• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Lipiec 2025
  • Ranking faktoringu
wtorek, 1 lipca, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    kawa laptop
    Oszczędzaj od pierwszego dnia działalności — najlepsze ulgi i finansowania na start
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    3 e mail marketing
    Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?
    foto ranking faktoringu n 4
    Specjalista ds. zakupów – zawód przyszłości, czy strata czasu?
    pytania kawa
    Jak otworzyć kawiarnię – przewodnik krok po kroku
    shake hands
    Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę
    banki
    Jak zmieni się bankowość w Polsce i co to znaczy dla przedsiębiorców?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
    jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash
    Minimalne wynagrodzenie idzie w górę? Zobacz, ile będzie Cię kosztować pracownik
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    kawa laptop
    Oszczędzaj od pierwszego dnia działalności — najlepsze ulgi i finansowania na start
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    3 e mail marketing
    Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?
    foto ranking faktoringu n 4
    Specjalista ds. zakupów – zawód przyszłości, czy strata czasu?
    pytania kawa
    Jak otworzyć kawiarnię – przewodnik krok po kroku
    shake hands
    Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę
    banki
    Jak zmieni się bankowość w Polsce i co to znaczy dla przedsiębiorców?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
    jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash
    Minimalne wynagrodzenie idzie w górę? Zobacz, ile będzie Cię kosztować pracownik
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Punkty karne ponownie będą się kasować – czy zmiana w przepisach to ukłon w stronę TSL czy walka o głosy kierowców?

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
policja drogowka

Od 17 września 2023 r. punkty karne ponownie kasują się po 12 miesiącach. Poprzednie zmiany, częściowo, w tym obszarze utrzymały się więc tylko rok. W Ministerstwie Infrastruktury wskazują, że bardziej liberalne przepisy są podyktowane obawami branży transportowej w związku z dużo większym ryzykiem zatrzymania uprawnień dla zawodowych kierowców. Po części jest to prawda, natomiast branża transportowa ma dużo większe problemy. Mówię: „sprawdzam”, przyglądam się zmianom w obszarze punktów karnych i wskazuję na prawdziwe problemy branży transportowej.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Niekorzystne zmiany dla kierowców – co zmieniło się w 2022 roku?
2 Zmiany od 17 września 2023 roku
3 Jak wygląda kasowanie punktów karnych z konta kierowcy od 17 września 2023 roku?
4 Jak wyglądają kursy redukujące 6 punktów karnych od 17 września 2023 roku?
5 Powrót do starych zasad wymuszony przez branżę transportową?
6 Prawdziwe problemy branży transportowej
7 Trudna sytuacja branży TSL

Niekorzystne zmiany dla kierowców – co zmieniło się w 2022 roku?

Kasowanie punktów karnych ponownie po roku to pewien ukłon w stronę kierowców. Przypominam, że w 2022 r. wprowadzono wiele zmian, które były niekorzystne z punktu widzenia zmotoryzowanych, tj.:

    • 1 stycznia 2022 r.: znacząca podwyżka mandatów.
  • 17 września 2022 r.: przedawnienie punktów karnych z konta kierowcy po 2 latach od opłacenia mandatu; maksymalna liczba 15 punktów karnych; brak kursów redukujących 6 punktów karnych; mandaty w warunkach tzw. recydywy (podwójna stawka za najgroźniejsze wykroczenia).

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Podobne artykuły

tunel ciezarowka

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

2025-06-30
shake hands

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

2025-06-23
partnerzy biznesowi

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

2025-05-30
bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22

Zmiany od 17 września 2023 roku

Część przepisów utrzymała się tylko rok. Zmiany obowiązujące od dnia 17 września 2023 r. są następujące:

  • przedawnienie punktów karnych na koncie kierowcy po roku od opłacenia mandatu;
  • powrót kursów redukujących 6 punktów karnych w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.

Jak wygląda kasowanie punktów karnych z konta kierowcy od 17 września 2023 roku?

