Wysokiej jakości zdjęcia to podstawa współczesnego handlu i marketingu. Niezależnie od tego, czy jesteś wolnym strzelcem pracującym na swoim profesjonalnym wizerunkiem w sieci, czy właścicielem firmy sprzedającej swoje produkty w Internecie – odpowiednie zdjęcie może przesądzić o Twoim być albo nie być.
Jakie zdjęcia zapewnią Ci sukces w biznesie? Jakie są zasady robienia zdjęć produktów? Co musisz wiedzieć na początku swojej przygody z fotografią? Tego wszystkiego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Znaczenie zdjęć w biznesie
Odpowiednio wykonane zdjęcia produktów, mogą nie tylko skłonić klientów do zakupu, ale nawet pozwolić Ci znacznie wywindować ich cenę. Wyróżniające się zdjęcie na profilu LinkedIn może sprawić, że to właśnie Twoja kandydatura lub usługi zostaną wybrane spośród setek konkurentów o podobnych kwalifikacjach. Natomiast zapadające w pamięć fotografie w mediach społecznościowych mogą przyciągnąć więcej klientów do startupu, salonu kosmetycznego, czy lokalu gastronomicznego. Dobre kadry przydają się także w prezentacjach, biuletynach, na stronach i wszędzie, gdzie pokazuje się firma lub specjalista.
W dzisiejszych czasach fotografie są dźwignią handlu i reklamy, a zatem, niezależnie od branży warto wiedzieć co nieco na temat tego, jak robić je dobrze. W związku z tym prezentujemy mini przewodnik po fotografii dla przedsiębiorców. A jeśli będziesz mieć ochotę na to, aby jeszcze bardziej zgłębić ten temat, to na pewno spodoba Ci się nowy program dostępny na platformie Player.pl – Perfect Picture.
Zdjęcia, które zmieniły świat w nowym wydaniu
Fotografia od kilku dekad zmienia oblicze marketingu i show-biznesu. Najbardziej kultowe zdjęcia ubiegłego stulecia stanowią cenny łup i inspirację dla marketologów i speców od reklamy, którzy włączają znane fotografie i wizerunku w swoich kampaniach reklamowych.
Poniżej możesz zerknąć na kilka ciekawych sposobów wykorzystania kultowych zdjęć w nowej formie i celach.
1. Abbey Road
Okładkę płyty Abbey Road z 1969 roku widział chyba każdy niezależnie od wieku. Tę fotografię, którą wykonał Iain Macmillan w Liverpoolu każdego dnia powtarzają setki fanów zespołu, a motyw często wykorzystuje się w kampaniach reklamowych, mediach społecznościowych i sztuce. Co ciekawe, zdjęcie z tej samej sesji, na którym Beattlesi idą w drugą stronę zostało sprzedane za 16 000 funtów!
Rzuć okiem na fotografie poniżej i zobacz, w jak sprytny sposób wydział kalkuckiej policji drogowej wykorzystał legendarną fotografię grupy The Beatles w swojej kampanii edukacyjnej.
Okładka jedenastego albumu kultowego zespołu została opatrzona sprytnym hasłem „Skoro oni mogą, to dlaczego Ty nie?” i wykorzystana w projekcie dotyczącym bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Dzięki temu informacja o kampanii obiegła cały świat.
2. Wiecznie żywa Marilyn
Uważa się, że 95% decyzji zakupowych opiera się na czynnikach emocjonalnych. Stąd tak liczne wykorzystanie starych fotografii w celach promocyjnych. Wizerunek Marilyn Monroe jest chyba najbardziej reprezentatywnym przykładem wykorzystania kultowych zdjęć w reklamie. Jej historia jest nieco smutna i zawiła, a jej twarz i biografia stała się dobrem publicznym – setki razy wykorzystywanym we wszelkiego rodzaju kampaniach reklamowych i produktowych.
Stało się tak, dlatego, że zgodnie z prawem ochrona wizerunku osób nieżyjących trwa do 20 lat od momentu śmierci. W związku z tym nieobjęta prawem autorskim twarz Marilyn, od lat zdobi ubrania, kubki, plakaty i etui, a jej sława wciąż trwa.
3. Lunch atop a skyscraper
Zdjęcie „Lunch atop a skyscraper” (Lunch na szczycie wieżowca) autorstwa Charles Clyde Ebbets zostało wykonane 20 września 1932 roku podczas budowy drapacza chmur znanego jako RCA Building, czyli najwyższego budynku kompleksu Rockefeller Center. Ta kultowa fotografia, chociaż wygląda na improwizowaną kompozycję, w rzeczywistości była częścią kampanii promocyjnej budynku i do dziś uważana jest za jedno z najbardziej wpływowych zdjęć w historii.
