• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

8 kroków jak prawidłowo odpowiadać na reklamacje konsumentów

Michał Wysocki autor Michał Wysocki
2023-09-14
w Poradnik przedsiębiorcy
0
rejestracja w zus pue

Każdy przedsiębiorca pracujący w handlu prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się z reklamacją klienta. Istnieją różne sposoby na załatwianie tego typu roszczeń, nie zawsze zgodne z prawem. Osoby prowadzące działalność gospodarczą zapominają bowiem, że uprawnienia konsumenta i sposób ich realizacji uregulowane są w odpowiednich przepisach. Dziś skupimy się na najbardziej popularnej sytuacji, czyli reklamacji konsumenta, który nabył towar i teraz zgłasza do niego zastrzeżenia. Mój poradnik opieram na zapisach ustawy o prawach konsumenta (dalej: ustawa).

Spis treści schowaj
1 1. Sprawdź, czy jesteś zobowiązany do odpowiedzi na reklamację
2 2. Zweryfikuj termin na odpowiedź
3 3. Ustal treść umowy i obowiązki stron
4 4. Zbadaj, jakie informacje otrzymał konsument
5 5. Określ, czy reklamacja została zgłoszona w terminie
6 6. Zweryfikuj prawdziwość zgłaszanych zastrzeżeń
7 7. Odpowiedz merytorycznie…
8 8. …lub wskaż, że sprawę musi zbadać specjalista
9 Podsumowanie

1. Sprawdź, czy jesteś zobowiązany do odpowiedzi na reklamację

Zanim w ogóle weźmiemy się za rozpatrywanie reklamacji, należy sprawdzić, czy jesteśmy do tego zobowiązani. Zgodnie z art. 43a ust. 1 ustawy, reklamację powinien rozpoznawać przedsiębiorca, który jest stroną umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umowy sprzedaży, dostawy lub umowy o dzieło będące towarem. Jeśli nie jesteśmy stroną takiej umowy, nie musimy w ogóle rozpoznawać reklamacji i należy od razu udzielić odpowiedzi negatywnej. Przykładowo, jeśli wyprodukowany przez nas towar jest sprzedawany przez pośredników (np. dystrybutorów), to te podmioty będą odpowiedzialne za rozpoznanie reklamacji, ponieważ są stronami umowy z konsumentem. Jeśli reklamacja nie podpada pod ustawę o prawach konsumenta, tryb jej rozpoznania będzie wynikał z przepisów Kodeksu cywilnego.

To samo dotyczy drugiej strony umowy. Tylko konsument lub działający w jego imieniu przedstawiciel albo pełnomocnik mogą występować z roszczeniami reklamacyjnymi. Nie ma przy tym znaczenia, kto realnie wyłożył pieniądze na zakup – liczy się to, kto jest stroną umowy.

Podobne artykuły

nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash

Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?

2025-05-14
towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash

Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok

2025-05-13
shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash

Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?

2025-05-13
bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
rodo

Morele, mBank, Santander – za co dostali po kieszeni? Największe wtopy RODO

2025-04-17
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26

2. Zweryfikuj termin na odpowiedź

Jeśli sprzedałeś konsumentowi towar i wpłynęła reklamacja, Twoim podstawowym zadaniem jest sprawdzenie terminu na jej rozpatrzenie. Jeśli go przegapisz, będziesz miał poważne problemy w sądzie.

Zgodnie z art. 7a ustawy, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli nie udzieli takiej odpowiedzi w terminie uważa się, że uznał reklamację. Rodzi to poważne problemy w sytuacji, gdy konsument zdecyduje się udać do sądu, ponieważ wtedy to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek dowodowy.

Istnieje spór co do tego, czy w ciągu 14 dni przedsiębiorca powinien wysłać reklamację, czy musi ona w tym czasie dotrzeć już do kupującego. Żeby nie robić sobie dodatkowego stresu, zalecam udzielić odpowiedzi z odpowiednim wyprzedzeniem.

3. Ustal treść umowy i obowiązki stron

Kolejnym krokiem w procesie rozpatrywania reklamacji jest ustalenie, jaka jest treść umowy łączącej strony i jakie mają one obowiązki. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi w przypadku handlu z konsumentami wynika z tego, że sprzedany towar jest niezgodny z umową.

W ramach tego kroku należy ustalić:

  • jaka umowa została zawarta z konsumentem;
  • co było przedmiotem umowy;
  • w jakim stanie towar został sprzedany (opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność, funkcjonalność);
  • czy konsument wskazywał szczególny cel, do którego potrzebuje towaru;
  • czy towar miał opakowanie, niezbędne akcesoria i instrukcję;
  • czy wcześniej konsument otrzymał próbkę lub wzór towaru i czy różniły się one od tego, co zostało mu sprzedane;
  • jakie były inne obowiązki stron wynikające z umowy.

