Święta za pasem. Świąteczne zakupy i przygotowania już od kilku tygodni zaprzątają nam głowy. A zabawa dopiero się zaczyna. Pamiętaj, tylko żeby w ferworze świątecznych przygotowań nie zapomnieć o swojej firmie. Święta to świetna okazja, żeby zacieśnić więzi ze współpracownikami i kontrahentami, a także zwiększyć przychody swojego biznesu.
Jak biznes przygotowuje się do Świąt Bożego Narodzenia? Czy obchody tego typu uroczystości są ważne z biznesowego punktu widzenia? Jakie działania powinieneś podjąć w okresie przedświątecznym, żeby w pełni wykorzystać ich potencjał? Poznaj kilka obowiązkowych elementów przedświątecznych przygotowań w firmach i przedsiębiorstwach.
Święta w firmie
Okres przedświąteczny może być niezwykle uciążliwy. W jednych branżach pracownicy nie wiedzą, w co ręce włożyć, a w innych nie mogą znaleźć sobie zbyt wiele do roboty. To może być zarówno bardzo powolny i nudny sezon w Twojej firmie, jak i gorący okres, oznaczający wzmożoną pracę i przytłoczenie przez nawał spraw do załatwienia. Przez to Twój zespół może czuć spadek motywacji, a nawet wypalenie zawodowe. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak przygotować się na ten trudny czas?
Najlepszym wyjściem z sytuacji jest przygotowanie odpowiedniego planu działania, w którym uwzględnisz nie tylko harmonogram pracy, ale i czas na przyjemności. Przedświąteczne planowanie pomoże Ci dotrzymać wszystkich terminów, odpowiednio rozplanować wolny czas, a także przygotować się na przestój, lub wzmożony utarg.
W okresie przedświątecznym powinieneś postarać się zachować balans między pracą a uroczystym nastrojem. Jednak na urządzeniu pracowniczej wigilii nie możesz się zatrzymać.
Sześć sposobów na udane Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok w firmie
Oto kilka ważnych działań, które pomogą Ci odpowiednio przygotować się do Świąt w swojej firmie i zapanować nad świątecznym chaosem.
Świąteczny marketing
Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie dotyczącym rynku marketingu internetowego, przeprowadzonym na zlecenie portalu Interaktywnie.com, w 2022 roku globalne przychody reklamowe social mediów wynosiło ponad 226 mld dolarów, co dało 23,1% wzrost w stosunku do danych z 2021 roku, a do 2027 roku te liczby mają wynieść ponad 380 mld dolarów.
Najwyższy koszt za pojedyncze kliknięcie reklamy zapłacimy na portalu LinkedIn, a najtańszy pod tym względem jest Twitter. Średni koszt jednego kliknięcia w reklamę na Facebooku to 0,97 dolara, natomiast tysiąca wyświetleń kreacji (CPM) to wydatek rzędu 7,19 dolara. Tymczasem w przypadku Instagrama wynosi on aż 3,56 dolara. W Polsce te kwoty są nieco niższe. Jednak niezależnie od branży, jako przedsiębiorca, musisz wiedzieć jak wykorzystywać siłę mediów społecznościowych i wygospodarować na to, część firmowego budżetu, zwłaszcza w listopadzie i grudniu.
Okres przedświąteczny to idealny czas na to, żeby zwiększyć swoje wysiłki marketingowe w mediach społecznościowych i Google. Dlatego zewrzyj szyki i zaprzęgnij swoich copywriterów i speców od reklamy do stworzenia angażujących postów w mediach społecznościowych i artykułów stworzonych pod SEO. Tematyka świątecznych treści będzie różnić się w zależności od branży, w której działasz. Może to być poradnik zakupowy, artykuły z serii X prezentów dla, recenzje sprzętu RTV i AGD, życzenia świąteczne dla klientów, albo przewodnik po świątecznych przygotowaniach dla przedsiębiorców.
Musisz również wziąć pod uwagę, że na ten okres trzeba przeznaczyć więcej pieniędzy niż zwykle. Powyższy wykres pokazuje wydatki na reklamę w Wielkiej Brytanii u jasno widać, że to właśnie w grudniu firmy najwięcej inwestują w ten obszar. Grupa badawcza Fiverr ogłosiła wyniki swoich badań, z których wyniknęło, że ponad połowa australijskich przedsiębiorców wydaje więcej na reklamy przed świętami Bożego Narodzenia. Co prawda, mowa tu o Australii, ale musisz wziąć pod uwagę to, że w Polsce mogą panować podobne trendy, także konkurencja na polu marketingowym w grudniu jest największa spośród całego roku.
