• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Listopad 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 5 listopada, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    marjan blan uLsxYsRl440 unsplash
    Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    marjan blan uLsxYsRl440 unsplash
    Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Punkty karne ponownie będą się kasować – czy zmiana w przepisach to ukłon w stronę TSL czy walka o głosy kierowców?

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
policja drogowka

Od 17 września 2023 r. punkty karne ponownie kasują się po 12 miesiącach. Poprzednie zmiany, częściowo, w tym obszarze utrzymały się więc tylko rok. W Ministerstwie Infrastruktury wskazują, że bardziej liberalne przepisy są podyktowane obawami branży transportowej w związku z dużo większym ryzykiem zatrzymania uprawnień dla zawodowych kierowców. Po części jest to prawda, natomiast branża transportowa ma dużo większe problemy. Mówię: „sprawdzam”, przyglądam się zmianom w obszarze punktów karnych i wskazuję na prawdziwe problemy branży transportowej.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Niekorzystne zmiany dla kierowców – co zmieniło się w 2022 roku?
2 Zmiany od 17 września 2023 roku
3 Jak wygląda kasowanie punktów karnych z konta kierowcy od 17 września 2023 roku?
4 Jak wyglądają kursy redukujące 6 punktów karnych od 17 września 2023 roku?
5 Powrót do starych zasad wymuszony przez branżę transportową?
6 Prawdziwe problemy branży transportowej
7 Trudna sytuacja branży TSL

Niekorzystne zmiany dla kierowców – co zmieniło się w 2022 roku?

Kasowanie punktów karnych ponownie po roku to pewien ukłon w stronę kierowców. Przypominam, że w 2022 r. wprowadzono wiele zmian, które były niekorzystne z punktu widzenia zmotoryzowanych, tj.:

    • 1 stycznia 2022 r.: znacząca podwyżka mandatów.
  • 17 września 2022 r.: przedawnienie punktów karnych z konta kierowcy po 2 latach od opłacenia mandatu; maksymalna liczba 15 punktów karnych; brak kursów redukujących 6 punktów karnych; mandaty w warunkach tzw. recydywy (podwójna stawka za najgroźniejsze wykroczenia).

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Zmiany od 17 września 2023 roku

Część przepisów utrzymała się tylko rok. Zmiany obowiązujące od dnia 17 września 2023 r. są następujące:

  • przedawnienie punktów karnych na koncie kierowcy po roku od opłacenia mandatu;
  • powrót kursów redukujących 6 punktów karnych w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.

Jak wygląda kasowanie punktów karnych z konta kierowcy od 17 września 2023 roku?

Mimo iż ustawa zmieniająca poprzednie przepisy weszła w życie już 1 lipca 2023 r., zmiany obowiązują dopiero od 17 września. Wynika to z przygotowania procedur oraz systemu CEPiK. Kluczowe są zasady przedawnienia punktów karnych:

  • punkty karne kasują się po roku po opłaceniu mandatu;
  • punkty karne dopisane na mocy decyzji sądu przedawniają się po upływie roku od daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

UWAGA! W przypadku mandatów otrzymanych do 16 września 2023 r., punkty karne za takie przewinienia utrzymują się na koncie w Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) przez 2 lata od opłacenia mandatu.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Jak wyglądają kursy redukujące 6 punktów karnych od 17 września 2023 roku?

Znane są też zasady organizacji kursów redukujących w ośrodkach WORD. Z warunków formalnych należy wskazać następujące kwestie:

  • szkolenia muszą prowadzić policjanci z komórki ruchu drogowego (bądź inne osoby ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego), psycholog transportu i egzaminatorzy (bądź osoby posiadające uprawnienia instruktora nauki jazdy lub techniki jazdy);
  • grupa szkoleniowa może liczyć maksymalnie 15 osób;
  • zajęcia muszą odbywać się stacjonarnie (nie ma kursów zdalnych);
  • ze szkolenia kierowca może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Zasady kursów redukujących 6 punktów karnych:

  • część teoretyczna – wykłady trwające 8 godzin lekcyjnych;
  • część praktyczna – zaliczenie ćwiczenia (manewr nagłego hamowania na placu manewrowym z prędkością od 30 do 50 km/h).

