• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
czwartek, 15 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    euro pieniadze
    Wynagrodzenia rosną, ale zyski maleją. Polska wśród najtańszych krajów kosztów pracy, a mimo to przedsiębiorcy mają dość
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    euro pieniadze
    Wynagrodzenia rosną, ale zyski maleją. Polska wśród najtańszych krajów kosztów pracy, a mimo to przedsiębiorcy mają dość
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Prawo

Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.

Michał Wysocki autor Michał Wysocki
2025-03-21
w Prawo
0
transport kierowca

Omawiane dziś zmiany w ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym to klasyczny przykład tego, jak polski system prawny jest niepotrzebnie skomplikowany. Tak naprawdę rząd planuje bowiem dokonać zmian w zaplanowanych już wcześniej zmianach w ustawie o transporcie drogowym. Ma to być realizacja części porozumienia zawartego w dniu 16 stycznia 2024 r. pomiędzy Ministrem Infrastruktury a organizatorami protestów przed drogowymi przejściami granicznymi w Dorohusku, Korczowej i Hrebennem. Choć omówione zmiany są krokiem we właściwym kierunku, w najbliższej przyszłości raczej nie rozwiążą zaogniającej się sytuacji na naszej wschodniej granicy.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym
2 Planowane zmiany w ustawie o transporcie drogowym
3 Zmiany w planach
4 Uzasadnienie projektu zmian
5 Ocena skutków proponowanych zmian
6 Szukasz finansowania firmy transportowej?

Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym

Żeby zrozumieć tę wielopiętrową nowelizację, musimy zacząć od podstaw. W dniu 28 lipca 2023 r. uchwalono ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która weszła w życie 19 sierpnia 2023 r. Ustawa określa m.in. zasady delegowania kierowców w transporcie drogowym na terytorium Polski, szczegóły dotyczące kontroli przestrzegania tych zasad, metody współpracy pomiędzy Inspekcją Transportu Drogowego i Państwową Inspekcją Pracy oraz współpracy europejskiej i reguły postępowania związanego ze składaniem i realizacją wniosków o powiadomienie o decyzji o nałożeniu na przewoźnika kary lub grzywny.

Mamy więc ustawę, która reguluje te kwestie. Dodatkowo, pod jej koniec znajdują się przepisy, które wprowadzają zmiany w innych ustawach. Przede wszystkim chodzi o zmiany w ustawie o transporcie drogowym.

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Planowane zmiany w ustawie o transporcie drogowym

Część nowości w ustawie o transporcie drogowym weszła w życie jednocześnie z ustawą o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Planowane (słowo klucz – jeszcze nie weszły w życie!) zmiany dotyczą następujących kwestii:

  • podmioty zagraniczne wykonujące przewóz na podstawie zezwolenia ministra, wielokrotnego zezwolenia wydanego przez Międzynarodowe Forum Transportu („zezwolenia EKMT”) lub w innych przewidzianych przypadkach będą miały obowiązek przed takim przewozem zgłosić go i uzyskać numer referencyjny do zgłoszenia;
  • to samo będzie dotyczyć zagranicznego podmiotu wykonującego przewóz kabotażowy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy oraz w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych;
  • zgłoszenia, o których mowa wyżej, będą musiały zawierać szereg danych identyfikujących podmioty zagraniczne, dane nadawcy i odbiorcy, dane dotyczące załadunku i rozładunku, informacje dotyczące dokumentu przewozowego i zezwolenia, numery rejestracyjne i numery lokalizatora;
  • jeśli przewóz obejmuje kilka operacji transportowych, dla których jest wymagane więcej niż jedno zezwolenie, tyle samo zgłoszeń trzeba będzie dokonać;
  • zagraniczny podmiot będzie musiał przekazać kierowcy numer referencyjny, dokument zastępujący zgłoszenie oraz potwierdzenie przyjęcia tego dokumentu – bez tych danych i dokumentów kierowca ma obowiązek odmówić rozpoczęcia przewozu towaru;
  • inspektorzy będą mogli kontrolować obowiązek posiadania lokalizatora w sytuacjach opisanych wyżej;
  • kierowca podczas przewozu będzie miał obowiązek posiadać przy sobie i okazywać na każde żądanie numer referencyjny albo dokument zastępujący zgłoszenie i potwierdzenie przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie;
  • numeru referencyjnego i dokumentu zastępującego zgłoszenie oraz potwierdzenia przyjęcia nie będą mogli weryfikować upoważnieni pracownicy zarządców dróg publicznych;
  • jeśli kontrola wykaże, że nie ma wymaganego zgłoszenia, pojazd ma znaleźć się na parkingu strzeżonym, a przewóz może być kontynuowany dopiero po wykonaniu zgłoszenia i uzyskaniu numeru referencyjnego, chyba że zachodzi sytuacja, w której należy zatrzymać i unieważnić zezwolenie, a następnie zwrócić pojazd;
  • wykonywania przewozu drogowego rzeczy bez okazania numeru referencyjnego, dokumentu zastępującego zgłoszenie lub potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie będzie zagrożone grzywną w wysokości 1500 zł;
  • wykonywanie przewozu drogowego rzeczy bez zgłoszenia do rejestru zgłoszeń, w przypadku, o którym mowa w art. 28b ustawy o transporcie drogowym, albo zgłoszenie danych i informacji niekompletnych lub niezgodnych ze stanem faktycznym będzie zagrożone grzywną w wysokości 12 000 zł;
  • wykonywanie przewozu drogowego rzeczy, w przypadku o którym mowa w art. 28b ustawy o transporcie drogowym z naruszeniem obowiązku, o którym mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (posiadanie lokalizatora) będzie zagrożone grzywną w wysokości 10 000 zł.

