• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes

Chcesz działać w TSL na szeroką skalę? Ten certyfikat na pewno Ci pomoże

Michał Wysocki autor Michał Wysocki
2025-03-21
w Biznes, Poradnik przedsiębiorcy, Prawo
0
umowa b2b uop

Branża transportowa to skomplikowana i wymagająca część gospodarki, w której niezbędne są różnorodne umiejętności i wiedza z wielu dziedzin życia. Polskie państwo na różne sposoby weryfikuje przygotowanie przedsiębiorców do wykonywania działalności transportowej. Jednym z nich jest certyfikat kompetencji zawodowych, który stanowi – zgodnie z ustawą o transporcie drogowym (dalej: ustawa) – dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji i wiedzy niezbędnych do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. W dzisiejszym artykule przedstawię jak uzyskać taki certyfikat oraz do czego się on przydaje. O wypowiedź w tym zakresie poprosiłem także Dariusza Szydłowskiego – właściciela firm A&D Trans oraz JDS Sp. z o.o., który od ponad 20 lat działa w branży transportowej.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Do czego potrzebny jest certyfikat?
2 Procedura uzyskiwania certyfikatu
3 Jak złożyć wniosek o wydanie certyfikatu?
4 Ile kosztuje uzyskanie certyfikatu?
5 Zmiany w egzaminie
6 Szukasz finansowania firmy transportowej?

Do czego potrzebny jest certyfikat?

Po pierwsze, certyfikat kompetencji zawodowych jest niezbędny przy ubieganiu się o tzw. licencję spedycyjną, czyli licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Obowiązek ten wynika z art. 5c ust. 2 ustawy. Prawo wymaga, by co najmniej jedna z osób zarządzających przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca w przedsiębiorstwie transportem drogowym posiadała taki certyfikat. W przypadku działalności jednoosobowej będzie to właściciel firmy, a w przypadku spółek – najczęściej członek zarządu.

Po drugie, certyfikat jest potrzebny do ubiegania się o licencję wspólnotową. Jest to decyzja administracyjna wydawana przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego uprawniająca do wykonywania działalności w zakresie profesjonalnego transportu drogowego o charakterze międzynarodowym. Numer certyfikatu powinna do wniosku o wydanie licencji wspólnotowej dołączyć osoba, która zarządza w danym przedsiębiorstwie transportem lub która wykonuje tego typu zadania w imieniu przedsiębiorcy. To samo dotyczy wniosku o udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Michał Wysocki: Jak wiedza weryfikowana przez egzamin i certyfikat przydaje się w działalności?

Dariusz Szydłowski: Na dzień dzisiejszy prowadzenie mojej działalności stało się już rutyną, ponieważ firmę założyłem w 1997 r., co daje prawie 27 lat doświadczenia w branży. Wiele zawdzięczam praktyce, ale oczywiście całe kompendium wiedzy z egzaminu również bardzo przydało się w mojej pracy – szczególnie na początku, bo jak wiemy początki zawsze są trudne i wymagające. Potrafiłem dokładnie planować trasy swoich kierowców, sporządzać kosztorysy, obliczać rentowność. Nie były mi już obce kadry i płace czy wszelkie zagadnienia związane z ekonomią. Myślę, że warto też podkreślić, że dzięki certyfikatowi kompetencji zawodowych w zawodzie przewoźnika spełniłem wymóg, aby ubiegać się o licencję transportową zarówno międzynarodową, jak i krajową. Dzięki licencji międzynarodowej rozszerzyłem swoje możliwości zarobku choćby w całej UE.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Procedura uzyskiwania certyfikatu

Warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych znajdują się w art. 37 ustawy. Zgodnie z nim o certyfikat może starać się osoba, która wykazała się wiedzą niezbędną do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego oraz zdała egzamin pisemny przed komisją egzaminacyjną.

Egzamin składa się z dwóch części – testu wielokrotnego wyboru oraz zadania egzaminacyjnego (każda warta 50% ogólnej liczby punktów do zdobycia). Egzaminy organizuje Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Komisje składają się z trzech osób z wykształceniem z zakresu transportu drogowego. Zaliczenie egzaminu następuje po uzyskaniu przynajmniej 60% punktów.

Warto także zaznaczyć, że przepisy przewidują zwolnienia z egzaminu. W całości zwolnione są osoby, które ukończyły studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie albo studia podyplomowe, jeśli program studiów obejmował cały zakres zagadnień z egzaminu. Częściowe zwolnienie z egzaminu ma natomiast miejsce, gdy dane zakresy dziedzin z egzaminu były przedmiotem studiów pierwszego i drugiego stopnia, magisterskich oraz podyplomowych. W regulacji tej chodzi więc o to, by nie dublować treści, jakie dana osoba przyswoiła podczas edukacji akademickiej

Michał Wysocki: Czy egzamin był trudny i stresujący? Jak wyglądało przygotowanie do niego?