Plan wykładów kursów redukujących punkty karne od 17 września 2023 roku:

  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład z zasad i przepisów ruchu drogowego (prezentacja).
  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład ze skutków, przyczyn i sposobów zapobiegania wypadkom drogowym (film lub prezentacja).
  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład z prawnych i społecznych skutków wypadków drogowych (film).
  • 2 godziny zajęć z psychologiem transportu – wykład z psychologicznych aspektów kierowania pojazdem (film lub prezentacja).

Dla kogo redukcja 6 punktów karnych?

Punkty zredukować mogą kierowcy z prawem jazdy powyżej 12 miesięcy, którzy w wyniku popełnionych przewinień drogowych mają na koncie maksymalnie 24 punkty karne.

Redukcja punktów karnych w 4 krokach:

  1. Wypełnij zgłoszenie ośrodka WORD.
  2. Opłać uczestnictwo w kursie.
  3. Staw się w ośrodku w dniu szkolenia (przed wejściem na salę musisz okazać dowód tożsamości – koniecznie dowód osobisty lub paszport).
  4. Po ukończeniu kursu otrzymasz zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.

 

6 najstarszych punktów karnych z konta w CEK usuwa Komendant Wojewódzki Policji. Punkty są usuwane na podstawie informacji przesłanej przez WORD.

Powrót do starych zasad wymuszony przez branżę transportową?

Faktem jest, że środowiska transportowe związane z zawodowymi kierowcami postulowały zmianę przepisów w obszarze przedawnienia punktów karnych. Oczywiste jest, że utrzymywanie punktów karnych przez 2 lata od dnia opłacenia grzywny, z jednoczesnym znaczącym zaostrzeniem taryfikatora punktów karnych, stanowiło duże zagrożenie dla utraty uprawnień i braku kierowców w firmach transportowych.

Zmiany w tym obszarze, które na pewno trzeba oceniać pozytywnie, mają wzmocnić polski transport. Tak częściowy powrót do starych przepisów uzasadniał również Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury.

Z drugiej strony nie sposób doszukiwać się w tym drugiego dna i walki o głosy kierowców. Zwłaszcza po tak restrykcyjnym zaostrzeniu przepisów drogowych w 2022 r. Przypominam, że po części już spełnioną obietnicą przedwyborczą były darmowe autostrady, oczywiście tylko dla wybranych pojazdów (samochody o masie dmc do 3,5 t oraz motocykle):

  • A2: odcinek Stryków – Konin (99 km) zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (od 1 lipca 2023 r.);
  • A4: odcinek Wrocław – Sośnica (162 km) zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (od 1 lipca 2023 r.);
  • A1: odcinek Rusocin – Nowa Wieś (152 km) zarządzany przez spółkę AmberOne (od 4 września 2023 r.).

Przypominam również o wcześniejszych komunikatach informujących, że docelowo wszystkie drogi szybkiego ruchu będą płatne. Oczywiście termin „bezpłatne” jest tutaj mocno umowny, ponieważ związane z tym koszty zostaną wygospodarowane w budżecie. Inicjatywa jest słuszna, natomiast należy mieć świadomość, że zapłaci za to każdy podatnik, również ten, który nie korzysta z bezpłatnych autostrad. Wciąż płatne pozostają:

  • A2: odcinek Konin – Świecko (255 km) zarządzany przez Autostradę Wielkopolską – dla aut osobowych 108 zł za przejazd;
  • A4: odcinek Katowice – Kraków (60 km) zarządzany przez Stalexport Autostrada Małopolska – dla aut osobowych 30 zł za przejazd.