Przepisy przewidują także dostosowanie do powyższych zasad treści ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

Najważniejszą informacją jest to, że wszystkie omówione wyżej zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2025 roku.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Zmiany w planach

Jesteśmy już blisko końca tej łamigłówki. Podsumujmy – mamy obowiązującą od niecałego roku ustawę o delegowaniu kierowców, która przewiduje zmiany w ustawie o transporcie drogowym. Te zmiany nie weszły jednak jeszcze w życie – ma do tego dojść z początkiem 2025 roku.

I tutaj wchodzi projekt rządowy, który w Rządowym Centrum Legislacji pojawił się 11 kwietnia 2024 r.

Proponowane zmiany nie dotyczą obowiązujących przepisów, ale tych, które mają się dopiero zmienić 1 stycznia 2025 r. Jest to więc nowelizacja jeszcze niezrealizowanej nowelizacji.

Pierwsza zmiana dotyczy planowanego art. 28b ust. 2 ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z nowelizacją zagraniczny podmiot wykonujący przewóz kabotażowy rzeczy, o którym mowa w art. 29 ust. 1 tej ustawy, będzie obowiązany przesłać do rejestru zgłoszeń, przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Polski, zgłoszenie takiego przewozu i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia.

W planach jest także zmodyfikowanie treści zgłoszenia. Ma się w nim znaleźć także informacja o tym, czy przewóz wykonywany jest z ładunkiem, czy bez ładunku, oraz informacja o kraju rejestracji pojazdu.

Modyfikacji uległo także wejście w życie wszystkich omawianych zmian, które przyspieszono i teraz jest to 1 lipca 2024 r. Jednocześnie wskazano, że znowelizowane przepisy w zakresie dotyczącym wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, o którym mowa w art. 28 ust. 1a ustawy o transporcie drogowym, stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Uzasadnienie projektu zmian

Jak wskazał wnioskodawca (Ministerstwo Infrastruktury), zmiany mają przyczynić się do skuteczniejszej kontroli zezwoleń zagranicznych wymaganych przez wiążące nas przepisy umów międzynarodowych. W praktyce pojawił się problem wielokrotnego wykorzystywania zezwolenia uprawniającego tylko do jednokrotnego przejazdu. Podkreślono, że planowany art. 28b ust. 2 będzie znajdował zastosowanie do przewozów towarów pochodzących z państw Unii Europejskiej. Choć traktaty nieprzychylnie patrzą na środki o charakterze podobnym do ograniczeń ilościowych w przywozie towarów, projektowane rozwiązanie to narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją oraz szarą strefą. Za jego słusznością przemawiają porządek i bezpieczeństwo publiczne.

Projektodawca chce skrócić okres oczekiwania na wejście nowych przepisów o 6 miesięcy, ponieważ wymaga tego pilna potrzeba zwiększenia efektywności prowadzonych kontroli. Nie możemy także tak długo czekać na wzmocnienie egzekucji przepisów dotyczących omawianych kwestii. Konieczna jest pilna kontrola międzynarodowego transportu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego, ponieważ to te rodzaje transportu szczególnie silnie oddziałują na nasz rodzimy rynek transportowy.

Jednocześnie projektodawcy wskazali, że wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, o którym mowa w ustawie o transporcie drogowym (wykonywanie transportu na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej przewozu do lub z państwa trzeciego przez zagraniczny podmiot mający siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o wolnym handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym) zostanie objęte nowymi przepisami, tak jak pierwotnie zakładano, 1 stycznia 2025 r.

Ocena skutków proponowanych zmian

Jak wynika ze sporządzonej przez Ministerstwo Infrastruktury w dniu 4 kwietnia 2024 r. oceny skutków regulacji, zmiany mają pomóc w skuteczniejszej kontroli zezwoleń zagranicznych. Naruszenia dotyczące wymaganych licencji, zezwoleń lub dokumentacji to prawie 10% wszystkich naruszeń, jakie ujawniali inspektorzy w ostatnich latach. Zdaniem projektodawcy potrzeba skuteczniejszych kontroli wynika przede wszystkim z sankcji i kontrsankcji nakładanych przez UE, Rosję i Białoruś, a także z mocnej liberalizacji międzynarodowego transportu drogowego pomiędzy Unią a Ukrainą. Zmiany są także realizacją postulatów osób protestujących na przejściach granicznych z Ukrainą.

Wydaje się, że, choć dalece niewystarczające do rozbrojenia poważnej sytuacji na granicy polsko-ukraińskiej, proponowane zmiany są krokiem we właściwym kierunku. Przyspieszają one wejście w życie zaplanowanej nowelizacji i – jako całość – pozwalają walczyć z patologiami w sektorze transportowym. Same przepisy jednak to zdecydowanie za mało – by zadziałały, potrzebne jest zaangażowanie egzekwujących je urzędników, a z tym bywa już różnie.

Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
Oceń wpis
Tags: Fineanowelizacja ustawy o transporcie drogowym
Michał Wysocki

Michał Wysocki

Adwokat, od 2014 roku członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. Autor książek dotyczących praktycznych aspektów pracy prawnika i artykułów popularnonaukowych z pogranicza prawa i gier komputerowych. Twórca materiałów edukacyjnych i podcastu prawniczego "Prawo na pełnej". W wolnych chwilach zapalony czytelnik i autor niezależnych gier wideo.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

pieniadze skladka zdrowotna

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej – dla kogo, do kiedy, co należy wiedzieć?

2023-05-09
flaga unia europejska

Zamach na samozatrudnienie! Nowe przepisy UE zmuszą do powrotu na etat?

2024-08-12
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash

Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?

2025-05-14
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?