Mimo że pierwszy samochód elektryczny powstał w połowie XIX wieku – najprawdopodobniej w latach 1832-1839 – dzięki szkockiemu wynalazcy Robertowi Andersonowi, to nasze ulice wciąż przemierzają głównie pojazdy na gaz i ropę. Jednak powoli ta sytuacja się zmienia. Elektromobilność staje się faktem.
Jakie zachęty do inwestowania w elektromobilność dla przedsiębiorców przygotowała Unia Europejska? Jak wygląda Polski rynek samochodów elektrycznych? I co sprawia, że elektromobilność, nie jest już uważana za chwilowy trend, a sposób na utrzymanie autonomii państw i ochronę środowiska?
Elektromobilność – z czego wynika ten światowy trend
Środowisko, w którym żyjemy, ma znaczący wpływ na jakość życia i dlatego ogromne wysiłki ludzkości skierowane są właśnie na zrównoważony rozwój i poprawę tego stanu naszej planety. Długofalowy rozwój elektromobilności może być postrzegany jako rozwiązanie problemu ochrony klimatu oraz interesów regulowanego przemysłu motoryzacyjnego, który w branży przejawia się to przede wszystkim w presji na ograniczenie zużycia samochodów i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Zaostrzające się limity zmuszają producentów samochodów do zmniejszania objętości silników swoich aut, wprowadzania nowych kosztownych technologii, które zmniejszą wspomnianą emisję, a nawet ograniczania produkcji niektórych paliwooszczędnych silników.
Unia Europejska wyznaczyła cele, mówiące o osiągnięciu neutralnego poziomu emisji dwutlenku węgla do 2050 roku oraz 55% redukcji emisji do 2030 roku – aby je osiągnąć, samochody osobowe i dostawcze, które dziś stanowią około 12% emisji CO2 w UE – muszą ulec szybkiej dekarbonizacji, a elektromobilność jest jedną z form transportu, która sprzyja osiąganiu celów neutralności emisyjnej.
Jednak poza dobrem planety istnieją jeszcze inne przesłanki motywujące administracje państwowe do inwestowania w elektromobilność, które nabrały szczególnego znaczenia w 2022 roku, a mianowicie uniezależnienie transportu od dostaw ropy. Agresja Rosji na Ukrainę oraz wynikające z niej ogromne zwyżki cen tego surowca, uświadomiły głowom państw, że w danej sytuacji politycznej, autonomia tego typu stanowi kwestię priorytetową.
Elektromobilność w Polsce
Chociaż ta tendencja ogarnia nasz kraj dość powoli, to z dnia na dzień na polskich ulicach przybywa samochodów napędzanych energią elektryczną. Nic dziwnego, przecież poza górnolotnymi założeniami typu redukcji emisji gazów cieplarnianych i ograniczenia zgubnych skutków ocieplenia klimatu, za tym rozwiązaniem przemawiają także kwestie ekonomiczne.
Samochody elektryczne w dłuższej perspektywie są tańsze w konserwacji i eksploatacji.
Świadoma tego jest, na przykład administracja Polskiego oddziału GLS, czyli jednej z największych firm kurierskich działających na terytorium RP, która niedawno poinformowała o włączeniu do floty 100 elektrycznych Fordów E-Transitów.
Jak mówi Justyna Glaza, environmental manager GLS Poland w rozmowie z Forbes, firma zdecydowała się na tę zmianę z dwóch powodów. Pierwszym z nich była troska o środowisko:
„Naszą ambicją jest osiągnięcie w 2045 r. całkowitej zeroemisyjności, dlatego realizujemy wiele działań, które do tego prowadzą. Jako jeden z największych operatorów logistycznych na polskim rynku mamy świadomość, że rewolucja musi dokonać się przede wszystkim w transporcie, a kluczowa jest redukcja liczby samochodów spalinowych.”
Drugi był bardziej prozaiczny. Chodziło o uzyskanie niższych kosztów eksploatacji i utrzymania od porównywalnego modelu z silnikiem Diesla. Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie Forda:
„Dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów w perspektywie 3 lat pojazdy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym. Pozwala to zminimalizować przestoje pojazdów i zwiększyć wydajność twojej firmy.”
W co nietrudno uwierzyć przy obecnych cenach paliwa.
Programy wspierające rozwój elektromobilności w Polsce
Zgodnie z danymi dostępnymi na gov.pl działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) skupiają się na czterech głównych płaszczyznach transformacji transportu w kierunku zeroemisyjnym. Chodzi o:
- zeroemisyjny transport publiczny,
- zeroemisyjne samochody,
- tworzenie infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów,
- edukacja w zakresie rozwoju elektromobilności.
Obecnie w Polsce za sprawą Unii Europejskiej, z której ramienia działa FOŚiGW funkcjonują trzy programy wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce – Zielony Transport Publiczny, Program „Mój elektryk”, Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury tankowania wodoru.
Zielony transport publiczny
Celem programu „Zielony transport publiczny” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie.
Program ten przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć, polegających na nabyciu/leasingu nowych autobusów elektrycznych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną lub wytworzoną z wodoru oraz trolejbusów, które posiadają baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe, modernizacji lub budowie infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania nabytych pojazdów oraz modernizacji, budowie ogólnodostępnej stacji ładowania lub stacji tankowania wodoru pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych autobusów.
Budżet programu wynosić będzie do 870 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania, a okres jego wdrażania zaplanowano na lata 2021 – 2028. Okres zawierania umów trwa do 31.12.2025, a wydatkowania środków do 15.12.2028 roku.
Mój elektryk
Zgodnie z informacjami opublikowanymi na gov.pl celem tego programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć, polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
Program ten przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie nowego pojazdu kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1077).
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji w ramach programu „Mój elektryk” można składać od 22.11.2021 do 30.09.2025 roku do wyczerpania środków alokacji. Swój wniosek możesz złożyć TUTAJ
Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury tankowania wodoru
Celem tego programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.
W tym programie przewidziano możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania lub utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania. Poza tym dofinansowana może być budowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW, w której co najmniej jeden punkt umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW lub przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania oraz działania skupiające się na budowie, lub przebudowie ogólnodostępnej stacji wodoru.
Podobnie, jak w przypadku „Zielonego transportu” wdrażanie tego programu zaplanowano na lata 2021 – 2028, a okres zawierania umów trwa do 31.12.2025 roku.
Elektromobilność – podsumowanie
Elektromobilność nie stanowi szybko przemijającego trendu, a raczej nową realność, szczególnie w branży transportu i logistyki. A im wcześniej sobie to uświadomisz, tym lepiej dla Twojej firmy i dla naszej planety.
Jeżeli szukasz dodatkowych form dofinansowania to polecamy również firmę Finea, która specjalizuje się w branży transportowej. Na tej stronie zapoznasz się ze szczegółami.