• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Sierpień 2025
  • Ranking faktoringu
czwartek, 14 sierpnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
    kalkulator dokumenty
    Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
    kalkulator dokumenty
    Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Kiedy wchodzi ustawa o doręczeniach elektronicznych?

Michał Wysocki autor Michał Wysocki
2024-12-23
w Poradnik przedsiębiorcy
0
komputery sala

Od wielu lat polski ustawodawca wprowadza rozwiązania prawne, które mają przenosić administrację do przestrzeni cyfrowej. Już dziś mnóstwo spraw możemy załatwić w urzędach za pośrednictwem stron internetowych, mamy dostęp do elektronicznych kont pacjenta lub dowodów osobistych w aplikacji mObywatel. Wielu z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania bez e-recept. Każda z tych innowacji początkowo budziła obawy i niechęć, ale szybko stała się naturalnym elementem naszej codzienności. Nie inaczej będzie zapewne w przypadku doręczeń elektronicznych, których pierwszy poważny etap rozpocznie się 1 stycznia 2025 roku.wystaw fakture w 30 sekund

Spis treści schowaj
1 Na czym polegają doręczenia elektroniczne?
2 Kto będzie musiał korzystać e-Doręczeń?
3 Harmonogram wdrożenia doręczeń elektronicznych
4 Skutki braku adresu

Na czym polegają doręczenia elektroniczne?

Doręczenia elektroniczne (tzw. e-Doręczenia) mają zastępować oficjalną komunikację papierową. Opisane dalej urzędy i instytucje będą przesyłać na specjalnie założoną skrzynkę korespondencję urzędową, taką jak wezwania, decyzje czy wyjaśnienia. Podmiot posiadający skrzynkę będzie potwierdzał odbiór takiej wiadomości, co ma zastąpić doręczenie papierowego listu z pisemnym potwierdzeniem odbioru. W założeniach ma to ułatwić oraz przyspieszyć obieg korespondencji, a także zredukować jego koszty.

Skrzynkę będzie można założyć albo u operatora publicznego (dziś jest to Poczta Polska S.A.), albo u podmiotu prywatnego wpisanego do specjalnego rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji. Ten sam minister będzie prawdopodobnie także administrował całą bazą adresów doręczeń elektronicznych, które mają pełnić rolę indywidualnego identyfikatora niezbędnego do komunikacji.

Podobne artykuły

sigmund TJxotQTUr8o unsplash

Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz

2025-08-14
kalkulator dokumenty

Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło

2025-08-13
AdobeStock 259316529 1

Rewolucja w księgowości stała się faktem. KSeF wchodzi w życie – co musisz wiedzieć?

2025-07-31
Analiza składowych rankingu faktoringu

Od danych do decyzji – tak działają nowoczesne firmy. Jak analiza ilościowa może pomóc firmie?

2025-07-21
jeshoots com mSESwdMZr A unsplash

Branża turystyczna wraca na szczyt – jak wykorzystać ten moment i założyć własne biuro?

2025-07-17
shake hands

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

2025-06-23

Po stronie publicznej elektroniczne doręczenia będą stosowane m.in. przez:

  • organy administracji rządowej;
  • jednostki budżetowe obsługujące organy administracji rządowej;
  • inne organy władzy publicznej i jednostki budżetowe obsługujące te organy;
  • ZUS i KRUS;
  • NFZ;
  • agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe;
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  • uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw;
  • ABW, AW, SKW, SWW, CBA i resort obrony narodowej;
  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, a także samorządowe zakłady budżetowe;
  • sądy, trybunały, komorników, prokuraturę, organy ścigania i Służbę Więzienną.

Ile zajmuje Tobie fakturowanie? W Faktura.pl najszybsi robią to w 30 sekund

Przez pierwszy miesiąc darmowego korzystania z aplikacji zobaczysz, jak jej funkcje uproszczą Ci życie. Oto zalety korzystania z Faktura.pl:

➔ Automatyczne wystawianie faktur cyklicznych
➔ Wysyłka dokumentów z poziomu aplikacji
➔ Program zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur
➔ Możliwość księgowania swoich kosztów za pomocą kilku kliknięć
➔ Natychmiastowa płatność przy pomocy przycisku „Kliknij, aby opłacić fakturę” umieszczonego na dokumencie
➔ Funkcja magazynu z możliwością zintegrowania z Allegro

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Kto będzie musiał korzystać e-Doręczeń?