Z uwagi na swoją rozpoznawalność zdjęcie stało się inspiracją dla wielu fotografów i ekspertów od reklamy. Poniżej, możesz zobaczyć, jak w swojej kampanii wykorzystała je firma Deliveroo, która zaprosiła swoich klientów do zjedzenia śniadania inspirowanego fotografią w zamian za prawa do fotografowania tego wydarzenia.
Podstawowe rodzaje zdjęć biznesowych
Poniżej znajdziesz krótki opis dwóch kluczowych typów zdjęć biznesowych, jakie musisz znać jako przedsiębiorca.
Zdjęcia produktów
Zgodnie z danymi statystycznymi opublikowanymi na portalu Justuno, aż 93% konsumentów podejmuje decyzję na temat zakupu na podstawie zdjęć produktów. Warto zatem zgłębić ten temat. Zdjęcia, które umieścisz w swoim sklepie internetowym lub serwisie aukcyjnym muszą jak najlepiej odwzorowywać faktyczny wygląd i zastosowanie produktu dlatego warto sfotografować cały przedmiot, a także zrobić ujęcia z bliska, aby pokazać fakturę materiału, ciekawe detale, czy dodatkowe funkcje.
Fotografie produktów to jeden z podstawowych typów zdjęć koniecznych w nowoczesnym biznesie. W tej kategorii wyróżnia się trzy typy zdjęć. Fotografie produktowe typu packshot, czyli zdjęcia przedmiotów na jednorodnym tle, instruktażowe takie, które podkreślają cechy użytkowe, oraz reklamowe, których celem jest wzbudzenie emocji w potencjalnych konsumentach. Tego typu fotografię z powodzeniem wykonasz przy pomocy już Iphone’a 8.
Warto podejść odpowiedzialnie do tematu i wykonać je dobrze, zamiast ściągać gotowe fotografie z innych stron, bowiem niezgodność produktu ze zdjęciem czy opisem jest odpowiedzialna za 22% wszystkich zwrotów produktów. Dlatego, jeśli budżet Ci na to pozwala, to najlepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom – średnio sesja produktowa kilkunastu produktów to koszt około 700-2000 zł. Jeżeli jednak nie masz pieniędzy na zbyciu, możesz sam podjąć się tego zadania.
Zdjęcia w mediach społecznościowych
Odkąd niemal każdy w kieszeni nosi dobry aparat fotograficzny, kilka aplikacji do redakcji zdjęć i aktywnie publikuje je na swoich profilach w mediach społecznościowych, świat reklamy przeszedł prawdziwą rewolucję. Zmieniło to także podejście firm, które zamiast wydawać krocie na przemyślane kampanie reklamowe, idą z duchem czasu i bawią się tematem.
Użytkownicy nie chcą już widzieć na zdjęciach wymuskanych i wyretuszowanych trudnych do odróżnienia postaci. Teraz stawia się na kreatywność, humor i naturalność. Nie musisz mieć sztabu fotografów, stylistów i retuszerów, aby zaistnieć w Internecie. Wystarczy pomysł i szybki czas reakcji.
Przykładem tego może być najnowsza zapowiedź udziału w Super Bowl udostępniona na instagramowym profilu Rihanny. Przez to, że fotografia jest prosta i niezbyt oryginalna mówić o niej zaczął cały świat – w ciągu kilka dni uzyskała ponad 7 milionów reakcji. Zainspirowała też setki fanów do przerabiania jej i dalszego publikowania w formie memów.
W ślady piosenkarki idą także największe domy modowe i gwiazdy, które zamiast drogich sesji zdjęciowych coraz częściej stawiają na fotografię analogową i lifestyle’ową. Nic dziwnego, przecież to właśnie takie niecodzienne fotografie podbijają serca ludzi, którym przejadły się błyszczące okładki.
Dobrym przykładem bliskiej naszemu rynkowi marki, która wykorzystała te trendy i zwiększyła swoje przychody, jest H&M. Firma wykorzystuje Instagram Stories do sprzedaży pewnego stylu życia. Ze względu na to, że te treści znikają w ciągu 24 godzin, wywołują efekt FOMO (strach przed przeoczeniem czegoś), który przyciąga uwagę. Co więcej, krótkotrwałe treści dzieją się w danej chwili, więc są bardziej autentyczne, a przez to zyskują zaufanie klientów.
