Żabka to sieć sklepów, która w ostatnim czasie rozwija się bardzo dynamicznie, głównie dzięki franczyzie. Jeżeli tutaj jesteś, zgadujemy, że również Ciebie może interesować model biznesu oparty na franczyzie i współpraca z siecią Żabka. Tym samym możesz dołączyć do ponad 8000 sklepów i przeszło 6000 franczyzobiorców. W tym artykule sprawdzamy, jakie są warunki, aby na zasadach franczyzy móc prowadzić sklep Żabki, co jest do tego niezbędne oraz na jakie profity można liczyć z tego tytułu, ponieważ zysk – jak dla każdego przedsiębiorcy – musi być dla Ciebie kluczowy, a biznes rentowny.
Franczyza Żabki – co to takiego?
Z pewnością franczyza Żabki może być całkiem niezłym pomysłem na biznes. Gdyby było inaczej, sklepy tej sieci nie wyrastałyby w miejskiej architekturze jak przysłowiowe grzyby po deszczu. I to nie tylko w większych, ale także i mniejszych miejscowościach. Pamiętaj, że marka jest obecna na rynku już od ponad 20 lat. Pierwsze sklepy pod szyldem Żabki pojawiły się w 1998 roku. Dziś jest ich już ponad 8000, a markę rozpoznaje 93% konsumentów.
Duży rozwój Żabka zawdzięcza sieci franczyzy, która działa dopiero od 2016 roku. Dzięki elastycznemu modelowi współpracy dziś sklepy Żabki można spotkać dosłownie wszędzie (np. duże miasta, małe miejscowości, metro, dworce kolejowe, biurowce itp.). W każdym przypadku to sklepy, które są dostosowane do potrzeb klientów, nawet ze strefą Żabka Cafe i usługami pocztowymi.
W ramach franczyzy większość ajentów prowadzi tylko jedną placówkę handlową. Nie jest to niczym zaskakującym, ponieważ taka jest właśnie strategia firmy. W tym obszarze jest ona zdecydowanie różna od tego, co często proponuje i oferuje konkurencja. W ramach współpracy franczyzobiorca może liczyć między innymi na w pełni wyposażony i zatowarowany sklep. Co ważne, umowa jest podpisywana na czas nieokreślony i można ją zerwać w dowolnym momencie. Obowiązkiem franczyzobiorcy jest jedynie rozliczenie się z towaru.
Kto może zostać franczyzobiorcą Żabki?
Ajentem Żabki może zostać praktycznie każdy, również ten, kto nie ma doświadczenia w handlu. Oczekiwania sieci wobec kandydatów na franczyzobiorców nie są wygórowane, tj.:
- chęć i gotowość do prowadzenia własnego biznesu,
- umiejętność kierowania zespołem pracowników,
- pozytywne nastawienie do klienta,
- zaangażowanie i motywacja do pracy,
- znajomości obsługi komputera.
Przyznasz, że to niewiele? Mało która oferta pracy ma tak niewiele wymagań, a tutaj mamy do czynienia z prowadzeniem własnego sklepu!
Franczyza w Żabce – co oferuje Żabka?
Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie sklepu w ramach franczyzy, w zamian otrzymujesz od marki m.in.:
- w pełni wyposażony i zatowarowany sklep,
- reklamę w telewizji i inne kampanie marketingowe przyciągające klientów,
- nowoczesny system zamówień,
- gwarancję regularnych dostaw,
- system generowania promocji cenowych,
- wsparcie i doradztwo opiekuna,
- pakiety Mikroflota Orlen, Luxmed i wiele więcej.
Żabka w ten sposób zapewnia swoim franczyzobiorcom pełen pakiet swoich możliwości, dbając również o swój interes. Dzięki temu jej marka może być kojarzona z produktami, nad którymi sprawuje pieczę.
Jaki wkład własny do franczyzy Żabki?
Żabka nie wymaga wysokiego wkładu własnego od franczyzobiorcy. To jeden z najniższych wkładów na rynku w wysokości jedynie 5000 złotych. To koszty obejmujące:
- zakup kasy fiskalnej,
- koncesję,
- zakup towarów regionalnych.