Jak wynika z przepisów, zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą następujące podmioty:

  • podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców w KRS (spółki osobowe, spółki kapitałowe, europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych, spółki europejskie, spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeń i reasekuracji, inne osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą);
  • podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG (przedsiębiorcy jednoosobowi);
  • adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi, notariusze.

To jednak nie wszystko. W myśl art. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, inne podmioty niepubliczne niż te wymienione wyżej także będą miały możliwość (ale już nie obowiązek) korzystać z adresu do doręczeń elektronicznych. Dotyczy to np. stowarzyszeń, fundacji lub klubów sportowych, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Harmonogram wdrożenia doręczeń elektronicznych

Wejście w życie doręczeń elektronicznych było wielokrotnie przekładane. Zgodnie z ostatnimi danymi znakomita większość instytucji publicznych będzie musiała korzystać z e-Doręczeń już od 1 stycznia 2025 r. Wyjątkowo, od 1 października 2029 roku, obowiązek ten obejmie:

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, a także samorządowe zakłady budżetowe;
  • sądy, trybunały, komorników, prokuraturę, organy ścigania i Służbę Więzienną.

Ważniejsze są jednak terminy dla podmiotów niepublicznych. Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będzie dotyczył:

  • od 1 stycznia 2025 r. – nowych przedsiębiorców rejestrujących się w KRS po tej dacie, a także adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych i notariuszy;
  • od 1 kwietnia 2025 r. – przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025 r.;
  • od 1 stycznia 2025 r. – nowych przedsiębiorców rejestrujących się w CEIDG po tej dacie;
  • od 1 lipca 2025 r. – przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG przed 31 grudnia 2024 r., jeśli po 30 czerwca 2025 r. będą dokonywać zmian we wpisie;
  • od 1 października 2026 r. – przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG przed 31 grudnia 2024 r., jeśli nie będą do 1 października 2026 r. dokonywali zmian we wpisie do CEIDG.

Przedsiębiorcy, którzy będą pierwszy raz rejestrować się po upływie ww. terminów otrzymają adres do doręczeń automatycznie, ponieważ zostanie on wygenerowany przez system. Pozostałe podmioty będą musiały złożyć stosowne wnioski, przy czym bezpłatnie taki adres można uzyskać np. na portalu biznes.gov.pl.

Skutki braku adresu

Na dziś ustawa nie przewiduje jakichkolwiek kar za nieposiadanie adresu do doręczeń elektronicznych. Jak wynika z art. 5 ustawy, podmiot publiczny doręczy korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej w przypadku braku możliwości doręczenia korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych zgodnie albo gdy posiada on wiedzę, że osoba fizyczna posiadająca adres do doręczeń elektronicznych została pozbawiona wolności. Jeśli więc nie będziemy posiadać takiego adresu, a podmiot publiczny będzie chciał nam coś wysłać, zrobi to przy pomocy tzw. usługi hybrydowej, czyli wydrukuje dokument elektroniczny i wyśle go nam w wersji papierowej.

Nie jest oczywiście wykluczone, że w przyszłości kary się jednak pojawią. Co więcej, w mojej ocenie naturalnym krokiem ustawodawcy będzie przymuszenie przedsiębiorców do posiadania adresu elektronicznego groźbą pozostawienia dokumentu w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, co w niektórych przypadkach dzieje się już teraz. Moim zdaniem doręczenia elektroniczne, o ile zostaną uporządkowane i w klarowny sposób opisane, będą raczej pomocą dla przedsiębiorców, niż przeszkodą. Przydadzą się zwłaszcza tym, którzy prowadzą intensywną korespondencję z organami władzy państwowej i samorządowej.

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Poradnik przedsiębiorcy”

Oceń wpis
Tags: doręczenia elektronicznee-doręczeniaporadnik przedsiębiorcy
Michał Wysocki

Michał Wysocki

Adwokat, od 2014 roku członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. Autor książek dotyczących praktycznych aspektów pracy prawnika i artykułów popularnonaukowych z pogranicza prawa i gier komputerowych. Twórca materiałów edukacyjnych i podcastu prawniczego "Prawo na pełnej". W wolnych chwilach zapalony czytelnik i autor niezależnych gier wideo.