Wszystkie powyższe informacje składają się na ocenę zgodności towaru z umową i wynikają przede wszystkim z art. 43b ustawy.

4. Zbadaj, jakie informacje otrzymał konsument

Oprócz samej treści umowy niezmiernie ważne jest także to, by sprawdzić, jakie informacje konsument otrzymał przed zakupem. Niektóre z nich działają na korzyść przedsiębiorcy, inne nie.

Jeśli przedsiębiorca przed zawarciem umowy zaakceptował przekazany mu cel, dla którego towar był potrzebny konsumentowi, odpowiada za przydatność do realizacji tego celu. Przepisy nie wskazują, by akceptacja musiała nastąpić w sposób aktywny, w związku z tym teoretycznie możliwa jest tu także milcząca zgoda. Co więcej, jeśli towar był reklamowany (w sensie promocji), posiadał etykietę lub konsumentowi w inny sposób przekazano informacje o ilości towaru i jego cechach, niezgodności w tym zakresie obciążają przedsiębiorcę.

Z drugiej strony, zgodnie z art. 43b ust. 4 ustawy przedsiębiorca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, jeśli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru. Jeśli więc w reklamie podany był np. inny system operacyjny telewizora, to przedsiębiorca nie będzie odpowiadał za jego zmianę, jeśli wyraźnie poinformuje o tym konsumenta, a ten to wyraźnie zaakceptuje.

5. Określ, czy reklamacja została zgłoszona w terminie

Uprawnienia z tytułu reklamacji nie są bezterminowe. W myśl art. 43c ustawy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili. Jeśli zatem konsument zgłasza roszczenia po upływie 2 lat od otrzymania towaru (a nie jego formalnego zakupu!), przedsiębiorca może bez dalszych działań odmówić spełnienia reklamacji (choć może odpowiadać na podstawie innych przepisów, np. ogólnych regulacji o odpowiedzialności kontraktowej).

Od powyższej zasady przewidziano wyjątek. Jeśli przedsiębiorca, jego poprzednicy prawni lub osoby działające w jego imieniu określili termin przydatności towaru do użycia dłuższy niż 2 lata, reklamację można złożyć w tym przedłużonym terminie.

6. Zweryfikuj prawdziwość zgłaszanych zastrzeżeń

Gdy ustaliliśmy już cały stan faktyczny, należy przejść do weryfikacji zgłaszanych roszczeń. Najczęściej dotyczą one braków ilościowych albo wad sprzedanego towaru. Szczegółowo zasady ustalania niezgodności towaru z umową opisywałem w artykule poświęconym rękojmi konsumenckiej. Ujmując rzecz skrótowo, towar będzie niezgodny z umową, jeśli:

  • jest niezgodny z opisem lub rodzajem tego, co miało zostać sprzedane, ma braki ilościowe lub wady jakościowe, jest niekompletny lub niefunkcjonalny;
  • jest nieprzydatny do celu, jakiemu ma służyć;
  • ma braki ilościowe lub jakościowe w stosunku do typowych towarów tego rodzaju;
  • nie ma opakowania, akcesoriów lub instrukcji, choć powinien;
  • jest innej jakości niż wcześniej przekazana próbka lub wzór.

Powyższe zasady mogą być modyfikowane przez komunikaty przekazywane konsumentowi, dlatego tak ważne było, byśmy najpierw ustalili, jakie informacje kupujący otrzymał przed zawarciem umowy.

7. Odpowiedz merytorycznie…

Na tę chwilę powinniśmy już wiedzieć:

  1. czy uprawniona osoba złożyła reklamację;
  2. czy jesteśmy zobowiązani do rozpatrzenia reklamacji;
  3. czy zachowaliśmy termin na odpowiedź;
  4. jaka jest treść umowy i obowiązki stron;
  5. jakie informacje konsument otrzymał przed zawarciem umowy;
  6. czy reklamacja została złożona w terminie;
  7. czy zarzuty stawiane przez konsumenta są zasadne.

Mając takie informacje możemy przygotować merytoryczną odpowiedź. Zgodnie z art. 7a ust. 3 ustawy odpowiedź na reklamację przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku. Definicja trwałego nośnika budzi pewne spory, ale dość bezpiecznie możemy założyć, że do tej kategorii zalicza się nie tylko pamięć USB czy CD-ROM, ale także wiadomość wysłana pocztą elektroniczną.
efaktor finansowanie do 15 mln
Zarówno uznanie reklamacji, jak i odmowa powinny być napisane profesjonalnie, bez emocji i kluczenia. Każdy kupujący oczekuje konkretów, dlatego warto mu je przekazać bez zbędnej otoczki. W odpowiedzi nie powinniśmy atakować konsumenta, sugerować mu nieetycznego zachowania ani w jakikolwiek inny sposób podgrzewać atmosfery. Więcej o problemach wynikających z kiepskiej komunikacji przedsiębiorca-konsument piszę w tym artykule.