Dariusz Szydłowski: Jeśli chodzi o egzamin, to zapewne każdy postrzega jego poziom trudności indywidualnie. Moje własne odczucie było takie, że egzamin nie należał do najłatwiejszych i wywołał w tamtym czasie odrobinę stresu – był to w zasadzie jeden z najważniejszych egzaminów w moim życiu i włożyłem wiele wysiłku, aby dobrze się do niego przygotować. Do nauki wykorzystywałem głównie książki z konkretnych dziedzin, takich jak np. prawo handlowe, prawo cywilne, prawo podatkowe, bezpieczeństwo drogowe, działalność gospodarcza i zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – czyli wszystko to, co wymagane jest na egzaminie. Dodatkowo radziłem się osób, które już jakieś doświadczenia z takim egzaminem miały. Miałem to szczęście, że od zawsze obracałem się w towarzystwie ludzi działających w tej branży – nawet w najbliższej rodzinie. Podsumowując, egzamin jest wymagający, ale do zdania przez każdego kto włoży w przygotowanie swoje chęci i czas – a warto.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Jak złożyć wniosek o wydanie certyfikatu?

Całą procedurę uzyskiwania certyfikatu kompetencji zawodowych należy rozpocząć od złożenia pisemnego wniosku, którego adresatem jest Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. We wniosku należy określić, o jaki zakres kompetencji zawodowych się ubiegamy (transport osób lub rzeczy). Na jednym wniosku nie można umieścić obu zakresów i jeśli chcemy otrzymać dwa certyfikaty, musimy złożyć dwa wnioski.

Jeśli będziemy ubiegać się o częściowe lub całkowite zwolnienie z egzaminu, do wniosku musimy dołączyć (w zależności od wybranej opcji):

  • deklarację o zakresie zagadnień objętych programem studiów;
  • dyplom ukończenia studiów;
  • suplement do dyplomu;
  • dokument z informacją o odbytym programie kształcenia;
  • dokument potwierdzający ukończenie studiów podyplomowych.

Jeśli do egzaminu zamierza przystąpić osoba mająca obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatel Szwajcarii lub państwa należącego do Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, do wniosku należy dołączyć oświadczenie o zwykłym miejscu zamieszkania, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. oraz kopię karty pobytu.

Do wniosku należy także załączyć potwierdzenie uiszczenia stosownej opłaty oraz, jeśli działamy przez pełnomocnika, dokument pełnomocnictwa i potwierdzenie jego opłacenia.

Ile kosztuje uzyskanie certyfikatu?

Opłata za przystąpienie do egzaminu wynosi 500 zł, a za wydanie certyfikatu – 300 zł. W przypadku całkowitego zwolnienia z egzaminu opłacie podlega wyłącznie certyfikat. Jeśli natomiast ktoś został częściowo zwolniony z egzaminu, kwota 500 zł jest pomniejszana o 50 zł za każdy uznany moduł, z którego nastąpiło zwolnienie. Opłaty należy dokonywać bezpośrednio na rachunek Instytutu Transportu Samochodowego. W przypadku egzaminu poprawkowego ponownie płacimy 500 zł, ale nie musimy drugi raz ponosić opłaty za wydanie certyfikatu.

Jeśli działamy przez pełnomocnika, należy także uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł.

Zmiany w egzaminie

W dniu 17 października 2023 r. Minister Infrastruktury wydał zarządzenie nr 24 w sprawie zatwierdzenia Regulaminu przeprowadzenia egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie drogowym. Powyższy akt prawny zatwierdził nowy regulamin przeprowadzania egzaminów, który zawiera kilka istotnych zmian względem swojego poprzednika. Przede wszystkim zmodyfikowano wzory dokumentów w postępowaniu i uzyskaniu certyfikatu – wniosek o wydanie certyfikatu i wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu pisemnego. Zmianie uległ także przebieg egzaminu pisemnego oraz procedura składania skarg na jego przebieg.

Michał Wysocki: Czy taki certyfikat jest potrzebny?

Dariusz Szydłowski: Uważam, że każda osoba będąca właścicielem firmy transportowej, bądź osoba, która w przyszłości planuje taką firmę prowadzić, powinna posiadać certyfikat kompetencji zawodowych w zawodzie przewoźnika. W związku z tym, że obowiązkowo w firmie transportowej/przewozowej chociaż jedna osoba zatrudniona powinna taki certyfikat mieć, posiadanie go przez właściciela wzbudza zaufanie do firmy, które każdy przedsiębiorca buduje latami, oraz wskazuje na odpowiednie kompetencje.

 

Jak widać, certyfikat kompetencji zawodowych jest dokumentem, który nie traci na ważności, a dodatkowo otwiera nowe perspektywy, które pozwolą ludziom związanym z branżą TSL na zwiększenie swojego dochodu.

 

Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
Oceń wpis
Tags: certyfikatcertyfikat kompetencji zawodowychFineatsl
Michał Wysocki

Michał Wysocki

Adwokat, od 2014 roku członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. Autor książek dotyczących praktycznych aspektów pracy prawnika i artykułów popularnonaukowych z pogranicza prawa i gier komputerowych. Twórca materiałów edukacyjnych i podcastu prawniczego "Prawo na pełnej". W wolnych chwilach zapalony czytelnik i autor niezależnych gier wideo.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

wdowa

Renta wdowia – czym jest, ile wynosi, jak otrzymać?

2024-08-19
pieniadze leki

Nie stać Cię na ZUS? Skorzystaj z preferencji i płać mniej – termin upływa 31 stycznia 2024!

2024-12-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?