Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu.
Czym jest leasing samochodu?
Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo.
Sprawdź, jaki leasing wybrać?
W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu: operacyjny i finansowy. Najważniejsze różnice między nimi wyjaśniam poniżej.
Leasing operacyjny
Leasing operacyjny jest najpopularniejszą wśród firm formą finansowania samochodu, a jego najważniejsze zasady są następujące:
- raty leasingowe można w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu;
- przy wliczaniu rat w koszty firmowe obowiązują limity wartości pojazdu – do 150 tys. zł dla aut spalinowych i hybryd oraz do 225 tys. zł dla aut elektrycznych (przy wyższej wartości auta, w koszty wlicza się proporcjonalnie niższą kwotę raty);
- odliczeniu podlega też podatek VAT 23% – w 100%, jeśli auto używane jest wyłącznie w celach firmowych lub w 50%, gdy przedsiębiorca używa go także prywatnie;
- w koszty prowadzenia firmy wliczyć można również koszty eksploatacyjne pojazdu (np. za paliwo i serwis) – w 100% przy użytkowaniu auta tylko na potrzeby firmowe lub w 75% przy wykorzystywaniu go także na cele prywatne;
- po zakończeniu umowy przedsiębiorca może zwrócić pojazd, albo też go wykupić na własność za określony procent wartości ustalony na początku (tzw. kwotę wykupu);
- w przypadku wykupienia auta przedsiębiorca może związany z tym koszt także zaliczyć do kosztów oraz odliczyć VAT.
Standardowo umowę leasingu operacyjnego możemy podpisać na okres od 2 do nawet 7 lat. Przy jej zawieraniu możemy też wybrać elastycznie różne opcje finansowania np. pod kątem wysokości wkładu własnego i kwoty wykupu pojazdu, co potem przekłada się na wysokość rat leasingowych.
Leasing finansowy
Leasing finansowy jest specyficzną formą finansowania, ponieważ działa dość podobnie jak kredyt. W związku z tym obowiązują przy nim nieco inne zasady rozliczania:
- od początku trwania umowy samochód staje się środkiem trwałym leasingobiorcy, który w związku z tym ma prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych (obowiązują tutaj również limity amortyzacyjne do 150 lub 225 tys. zł);
- raty leasingowe podzielone są na część kapitałową (stanowi ona spłatę części wartości przedmiotu) i odsetkową (jest ona wynagrodzeniem leasingodawcy), dlatego przedsiębiorca może do kosztów wliczać tylko drugą z nich;
- po zakończeniu umowy samochód automatycznie staje się własnością przedsiębiorcy (nie ma tutaj zatem kwoty wykupu).
Warto dodać, że od 1 stycznia 2026 r. wspomniany wyżej limit podatkowy dla amortyzacji i leasingu operacyjnego samochodów spalinowych i hybrydowych zostanie obniżony do 100 tys. zł.
Na czym polega wynajem długoterminowy auta?
Wynajem długoterminowy samochodu jest bardzo zbliżony do leasingu, ponieważ również polega na możliwości odpłatnego korzystania z pojazdu przez dłuższy czas (najczęściej przez okres od 1 roku do 4 lat). W tym przypadku opłaty za najem auta reguluje się także co miesiąc. Obejmują one jednak tylko koszt użytkowania auta oraz dodatkowo większość kosztów eksploatacyjnych takich jak:
- ubezpieczenie auta,
- przeglądy i serwis,
- sezonowa wymiana i przechowywanie opon,
- użytkowanie auta zastępczego w czasie serwisu.
Co ważne, wszystkie powyższe usługi świadczy firma wynajmująca samochód, podczas gdy przy leasingu to leasingobiorca musi je organizować we własnym zakresie. Pod tym kątem wynajem jest zatem wygodniejszy niż leasing, jednak narzuca dodatkowe koszty, na które najemca nie ma wpływu.
A jak firma może rozliczać comiesięczne raty za wynajem długoterminowy? Obowiązują tutaj podobne zasady jak przy leasingu operacyjnym, czyli:
- do kosztów uzyskania przychodu można wliczyć pełną kwotę raty;
- obowiązują limity wartości pojazdu (do 150 lub 225 tys. zł w zależności od rodzaju auta);
- można dokonać odliczenia VAT z faktur za najem samochodu – 100% gdy auto używane jest tylko do celów firmowych lub 50% gdy używane jest także prywatnie.
