Kończy się kolejny trudny rok – 2022 – naznaczony piętnem wojny, a wcześniejsze lata 2020-2021 też nie były łatwe, gdy nad świadomością mieszkańców globu zapanowała pandemia. Technologicznie czas ten przyniósł prymat zdalnych spotkań, pracy na odległość i całościowej zmiany komunikacji międzyludzkiej, co zostanie z nami chyba już na zawsze. A jakie trendy technologiczne objawią się w zbliżającym 2023 roku?
Badanie mówią, że aż 94% prezesów największych firm, chce przyspieszyć cyfrową transformację, którą skokowo napędziła pandemia. Zmiany technologiczne, choć początkowo dość kosztowne, to jednak w dłuższej perspektywie pozwalają zdobywać przewagę konkurencyjną, a także poczynić nieco oszczędności w bilansie rocznym. Oto kilka najważniejszych punktów w rewolucji technologicznej w nadchodzącym roku, o których mówią specjaliści od nowoczesnego biznesu, futurolodzy oraz firmy konsultingowe. Gdzie znajdziemy się w roku 2023?
Sztuczna inteligencja
Zdaniem specjalistów sztuczna inteligencja szybciej nauczy się złożonych procesów i obejmie skomplikowane procesy. Jej użytkowanie stanie się coraz prostsze poprzez intuicyjne interfejsy działających na zasadzie „przeciągnij i upuść”, więc zastosują ją nie tylko informatycy zatopieni w kolejnych linijkach kodu.
Wyróżniającą cechą AI (od angielskiego artificial intelligence) nowej generacji, będzie umiejętność przetwarzania języka naturalnego oraz obrazów, zatem lepiej nas zrozumie i wykona bardziej skomplikowane zadania. Bywa, że korzystamy ze sztucznej inteligencji tak naturalnie jak molierowski Pan Jourdain z komedii „Mieszczanin szlachcicem” mówiący prozą, choć kompletnie nie zdawał sobie z tego sprawy. Jako konsumenci używamy inteligentnych algorytmów za każdym razem, gdy przeszukujemy Internet, robimy zakupy online, nawigujemy podczas podróży, wybieramy sposób rozrywki, zarządzamy naszymi harmonogramami i wykonujemy niezliczone czynności – zarówno kreatywne, jak i prozaiczne.
85% firm twierdzi, że już obecnie wykorzystuje w jakimś stopniu sztuczną inteligencję.
85% firm twierdzi, że już obecnie wykorzystuje w jakimś stopniu sztuczną inteligencję. Przykłady? Amerykańsko-brytyjska korporacja Stitch Fix posługuje się algorytmami wspomaganymi przez sztuczną inteligencję, aby polecać swoim klientom ubrania pasujące do ich rozmiarów i gustów. W 2020 roku z pomocą spersonalizowanej obsługi wirtualnego stylisty przywdziało nowe szaty 3,4 miliona osób. Ocado – moloch z branży spożywczej – używa sztucznej inteligencji do obsługi ogromnych magazynów, by dystrybuować żywności do sprzedawców detalicznych. W zarządzaniu przedsiębiorstwami sztuczna inteligencja wspiera podejmowanie trafnych i szybkich decyzji, formułowanie zaleceń na podstawie analizy tysięcy danych.
Eksperci oceniają, że firmy, które w ciągu najbliższych 5 lat wdrożą AI uzyskają 50% poprawę wyników biznesowych i zadowolenia użytkowników. Sztuczna inteligencja to ogromny rynek. Szacuje się, że do 2025 roku osiągnie wartość 190 miliardów dolarów i wygeneruje 9% miejsc pracy w samych Stanach Zjednoczonych, a już w przyszłym roku w branży AI zatrudnienie znajdzie około 20 milionów mieszkańców globu. Globalne wydatki na systemy sztucznej inteligencji wyniosą w samym 2023 roku ponad 57 miliardów dolarów.
Globalne wydatki na systemy sztucznej inteligencji wyniosą w samym 2023 roku ponad 57 miliardów dolarów.
Dyrektor generalny Google, Sundara Pichai, przekonuje, że AI to odkrycie dla cywilizacji ludzkiej, bardziej przełomowe niż ogień czy elektryczność. Czy rok 2023 wprowadzi sztuczną inteligencję jeszcze mocniej w nasze życie? Wydaje się to niemal pewne.
Metaświat i cyfrowe bliźniaki
Metaverse zaciera granicę między światem fizycznym oraz cyfrowym. Facebook Inc., którego częścią są media społecznościowe Facebook i Instagram oraz komunikator WhatsApp, zmienił swoją nazwę na Meta. Zmiana według Marka Zuckerberga wynika to z potrzeby stworzenia „metawersum”, czyli wirtualnego świata w trzech wymiarach. Jedni mówią o ewolucji Internetu, inni o połączeniu między naszą przestrzenią fizyczną a środowiskiem cyfrowym, a jeszcze inni odnoszą się do ekosystemu oferującego użytkownikom wciągające wrażenia tożsame z rzeczywistymi.
