firm mierzy się z zadłużeniem, a niektóre zmuszone zostały ogłosić upadłość. Dużym problemem dla branży są również zatory płatnicze. Ponad połowa firm tego sektora odnotowuje opóźnienia w płatnościach. Jerzy Dąbrowski, członek zarządu firmy mikrofaktoringowej Finea, specjalizującej się w finansowaniu TSL bardziej przybliżył ostatni z wymienionych problemów:

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Zaczyna się od negocjowania jak najodleglejszej daty przelewu po wykonanej usłudze. Wg danych faktura.pl w TSL to już przeciętnie ponad 21 dni, najwięcej z wszystkich branż. To jednak średnia, w przypadku branży transportowej 45% faktur ma termin płatności miesiąc lub dłużej. Zdarzają się też trzy miesiące. Po 60 – 90 dniach łatwo o takim przelewie „zapomnieć”, więc powstaje przeterminowany dług.

Właściciele firm transportowych próbują na wszelkie sposoby walczyć z problemami TSL, o czym również wspomniał ekspert Finea:

Rośnie liczba firm, które zamiast strategii odwlekania płatności w nieskończoność starają się jak najszybciej rozliczyć z podwykonawcą. Po to, by nie doprowadzić go do upadku, co w przypadku spedycji skutkowałoby koniecznością szukania nowego przewoźnika. Narzędziem wspierającym tę strategię jest skonto, które dzięki włączeniu w rozliczenia spedycji i przewoźnika dodatkowego podmiotu finansowego, pozwala zachować zdrowe relacje gospodarcze wszystkim uczestnikom transakcji

To jednak nie wszystko, ponieważ na horyzoncie pojawiło się kolejne zagrożenie dla polskiej branży transportowej, a mianowicie ukraińskie firmy transportowe. Ich legalność budzi wiele zastrzeżeń, a oferta tamtejszych przewoźników jest tańsza, co czyni ją atrakcyjniejszą dla klientów.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Firmy ukraińskie zagrożeniem dla polskiego transportu?

Polscy przewoźnicy już od dłuższego czasu są zaniepokojeni działaniami ukraińskich przewoźników. W styczniu zakończył się trwający 72 dni strajk przedstawicieli polskich firm transportowych przy polsko-ukraińskiej granicy. Powodem blokowania przejść granicznych była zawarta wcześniej umowa pomiędzy UE a Ukrainą, zgodnie z którą ukraińscy przewoźnicy mogli realizować przewozy bilateralne bez zezwolenia. Celem tego działania było usprawnienie dostaw obejmujących pomoc humanitarną.

Sytuacja szybko wymknęła się jednak spod kontroli. Bardzo niskie koszty operacyjne firm transportowych z Ukrainy szybko sprawiły jednak, że dla polskich przewoźników stały się one konkurencją bardzo trudną do pokonania. Mowa tu zarówno o przewozach na Ukrainę oraz z tego państwa, jak i o usługach transportowych na terenie państw unijnych.

Zawieszenie blokady, po dość burzliwych negocjacjach, nastąpiło 1 marca 2024 roku. Ministerstwo Infrastruktury zadeklarowało przetestowanie nowych rozwiązań na granicy. Podjęto też rozmowy z przedstawicielami Unii Europejskiej dotyczące zapewnienia koniecznego wsparcia polskim firmom transportowym oraz podjęto działania niezbędne dla ograniczenia negatywnych następstw umowy między UE a Ukrainą.

Swoje zaniepokojenie nie do końca legalną konkurencją ze strony ukraińskich firm transportowych wyrazili także m.in. przedstawiciele Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych (PSPD). Zdaniem Tomasza Rejeka, prezesa Stowarzyszenia, przewoźnicy z Ukrainy wykonują przewozy kabotażowe w Polsce bez wymaganego zezwolenia. Przed Baltic Hub niemal każdego dnia ustawia się w kolejce blisko 300 ciężarówek na ukraińskich numerach rejestracyjnych.

Problemem jest też brak należytej kontroli pojazdów z Ukrainy. Sami pracownicy pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego przyznają, że często napotykają trudności komunikacyjne z kierowcami ukraińskimi. Dlatego niechętnie podejmują się ich kontroli. Takie stanowisko nie usatysfakcjonowało jednak polskich przewoźników, którzy zagrozili protestem. Zażądali przy tym wizyty Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Coraz większa skala problemu i bezczynność polskich służb kontrolnych

Problem nielegalnej konkurencji ze strony ukraińskich przewoźników narasta w opinii prezesa PSPD już od wielu miesięcy. Jak już wspominano, przedstawiciele polskich firm już jakiś czas temu protestowali przeciw niedozwolonym przejazdom ukraińskich przedsiębiorstw. Do takiego stanu rzeczy w dużej mierze przyczyniają się wymogi i koszty związane z prowadzeniem firmy transportowej, które są bez porównania korzystniejsze na Ukrainie, niż w Unii Europejskiej. Tym samym ukraińscy przewoźnicy ponoszą znacznie niższe koszty transportowe oraz koszty pracy kierowców niż polskie firmy. Zasady ich działania znacznie odbiegają jednak od standardów europejskich.