Oczywiście całkowitym „przypadkiem” nowelizacja przedawnienia punktów karnych po roku wchodzi miesiąc przed wyborami. Natomiast wcale nie musi to być ukłon w stronę branży transportowej. Zwłaszcza że nadal istnieje możliwość otrzymania 15 punktów karnych, a przykładowo korzystanie z telefonu (czego nie zalecam) to kara w wysokości aż 12 punktów karnych. Co nie jest bez znaczenia wobec licznych protestów środowiska egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, warto pamiętać, że na zmianach zyskają również niedofinansowane ośrodki WORD, które mogą ponownie czerpać dochody z zajęć dla kierowców.

Prawdziwe problemy branży transportowej

Tymczasem branża transportowa faktycznie ma problemy i zmiana w przedawnianiu punktów karnych nic nie zmieni. Problemem jest ochłodzenie gospodarcze. Spowolnienie mocno uderzyło w przewoźników drogowych, a co najgorsze, wydaje się, że to jeszcze nie koniec. Potwierdzają to wskazania osób w branży, na przykład Marcina Haładudy, dyrektora sprzedaży giełdy transportowej Trans.eu, który wskazuje, że popyt na usługi transportowe spadł nawet o 15–20 proc.

Optymistycznych danych nie przedstawia również Giełda ładunków Timocom. Z wyliczeń wynika, że w miesiącach od kwietnia do czerwca 2023 r. oferta frachtów w Europie spadła o ponad 46 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej, a spadek cen za kilometr wyniósł 14,1 proc.

Wydaje się, że sytuacji nie poprawi nawet cięcie stóp procentowych przez Narodowy Bank Polski. Polskie przedsiębiorstwa transportowe działają przede wszystkim w skali europejskiej, a więc ważniejsza jest koniunktura w strefie euro.

Korzyścią dla branży nie są także zaostrzenia na rynku pracy, w tym wzrost płacy minimalnej oraz wprowadzenie tzw. pakietu mobilności. Oznacza to odpowiednio wzrost kosztów oraz znaczący spadek wydajności kierowców, dyspozytorów, spedytorów i planistów.

Niekorzystny wpływ mają także braki na rynku zawodowych kierowców. W tym obszarze powrót do kasowania punktów po roku jest korzystny. Wciąż dużym obciążeniem są wysokie ceny paliwa, na co wpływ ma embargo na rosyjską ropę. Sytuacji nie poprawia także spełnianie rygorystycznych norm emisji spalin, co zmusza do wymiany floty. To wszystko doprowadziło do sytuacji, że transport staje się coraz mniej rentowny.

Trudna sytuacja branży TSL

Nic dziwnego, że rośnie niewypłacalność firm z branży TSL. Według raportu Coface, w porównaniu do 2021 r. niewypłacalność w kolejnych 12 miesiącach wzrosła aż o 105 proc. Opóźnienia w regulowaniu faktur przez spedytorów sięgają nawet ponad 50 dni, a handel detaliczny odnotował wzrost niewypłacalności aż o 57 proc. Branża transportowa przechodzi więc trudne czasy i zwłaszcza wiele małych firm może mieć duży problem z utrzymaniem się na rynku.

Potwierdzają to statystyki. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w I połowie 2023 r. upadłość ogłosiło siedem przedsiębiorstw z branży transportu drogowego towarów, a więc tyle, ile w 12 miesiącach 2022 r. Zwiększa się też liczba postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych – 2367 w okresie styczeń-czerwiec 2023 r. do 2730 w całym 2022 r. i tylko 1051 w 2019 r.

Tekst napisany we współpracy z naszym partnerem, firmą Finea, specjalizującą się w finansowaniu branży TSL.

5/5 - (2 votes)
Tags: branża tsldrogówkaFineakasowanie punktów karnychmandatnowe przepisy
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

Sopot lodki

Czy warto inwestować w nieruchomości nad Bałtykiem?

2025-01-14
kontrola podatkowa

Nie daj się zaskoczyć! Fiskus wybrał gorące tematy kontroli na ten rok

2025-04-04
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

pedzacy samochod

Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!

2025-11-04
marjan blan uLsxYsRl440 unsplash

Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?

2025-11-03
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Listopad 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?