Reszta leży po stronie Żabki. To firma wyposaża i odpowiada za zatowarowanie sklepu, często dzierżawi też lokal. Jednocześnie sieć tworzy i oferuje rozwiązania technologiczne, które pomagają w zarządzaniu sklepem (m.in. aplikacja mobilna dla franczyzobiorców Frappka). Franczyzobiorcy w cenie mają też opiekę w obszarze obsługi klienta, sprzedaży, IT i marketingu.
Prowadzenie sklepu sieci Żabka – ile można zarobić?
Z pewnością przychód jest tym, co jest kluczowe dla rentownego prowadzenia biznesu. W przypadku Żabki wygląda to zachęcająco. Przez pierwszy rok ajent może liczyć nawet na 20 000 zł gwarantowanego przychodu.
Oczywiście nie wszystko trafi do Twojej kieszeni. W takiej sytuacji musisz liczyć się z wydatkami na bieżące utrzymanie. Zaliczyć możesz do tego opłatę licencyjną, prowizję za płatności realizowane bezgotówkowo, ewentualne straty finansowe, ZUS i koszty zatrudnienia pracowników.
Większość franczyzobiorców zarabia jednak znacznie więcej. Blisko 8 na 10 ajentów Żabki może liczyć na przychód w wysokości przynajmniej 22 000 zł miesięcznie. To wynik finansowy ajentów za II kwartał 2022 roku. Sklepy Żabki zarabiają nie tylko na marży ze sprzedaży produktów, która wynosi od 5% do 15%. Oprócz tego, jeżeli osiągniesz cele sprzedażowe, możesz też liczyć na premie.
Czy prowadzenie franczyzy Żabki się opłaca?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto angażować się w biznes i prowadzić sklep pod szyldem marki Żabka. Z pewnością po stronie plusów należy zaliczyć znaną markę i niski wkład własny. Sklep jest w pełni wyposażony, Żabka oferuje też opiekę logistyczną oraz wsparcie marketingowe. Wydawać się może, że również przychody są zadowalające. Jednak co jest kluczowe, a o czym niestety wielu nowych przedsiębiorców nie ma pojęcia, przychód nie jest równoznaczny z dochodem.
Wiele zależy od miejsca, w jakim znajduje się sklep, a także zatrudnianych pracowników. W końcu pamiętać trzeba, że prowadzenie własnego biznesu nie jest pracą na etacie, którą kończy się po 8 godzinach. Można powiedzieć, że jest wręcz odwrotnie. Dlatego opinie na temat prowadzenia biznesu pod szyldem Żabki są podzielone. Jedni franczyzobiorcy radzą sobie bardzo dobrze, a ich lokal już przez lata generuje wysokie przychody, inni muszą zamknąć sklep po kilku miesiącach i pozostają z długami.
Franczyza Żabki krok po kroku
Jeżeli nie boisz się wyzwań i chcesz otworzyć sklep Żabki, poniżej przedstawiamy instrukcję, jak wygląda taki proces krok po kroku. Szczegółowych informacji szukaj na stronie Żabki.
- Rozmowa rekrutacyjna (I etap – poznanie zasad współpracy, założeń, celów; II etap – wskazanie możliwych lokalizacji, odpowiedzi na pytania potencjalnego ajenta).
- Szkolenie w sklepie szkoleniowym – od 12 do 14 dni, kiedy przyszły franczyzobiorca poznaje model biznesowy i zasady współpracy z siecią.
- Zatowarowanie sklepu, przygotowanie dokumentacji, złożenie wniosków o koncesję.
- Rejestracja działalności i podpisanie umowy.
- Otwarcie sklepu i rozpoczęcie sprzedaży.
Podsumowując, prowadzenie sklepu Żabki może być atrakcyjnym modelem biznesowym dla nowego lub doświadczonego przedsiębiorcy, również bez większej praktyki w handlu. Jak w każdym biznesie, również franczyza w Żabce ma swoje mocne i słabe strony. Dlatego tak ważne jest, żeby przemyśleć wszystkie „za” i „przeciw” dla biznesu w tej formie i pod szyldem Żabki.
Foto. Materiały Prasowe Żabka Polska sp. z o. o.