Inną charakterystyczną cechą wynajmu długoterminowego jest to, że z reguły nie przewiduje on możliwości wykupu użytkowanego samochodu na własność, jak ma to miejsce przy leasingu. Po zakończeniu umowy musimy zatem zwrócić pojazd, ale jednocześnie możemy sobie wybrać kolejne auto na abonament. Co ważne, przy zwrocie samochodu jest on dość skrupulatnie sprawdzany i za ponadnormatywne zużycie lub szkody mogą być naliczone wysokie opłaty dodatkowe.
Leasing a wynajem długoterminowy – najważniejsze różnice
Polscy przedsiębiorcy najczęściej mają dylemat, czy wybrać wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny. Te dwie konkretnie opcje finansowania są bowiem najpopularniejsze i jednocześnie na pierwszy rzut oka bardzo do siebie podobne. Poniżej zatem przedstawiamy kluczowe różnice między nimi.
Leasing vs. Wynajem długoterminowy samochodu – różnice
Leasing operacyjny | Wynajem długoterminowy | |
Rodzaj finansowanego samochodu | Nowe lub używane (suma wieku auta i okresu leasingu zwykle nie może przekroczyć 10-12 lat) | Nowe lub używane (zwykle w wieku do 3 lat) |
Możliwość wykupu auta po zakończeniu umowy | Tak | Nie |
Okres trwania umowy | Od 2 do nawet 7 lat | Zazwyczaj od 1 roku do 4 lat |
Wkład własny (opłata wstępna) | Od 1 do 45% wartości pojazdu | Od 0 do 10% wartości pojazdu |
Kwota wykupu | Od 1 do 45% wartości pojazdu | Nie dotyczy |
Koszty serwisu i ubezpieczenia | Zazwyczaj pokrywa je samodzielnie leasingobiorca | Wliczone są w koszt najmu |
Limit kilometrów | Nie zawsze | Zawsze (zazwyczaj 20-30 tys. km rocznie) |
Wynajem długoterminowy a leasing – kalkulator kosztów
Czas przejść do najważniejszej kwestii, czyli dotyczącej kosztów obu form finansowania. Przedsiębiorców bowiem interesuje, która z nich zapewnia niższą ratę i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy.
Najlepiej porównać koszty na konkretnym przykładzie i poniżej przedstawiam, jak takie porównanie wygląda dla konkretnego samochodu. Kalkulację wykonałam za pomocą gotowego kalkulatora leasingu i wynajmu długoterminowego, jaki udostępnia jedna z firm oferujących takie finansowanie samochodu.
Przykład:
Załóżmy, że chcemy sfinansować auto Dacia Duster Journey z 2025 roku z silnikiem benzynowym. Wspomniana firma oferuje je teraz w cenie 80 926,83 zł netto po rabacie. Do porównania kosztów wykorzystamy te same, podstawowe parametry finansowania czyli:
- okres umowy – 36 miesięcy,
- wpłata własna – 0%.
Leasing vs. wynajem długoterminowy – wysokość raty
Leasing | Wynajem długoterminowy | |
Miesięczna rata | 2715 zł netto
(wykup 1%)
1817 zł netto (wykup 45%) |
1685 zł netto
(limit kilometrów 20 000)
1988 zł (limit kilometrów 40 000) |
Usługi dodatkowe w racie | Brak | Przeglądy i eksploatacja
Samochód zastępczy (brak ubezpieczenia) |
Kwota wykupu | 1% – 809,26 zł netto
45% – 36 416,70 zł netto |
Nie dotyczy |
Z powyższego zestawienia można wyciągnąć następujące wnioski:
- rata leasingowa jest zazwyczaj wyższa niż przy wynajmie – wynika to z tego, że przy leasingu zawiera ona w sobie część wartości auta, którą leasingobiorca spłaca na poczet jego wykupu;
- na ratę wynajmu długoterminowego wpływają dodatkowe czynniki – np. zakres dodatkowych usług (w naszym przykładzie dodanie ubezpieczenia zwiększyłoby ratę przy limicie 20 tys. kilometrów do kwoty 1824 zł), czy też warunki samego najmu (np. limit kilometrów).
Na wysokość rat przy leasingu i wynajmie wpływają również inne czynniki m.in. okres trwania umowy oraz wartość rezydualna samochodu (czyli jego przewidywana wartość rynkowa w dniu zakończenia umowy).
