Założenie salonu sukien ślubnych to spore wyzwanie, a jednocześnie szansa na prowadzenie ciekawej działalności. Szczególnie w przypadku osób interesujących się branżą modową oraz modą ślubną. Jeżeli zostanie ona dobrze przemyślana i zaplanowana, istnieją duże szanse na odniesienie sukcesu w branży. Przyjrzyjmy się zatem, jak wygląda prowadzenie salonu sukien ślubnych od kuchni.
Od czego zacząć?
W przypadku każdej działalności punktem wyjściowym do jej założenia jest stworzenie dobrego biznesplanu, w którym oszacowane zostaną koszty założenia firmy, a także wskazane będzie miejsce jej prowadzenia. To absolutna podstawa, od której w dużej mierze zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Nie inaczej jest w przypadku salonu sukien ślubnych.
Teoretycznie salon sukni ślubnych może otworzyć każdy. Wystarczy tylko zarejestrować działalność gospodarczą. W praktyce jednak, aby prowadzić taki biznes, a co ważne czerpać z niego zyski, konieczna jest znajomość tematyki modowej, a także bieżące śledzenie trendów ślubnych i weselnych. Ponadto dobrze jest mieć, chociażby podstawowe pojęcie o prowadzeniu firmy i działaniach marketingowych związanych z jej prosperowaniem.
Duże znaczenie przy zakładaniu salonu sukien ślubnych ma wybór jego lokalizacji. Lokal powinien być usytuowany w dobrze widocznym miejscu, blisko centrum miasta. Warto celować w lokalizacje mieszczące się w pobliżu innych punktów usługowych, oferujących na przykład zaproszenia lub wiązanki ślubne. Klientów może dodatkowo zachęcać perspektywa tego, że będą mogli załatwić kilka spraw w jednym miejscu. W przypadku mniejszych miejscowości otworzenie takiego salonu powinno być dobrze przemyślane. Jeżeli liczba młodych ludzi, którzy mogą brać ślub, jest niewielka, a co więcej nie wzrasta, a maleje, taka działalność jest dość ryzykowna.
Wybierając lokalizację, warto zrobić również rozeznanie dotyczące konkurencyjnych salonów w okolicy. Jeżeli planujemy otworzenie działalności w mniejszej miejscowości, trzeba liczyć się z tym, że jeden salon może okazać się w pełni wystarczający, aby obsłużyć wszystkie panny młode. Co więcej, jeżeli konkurencyjny salon działa na rynku już od kilku lat, może mieć na tyle wyrobioną renomę, iż ciężko będzie toczyć z nim walkę o klientów.
Ponadto lokal nie powinien mieć mniej niż 60 m2, aby zaistniały warunki do dobrej ekspozycji towaru. Musi się w nim znaleźć również przestronna przymierzalnia, aby klientki mogły w komfortowych warunkach przymierzyć suknię, oraz wygodne miejsce dla osoby towarzyszącej. Mile widziany jest też kącik, w którym klienci będą mogli napić się kawy lub herbaty. Nie zapominajmy bowiem, że salon sukien ślubnych, to nie jest miejsce, w którym robi się szybkie zakupy. Lokal powinien też mieć odpowiednio duże witryny. Ważne jest bowiem, aby suknie były pięknie wyeksponowane na wystawie, co ułatwi przyciągnięcie klientów.
Ogromne znaczenie ma również znalezienie odpowiednich ludzi. Personel salonu sukien ślubnych nie może składać się z przypadkowych osób. Muszą być to pracownicy nie tylko znający się na modzie ślubnej, ale mający też doświadczenie w obsłudze klienta. Ważne jest, aby pracownik umiał dopasować odpowiedni model sukni do figury klientki oraz pomóc dobrać odpowiednie dodatki.
Koszty prowadzenia salonu sukien ślubnych
Założenie salonu sukien ślubnych to inwestycja. Aby działalność mogła wystartować, należy poczynić wiele wydatków, związanych z organizacją całego przedsięwzięcia. Warto je odpowiednio rozplanować z większym wyprzedzeniem.
Koszty związane z założeniem i prowadzeniem salonu sukien ślubnych można podzielić na dwie grupy:
- koszty wejścia, czyli koszty nabycia sukien, aranżacji i wystroju salonu, a także ewentualne uruchomienie sklepu internetowego,
- koszty stałe, czyli miesięczne koszty utrzymania.
Co się zaś tyczy kosztów stałych, to obejmują one najem lokalu, promocję działalności, koszty energii, a także koszty wynagrodzeń pracowników. Wiele salonów korzysta również dodatkowo z usług krawcowej. Nierzadko zdarza się, że suknia leży niemal idealnie, ale pewne detale wymagają drobnej korekty. Dla większości klientek najwygodniejszym rozwiązaniem będzie wykonanie poprawki krawieckiej na miejscu w salonie.
Pełny kosztorys założenia i prowadzenia salonu sukien ślubnych ciężko jest zatem określić sztywnymi widełkami. Koszty zależne są bowiem od wielu czynników, m.in. od tego, w jakim sposób zostaną pozyskane suknie ślubne – czy będą zakupione, wzięte w komis, czy też zastockowane. Jeżeli chodzi o zakup, to można dokonać go w hurtowni, od dystrybutora lub bezpośrednio u producenta. Wiele salonów nawiązuje też współpracę ze studiami mody ślubnej, które projektują i szyją suknie na ich zamówienie.