8. …lub wskaż, że sprawę musi zbadać specjalista

Są jednak i takie sytuacje, gdy mimo niezwłocznie podejmowanych działań nie jesteśmy w stanie merytorycznie ocenić, czy dane zarzuty są prawdziwe. W ramach mojej własnej praktyki często spotykałem się z tym przy okazji sprzedaży mebli. Klienci zgłaszali czasami nieprawidłowe działanie mechanizmów podnoszących lub przesuwających elementy kanap, problemy z obiciem mebli czy rozklejanie się konstrukcji. By prawidłowo ocenić przyczynę takiego stanu rzeczy zazwyczaj potrzebna jest wizyta i spisanie protokołu, konsultacja z producentem oraz wypowiedź biegłego. Dlatego jeśli z powodu skomplikowanego charakteru zgłaszanych niezgodności nie jesteśmy w stanie zmieścić się w ustawowym terminie, należy uczciwie przyznać to w odpowiedzi, odmówić uznania reklamacji na ten moment i podać, kiedy będzie możliwe przedstawienie ostatecznego stanowiska.

Podsumowanie

Reklamacje to chleb powszedni wszystkich firm, które działają w szeroko rozumianym handlu. Sposób ich procedowania, zwłaszcza przy naprawdę dużym obrocie, powinien być odgórnie uregulowany, na przykład w postaci wewnętrznego regulaminu. Prawidłowo przygotowane procedury weryfikacji roszczeń klientów są znacznym ułatwieniem dla codziennego funkcjonowania przedsiębiorstwa i pozwalają na uniknięcie poważnych, często kosztownych wpadek.

 

Spodobał Ci się ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w naszym cyklu „Poradnik Przedsiębiorcy”

 

Interesują Cię inspiracje inwestycyjne? Zapoznaj się z naszym ebookiem „Inwestowanie dla początkujących. Przegląd szans inwestycyjnych 2023/24”. To 145 stron unikalnej wiedzy!

4/5 - (1 vote)
Tags: biznesodpowiedźporadnik przedsiębiorcyreklamacjasklep
Michał Wysocki

Michał Wysocki

Adwokat, od 2014 roku członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. Autor książek dotyczących praktycznych aspektów pracy prawnika i artykułów popularnonaukowych z pogranicza prawa i gier komputerowych. Twórca materiałów edukacyjnych i podcastu prawniczego "Prawo na pełnej". W wolnych chwilach zapalony czytelnik i autor niezależnych gier wideo.

Podobne Wpisy

Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?

autor Magdalena Grochocka
2025-05-14
0
nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash

Od października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać nowy system kaucyjny za butelki i puszki – zmiana, która może znacząco wpłynąć na działalność wielu przedsiębiorstw. Co musisz wiedzieć, aby przygotować swoją firmę na nadchodzące zmiany? Jakie obowiązki czekają na producentów, importerów i sprzedawców?  Na czym ma polegać nowy system kaucyjny w Polsce? Nowy system kaucyjny, który wejdzie w życie w październiku 2025 roku, ma na celu uporządkowanie kwestii zwrotu i recyklingu opakowań po napojach. Dotychczas system kaucyjny obejmował jedynie szklane butelki wielokrotnego użytku, za które klienci mogli odzyskać kaucję, ale nie bezpośrednio w formie gotówki – zamiast tego, przy zwrocie butelki, można było zakupić kolejny napój po obniżonej cenie.  Nowe przepisy wprowadzają jednak istotne zmiany. Obejmą one nie tylko szklane...

Czytaj więcej

Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok

autor Katarzyna Zuba
2025-05-13
0
towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash

W dniu 20 maja 2025 roku upływa ostateczny termin na roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 rok. Takiego rozliczenia muszą dokonać przedsiębiorcy wraz z rozliczeniem składek za kwiecień br. Poniżej wyjaśniamy, kogo dokładnie dotyczy ten obowiązek i jak w praktyce rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok. Kogo dotyczy roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne? Obowiązek rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za ubiegły rok Cię dotyczy, jeżeli w 2024 roku prowadziłeś pozarolniczą działalność gospodarczą, byłeś objęty ubezpieczeniem zdrowotnym, a także stosowałeś jedną z poniższych form opodatkowania: na zasadach ogólnych (według skali), podatkiem liniowym, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Co ważne, takie roczne rozliczenie musisz sporządzić także w sytuacji, jeśli w zeszłym roku zawiesiłeś lub zakończyłeś działalność, ale podlegałeś ubezpieczeniu...

