• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Lipiec 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 9 lipca, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
    nieruchomosc klucz
    Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce
    traderzy
    Ożywienie czy złudzenie? Gospodarka balansuje na krawędzi
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
    nieruchomosc klucz
    Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce
    traderzy
    Ożywienie czy złudzenie? Gospodarka balansuje na krawędzi
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora
    Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes

Posiadając samochód elektryczny dbasz nie tylko o środowisko, ale i o finanse

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2023-01-05
w Biznes
0
elektryk

Mimo że pierwszy samochód elektryczny powstał w połowie XIX wieku – najprawdopodobniej w latach 1832-1839 – dzięki szkockiemu wynalazcy Robertowi Andersonowi, to nasze ulice wciąż przemierzają głównie pojazdy na gaz i ropę. Jednak powoli ta sytuacja się zmienia. Elektromobilność staje się faktem. 

Jakie zachęty do inwestowania w elektromobilność dla przedsiębiorców przygotowała Unia Europejska? Jak wygląda Polski rynek samochodów elektrycznych? I co sprawia, że elektromobilność, nie jest już uważana za chwilowy trend, a sposób na utrzymanie autonomii państw i ochronę środowiska? 

Spis treści schowaj
1 Elektromobilność – z czego wynika ten światowy trend
2 Elektromobilność w Polsce
2.1 Zielony transport publiczny
2.2 Mój elektryk
2.3 Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury tankowania wodoru
3 Elektromobilność – podsumowanie

Elektromobilność – z czego wynika ten światowy trend 

Środowisko, w którym żyjemy, ma znaczący wpływ na jakość życia i dlatego ogromne wysiłki ludzkości skierowane są właśnie na zrównoważony rozwój i poprawę tego stanu naszej planety. Długofalowy rozwój elektromobilności może być postrzegany jako rozwiązanie problemu ochrony klimatu oraz interesów regulowanego przemysłu motoryzacyjnego, który w branży przejawia się to przede wszystkim w presji na ograniczenie zużycia samochodów i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Zaostrzające się limity zmuszają producentów samochodów do zmniejszania objętości silników swoich aut, wprowadzania nowych kosztownych technologii, które zmniejszą wspomnianą emisję, a nawet ograniczania produkcji niektórych paliwooszczędnych silników. 

Podobne artykuły

inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
inflacja w branzy transportowej 2

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

2025-03-20
transport tsl ciezarowka

Nowe obowiązki firm transportowych. Kolejny cios w branżę TSL

2025-03-21
glob swiat

Małaszewicze – co centrum logistyczne na Nowym Jedwabnym Szlaku może dać polskiej gospodarce?

2025-03-21
droga tls

Telematyka i nowe technologie a redukcja kosztów firm transportowych

2025-03-21
transport logistyka

Polskie TSL – czy jest otwarte na deglobalizację?

2025-03-21

Unia Europejska wyznaczyła cele, mówiące o osiągnięciu neutralnego poziomu emisji dwutlenku węgla do 2050 roku oraz 55% redukcji emisji do 2030 roku – aby je osiągnąć, samochody osobowe i dostawcze, które dziś stanowią około 12% emisji CO2 w UE – muszą ulec szybkiej dekarbonizacji, a elektromobilność jest jedną z form transportu, która sprzyja osiąganiu celów neutralności emisyjnej. 

Jednak poza dobrem planety istnieją jeszcze inne przesłanki motywujące administracje państwowe do inwestowania w elektromobilność, które nabrały szczególnego znaczenia w 2022 roku, a mianowicie uniezależnienie transportu od dostaw ropy. Agresja Rosji na Ukrainę oraz wynikające z niej ogromne zwyżki cen tego surowca, uświadomiły głowom państw, że w danej sytuacji politycznej, autonomia tego typu stanowi kwestię priorytetową. 

Elektromobilność w Polsce 

Chociaż ta tendencja ogarnia nasz kraj dość powoli, to z dnia na dzień na polskich ulicach przybywa samochodów napędzanych energią elektryczną. Nic dziwnego, przecież poza górnolotnymi założeniami typu redukcji emisji gazów cieplarnianych i ograniczenia zgubnych skutków ocieplenia klimatu, za tym rozwiązaniem przemawiają także kwestie ekonomiczne.

