• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Listopad 2025
  • Ranking faktoringu
piątek, 28 listopada, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
    mikolaj liczy pieniadze
    Przygotowujesz prezenty dla kontrahentów? Sprawdź, jakie mogą być skutki fiskalne ich wręczenia
    Błędy przy zakładaniu firmy
    Komornicy alarmują: Tylko 25% skuteczności egzekucji. Bez reformy Polska utonie w długach
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    daniel kraus TXVntZ190Ao unsplash
    Napoje znowu podrożeją. Czy podatek cukrowy w 2026 r. zmieni warunki gry?
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    podatki dokumenty kawa
    Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
    mikolaj liczy pieniadze
    Przygotowujesz prezenty dla kontrahentów? Sprawdź, jakie mogą być skutki fiskalne ich wręczenia
    Błędy przy zakładaniu firmy
    Komornicy alarmują: Tylko 25% skuteczności egzekucji. Bez reformy Polska utonie w długach
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    daniel kraus TXVntZ190Ao unsplash
    Napoje znowu podrożeją. Czy podatek cukrowy w 2026 r. zmieni warunki gry?
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    podatki dokumenty kawa
    Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Widmo restrukturyzacji ciąży nad sektorem spedycji

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2025-09-29
w Biznes pod lupą
0
spedycja tsl

Sektor spedycyjny podupada. Zgodnie z najnowszymi analizami i raportami branżowymi przedsiębiorcy oraz pracownicy spedycji ciemno widzą swoją przyszłość na polskim rynku. Przekonajmy się, co jest powodem tak grobowego nastawienia na przyszłość.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Co się dzieje w branży transportowej?
2 Główne bolączki branży spedycyjnej
3 Ile zarabia spedytor w 2024 roku? – najważniejsze statystyki dotyczące sektora TSL z 2024 roku
4 Widmo restrukturyzacji w spedycji

Co się dzieje w branży transportowej?

Ostatnie lata nie szczędziły wyzwań przedsiębiorcom z branży transportowej. Rosnące koszty paliwa, Pakiet Mobilności, inflacja, wzrost płac i stawek opłat drogowych, spadek liczby kierowców, kiepska koniunktura i walka o dostosowanie się do najnowszych norm i przepisów nie mogły nie odbić się na kieszeni właścicieli firm transportowych. Waldemar Głuszko, prezes firmy Waldemar Głuszko Transport Ciężarowy w rozmowie z Logistyka.net w następujący sposób komentuje 2024 rok w spedycji:

Podstawa kierowcy sięga obecnie 7824 zł, czyli o 1902 zł więcej niż w momencie wprowadzenia przepisów. Kolejne podwyżki zauważalne są także w opłatach drogowych w Niemczech, które zwiększyły się o 83% w związku z uwzględnieniem opłaty za emisję CO2. Zauważalnie podniosły się również ceny pojazdów ciężarowych i naczep, a problemy z dostępnością paliw w hurcie znacząco zwiększyły koszty ich eksploatacji.

Ile firm transportowych upadło w 2024?

Finansowy Indeks Branży TSL 2024 opracowany przez firmę Transcach oraz raport MGBI nie pozostawiają większych złudzeń – polska branża spedycyjna to kolos na glinianych nogach. Optymizmem nie napawają także statystyki z pierwszego kwartału 2024 roku, opublikowane przez polski Główny Urząd Statystyczny. Zgodnie z nimi w 2024 toku upadłość ogłosiło 120 przewoźników, co oznacza wzrost o 15 firm względem 2023 roku, kiedy to liczba upadłych firm wynosiła 105 oraz 2022 roku – wówczas zamknięto 90 przedsiębiorstw transportowych.

Podobne artykuły

transport kierowca

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

2025-11-07
ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05

Główne bolączki branży spedycyjnej

Chociaż z jednej strony można założyć niejaką stabilizację sytuacji – wnioskując choćby po tym, że 46% respondentów stwierdziło, że w ciągu ostatniego półrocza ich sytuacja finansowa ich przedsiębiorstw nie uległa zmianie, 17% przyznała, że w tym roku idzie im lepiej, a 38% uznało, że ma się gorzej – w rzeczywistości Polska spedycja zmaga się z całą feerią wyzwań i kłopotów.

czy sytuacja finansowa twojej firmy zmienila sie w ostatnich 6 miesiacach
Źródło: Finansowy Indeks Branży TSL 2024

Spadek ilości zleceń i niskie stawki

Pierwszą bolączką firm transportowych jest ograniczenie ilości zleceń i obniżenie stawek za kilometr. Maciej Richter, dyrektor finansowy w grupie LTP-Logistyka w rozmowie z Logistyka.net przyznał, że to właśnie te dwie kwestie mogą okazać się gwoździem do trumny wielu przedsiębiorstw z sektora spedycji i logistyki.