Czytaj więcej

Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?

autor Julia Mraczny
2025-05-13
0
shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash

Incydenty związane z wyciekami danych osobowych coraz częściej stają się głównym tematem dyskusji o bezpieczeństwie cyfrowym, zwłaszcza gdy dotyczą dużych, rozpoznawalnych marek. W marcu 2025 roku światło dzienne ujrzały informacje o rzekomym wycieku danych około 24 milionów klientów serwisu empik.com, co wywołało falę niepokoju i pytań o skalę, przyczyny oraz potencjalne skutki tego problemu. Co tak naprawdę się wydarzyło? Dane blisko 24 milionów klientów Empiku wyciekły? Czy empik.com jest bezpieczny? Na początek przeanalizujmy skalę i charakterystykę domniemanego naruszenia. Sensacyjna oferta na forum darknetowym W weekend 22–23 marca 2025 r. na niszowym forum dla cyberprzestępców pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży bazy danych zawierającej informacje na temat 24 785 190 klientów empik.com, wycenionej na kilkadziesiąt tysięcy dolarów. Sprzedający twierdzili, że dysponują pełnym...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Morele, mBank, Santander – za co dostali po kieszeni? Największe wtopy RODO

autor Julia Mraczny
2025-04-17
0
rodo

Od momentu wejścia w życie RODO w 2018 roku minęło siedem lat. To - pierwotnie traktowane z rezerwą - rozporządzenie dziś ma realne przełożenie na funkcjonowanie przedsiębiorstw w Polsce. O ile w pierwszych latach firmy ograniczały się do wdrożenia ogólnych polityk prywatności, o tyle lata 2022–2024 pokazały, że wielu biznesmenów wciąż bagatelizuje tę sprawę, a w konsekwencji musi mierzyć się w milionowymi karmi za brak faktycznej zgodności z przepisami. Z danych wynika jasno: polscy przedsiębiorcy wciąż nie doceniają wagi ochrony danych osobowych, nie wiedzą, jak reagować na incydenty, a odpowiedzialność za dane cedują na zewnętrzne podmioty bez właściwych umów. Większość naruszeń wynika nie z ataków hakerskich, lecz z wewnętrznych błędów organizacyjnych. Jakie kary Urząd Ochrony Danych Osobowych nakładał w ostatnich...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Faktoring dla małych firm – jak zwiększyć stabilność finansową?

autor Dominik Bożek
2025-03-28
0
zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy

Małe firmy często stoją przed wyzwaniem utrzymania płynności finansowej. Długie terminy płatności od klientów mogą prowadzić do problemów z regulowaniem własnych zobowiązań. Rozwiązaniem, które staje się coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorców, jest faktoring. Jak dokładnie działa ta usługa, czym się charakteryzuje oraz jak może pomóc lokalnym firmom zwiększyć ich stabilność finansową? O tym wszystkim opowiemy w poniższym artykule. Czym jest faktoring i dlaczego jest ważny dla małych firm? Faktoring dla małych firm to usługa, która pozwala przedsiębiorstwom szybko zamienić należności z wystawionych faktur na gotówkę. W praktyce oznacza to, że firma sprzedaje swoje wierzytelności do faktora (firmy faktoringowej), który natychmiast wypłaca środki na jej konto. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi czekać na płatność nawet 60 dni, co znacznie poprawia bieżącą...

Czytaj więcej

Nadchodzi regulacyjna burza – unijne regulacje mogą zmiażdżyć Twój biznes

autor Magdalena Grochocka
2025-03-24
0
polska unia europejska

Rok 2025 niesie dla przedsiębiorców prawdziwą falę zmian. W życie wchodzą liczne regulacje unijne, które mogą diametralnie wpłynąć na sposób prowadzenia biznesu w Polsce. Bruksela mówi o modernizacji, większej odpowiedzialności i inkluzywności. Ale dla wielu polskich firm to również wizja rosnących kosztów, biurokratycznych obowiązków i presji, której nie każdy może sprostać. Czy zatem mamy do czynienia z koniecznym krokiem ku nowoczesnej gospodarce, czy raczej z balastem, który dobije mniejsze podmioty? Nowa fala regulacji z Brukseli – kontekst i skala zmian Jesteśmy świadkami najbardziej przełomowych zmian w historii unijnego prawodawstwa gospodarczego. Bruksela przyspiesza tempo i nie pozostawia złudzeń – firmy działające na unijnym rynku muszą przygotować się na nową rzeczywistość regulacyjną. Na pierwszy rzut oka zmiany wydają się rozproszone: dotyczą zarówno...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

podatki nadmiarowe zyski

13,5 mld zł – tyle ma przynieść podatek od nadmiarowego zysku

2022-11-07
mieszkanie klucze malzenstwo

Czy w 2024 roku będzie łatwiej o kredyt hipoteczny?

2024-08-14
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?