Samochody elektryczne w dłuższej perspektywie są tańsze w konserwacji i eksploatacji. 

Świadoma tego jest, na przykład administracja Polskiego oddziału GLS, czyli jednej z największych firm kurierskich działających na terytorium RP, która niedawno poinformowała o włączeniu do floty 100 elektrycznych Fordów E-Transitów. 

Jak mówi Justyna Glaza, environmental manager GLS Poland w rozmowie z Forbes, firma zdecydowała się na tę zmianę z dwóch powodów. Pierwszym z nich była troska o środowisko:

„Naszą ambicją jest osiągnięcie w 2045 r. całkowitej zeroemisyjności, dlatego realizujemy wiele działań, które do tego prowadzą. Jako jeden z największych operatorów logistycznych na polskim rynku mamy świadomość, że rewolucja musi dokonać się przede wszystkim w transporcie, a kluczowa jest redukcja liczby samochodów spalinowych.” 

Drugi był bardziej prozaiczny. Chodziło o uzyskanie niższych kosztów eksploatacji i utrzymania od porównywalnego modelu z silnikiem Diesla. Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie Forda:

„Dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów w perspektywie 3 lat pojazdy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym. Pozwala to zminimalizować przestoje pojazdów i zwiększyć wydajność twojej firmy.”

W co nietrudno uwierzyć przy obecnych cenach paliwa. 

Programy wspierające rozwój elektromobilności w Polsce 

Zgodnie z danymi dostępnymi na gov.pl działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) skupiają się na czterech głównych płaszczyznach transformacji transportu w kierunku zeroemisyjnym. Chodzi o:

  • zeroemisyjny transport publiczny,
  • zeroemisyjne samochody,
  • tworzenie infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów,
  • edukacja w zakresie rozwoju elektromobilności. 

Obecnie w Polsce za sprawą Unii Europejskiej, z której ramienia działa FOŚiGW funkcjonują trzy programy wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce – Zielony Transport Publiczny, Program „Mój elektryk”, Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury tankowania wodoru. 

Zielony transport publiczny 

Celem programu „Zielony transport publiczny” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. 

Program ten przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć, polegających na nabyciu/leasingu nowych autobusów elektrycznych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną lub wytworzoną z wodoru oraz trolejbusów, które posiadają baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe, modernizacji lub budowie infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania nabytych pojazdów oraz modernizacji, budowie ogólnodostępnej stacji ładowania lub stacji tankowania wodoru pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych autobusów.

Budżet programu wynosić będzie do 870 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania, a okres jego wdrażania zaplanowano na lata 2021 – 2028. Okres zawierania umów trwa do 31.12.2025, a wydatkowania środków do 15.12.2028 roku.

Mój elektryk 

Zgodnie z informacjami opublikowanymi na gov.pl celem tego programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć, polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu pojazdów zeroemisyjnych.

Program ten przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie nowego pojazdu kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1077).

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji w ramach programu „Mój elektryk” można składać od 22.11.2021 do 30.09.2025 roku do wyczerpania środków alokacji. Swój wniosek możesz złożyć TUTAJ

Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury tankowania wodoru

Celem tego programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza. 

W tym programie przewidziano możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania lub utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania. Poza tym dofinansowana może być budowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW, w której co najmniej jeden punkt umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW lub przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania oraz działania skupiające się na budowie, lub przebudowie ogólnodostępnej stacji wodoru. 

Podobnie, jak w przypadku „Zielonego transportu” wdrażanie tego programu zaplanowano na lata 2021 – 2028, a okres zawierania umów trwa do 31.12.2025 roku. 

Elektromobilność – podsumowanie 

 

Elektromobilność nie stanowi szybko przemijającego trendu, a raczej nową realność, szczególnie w branży transportu i logistyki. A im wcześniej sobie to uświadomisz, tym lepiej dla Twojej firmy i dla naszej planety. 

Jeżeli szukasz dodatkowych form dofinansowania to polecamy również firmę Finea, która specjalizuje się w branży transportowej. Na tej stronie zapoznasz się ze szczegółami.