Czytaj więcej o: faktoring TSL

Zatory płatnicze

Kłopotliwe pozostają także zatory płatnicze, będące wynikiem powszechnej akceptacji długich terminów spłaty należności za trasy. Jak czytamy w raporcie Transcach:

Obszarem problematycznym niezmiennie pozostają długie terminy płatności. To właśnie one, a nie niedobór zleceń czy niższe stawki, osłabiają polskie firmy transportowe i przyczyniają się do ich zadłużenia, które w tym roku przekroczyło 3,2 mld złotych. Opóźnienia w płatnościach w sposób bezpośredni ograniczają płynność finansową przedsiębiorstw, a w konsekwencji ich zdolność do regulowania własnych zobowiązań. Nasze badanie pokazało, że przedsiębiorcy nie tylko przystają na długie terminy płatności, ale również liczą się z ich regularnym przekraczaniem, nierzadko o kilkadziesiąt dni.

Jak temu zaradzić? Członek zarządu firmy Finea, Jerzy Dąbrowski podpowiada właścicielom firm z branży transportowej większą śmiałość w poszukiwaniu alternatywnych źródeł finansowania faktur, takich jak faktoring, który stanowi cenną przewagę konkurencyjną w obliczu wydłużających się terminów zapłaty należności w kontrze do palących wydatków, takich jak wypłaty kierowców.

Podobnego zdania jest także Jakub Gwiazdowski z Transach.eu, który w rozmowie z Logistyka.net przyznał, że:

Spedycje z ambicjami na rozwój działalności w 2024 roku powinny uwzględnić te oczekiwania i wdrożyć narzędzia finansowe, które mogą wesprzeć ich płynność

Modyfikacje przepisów

Pod koniec tego roku kłody pod nogi polskich firm transportowych rzucają także przepisy. Miała miejsce zmiana ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, a mocy prawnej nabrały Dyrektywa NIS 2, oraz rozporządzenie dotyczące produktów podwójnego zastosowania, mająca na celu zapewnienie odpowiedniej jakości produktów oraz uszczelnienie granic państw Unii Europejskiej. A to jeszcze nie koniec zmian. Jak twierdzi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath:

W grudniu i na początku przyszłego roku czekają nas kolejne zmiany przepisów celnych. Nakładają one na firmy transportowo-spedycyjne nowe obowiązki, o których należy pamiętać.

Nie pomagają także nowe normy dotyczące emisji spalin oraz przymusowej cyfryzacji procesów logistycznych i korzystania ze specjalnych systemów TPMS, służących do monitorowania ciśnienia w oponach samochodów ciężarowych poruszających się po drogach UE.


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Niedobór kierowców

Brakuje także wykwalifikowanych kierowców – jak wynika z raportu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), zatytułowanego „Driver Shortage” obecnie w krajach Unii Europejskiej brakuje około 400 tysięcy kierowców, co 34% właścicieli firm uznaje za jedną z największych przeszkód w prowadzeniu biznesu w tej branży. Co więcej, średnia wieku kierowcy z Polski wynosi aż 55 lat. Ten problem podkreśla również Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej Maciej Maroszyk:

Trudne warunki pracy, przy jednoczesnym braku odpowiednich programów i stawek zachęcających młodych ludzi do wyboru tego zawodu sprawiają, że coraz mniej osób decyduje się na podjęcie zatrudnienia w transporcie.

Wzrost kosztów

Niemałe znaczenie ma także wzrost kosztów prowadzenia działalności w branży transportowej, na który składają się wyższe ceny eksploatacji pojazdów, a także oczekiwania płacowe pracowników i podwyżka płacy minimalnej.

Oczywiście wzrost pensji jest jak najbardziej zrozumiały z punktu widzenia pracowników. Jednak dla pracodawców oznacza konieczność wygospodarowania dodatkowych środków na pokrycie rosnących kosztów zatrudnienia. Polski Instytut Ekonomiczny w Miesięcznym Indeksie Koniunktury z maja wskazuje, że ponad jedna trzecia ankietowanych firm do końca kwietnia 2024 roku zmniejszyła koszty operacyjne, a 44% planuje dokonać tego jeszcze w bieżącym roku. Oznacza to, że pensje poszły w górę, jednak przy jednoczesnym cięciu kosztów

– komentuje Maroszyk.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Ile zarabia spedytor w 2024 roku? – najważniejsze statystyki dotyczące sektora TSL z 2024 roku

Według danych Transporeon europejski wskaźnik możliwości przewozowych transportu drogowego spadł o 7% piąty miesiąc z rzędu, mimo że tempo wzrostu stopniowo obniża się od marca 2023 roku. Kryzys polskiej branży transportowej uważa za alarmujący także Maciej Maroszyk:

Z naszej perspektywy są to tendencje wysoce niepokojące. Warto pamiętać, że od wielu lat jesteśmy transportowymi liderami Unii Europejskiej, wykonując ponad 20% przewozów. Dodatkowo – według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – posiadamy również największą flotę samochodów ciężarowych – około 1,2 mln pojazdów. Branża transportowa odpowiada także za aż 7% polskiego PKB oraz za ponad 6% zatrudnienia.

