• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Prawo

Dlaczego rękojmia konsumencka jest niekorzystna dla sprzedawców

Michał Wysocki autor Michał Wysocki
2023-06-15
w Prawo
0
sprzedaz komputer

Każdy przedsiębiorca, który sprzedaje towary dowolnymi środkami dystrybucji, prędzej czy później musi zmierzyć się z reklamacją jakościową lub ilościową. O ile jeszcze w relacjach pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą proces reklamacyjny można dość dowolnie modyfikować, sprzedaż rzeczy konsumentowi związana jest z szeregiem różnych obowiązków. Za chwilę minie pół roku obowiązywania w Polsce tzw. rękojmi konsumenckiej, dlatego dziś przyjrzymy się tej właśnie instytucji w kontekście fizycznej sprzedaży towaru. Sprzedaż dóbr cyfrowych posiada odrębną regulację.
ksiegowosc automatyczna reklama

Spis treści schowaj
1 Mała rewolucja 1 stycznia 2023 roku
2 Rękojmia konsumencka
3 Zgodność towaru z umową
4 Odpowiedzialność przedsiębiorcy za towar niezgodny z umową
5 Kiedy przedsiębiorca nie odpowiada za rękojmię konsumencką?
6 Żądanie naprawy lub wymiany towaru
7 Żądanie obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy
8 Podsumowanie

Mała rewolucja 1 stycznia 2023 roku

Na początku tego roku weszły w życie różne zmiany w aktach prawnych związanych z szeroko rozumianą sytuacją konsumentów. Przede wszystkim, z Kodeksu cywilnego wykreślono część dotyczących konsumentów regulacji oraz przeniesiono je do ustawy o prawach konsumenta. Głównym motorem napędowym tych zmian była ustawa nowelizacyjna z 4 listopada 2022 r., która do porządku prawnego wprowadzała postanowienia następujących dyrektyw:

  • w sprawie praw konsumentów;
  • w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość;
  • w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych;
  • w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów.

Jeśli część tych nazw wydaje się Wam znajoma, to dlatego, że niektóre z powyższych aktów prawnych wchodzą w skład tzw. dyrektywy Omnibus, o której pisałem jakiś czas temu.

Podobne artykuły

rejestracja w zus pue

8 kroków jak prawidłowo odpowiadać na reklamacje konsumentów

2023-09-14

Rękojmia konsumencka

Przepisy ustawy o prawach konsumenta nie posługują się pojęciem „rękojmi konsumenckiej”. To termin wymyślony przez prawników, by odróżnić ją od zwykłej rękojmi przewidzianej przez ogólne przepisy cywilne. Rękojmia konsumencka uregulowana została w rozdziale 5a ww. ustawy i dotyczy relacji pomiędzy przedsiębiorcą a osobą fizyczną, która dokonuje zakupu w celu niezwiązanym ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową.

Wbrew dość powszechnej opinii rękojmia konsumencka nie dotyczy tylko umów sprzedaży, ale wszystkich umów zobowiązujących do przeniesienia własności, a więc także umowy dostawy czy umowy o dzieło.

Zgodność towaru z umową

Przed zmianami podstawą reklamacji kierowanych wobec przedsiębiorców było istnienie wad rzeczy. Wady fizyczne polegały np. na uszkodzonych elementach, a wady prawne – na obciążeniu rzeczy prawami osób trzecich.

Nowe przepisy częściowo odchodzą od tego modelu i skupiają się na zgodności otrzymanego przez konsumenta towaru z umową. Zgodnie z art. 43b ustawy towar jest zgodny z umową, jeśli taką zgodność wykazują (kryteria podstawowe):

  • opis i rodzaj towaru;
  • ilość towaru;
  • jakość towaru;
  • kompletność i funkcjonalność towaru
  • w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji.

To jeszcze nie wszystko. Towar zgodny z umową, to taki, który (kryteria dodatkowe):

  • jest przydatny do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował;
  • nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się tego rodzaju towaru;
  • występuje w takiej ilości i ma takie cechy, które są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może od towaru oczekiwać;
  • jest dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których konsument może rozsądnie oczekiwać;
  • jest takiej samej jakości jak udostępniona konsumentowi próbka lub wzór.

Już na pierwszy rzut oka widać, że nowe przepisy są bardziej korzystne dla konsumentów. Przedsiębiorcy muszą już bowiem nie tylko dostarczać pełnowartościowe produkty zgodne z opisem, ale także przewidywać, czego po danym produkcie mogą oczekiwać typowi konsumenci.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy za towar niezgodny z umową

Zgodnie z zasadą znajdującą się w art. 43c ust. 1 ustawy, przedsiębiorca odpowiada za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony:

  • do 2 lat od tej chwili;
  • w dłuższym terminie, jeśli termin przydatności do użycia jest dłuższy.

Ustawa wprowadza domniemanie, że niezgodność ujawniona w ciągu 2 lat od dostarczenia towaru istniała w chwili dostarczenia. Obalenie domniemania polega na:

  • udowodnieniu, że było inaczej;
  • wykazaniu, że domniemania nie można pogodzić ze specyfiką towaru.

Warto także pamiętać, że przedsiębiorca odpowiada również za niezgodność wynikającą z wadliwego montażu, jeśli:

  • montaż został przeprowadzony przez przedsiębiorcą lub na jego odpowiedzialność;
  • montaż został przeprowadzony przez konsumenta, ale niezgodność wynika z błędów instrukcji.

Kiedy przedsiębiorca nie odpowiada za rękojmię konsumencką?