Świąteczne kampanie reklamowe
W ramach inspiracji, przestawiamy dwie legendarne, świąteczne kampanie reklamowe, które nikogo nie pozostawiły obojętnymi. Jedne zasłynęły chwytającą za serce fabułą, inne nietypowym formatem, ale wszystkie odniosły zamierzony skutek – na trwałe zapadły w pamięć klientów.
Wzruszająca reklama Allegro
Świąteczna reklama Allegro z 2016 roku, zatytułowana „English for beginners” (pol. Język angielski dla początkujących) to najprawdopodobniej najbardziej udana reklama w polskiej telewizji. To prawdziwy majstersztyk marketingowy, który nikogo nie pozostawił obojętnym. Ten niespełna trzyminutowy spot reklamowy wzruszył miliony Polaków i na trwałe zapisał się w historii reklamy.
Wideo zaskarbiło sobie sympatie odbiorców za sprawą wzruszającej i tak znajomej dla większości Polaków historii. Reklama opowiada o dziadku, który uczy się języka angielskiego, aby móc porozmawiać z urodzoną za granicą wnuczką. To wspaniała i rozczulająca historia, która mogłaby wydarzyć się w większości polskich rodzin.
I w tym tkwi klucz do skutecznego contentu świątecznego – chodzi o historię, z którą możemy się utożsamiać i która przemawia do nas na płaszczyźnie emocjonalnej.
Piękna i długa reklama Apartu
Jednak nie wszyscy twórcy świątecznych reklam idą tym tropem. Inni, zadziwiają stawiając na efekt zdziwienia. Reklama Apartu zadziwiła nas formą, a raczej swoją długością. Ta reklama była prawdziwym hitem 2020 roku, jednak nie przez ciekawą treść, czy fabułę, bo tej właściwie nie miała, ale przez swoją długość. Klip szybko stał się inspiracją dla twórców memów i parodii.
Parodia reklamy w wykonaniu Klubu Komediowego miała prawie 4 razy więcej wyświetleń niż oryginał!
Co ciekawe, w zeszłym roku, licząc na podobny rozgłos lub chcąc zadowolić swoich odbiorców, marketingowcy stworzyli niemalże identyczną reklamę, tylko nieco krótszą. Niestety to nie była dobra strategia. Zeszłoroczna reklama Apartu przeszła bez echa.
Świąteczne dekoracje
Świąteczne dekoracje mogą zmienić wizualnie Twój lokal, ocieplić Twój wizerunek i sprawić, że zarówno klienci, jak i pracownicy poczują się lepiej w Twojej firmie. Jeśli zadbasz o odpowiednie dekoracje, każdy klient, który wejdzie do Twojej firmy, poczuje świątecznego ducha i przyjemną atmosferę.
Jak potwierdzają eksperci z dziedziny psychologii i marketingu, świąteczna atmosfera sprzyja większym zakupom i motywuje do efektywniejszej pracy.
Pamiętaj, że świąteczne dekoracje nie muszą nawiązywać do katolickiego święta – zwłaszcza jeśli pracujesz w międzynarodowym towarzystwie. Jeśli nie chcesz przyciągać uwagi do świąt kościelnych, możesz postawić na subtelne dodatki, lampki noworoczne i płatki śniegu lub zachęcić Twój zespół do udekorowania swoich miejsc pracy zgodnie z ich obyczajami, obrzędami religijnymi i poglądami. Dobrym pomysłem może być też urządzenie integracyjnej imprezy, podczas której wspólnie ze współpracownikami zajmiecie się dekorowaniem choinki lub przygotowaniem własnych ozdób.
Świąteczne uroczystości
Imprezy i kolacje świąteczne to szansa na lepsze poznanie swojego zespołu, zbudowanie firmowej tożsamości i wzajemnych relacji z pracownikami, której żaden mądry biznesmen nie powinien przepuścić. Nie od dziś wiadomo, że wspólne biesiadowanie zbliża ludzi. Dlatego koniecznie zorganizuj świąteczny wypad, posiłek, czy imprezę dla swoich pracowników. To naprawdę zmieni atmosferę i poziom bliskości w Twojej firmie.
Jak Twoja firma miała za sobą dobry rok, to można zrobić imprezę taką, jaką w 2000 roku zorganizowała firma Bloomberg w Londynie. Zarządcy tejże postanowili wejść w nowe milenium, organizując bożonarodzeniowe przyjęcie za milion funtów! Na co można przepuścić tyle pieniędzy? Otóż ich przyjęcie opierało się na 7 grzechach głównych i odbywało się w 10 londyńskich barach. Na cześć grzechu obżarstwa w jednym z nich serwowano słodycze. Lenistwo to masaż szyi, pycha – manicure, chciwość – kasyno. Był też pokój pożądania, drag queens i występy zespołów na żywo. Brzmi, jak tygodniowa impreza, a nie jak wyjście z pracownikami na wigilię, prawda?