Przeciętny spedytor w 2024 roku zarabiał ok. 6700 zł brutto – co drugi pracownik otrzymał od 5 510 do 8 020 zł. W lepszej sytuacji są kierowcy – otóż zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Transportu Drogowego co drugi kierowca samochodu ciężarowego w 2022 roku zarobił ponad 7700 zł na rękę, natomiast w 2024 roku średnia prognozowana pensja w tym zawodzie ma wynosić 7824 zł netto.

W pierwszym półroczu 2024 roku odnotowano także 3% zmniejszenie przetransportowanej masy przewozowej i 4% zmniejszenie liczby przewozów. Mimo to prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska ma ambiwalentny stosunek do sytuacji na rynku TSL:

Jest źle i to świadczą obiektywne fakty, obiektywne liczby. Natomiast nie wydaje mi się, żeby popadać w taki skrajny pesymizm. Bez polskiego transportu drogowego, Unia Europejska sobie nie poradzi w wymianie towarowej. To już było widać w maju, kiedy ze względu na kumulację w krajach zachodnich dni wolnych od pracy, no nie było dostępnych środków transportu tych zachodnich. Zaobserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie po prostu współpracą z polskimi przewoźnikami, pojawiła się znacznie większa liczba zleceń, stawki także drgnęły nieznacznie w górę, czyli widać, że te zaburzenia jakie są w tej chwili na rynku, Teoretycznie one nie wynikają z bardzo dużych liczb. Szacuje się, że mniej więcej zmniejszenie masy towarowej, która jest dostępna i która powinna być przewieziona, to jest mniej więcej o 3%. Natomiast ten nasz rynek jest rynkiem bardzo konkurencyjnym i nawet takie małe wahnięcia koniunktury powodują jego destabilizację.

Widmo restrukturyzacji w spedycji

A jednak widmo restrukturyzacji krąży nad firmami spedycyjnymi, zmuszając wielu przewoźników do rewizji swoich strategii biznesowych. Świadczy o tym choćby Finansowy Indeks Branży TSL 2024, zgodnie z którym jeszcze w 2024 r. aż 56% ankietowanych przedsiębiorców z sektora spedycji rozważa wszczęcie procesu restrukturyzacji, a 4% znajduje się w trakcie zmian. Z czego to wynika? Ankietowani wskazali na dwa główne wyzwania, a mianowicie wzrost kosztów zatrudnienia (który wskazało 67% respondentów) oraz opóźnienia lub brak płatności ze strony kontrahentów – wybrane przez 61% biorących udział w badaniu. Na kolejnych miejscach znalazły się obniżki stawek za realizację przewozów, wysokość opłat drogowych, wzmożoną konkurencję ze strony przewoźników ze Wschodu, a także ogólny spadek liczby zleceń, inflację i inwestycje w rozwój.

 

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”

5/5 - (1 vote)
Tags: branża transportowaFinearestruktaryzacjatsl
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

autor Julia Mraczny
2025-11-07
0
transport kierowca

Rosnące koszty paliwa, presja płacowa, malejący popyt na przewozy i coraz bardziej złożone przepisy podatkowe tworzą mieszankę wybuchową, z którą nawet doświadczeni przedsiębiorcy z branży transportowej mogą sobie nie poradzić. W tej sytuacji nowe regulacje, w tym rozszerzenie systemu SENT na towary z branży odzieżowej i obuwniczej, przez wielu są postrzegane jako kolejny gwóźdź do trumny sektora, który i tak balansuje na granicy rentowności. Nowe przepisy w zamierzeniu mają uszczelnić system podatkowy i ograniczyć szarą strefę. Jednak w praktyce mogą dodatkowo obciążyć tysiące małych i średnich firm transportowych, które już teraz zmagają się z narastającym zadłużeniem i problemami z płynnością finansową. Zadłużenie firm transportowych w Polsce Mimo, że w drugim kwartale 2025 r. miało miejsce spore ożywienie na rynku krajowych...

Czytaj więcej

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

zalamany przedsiebiorca wykresy

Co zdrożeje w 2025 roku? Podwyżki dotkną konsumentów i przedsiębiorców

2025-01-15
chatGPT ekran

Czy ChatGPT to rzetelne źródło informacji? Pomyłki ChatGPT i perspektywy rozwoju sztucznej inteligencji

2023-05-05
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

ksiegowe mysla

Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?

2025-11-28
mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash

Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe

2025-11-27
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Listopad 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?