Niezależnie od sposobu zaopatrzenia się w suknie, znaczenie ma też marka i jakość materiału. Średnio, samo wyposażenie sklepu to wydatek mieszczący się w przedziale 50-70 tys. złotych.
Pozostaje jeszcze wystrój lokalu, a ten jak wspomniano, nie może być byle jaki. Koszty obejmują też malowanie, meble, akcesoria takie jak manekiny i wieszaki i wszelkie dodatkowo udogodnienia oraz elementy dekoracyjne. Tutaj też trudno wskazać konkretną kwotę. Można koszt aranżacji zamknąć w 10-15 tys. złotych, a równie dobrze może on sięgnąć także 100 tys. złotych. Warto dodać, że niekiedy obejmuje on jeszcze stylistę wnętrz.
No i wreszcie comiesięczne wydatki, które obejmują przede wszystkim czynsz za lokal oraz wynagrodzenia personelu. Jeżeli chodzi o najem lokalu, to cena zależna jest od miejscowości i lokalizacji. Koszty pensji pracowników również trudno jest zamknąć w konkretnym przedziale. Wszystko zależy bowiem od ich kompetencji, a także wymiaru zatrudnienia.
Zyski
Jeżeli chodzi o zyski, jakich można spodziewać się, zakładając salon sukien ślubnych, to w pierwszej kolejności należy mieć na względzie, iż tego typu działalność ma raczej sezonowy charakter. Jesienią i zimą wesela są organizowane o wiele rzadziej niż latem i wiosną. Jeżeli chcemy generować zyski cały rok, warto pomyśleć o dodatkowym zaopatrzeniu salonu obejmującym na przykład bieliznę, różnego typu dodatki i akcesoria do odzieży, kreacje dla druhen i świadków czy też inne kreacje wizytowe lub balowe. W ten sposób zwiększą się szanse na osiągnięcie większego zysku.
Generalnie jednak poziomy zysków generowanych przez salony sukien ślubnych są dość zróżnicowane. Wiele zależy tu bowiem od lokalizacji sklepu, a także od oferowanego w nim asortymentu. Można założyć, że zysk brutto dla salonu z jednej sukni ślubnej wynosi 30-60% ceny sklepowej. Oznacza to, że sprzedając suknię, za dajmy na to 5 tys. zł., właściciel zarabia ok. 2-3 tys. złotych brutto. Aby zarobić 20-30 tys. zł brutto musi zatem sprzedać dziesięć sukni. Jest to jednak jedynie orientacyjny przykład. Ceny ślubnych kreacji są bowiem dość zróżnicowane, w zależności od marki.
Czy warto?
Dochodzimy zatem do kluczowego pytania, a mianowicie czy warto inwestować w założenie salonu sukien ślubnych? Tak jak w przypadku większości innych biznesów, również i tu zachodzi pewne ryzyko. Szczególnie, że w dobie rosnącej inflacji wiele osób rezygnuje z hucznych wesel i wytwornych strojów. Jak już wspominano, założenie salonu sukien ślubnych to inwestycja, a ta nie zawsze się zwraca. Dlatego tak ważne jest stworzenie dobrego biznesplanu, który pozwoli mierzyć siły na zamiary.
Plan reklamy salonu jest niezbędny. Reklama w magazynach ślubnych, modowych, lifestylowych oraz w Internecie to tylko niektóre z kluczowych obszarów. Współpraca z firmami w pobliskiej lokalizacji, które świadczą usługi związane z branżą ślubną, to skuteczny sposób nawiązywania kontaktów. Reklama online również może być najskuteczniejszą formą promocji, niezależnie od tego, czy wybór pada na reklamę płatną za kliknięcie w gigantach takich jak Google, czy też na zbudowanie grupy obserwujących na głównych platformach mediów społecznościowych, takich jak Facebook, TikTok czy Instagram. Dobrze zaprojektowana strona pod względem estetycznym i zgodna z UX-em na pewno również pomoże w sprzedaży, ponieważ nowoczesna odsłona www jest najlepszą wizytówką firmy.
Nawet najlepiej zaopatrzony salon z kompetentną obsługą nie będzie przynosił zysków, jeżeli w okolicy nie będzie klientów, czyli młodych ludzi planujących ślub. Dlatego decyzja o otwarciu salonu sukien ślubnych w danym mieście lub miejscowości powinna być dobrze przemyślana. W większych miastach nie brakuje potencjalnych klientów, jednak należy pamiętać, że konkurencja również jest tam większa. Przed otwarciem salonu sukien ślubnych należy zatem rozważyć wszelkie za i przeciw, biorąc przy tym pod uwagę nasze realne możliwości.
Salon sukien ślubnych w serwisie player.pl
Obejrzyj program „Salon sukien ślubnych” w serwisie VOD player.pl, który porusza ten problem szerzej. Jest to też jeden ze sposobów na pozbycie się stresu związanego z przygotowaniami ślubnymi – patrz, jak robi to ktoś inny. Niezależnie od tego, czy planujesz swój wielki dzień i potrzebujesz inspiracji, dzielisz emocje z przyszłą panną młodą, czy po prostu jesteś singlem, który lubi reality shows – przeżyj te emocje z programem „Salon sukien ślubnych”.