Mimo iż ustawa zmieniająca poprzednie przepisy weszła w życie już 1 lipca 2023 r., zmiany obowiązują dopiero od 17 września. Wynika to z przygotowania procedur oraz systemu CEPiK. Kluczowe są zasady przedawnienia punktów karnych:

  • punkty karne kasują się po roku po opłaceniu mandatu;
  • punkty karne dopisane na mocy decyzji sądu przedawniają się po upływie roku od daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

UWAGA! W przypadku mandatów otrzymanych do 16 września 2023 r., punkty karne za takie przewinienia utrzymują się na koncie w Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) przez 2 lata od opłacenia mandatu.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Jak wyglądają kursy redukujące 6 punktów karnych od 17 września 2023 roku?

Znane są też zasady organizacji kursów redukujących w ośrodkach WORD. Z warunków formalnych należy wskazać następujące kwestie:

  • szkolenia muszą prowadzić policjanci z komórki ruchu drogowego (bądź inne osoby ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego), psycholog transportu i egzaminatorzy (bądź osoby posiadające uprawnienia instruktora nauki jazdy lub techniki jazdy);
  • grupa szkoleniowa może liczyć maksymalnie 15 osób;
  • zajęcia muszą odbywać się stacjonarnie (nie ma kursów zdalnych);
  • ze szkolenia kierowca może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Zasady kursów redukujących 6 punktów karnych:

  • część teoretyczna – wykłady trwające 8 godzin lekcyjnych;
  • część praktyczna – zaliczenie ćwiczenia (manewr nagłego hamowania na placu manewrowym z prędkością od 30 do 50 km/h).

Plan wykładów kursów redukujących punkty karne od 17 września 2023 roku:

  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład z zasad i przepisów ruchu drogowego (prezentacja).
  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład ze skutków, przyczyn i sposobów zapobiegania wypadkom drogowym (film lub prezentacja).
  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład z prawnych i społecznych skutków wypadków drogowych (film).
  • 2 godziny zajęć z psychologiem transportu – wykład z psychologicznych aspektów kierowania pojazdem (film lub prezentacja).

Dla kogo redukcja 6 punktów karnych?

Punkty zredukować mogą kierowcy z prawem jazdy powyżej 12 miesięcy, którzy w wyniku popełnionych przewinień drogowych mają na koncie maksymalnie 24 punkty karne.

Redukcja punktów karnych w 4 krokach:

  1. Wypełnij zgłoszenie ośrodka WORD.
  2. Opłać uczestnictwo w kursie.
  3. Staw się w ośrodku w dniu szkolenia (przed wejściem na salę musisz okazać dowód tożsamości – koniecznie dowód osobisty lub paszport).
  4. Po ukończeniu kursu otrzymasz zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.

 

6 najstarszych punktów karnych z konta w CEK usuwa Komendant Wojewódzki Policji. Punkty są usuwane na podstawie informacji przesłanej przez WORD.

Powrót do starych zasad wymuszony przez branżę transportową?

Faktem jest, że środowiska transportowe związane z zawodowymi kierowcami postulowały zmianę przepisów w obszarze przedawnienia punktów karnych. Oczywiste jest, że utrzymywanie punktów karnych przez 2 lata od dnia opłacenia grzywny, z jednoczesnym znaczącym zaostrzeniem taryfikatora punktów karnych, stanowiło duże zagrożenie dla utraty uprawnień i braku kierowców w firmach transportowych.

Zmiany w tym obszarze, które na pewno trzeba oceniać pozytywnie, mają wzmocnić polski transport. Tak częściowy powrót do starych przepisów uzasadniał również Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury.