Oceń wpis
Tags: transport
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

autor Magda Zawartka
2025-03-20
0
inflacja w branzy transportowej 2

Branża transportowa, która w długim okresie od 2010 do 2022 roku rozwijała się w umiarkowanym tempie, średnio ok. 4,9% rocznie, od 2023 roku przeżywa poważny kryzys. Po przynoszącym poważne spadki i będącym próbą przetrwania dla przedsiębiorców roku 2023, już w pierwszym kwartale 2024 roku wg danych Głównego Urzędu Statystycznego aż 120 przewoźników ogłosiło upadłość, a to nie koniec. Trudna sytuacja w branży mobilizuje właścicieli firm do poszukiwania nowych rozwiązań. Jednym z nich może być rozpoczęcie korzystania z usługi faktoringu. Według danych Polskiego Związku Faktorów 3,5 proc firm korzystających z tych usług należy do branży transportowej. Trzeba jednak pamiętać, że różne firmy faktoringowe oferują inny zakres usług oraz odmienne zasady udzielanego wsparcia. Jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej działalności? W pierwszej...

Czytaj więcej

Nowe obowiązki firm transportowych. Kolejny cios w branżę TSL

autor Marek Polubiatko
2025-03-21
0
transport tsl ciezarowka

Polska branża transportowa jest w stanie agonalnym. Polscy przewoźnicy muszą zmagać się z wieloma wyzwaniami (m.in. spowolnienie gospodarcze, nieuczciwa konkurencja ze Wschodu, zmiany w łańcuchach dostaw, wysoka inflacja, niestabilne ceny paliw), co sprawia, że przedsiębiorstwa tracą na konkurencyjności. To natomiast prowadzi do zwiększonej liczby upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. Niestety, mimo ogromnego kryzysu, włodarze nakładają na firmy z branży TSL nowe obowiązki. Obowiązek rejestracji w systemie SENT ukróci nieuczciwą konkurencję? Jednym z powodów dużego kryzysu branży TSL w Polsce jest nieuczciwa konkurencja. Fatalna w skutkach była decyzja o częściowej liberalizacji przewozów drogowych UE – Ukraina dla Europy Środkowej, która została wprowadzona w czerwcu 2022 roku. Zwiększyło to liczbę dwustronnych przewozów drogowych realizowanych przez spedytorów z Ukrainy, którzy nie musieli spełniać rygorystycznych...

Czytaj więcej

Małaszewicze – co centrum logistyczne na Nowym Jedwabnym Szlaku może dać polskiej gospodarce?

autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
0
glob swiat

Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma zostać rozbudowane, a początek tej przebudowy ma nastąpić jeszcze w tym roku. Rozwój tej inwestycji jest nieunikniony, pomimo wątpliwości zasianych przez wojnę w Ukrainie. Dotychczas znana trasa Nowego Jedwabnego Szlaku ma znaczenie i nie ma przesłanek ku temu, by miało to ulec zmianie. Wręcz przeciwnie – spedytorzy i operatorzy logistyczni pokładają w nim wielkie nadzieje. We wsparciu rozwoju centrum logistycznego w Małaszewiczach ma wziąć udział Skarb Państwa. Czy to wpłynie pozytywnie na polską gospodarkę i na rynek transportu w Polsce? Nowy Jedwabny Szlak – co warto o nim wiedzieć? Głównym zadaniem Nowego Jedwabnego Szlaku jest umożliwienie sprawnego transportu kolejowego towarów między Europą, Chinami, Bliskim Wschodem i Azją Środkową. Nowy Jedwabny Szlak to globalna inicjatywa gospodarcza, która angażuje niemal 200 krajów i uwzględnia zarówno transport morski,...