Podobne Wpisy

Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz

autor Magdalena Grochocka
2025-08-14
0
sigmund TJxotQTUr8o unsplash

Choć demografia w Polsce nie napawa optymizmem, rodzice nadal mają problem ze znalezieniem miejsca w przedszkolu – zwłaszcza takiego, które oferuje wysoką jakość opieki, nowoczesne podejście i indywidualne podejście do dziecka. Samorządy nie nadążają z rozbudową publicznych placówek, a rosnące oczekiwania rodziców sprawiają, że niepubliczne przedszkola zyskują na znaczeniu. Otwarcie własnego przedszkola to dziś nie tylko odpowiedź na realne potrzeby społeczności lokalnej, ale także szansa na stabilny biznes z misją. Jak otworzyć przedszkole – wymagania formalne i prawne Otwarcie przedszkola to nie tylko pomysł na biznes – to przede wszystkim odpowiedzialność i konieczność spełnienia szeregu wymogów formalnych. Cała procedura może zająć kilka miesięcy i wymaga dobrej organizacji, ale jest w pełni wykonalna – także dla osób bez wykształcenia pedagogicznego. Rejestracja...

Czytaj więcej

Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło

autor Paweł Stasiuk
2025-08-13
0
kalkulator dokumenty

W ramach prowadzonej przez rząd deregulacji przygotowano pakiet nowelizacji przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Odnoszą się one m.in. do zasad doręczania korespondencji osobom prawnym i jednostkom nieposiadającym osobowości prawnej w postępowaniu administracyjnym oraz formy umowy leasingu. Co warto wiedzieć o nowych regulacjach? Etap legislacyjny Prezydent podpisał w dniu 5 czerwca 2025 r. ustawę z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (Dz.U. z 2025 r. poz. 769). Jej istotna część weszła w życie w dniu 13 lipca 2025 r. Cel wprowadzonych zmian Zasadniczym celem nowelizacji przepisów jest uproszczenie prawa gospodarczego i administracyjnego, co ma poprawić sytuację przedsiębiorców. Przede wszystkim chodzi tutaj o zmniejszenie liczby zbędnych...

Czytaj więcej

Rewolucja w księgowości stała się faktem. KSeF wchodzi w życie – co musisz wiedzieć?

autor Dominik Bożek
2025-07-31
0
AdobeStock 259316529 1

25 lipca 2025 roku Sejm uchwalił ustawę, która czyni Krajowy System e-Faktur (KSeF) obowiązkowym elementem polskiego krajobrazu podatkowego. Dla biur rachunkowych nie jest to już kwestia „czy”, tylko „jak” i „kiedy” się dostosować. Nadchodzi czas nieodwracalnych zmian – a przygotowania muszą zacząć się już dziś. Zmiana przesądzona – ustawa przyjęta Sejm przegłosował nowelizację ustawy o VAT, w której przewidziano obowiązek korzystania z KSeF etapami: od 1 lutego 2026 r. – dla firm o obrotach powyżej 200 mln zł, od 1 kwietnia 2026 r. – dla wszystkich pozostałych firm, od 1 stycznia 2027 r. – dla  przedsiębiorców do 10 tys. zł miesięcznego obrotu. Choć Senat ma jeszcze głosować nad ustawą, jej dalsze losy są w zasadzie przesądzone. To nie projekt. To...

Czytaj więcej

Od danych do decyzji – tak działają nowoczesne firmy. Jak analiza ilościowa może pomóc firmie?

autor Julia Mraczny
2025-07-21
0
Analiza składowych rankingu faktoringu

Jak podejmować decyzje szybciej, trafniej i z mniejszym ryzykiem dla kondycji swojego biznesu? Odpowiedzią może okazać się analiza ilościowa – podejście, gdzie wykorzystujemy liczby, dane i metody statystyczne do optymalizacji procesów biznesowych, prognozowania trendów i wspierania rozwoju firmy. W erze cyfryzacji niemal każde działanie, od sprzedaży i marketingu po logistykę i obsługę klienta, generuje dane, a umiejętność ich sprawnego przetwarzania i interpretowania jest dziś nie tyle przewagą, co koniecznością. Analiza ilościowa nie jest zarezerwowana wyłącznie dla banków inwestycyjnych czy funduszy hedgingowych. To narzędzie może być z powodzeniem wdrażane także w małych i średnich firmach, startupach, zakładach produkcyjnych czy instytucjach usługowych. Na czym polega analiza ilościowa? Analiza ilościowa to nic innego jak systematyczne podejście do podejmowania decyzji w oparciu o dane...