Sprzedawca nie poniesienie odpowiedzialności, jeśli konsument swoje roszczenie opiera na publicznym zapewnieniu złożonym przez samego przedsiębiorcę lub osobę działającą w jego imieniu, gdy:

  • przedsiębiorca nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie, nie mógł o nim wiedzieć;
  • przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie zostało złożone, lub w porównywalny sposób;
  • publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta o zawarciu umowy.

Przedsiębiorca nie będzie także odpowiadał za kryteria dodatkowe (poza pierwszym), jeśli:

  • przedsiębiorca, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, wyraźnie poinformował konsumenta, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową;
  • konsument wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru.

Żądanie naprawy lub wymiany towaru

Podstawowe uprawnienia konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową to żądanie jego naprawy lub wymiany. Jeśli jedno z tych żądań jest niemożliwe lub generowałoby nadmierne koszty, sprzedawca może wykonać drugie. Jeśli oba żądania byłyby niemożliwe lub zbyt kosztowne, sprzedawca może odmówić wykonania ich obu.

efaktor finansowanie do 15 mln

Wymiana lub naprawa powinny być dokonane w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Wszystkie związane z tym koszty (opłaty pocztowe, przewóz, robocizna, materiały, odbiór od konsumenta, demontaż i ponowny montaż), ponosi przedsiębiorca.

Kupujący ma obowiązek udostępnić przedsiębiorcy towar, ale nie musi płacić za zwykłe korzystanie z niego, jeśli sprzedawca wymienił towar na nowy.

Żądanie obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy

Przepisy przewidują także dalej idące uprawnienia konsumenta, który może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny towaru albo odstąpić od umowy, gdy:

  • przedsiębiorca odmówił lub nie doprowadził towaru do zgodności z umową;
  • brak zgodności towaru z umową występuje, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
  • brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego żądania naprawy lub wymiany;
  • z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Zasady obniżania ceny są następne:

  • obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny umownej, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową;
  • sprzedawca ma zwrócić konsumentowi pieniądze niezwłocznie, maksymalnie 14 dni od otrzymania oświadczenia.

Jeśli zaś chodzi o odstąpienie od umowy, to:

  • konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny (nieistotność musi udowodnić przedsiębiorca);
  • konsument może odstąpić od części umowy, gdy braki dotyczą niektórych towarów dostarczonych na podstawie jednej umowy;
  • konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt;
  • przedsiębiorca niezwłocznie zwraca konsumentowi cenę, najpóźniej 14 dni od otrzymania towaru lub potwierdzenia jego wysłania.

Podsumowanie

Nowa regulacja dotycząca rękojmi konsumenckiej jest bardzo niekorzystna dla przedsiębiorców z następujących powodów:

  • wprowadza domniemanie istnienia niezgodności towaru z umową i istotności tej niezgodności;
  • wydłuża okres odpowiedzialności o czas do końca terminu przydatności do użycia;
  • wprowadza szeroką definicję niezgodności towaru z umową;
  • posługuje się niedookreślonymi pojęciami, takimi jak oczekiwania konsumentów czy rozsądny czas.

Tak naprawdę jedyna zmiana na korzyść przedsiębiorców wiąże się z kolejnością roszczeń konsumenta. Do tej pory kupujący mógł żądać obniżenia ceny od razu, a teraz musi najpierw skorzystać z naprawy lub wymiany, chyba że zachodzą wyjątkowe okoliczności opisane wcześniej. Niewątpliwie zmiany te mają wpływ na zwiększenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, choć potrzeba jeszcze czasu, by je należycie ocenić.

Oceń wpis
Tags: dyrektywa omnibuskodeks cywilnykonsumentreklamacjarękojmia konsumenckasprzedawcatowar
Michał Wysocki

Michał Wysocki

Adwokat, od 2014 roku członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. Autor książek dotyczących praktycznych aspektów pracy prawnika i artykułów popularnonaukowych z pogranicza prawa i gier komputerowych. Twórca materiałów edukacyjnych i podcastu prawniczego "Prawo na pełnej". W wolnych chwilach zapalony czytelnik i autor niezależnych gier wideo.

Podobne Wpisy

8 kroków jak prawidłowo odpowiadać na reklamacje konsumentów

autor Michał Wysocki
2023-09-14
0
rejestracja w zus pue

Każdy przedsiębiorca pracujący w handlu prędzej czy później będzie musiał zmierzyć się z reklamacją klienta. Istnieją różne sposoby na załatwianie tego typu roszczeń, nie zawsze zgodne z prawem. Osoby prowadzące działalność gospodarczą zapominają bowiem, że uprawnienia konsumenta i sposób ich realizacji uregulowane są w odpowiednich przepisach. Dziś skupimy się na najbardziej popularnej sytuacji, czyli reklamacji konsumenta, który nabył towar i teraz zgłasza do niego zastrzeżenia. Mój poradnik opieram na zapisach ustawy o prawach konsumenta (dalej: ustawa). 1. Sprawdź, czy jesteś zobowiązany do odpowiedzi na reklamację Zanim w ogóle weźmiemy się za rozpatrywanie reklamacji, należy sprawdzić, czy jesteśmy do tego zobowiązani. Zgodnie z art. 43a ust. 1 ustawy, reklamację powinien rozpoznawać przedsiębiorca, który jest stroną umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

uop czy b2b

Koszty wykonywania pracy zdalnej? Od 7 kwietnia 2023 to już nie jest problem pracodawcy

2023-03-30
sejm wiejska

Emerytura dla zawodowych tancerzy w wieku 40 lat – czy otworzy furtkę dla innych zawodów?

2025-03-25
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?