Inną marką, która szczególnie dobrze czyta nastoje swojej publiczności jest United Colors of Benetton. Ta firma od lat nie przestaje zaskakiwać swoją kreatywnością i odwagą. W tym przypadku ciężko mówić o czysto marketingowym podejściu, ponieważ jej główny fotograf Oliviero Toscani, znany jest głównie z głośnych kampanii społecznych, w których w sprytny sposób porusza tak ważne tematy, jak walka z rasizmem, homofobią, czy kryzys AIDS. Poniżej możesz zapoznać się z kilkoma ciekawymi fotografiami z jego portfolio.
Podstawy współczesnej fotografii
Oto najważniejsze informacje na temat fotografii biznesowej, które musisz znać niezależnie od tego, czy zlecasz wykonanie zdjęć, czy sam podejmujesz to wyzwanie.
Podejście
Zanim przejdziemy do kwestii praktycznych, warto wspomnieć o kilku aspektach dotyczących nowoczesnego podejścia do fotografowania. Kluczem do sukcesu w dzisiejszych czasach jest dystans, konsekwencja, szybki czas reakcji oraz unikalność.
Dlatego, zanim zaczniesz udostępniać zdjęcia na swojej firmowej stronie lub profilu w mediach społecznościowych, zastanów się, co chcesz przekazać światu – pomyśl, jaką opowieść od swojej firmie chcesz przekazać i dostosuj swoje fotografie do tego pomysłu. Dzięki temu Twoja publiczność nabierze do Ciebie zaufania i tym chętniej będzie udzielać się na profilach firmowych.
Pamiętaj także, by trzymać rękę na pulsie i odpowiadać na najnowsze wydarzenia, trendy i sytuacje popkulturowe, bo to właśnie to przyniesie Ci popularność, a nie sesje zdjęciowe za tysiące złotych.
Sprzęt
Obecnie większość telefonów wyposażona jest w aparaty, które w niczym nie ustępują profesjonalnemu sprzętowi fotograficznemu. Warto jednak znać zasadę – im więcej megapikseli, tym lepsze zdjęcia. Możesz użyć dowolnego smartfonu z dobrym aparatem, ale najlepiej, jeśli znajdziesz model z rozdzielczością 12 lub więcej megapikseli. Może to być iPhone 8 lub nowszy, Samsung Galaxy S8 lub kolejny model, czy Huawei P20 Pro i następne modele.
Oświetlenie
Na początek znajdź w swoim otoczeniu pokój z dobrze nasłonecznionym oknem. Im większe okno, tym więcej naturalnego światła będziesz miał do ożywienia swojego zdjęcia. Fotografowanie bliżej okna tworzy bardziej miękkie światło z ciemniejszymi cieniami, podczas gdy oddalenie się od źródła światła pozwoli Ci uzyskać jaśniejsze, bardziej kształtne cienie.
Bardzo często naturalne światło słoneczne nie wystarcza do wykonania dobrego zdjęcia. Wtedy najlepiej zakupić lampę pierścieniową do zdjęć i ustawić ją w taki sposób, aby oświetlała fotografowany obiekt zza kadru. Taką lampę kupisz w każdym większym sklepie z elektroniką, a jej cena nie powinna przekroczyć 70 zł.
Obróbka
W dzisiejszych czasach ciężko znaleźć zdjęcie niepoddane obróbce. Na szczęście na rynku znajdziesz setki darmowych aplikacji, które pozwolą Ci wyrównać kadr, rozjaśnić fotografię, czy poprawić drobne mankamenty w kilka sekund. Najpopularniejsze bezpłatne aplikacje tego typu to YouCam Perfect, PhotoDirector, VSCO, Adobe Lightroom Mobile lub Photoshop Express Photo Editor. Bez przeszkód możesz także wykorzystać możliwości edycji swojego smartfonu.
Tło
Najlepiej, jeśli zdecydujesz się na jasne, jednolite tło. Umieść białe tło za swoim obiektem, aby nadać zdjęciom czysty i spójny wygląd oraz wyeliminować czynniki rozpraszające uwagę. Możesz użyć białego papieru, wykorzystać ścianę lub kupić deskę plakatową z lokalnego sklepu papierniczego.
Jeśli wykonujesz zdjęcie portretowe to możesz także poszukać dobrze oświetlonej kawiarni lub sali konferencyjnej. Pamiętaj jednak, żeby w tle nie działo się za dużo, aby nie odwrócić uwagi od fotografowanego obiektu.
Fotografia w biznesie – podsumowanie
Dobrej jakości zdjęcia mogą zapewnić Ci większe sprzedaże, poprawić Twój wizerunek i przynieść nowe zlecenia, dlatego warto zadbać o ten aspekt swojej strony, sklepu lub profilu.
A jeśli masz ochotę bardziej zgłębić tajniki fotografii to na pewno spodoba Ci się nowy program „Perfect Picture” dostępny na platformie Player.pl