Czytaj więcej

Telematyka i nowe technologie a redukcja kosztów firm transportowych

autor Julia Mraczny
2025-03-21
0
droga tls

Firmy transportowe nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów, co pomaga im nadążyć za zmieniającymi się wymogami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla i podwyżkami cen paliw. W związku z tym dzisiaj pod lupę bierzemy nowe technologie, oprogramowania i inne sposoby na optymalizację wewnętrznych procesów w sektorze TLS. Nowe technologie a redukcja kosztów w branży TLS Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonymi w 2021 roku przez Webfleet, 74% europejskich firm wdrożyło nowe narzędzia cyfrowe. Na pierwszy ogień poszły rozwiązania przeznaczone do cyfryzacji dokumentacji oraz aplikacje mobilne do organizacji czasu kierowców. Obecnie zmienił się jednak wektor działania za sprawą nowych przepisów UE, oraz kryzysu paliwowego. Teraz w cenie są programy do redukcji kosztów floty. Firmy transportowe nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na optymalizację...

Czytaj więcej

Polskie TSL – czy jest otwarte na deglobalizację?

autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
0
transport logistyka

Transport, spedycja i logistyka – te trzy elementy stanowią filary polskiej branży TSL. Przez lata zaszło na tym polu wiele zmian i wciąż pojawiają się nowe szanse. Czy będziemy umieli z nich skorzystać? Na ile polski sektor TSL będzie gotowy na deglobalizację? Deklarowana skala decouplingu i skracania łańcucha dostaw daje wiele nadziei na to, że Polska zyska niepowtarzalną szansę na zdobycie nowych klientów, którzy zaczną szukać rozwiązań dla swoich firm właśnie w Europie. Szanse dla branży TSL w Polsce Świat daje szansę Polsce – mamy realną okazję do tego, aby zawalczyć o względy firm, mających na celu przeniesienie do Europy swoich produkcji lub źródeł zaopatrzenia. Do zyskania jest wiele, ale trzeba działać szybko. Wystarczy wziąć pod uwagę, że ciężka praca może nie przynieść (a przynajmniej nie od razu) zadowalających efektów. Współpraca USA z Chinami nie zmieni charakteru działania z dnia na dzień na dużą skalę. Mimo to proces tzw. decouplingu (rozdzielenie...

Czytaj więcej

E-CMR obowiązkowe od 21 sierpnia 2024 roku. Cyfrowa przyszłość firm transportowych

autor Julia Mraczny
2025-03-21
0
inflacja w branzy transportowej 2

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Komisję Europejską szacuje się, że aż w 99% operacji transportu międzynarodowego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystuje się dokumenty papierowe, na którymś z etapów operacji. Jak wyliczono w ciągu roku drukuje się ok. 150 – 200 mln papierowych dokumentów listu przewozowego, do którego produkcji potrzebne jest ok. 50 tysięcy drzew czyli trzeba wyciąć 120 hektarów lasu! Na szczęście, przedstawiciele międzynarodowego prawodawstwa nie zostali obojętni na to marnotrawstwo, dzięki czemu w sektorze transportu odchodzi się od tych zbędnych machinacji, stosując elektroniczne lity przewozowe, którym poświęcamy niniejszy artykuł. CMR – co to jest? Zgodnie z informacjami opublikowanymi w Leksykonie transportowym termin CMR odnosi się do międzynarodowego porozumienia w sprawie transgranicznych usług transportowych, odbywających się drogą lądową. CMR to...

Czytaj więcej

Jakie są najniebezpieczniejsze zawody w Polsce? Czy są opłacalne?

autor Marcin Stroński
2024-04-09
0
bol praca

Bywają zawody kojarzące się większości nas z zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Przychodzą nam do głowy zapewne górnicy, policjanci, strażacy, czy kaskaderzy. W jakich profesjach dochodzi do największej ilości wypadków przy pracy, w tym tych najpoważniejszych? Czy ci, którzy ryzykują najwięcej mogą pochwalić się portfelem o grubości adekwatnej do czyhającego na nich zagrożenia? Co możemy wyczytać ze statystyk wypadków i tabel wynagrodzeń?

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

zmartwiony przedsiebiorca

Przedsiębiorcy chcą niższych składek ZUS. Polskę czeka emerytalna katastrofa

2025-04-16
mieszkanie klucze malzenstwo

Czy w 2024 roku będzie łatwiej o kredyt hipoteczny?

2024-08-14
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

Dobry program do faktur nie potrzebuje kalkulatora

Nowe interpretacje podatkowe. Szkolenia przed założeniem firmy mogą być kosztem podatkowym

2025-07-09
grafika gg 03

Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?

2025-07-08
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?