Metaverse dorzuci 5 bilionów dolarów do światowej gospodarki do 2030 roku
Eksperci przewidują, że metaverse dorzuci 5 bilionów dolarów do światowej gospodarki do 2030 roku i będzie to rok, który wyznaczy kierunek metaverse na następną dekadę. Zaistnieje rzeczywistość równoległa wobec świata, do niedawna wydajająca się czymś rodem z filmów science fiction. Abstrakcyjne, mgławicowe wizje futurologów przechodzą gładko w realizm.
Działają już w końcu Decentraland, czyli platforma wirtualnego świata 3D budowana przez użytkowników wyceniana na 1,2 miliarda dolarów. Amatorzy metaświata posługują się tamtejszą walutą o nazwie mana, kupują działki, do wirtualnej przestrzeni wkroczyły w ostatnich dwóch latach zamaszystym krokiem największe marki: Samsung, Adidas, PwC, organizowane są tam koncerty. Istnieje dwuwymiarowa gra The Sandbox, gdzie gracze tworzą wspólnie własny wszechświat oraz korzystają z dostępnych zasobów jak woda, gleba, błyskawice, lawa, piasek i szkło. Z kolei w grze Roblox uczestnicy samodzielnie kształtują rozgrywkę poprzez tworzenie przedmiotów, miejsc akcji, udostępniają własne mapy zbudowane z klocków, posługują się tamtejszymi walutami. Już za 5 lat nawet 40% największych firm wybuduje swe siedziby w świecie meta.
Za 5 lat nawet 40% największych firm wybuduje swe siedziby w świecie meta.
Zbliżonym trendem są tak zwane cyfrowe bliźniaki, czyli odwzorowanie świata rzeczywistego w wirtualnym. Korzystając z tych samych parametrów, danych, można budować równoległą rzeczywistość w przestrzeni internetowej. Internetowe bliźniaki umożliwiają testowanie i przeprowadzanie działań prototypowych. Już niedługim czasie 70% producentów wykorzysta cyfrowe bliźniaki do przeprowadzania ocen scenariuszy i symulacji procesów. Cyfrowy bliźniak zapewni solidną skuteczność w zapobiegania marnotrawstwu zasobów firmy, bo jeśli eksperyment bliźniaka się nie powiedzie, to twórcy szybciej dokonają koniecznych modyfikacji. W 2023 roku cyfrowe bliźniaki zastosowanie znajdą w fabrykach maszyn i samochodów oraz innowacjach opieki zdrowotnej.
Według GlobalData – firmy zajmującej się analizą danych i konsultingiem – rynek metaverse osiągnie do roku 2030 poziom blisko bilion dolarów. W metaświecie zdążyły się już zadomowić firmy z różnych branż od finansów, poprzez modę i gry. Czy także i zwykli ludzie będą potrafili odnaleźć się w tej wirtualno-rzeczywistej przestrzeni? Doświadczenia założyciela Facebooka, póki co nie są tu najlepsze. 2023 rok pokaże, czy to ten czas.
Technologie w służbie zrównoważonego rozwoju
Sytuacja klimatyczna, społeczna, coraz większe wymagania klientów wymuszają na firmach zachowywanie się zgodnie z zasadami ESG (od E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność i G – Ład korporacyjny). W 2023 r. będziemy świadkami wysiłków na rzecz zwiększenia przejrzystości łańcuchów dostaw, ponieważ konsumenci oraz inwestorzy, domagają się, aby produkty i usługi, charakteryzowały się technologiami opartymi o energooszczędność, poszanowaniem środowiska naturalnego oraz etyką działania.
17 priorytetów zrównoważonego rozwoju zatwierdzonych w 2015 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ obliguje spółki giełdowe działające na światowych rynkach do sprawozdawczości z ESG. W roku 2023 staną się priorytetowym, fundamentalnym czynnikiem budującym konkurencyjność w firmach.
Poza zyskami, zrównoważony rozwój wpisze się w ich strategię, misję, zaważy na ratingu przedsiębiorstwa. Stąd technologie wspierające oszczędność energii, poprawienie wydajności wykorzystania zasobów, zmniejszenie śladu węglowego zyskują aprobatę klientów i zaświadczą o innowacyjności.
Część ze zmian technologicznych w nadchodzących trendach widać już dziś, a w przyszłym roku jeszcze bardziej się wzmocnią. Pociąg postępu, przynajmniej w tych kilku wyselekcjonowanych przeze mnie aspektach nie wyhamuje i ci, którzy nie zamierzają pozostać w cywilizacyjnym zacofaniu, muszą już teraz próbować do niego wskoczyć.
Czytaj także:
Sztuczna Inteligencja pozwala zaoszczędzać firmom miliardy
Kerfuś hitem. Czy niedługo w sklepach jedynymi ludźmi będą klienci?