Obecny rynek nasycony jest produktami, usługami i w wielu domenach zmonopolizowany. Dlatego też sukces biznesowy przedsiębiorstwa często definiuje znalezienie i wykorzystanie niszy rynkowej oraz innowatorskie podejście. Młode przedsiębiorstwa, szukające nowoczesnych rozwiązań (najczęściej w nowych technologiach) z coraz większą dynamiką pojawiają się w Polsce. W tym artykule zostaną przedstawione najciekawsze przedsięwzięcia, które wkrótce mogą zrewolucjonizować rynek.
Czym są startupy?
Termin ten jest znany i powszechnie używany kilka lat. Opisuje stosunkowo młode przedsiębiorstwa utworzone w celu znalezienia konkretnego, skalowalnego modelu biznesowego. W zależności od przyjętej strategii określenie może odnosić się zarówno do podmiotu, który kontynuuje swoją działalność, ale również i do organizacji tymczasowej. Głównym celem przyświecającym takiemu podmiotowi jest odkrycie nowego rynku rozwoju produktu oraz zapewnienie sukcesu finansowego przy stosunkowo niskich nakładach. Taki sposób działania pośrednio definiuje branże, w których taki model jest skuteczny. Najczęściej dziedzinami działania startupów są sektory technologiczne oraz informatyczne, co wynika głównie z możliwości prowadzenia działalności w Internecie. Dzięki temu istnieje też perspektywa uzyskania międzynarodowego zasięgu. W Polsce (według raportu Business Insider) działa około 2,7 tysiąca startupów, z których zdecydowaną większość stanowią producenci oprogramowania działających w modelu SaaS. Koncentrują się one wokół e-commerce oraz aplikacji mobilnych. Trend wygląda bardzo podobnie na całym świecie – dominujące pola to nowe technologie i usługi internetowe. Oczywiście nie jest to żaden wykładnik, ponieważ takie firmy mogą funkcjonować i osiągać sukcesy również w innych domenach. Szeroko znanym narzędziem sprzyjania rozwojowi i wzrostu startupów są programy akceleracyjne.
Startupy w Polsce
W naszym kraju pojawia się coraz więcej startupów – część z nich wykazuje bardzo duży potencjał i już teraz są wyceniane na ogromne kwoty, głównie ze względu na stosowanie innowacyjnych rozwiązań oraz nacisk na ciągły rozwój. Poniżej kilka najciekawszych, młodych przedsiębiorstw z Polski.
Uncapped – finansowanie spółek technologicznych
W gronie najciekawszych startupów w Polsce zawsze wymieniany jest Uncapped. Firma, której założycielem jest Piotr Pisarz, w drugim kwartale 2021 roku zgromadziła 80 mln dolarów na utworzenie „banku online”. Uncapped jest firmą pożyczkową, specjalizującą się głównie w finansowaniu spółek technologicznych pochodzącymi z domen e-commerce i SaaS. Przy pomocy zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji analizowane są parametry biznesowe takich spółek oraz jest szacowane ryzyko kredytowe. Za udzielenie pożyczki pobierana jest prowizja (w wysokości 6-12%) od ich przychodów. Na obliczenie maksymalnej kwoty pożyczki pozwala autorski wzorzec, działający na danych transakcji klientów pochodzących z ich kont płatniczych. Uncapped, pomimo tego, że powstał w 2019 rok już jest marką o globalnym zasięgu.
UVera. Pigmenty produkowane przez bakterie.
Coraz większą cześć rynku zajmują spółki biotechnologiczne. Jedną z nich jest Uvera, tworząca pigment do kremów UV przy wykorzystaniu bakterii. Pigment produkowany dzięki bakteriom znany jest bardzo długo, jednak dopiero teraz opracowano efektywną metodę jego pozyskiwania. Zlecone badania wskazują, że pigment wytwarzany przez bakterie nie jest wchłaniany przez skórę. Jest w pełni ekologiczny, naturalny, a co za tym idzie nie jest szkodliwy dla środowiska. Ogólna koncepcja startupu jest interesująca głównie z powodu zaproponowanego modelu funkcjonowania – Uvera nie będzie producentem kremu, a jedynie dystrybutorem pigmentu z wykorzystaniem modelu business to business (B2B). Firma do tej pory ma na swoim koncie kilka nagród zdobytych w zagranicznych konkursach oraz grant, który pozwolił jej na uzyskanie dofinansowania.