Z drugiej strony nie sposób doszukiwać się w tym drugiego dna i walki o głosy kierowców. Zwłaszcza po tak restrykcyjnym zaostrzeniu przepisów drogowych w 2022 r. Przypominam, że po części już spełnioną obietnicą przedwyborczą były darmowe autostrady, oczywiście tylko dla wybranych pojazdów (samochody o masie dmc do 3,5 t oraz motocykle):

  • A2: odcinek Stryków – Konin (99 km) zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (od 1 lipca 2023 r.);
  • A4: odcinek Wrocław – Sośnica (162 km) zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (od 1 lipca 2023 r.);
  • A1: odcinek Rusocin – Nowa Wieś (152 km) zarządzany przez spółkę AmberOne (od 4 września 2023 r.).

Przypominam również o wcześniejszych komunikatach informujących, że docelowo wszystkie drogi szybkiego ruchu będą płatne. Oczywiście termin „bezpłatne” jest tutaj mocno umowny, ponieważ związane z tym koszty zostaną wygospodarowane w budżecie. Inicjatywa jest słuszna, natomiast należy mieć świadomość, że zapłaci za to każdy podatnik, również ten, który nie korzysta z bezpłatnych autostrad. Wciąż płatne pozostają:

  • A2: odcinek Konin – Świecko (255 km) zarządzany przez Autostradę Wielkopolską – dla aut osobowych 108 zł za przejazd;
  • A4: odcinek Katowice – Kraków (60 km) zarządzany przez Stalexport Autostrada Małopolska – dla aut osobowych 30 zł za przejazd.

Oczywiście całkowitym „przypadkiem” nowelizacja przedawnienia punktów karnych po roku wchodzi miesiąc przed wyborami. Natomiast wcale nie musi to być ukłon w stronę branży transportowej. Zwłaszcza że nadal istnieje możliwość otrzymania 15 punktów karnych, a przykładowo korzystanie z telefonu (czego nie zalecam) to kara w wysokości aż 12 punktów karnych. Co nie jest bez znaczenia wobec licznych protestów środowiska egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, warto pamiętać, że na zmianach zyskają również niedofinansowane ośrodki WORD, które mogą ponownie czerpać dochody z zajęć dla kierowców.

Prawdziwe problemy branży transportowej

Tymczasem branża transportowa faktycznie ma problemy i zmiana w przedawnianiu punktów karnych nic nie zmieni. Problemem jest ochłodzenie gospodarcze. Spowolnienie mocno uderzyło w przewoźników drogowych, a co najgorsze, wydaje się, że to jeszcze nie koniec. Potwierdzają to wskazania osób w branży, na przykład Marcina Haładudy, dyrektora sprzedaży giełdy transportowej Trans.eu, który wskazuje, że popyt na usługi transportowe spadł nawet o 15–20 proc.

Optymistycznych danych nie przedstawia również Giełda ładunków Timocom. Z wyliczeń wynika, że w miesiącach od kwietnia do czerwca 2023 r. oferta frachtów w Europie spadła o ponad 46 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej, a spadek cen za kilometr wyniósł 14,1 proc.

Wydaje się, że sytuacji nie poprawi nawet cięcie stóp procentowych przez Narodowy Bank Polski. Polskie przedsiębiorstwa transportowe działają przede wszystkim w skali europejskiej, a więc ważniejsza jest koniunktura w strefie euro.

Korzyścią dla branży nie są także zaostrzenia na rynku pracy, w tym wzrost płacy minimalnej oraz wprowadzenie tzw. pakietu mobilności. Oznacza to odpowiednio wzrost kosztów oraz znaczący spadek wydajności kierowców, dyspozytorów, spedytorów i planistów.

Niekorzystny wpływ mają także braki na rynku zawodowych kierowców. W tym obszarze powrót do kasowania punktów po roku jest korzystny. Wciąż dużym obciążeniem są wysokie ceny paliwa, na co wpływ ma embargo na rosyjską ropę. Sytuacji nie poprawia także spełnianie rygorystycznych norm emisji spalin, co zmusza do wymiany floty. To wszystko doprowadziło do sytuacji, że transport staje się coraz mniej rentowny.