Zarówno leasing, jak i wynajem długoterminowy wiążą się z koniecznością regularnego regulowania rat. Dla wielu mikroprzedsiębiorców, zwłaszcza w branży usługowej czy transportowej, to może być wyzwanie – szczególnie, gdy klienci przeciągają terminy płatności faktur. W takich sytuacjach warto znać narzędzia, które pomagają utrzymać płynność finansową. Przykładem może być Finea – polska firma, specjalizującą się udzielaniu finansowania poprzez mikrofaktoring, która wypłaca pieniądze za faktury nawet w 15 minut od ich zgłoszenia. Dzięki temu przedsiębiorca może szybciej pokryć koszty leasingu lub rat wynajmu – bez czekania na przelew od kontrahenta. To szybkie i elastyczne rozwiązanie, które pomaga skupić się na rozwoju firmy, zamiast walczyć z zatorami płatniczymi.
👉 Wystarczy, że wystawisz fakturę – Finea wypłaci Ci środki, a z kontrahentem rozliczy się później.
👉 Bez skomplikowanych procedur i czekania tygodniami na przelew.
Dzięki temu Ty możesz jechać dalej. Finea zajmie się resztą.
Zalety i wady obu form finansowania
Znając już najważniejsze zasady leasingu i wynajmu długoterminowego, możemy wytypować najważniejsze zalety i wady obu form finansowania.
Leasing | |
Zalety | Wady |
– szeroki wybór aut nowych i używanych
– możliwość wykupu auta na własność – elastyczność wynikająca z różnych opcji finansowania (np. z różnym wkładem własnym i różną kwotą wykupu) – większa swoboda w użytkowaniu auta
|
– wysokie raty miesięczne
– potencjalnie wysokie koszty końcowe wynikające z wykupu auta – dodatkowe obowiązki i koszty obciążające leasingobiorcę (np. ubezpieczenia i serwisu) – potencjalne ograniczenia związane np. z limitem kilometrów
|
Wynajem długoterminowy | |
Zalety | Wady |
– niższe raty miesięczne
– brak kwoty wykupu i dodatkowych kosztów wynikających np. z ubezpieczenia lub serwisu – wygoda ze względu na pełną obsługę auta przez firmę wynajmującą – możliwość regularnej wymiany auta na nowszy model |
– brak opcji wykupu pojazdu
– możliwość sfinansowania głównie nowszych modeli aut – większe ograniczenia w zakresie użytkowania auta (np. dotyczące limitu kilometrów, wyjazdu za granicę, czy też modyfikacji samochodu) – potencjalne koszty dodatkowe – np. wysokie kary za nadmierne zużycie lub uszkodzenie auta, a także opłaty za przekroczenie limitu kilometrów
|
Co się bardziej opłaca, leasing czy wynajem długoterminowy?
Na pytanie, co się bardziej opłaca, leasing czy wynajem długoterminowy, bardzo trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Zwłaszcza że obie formy finansowania zapewniają podobne korzyści podatkowe oraz możliwość skorzystania z dopłaty do auta elektrycznego w ramach programu NaszeAuto. Decyzja zależy zatem głównie od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy oraz jego celów finansowych.
Leasing uznawany jest za lepsze rozwiązanie w przypadku, gdy:
- preferujemy bardziej elastyczne finansowanie,
- traktujemy samochód jako inwestycję w majątek firmy (czyli planujemy go wykupić na własność),
- zależy nam na większej swobodzie użytkowania i kontroli pojazdu (również w zakresie jego serwisu i ubezpieczenia).
Wynajem długoterminowy może się natomiast lepiej sprawdzić wówczas gdy:
- zależy nam przede wszystkim na wygodzie i oszczędności czasu (nie chcemy się przejmować się obsługą auta i dodatkowymi kosztami związanymi z jego eksploatacją),
- chcemy regularnie użytkować najnowsze modele aut i nie martwić się utratą ich wartości rynkowej (ryzyko to ponosi firma wynajmująca),
- preferujemy proste finansowanie auta bez wysokich kosztów startowych i końcowych wynikających z wykupu pojazdu.
Warto dodać, że wynajem długoterminowy cieszy się coraz większą popularnością wśród polskich przedsiębiorców i coraz mocniej konkuruje z leasingiem. Obie te formy finansowania wybierane są jednak najczęściej w przypadku aut nowszych i droższych, o wartości powyżej 50 tys. zł.