SentiOne – technologia AI zmienia obsługę klienta
Wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji w celu zautomatyzowania obsługi klienta i analizy trendów – w ten sposób polska firma, założona w 2011 roku pomaga działom frontendowym usprawnić działanie. Przedsiębiorstwo tworzące boty ma na swoim koncie współprace z takim koncernami jak: Nike, McDonald’s, Unilever czy Procter & Gamble. Największe zapotrzebowanie na pracę SentiOne zgłaszają jednak firmy sektora finansowego. W 2020 roku wygrała przetargi na łączną wartość 6 mln zł i przeprowadziła kilka wdrożeń. Jednym z nich jest – nagrodzony w konkursie innowacji technologicznych Polish Supply Management Leaders – chatbot Eva, który został stworzony na potrzeby banku BNP Paribas. Także firma Kruk S.A. wyraziła chęć korzystania z wirtualnych asystentów stworzonych przez SentiOne. Zakresem usług było zbudowanie voicebota, informującego o wysokości zadłużenia i terminach spłaty. Voiceboty są już teraz w stanie obsługiwać około 30% zawiadomień klientów Kruka. Wdrożenia SentiOne wyróżniają się na tle innych swoją skutecznością, jedno z opracowań osiągnęło najwyższą dokładność odczytywania intencji klientów, odwzorowując niemal idealnie zachowanie pracownika. Ponadto startup zajął pierwsze miejsce w światowej tabeli wyników rozumienia języka naturalnego.
Ramp, czyli nowoczesne usługi kryptowalutowe
Ramp jest polskim startupem założonym w 2018 roku. Obszarem działań przedsiębiorstwa są kryptowaluty, a dokładniej oprogramowanie pozwalające na tworzenie innym firmom aplikacji, obsługujących transakcje kryptowalutowe. Takie przewalutowanie nazywane jest on-rampingiem. Firma Ramp poprzez swoje narzędzie znacznie upraszcza przeprowadzenie takiej wymiany przedsiębiorstwom, które korzystają z kryptowalut. Założycieli startupu napędza wizja, że zakupy w Internecie przy ich pomocy mogą być równie proste, jak tradycyjne e-zakupy. Dlatego też rozwijają narzędzia, które można wykorzystać do szybkiej wymiany za pomocą strony internetowej firmy lub zależnie od dostępności poprzez integrację z własną witryną czy aplikacją. W takim przypadku użytkownik może nawet nie zauważyć, że został przekierowany z interfejsu Mozilli czy Opery, gdyż odbywa się to w tle. Aby wprowadzić takie rozwiązania, Ramp współpracuje z producentami wymienionych przeglądarek. Oprócz nich partnerami startupu, którzy chcą rozwijać oprogramowanie, jest już 200 firm.
Trendy na świecie
Trwająca niemalże od początku 2020 roku pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wyraźnie pokazała, że istnieją firmy, które mogą odnosić korzyści biznesowe oraz zachować dynamikę rozwoju i zysków niezależnie od zmieniającego się otoczenia biznesowego i sytuacji gospodarczej kraju. Taka stabilność jest niezwykle istotna w obecnych czasach. Doświadczenia płynące z kilku lockdownów, z którymi mieliśmy do czynienia, wskazują perspektywy rozwoju startupów w nadchodzących miesiącach i latach. Wydaje się, że na rynku coraz większe pole mogą zyskać młode firmy technologiczne z zakresu pracy i nauki zdalnej, rozwoju sieci 5G, telemedycyny oraz mediów społecznościowych. Warto zauważyć, że doskonale znane marki takie jak Uber czy Instagram rozpoczynały działalność jako startupy, ale dzięki wizjonerskiemu spojrzeniu, pomysłom i zastosowaniu najnowocześniejszych technologii osiągnęły globalny sukces. Przedsiębiorstwa te obecnie są szeroko rozpoznawalne na całym świecie, mają miliony użytkowników i notują miliardowe zyski. Takich przykładów może być dużo więcej w kolejnych latach, biorąc pod uwagę to, że sprzyjają temu uwarunkowania na świecie. W związku z obecną sytuacją gospodarczą prawie wszyscy zmuszeni jesteśmy w pewnym stopniu zmienić swój dotychczasowy styl życia – tak w wymiarze prywatnym, jak i zawodowym, co rozpościera przed startupami nowe możliwości.