Czytaj więcej

Branża turystyczna wraca na szczyt – jak wykorzystać ten moment i założyć własne biuro?

autor Magdalena Grochocka
2025-07-17
0
jeshoots com mSESwdMZr A unsplash

Mimo rosnącej popularności rezerwacji online, wielu klientów wciąż ceni sobie doradztwo, bezpieczeństwo i indywidualne podejście, jakie oferują tradycyjne lub lokalne biura podróży. Co więcej – branża turystyczna po pandemii odżyła na nowo, a Polacy coraz chętniej korzystają ze zorganizowanych wyjazdów. Jeśli potrafisz połączyć pasję do podróży z przedsiębiorczym zmysłem, ten biznes może się okazać strzałem w dziesiątkę. Od czego zacząć, czyli wybór modelu działania biura podróży Pierwszym krokiem przy zakładaniu biura podróży jest określenie jego modelu biznesowego – czyli tego, czy chcesz samodzielnie organizować wyjazdy, czy sprzedawać oferty innych touroperatorów. Ta decyzja wpływa na cały dalszy proces: formalności, koszty, zakres odpowiedzialności i potencjalne zyski. Dwa podstawowe modele to: Organizator turystyki – sam tworzysz oferty, rezerwujesz hotele i transport, planujesz program....

Czytaj więcej

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

autor Dominik Bożek
2025-06-23
0
shake hands

Nowy kontrahent, duże zlecenie, świetne warunki – sytuacja, która wydaje się być idealna. Niestety, w praktyce wielu przedsiębiorców przekonało się, że pozory potrafią mylić. Gdy faktura nie zostaje opłacona, a kontakt się urywa, często jest już za późno na reakcję. Dlatego weryfikacja partnerów biznesowych w B2B to dziś konieczność, a nie formalność. Drugi raz opisujemy, jak ważna jest weryfikacja kontrahenta, ponieważ nadal dochodzą do nas głosy, że dla mikrofirm to istotny problem. Czytaj także: Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć Ryzyko współpracy z niewypłacalnym klientem Z raportów wynika, że aż 3 na 4 firmy z sektora MŚP doświadcza zatorów płatniczych. W przypadku mikrofirm każdy opóźniony przelew może prowadzić do problemów z płynnością, a nawet zagrozić dalszemu funkcjonowaniu firmy. „Jedziesz...

Czytaj więcej

Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku

autor Marek Polubiatko
2025-06-16
0
sprzedaz komputer

Polski system podatkowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych w całej Europie. Wedle raportu PwC z połowy 2024 roku, bazującego na dokumencie Parlamentu Europejskiego z lutego 2023 roku "Overview on the tax compliance costs faced by European enterprises – with a focus on SMEs", na wypełnianie obowiązków podatkowych polscy przedsiębiorcy poświęcają rocznie średnio 334 godziny. Plasuje to Polskę na przedostatnim miejscu w całej Europie. Gorzej jest tylko w Bułgarii (441). Dla porównania w Danii są to 132 godziny, we Francji 134, a w Niemczech – 218. Wynikiem skomplikowanego prawa są również liczne wątpliwości interpretacyjne. W związku z tym warto wiedzieć, czym jest indywidualna interpretacja podatkowa i jak wystąpić z takim wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Co to jest indywidualna...

Czytaj więcej

Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom

autor Paweł Stasiuk
2025-06-12
0
zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje istotne zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Mają one związek z postępującą cyfryzacją usług publicznych. Czego będą dotyczyć nowe regulacje i jak wpłyną one na sytuację przedsiębiorców? Prosty dostęp do danych Zgodnie z planowanymi zmianami (numer z wykazu UD50) podmioty uprawnione uzyskają możliwość dostępu do danych zamieszczonych w KRS za pośrednictwem API. Są to usługi sieciowe, które umożliwiają automatyczne pobieranie danych przez systemy informatyczne. Żeby jednak było to możliwe, konieczna jest zgoda Ministra Sprawiedliwości. W tym kontekście należy dodać, iż chodzi tutaj o podmioty publiczne, a więc np. urzędy i sądy, a także o podmioty niepubliczne, które realizują zadania publiczne (np. niektóre fundacje). Do uzyskania zgody Ministra Sprawiedliwości, o której mowa powyżej, niezbędne jest spełnienie przez dany...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

dziecko pieniadze

Ulga na dziecko – dla kogo, limity, jak odliczyć?

2024-04-03
zona pilkarza

Jak żony polskich piłkarzy stają się milionerkami?

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

konto w banku

Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?

2025-08-14
polska unia europejska

Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO

2025-08-13
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?