PSPD nie kryje żalu do służb kontrolnych, które wobec całej sytuacji okazują się bezradne. I o ile polscy przewoźnicy są sprawdzani bardzo skrupulatnie, tak zagraniczni z łatwością unikają kontroli.

Perspektywy na przyszłość

Przewoźnicy krajowi pogrążają się w coraz większym kryzysie, podobnie jak międzynarodowi, których sytuacja zdaje się jeszcze gorsza. Napływ ukraińskich firm transportowych z pewnością będzie pogłębiać problem. Sposobem na poprawę obecnej sytuacji mogą być wzmożone kontrole. Dokładna weryfikacja dokumentów ukraińskich przewoźników oraz zwalczanie nielegalnego kabotażu z pewnością pomogłoby rodzimym firmom. Ukraińska konkurencja to jednak niejedyny problem sektora transportowego.

Podczas marcowego Forum Transportu Drogowego (FTD) wystosowano trzy postulaty, które mogłyby przyczynić się do poprawy sytuacji w branży. Chodzi o wdrożenie „kalkulatora minimalnych stawek za przewóz ładunków”, wprowadzenie nowych zasad naliczania składek odprowadzanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz dofinansowania przez państwo wymiany tachografów.

„Kalkulator minimalnych stawek za przewóz ładunków” mógłby w ocenie sygnatariuszy FTD przyczynić się nie tylko do ustabilizowania cen, ale i do zwalczania nielegalnej konkurencji z Ukrainy. Ponadto takie narzędzie byłby również skutecznym sposobem przeciwdziałania odbieraniu marży przewoźnikom przez pośredników. Pomogłoby też poprawić zyskowność branży oraz zniwelować opóźnienia płatnicze.

Rozwiązanie to spotkało się jednak także z głosami krytyki. Zdaniem niektórych uczestników FTD, państwowa kontrola cen minimalnych za usługi transportowe, stanowi zbytnią ingerencję w wolny rynek. I o ile zaproponowany kalkulator mógłby cokolwiek wnieść do transportu krajowego, w międzynarodowym okazałby się bezużyteczny. Opiera się on bowiem na przepisach unijnych.

Wprowadzenie nowych zasad naliczania składek do ZUS mogłoby przynieść oszczędności rzędu 800 zł w przeliczeniu na jednego pracownika. W dobie kryzysu byłoby to cenne wsparcie, aczkolwiek branża transportowa liczy na jeszcze większą pomoc ze strony państwa.

Ponadto uczestnicy forum byli zgodni co do tego, że rząd powinien dofinansować wymianę tachografów na nowe, inteligentne urządzenia drugiej generacji. Koszt wymiany jednego tachografu oszacowano na 5 tys. zł, co oznacza wydatek rzędu 1,75 mld zł.

Aby sytuacja polskiej branży transportowej uległa poprawie, konieczne są działania na wielu płaszczyznach. Stanęła ona bowiem w obliczu wielu wyzwań, a jednym ze szczególnie trudnych w ostatnim czasie jest nielegalna konkurencja ze strony ukraińskich przewoźników. Wdrażanie skutecznych rozwiązań restrukturyzacyjnych, finansowych, a także konsekwentne zaostrzanie kontroli pojazdów transportowych z Ukrainy jest konieczne dla przetrwania i dalszego rozwoju polskiego sektora transportowego.

Nie można jednak przy tym zapominać, że atrakcyjniejsza oferta firm z Ukrainy to zaledwie jeden z wielu problemów, z jakimi mierzy się branża transportowa. Jej kondycja będzie bowiem w dużej mierze zależała od takich czynników jak globalna dynamika handlu oraz kondycja gospodarcza państw mających priorytetowe znaczenie dla polskiego eksportu, czyli m.in. Niemiec. Odbicie gospodarcze jest prawdopodobne, ale będzie dokonywać się stopniowo. Branża transportowa przez najbliższe miesiące wciąż będzie musiała się zatem mierzyć z różnymi trudnościami i poszukiwać najkorzystniejszych rozwiązań.

Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
Oceń wpis
Tags: branża transportowaFineatsl
Grzegorz Pospieszczyk

Grzegorz Pospieszczyk

Doświadczony Ekspert z udokumentowaną historią pracy w branży doradztwa zarządczego. Specjalista w zakresie procesów biznesowych, biura zarządzania projektami (PMO), Zarządzania Projektami IT i Zarządzania Zmianą. Copywriter, specjalizacja w tekstach wysokiej jakości.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

szczescie pieniadze

Naukowcy są zgodni – pieniądze dają szczęście!

2024-04-09
introwertycy

Najbardziej znani introwertycy, którzy stali się milionerami

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?