Nie musisz oczywiście organizować aż tak dużego budżetu, bo mało kto może sobie na takie coś pozwolić. Możesz za to urządzić firmową wigilię, wspólne wyjście do restauracji lub baru, zaproponować karaoke, spektakl lub koncert noworoczny, wybrać się do escape roomu, a nawet po prostu urządzić wspomniane już wspólne dekorowanie biura przy smacznym poczęstunku – opcji jest wiele, więc wybierz to, co najbardziej pasuje do Twojego kolektywu.
Świąteczne upominki
Święta nie mogą obejść się bez prezentów. Tyczy się to także firmowych Mikołajek i prezentów świątecznych dla pracowników i klientów. Takie rytuały mogą naprawdę zbliżyć do siebie ludzi i naładować ich pozytywną energią na nadchodzący rok. Dlatego nie szczędź na to grosza. Nawet niewielki upominek dla pracowników, może zupełnie zmienić Twój wizerunek w ich oczach.
Jeśli jednak uważasz, że budżet Ci na to nie pozwala, możesz zaproponować swojemu zespołowi świąteczne losowanie. Niech każdy wylosuje jedną osobę z firmy i przygotuje dla niej niewielki upominek. Gwarantujemy, że taka zabawa spodoba się każdemu.
Podobnie jest z prezentami dla kontrahentów. Świąteczna herbata, kawa, słodycze, czy trunki na pewno wprawią ich w pozytywny nastrój i sprawią, że będą o Tobie dobrze myśleć. Taki drobiazg może Ci się opłacić. Kto wie, może podarowany prezent zaowocuje to ciekawymi projektami w przyszłości?
Świąteczny odpoczynek
Nie bez powodu każdy chce wziąć wolne w okresie świątecznym. Jest to jeden z nielicznych okresów w roku, kiedy można w spokoju spędzić czas z rodziną i cieszyć się wspólnymi chwilami. Niestety, niektóre firmy nie mogą sobie pozwolić na to, aby wszyscy ich pracownicy wzięli wolne jednocześnie. Dlatego Twoim zadaniem, jako szefa, jest upewnienie się, że wszyscy otrzymają odpowiednio dużo wolnego czasu, a jednocześnie będą przestrzegać istotnych terminów w okresie świątecznym.
To, jak podejdziesz do tego zadania, zależy od Ciebie i od tego, jak według Ciebie, najlepiej zareaguje Twój zespół. Możesz pozwolić pracownikom z największym stażem lub najlepszymi wynikami wybrać dni wolne w pierwszej kolejności lub zapytać, kto zgłasza się na ochotnika i odpowiednio wynagrodzić śmiałka, a nawet przeprowadzić losowanie. Dobrym pomysłem jest także wprowadzenie rotacji, aby ci sami ludzie nie zajmowali tych samych dni wolnych każdego roku lub poproszenie swojego zespołu o decyzję, czy wolą pracować w święta, czy sylwestra. Najważniejsze, żebyś dogadał się tak, żeby nikt nie czuł się szczególnie pokrzywdzony.
Świąteczne promocje
Sezon świąteczny oznacza czas spędzony w rodzinnym gronie, ale nie tylko. To także bardzo gorący okres dla wielu branży. Przedświąteczne zakupy to wspaniała okazja biznesowa, której nie możesz przegapić. To właśnie wtedy warto przygotować się na promocje, rabaty, zniżki i vouchery promocyjne.
Pamiętaj, że odpowiednia kampania marketingowa we właściwym czasie może radykalnie zwiększyć przychody Twojej firmy i ugruntować jej pozycję na rynku. Wykorzystaj ten czas w pełni! Zaplanuj świąteczne obniżki cen towarów i usług, pomyśl o opakowaniach prezentowych i zaprojektuj karty podarunkowe na swoje produkty i usługi – wszystko może stać się czyimś prezentem – a następnie zwiększ swoje wysiłki marketingowe, aby jak najwięcej potencjalnych odbiorców o nich usłyszało.
Świąteczne przygotowania
Święta Bożego Narodzenia to dobra okazja, żeby zacieśnić firmowe relacje i wyrazić swoją sympatię i uznanie dla pracowników, klientów i kontrahentów. Warto wykorzystać ten czas, aby pokazać im swoją wdzięczność – w końcu bez nich Twój biznes nie byłby taki sam.