Trudna sytuacja branży TSL

Nic dziwnego, że rośnie niewypłacalność firm z branży TSL. Według raportu Coface, w porównaniu do 2021 r. niewypłacalność w kolejnych 12 miesiącach wzrosła aż o 105 proc. Opóźnienia w regulowaniu faktur przez spedytorów sięgają nawet ponad 50 dni, a handel detaliczny odnotował wzrost niewypłacalności aż o 57 proc. Branża transportowa przechodzi więc trudne czasy i zwłaszcza wiele małych firm może mieć duży problem z utrzymaniem się na rynku.

Potwierdzają to statystyki. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w I połowie 2023 r. upadłość ogłosiło siedem przedsiębiorstw z branży transportu drogowego towarów, a więc tyle, ile w 12 miesiącach 2022 r. Zwiększa się też liczba postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych – 2367 w okresie styczeń-czerwiec 2023 r. do 2730 w całym 2022 r. i tylko 1051 w 2019 r.

Tekst napisany we współpracy z naszym partnerem, firmą Finea, specjalizującą się w finansowaniu branży TSL.

5/5 - (2 votes)
Tags: branża tsldrogówkaFineakasowanie punktów karnychmandatnowe przepisy
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

autor Katarzyna Zuba
2025-06-30
0
tunel ciezarowka

Z końcem maja br. rozpoczął się nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Można w jego ramach starać się o nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing ciężarowych elektryków. Poniżej wyjaśniamy, jakie są zasady dofinansowania i w jaki sposób można składać wnioski o dopłaty do ciężarówek. Na czym polega program dopłat do ciężarówek elektrycznych? Pod pojęciem programu dopłat do ciężarówek elektrycznych należy rozumieć nowy program rządowy o nazwie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Przewiduje on dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów ciężarowych lub dostawczych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Operatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który na jego realizację...

Czytaj więcej

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

autor Dominik Bożek
2025-06-23
0
shake hands

Nowy kontrahent, duże zlecenie, świetne warunki – sytuacja, która wydaje się być idealna. Niestety, w praktyce wielu przedsiębiorców przekonało się, że pozory potrafią mylić. Gdy faktura nie zostaje opłacona, a kontakt się urywa, często jest już za późno na reakcję. Dlatego weryfikacja partnerów biznesowych w B2B to dziś konieczność, a nie formalność. Drugi raz opisujemy, jak ważna jest weryfikacja kontrahenta, ponieważ nadal dochodzą do nas głosy, że dla mikrofirm to istotny problem. Czytaj także: Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć Ryzyko współpracy z niewypłacalnym klientem Z raportów wynika, że aż 3 na 4 firmy z sektora MŚP doświadcza zatorów płatniczych. W przypadku mikrofirm każdy opóźniony przelew może prowadzić do problemów z płynnością, a nawet zagrozić dalszemu funkcjonowaniu firmy. „Jedziesz...

Czytaj więcej

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

autor Dominik Bożek
2025-05-30
0
partnerzy biznesowi

W świecie pełnym ryzyka – wiedza to najlepsze zabezpieczenie W świecie biznesu B2B jedno jest pewne – zła decyzja o współpracy może kosztować więcej niż zlecenie zrealizowane bez zysku. Problem niewypłacalnych kontrahentów od lat spędza sen z powiek mikroprzedsiębiorcom, którzy nie mają sztabu analityków czy dyrektorów finansowych do oceny ryzyka. Dla wielu z nich każda faktura to kwestia „być albo nie być” – nie tylko dla firmy, ale i dla ich własnej rodziny. Według danych Faktura.pl, średni czas oczekiwania na przelew w sektorze MŚP w 2024 roku wynosił 13,5 dnia, a w branży transportowej był jeszcze dłuższy – w I kwartale 2025 r. sięgnął aż 21,5 dnia. Im większy kontrahent, tym częściej żąda odroczonych terminów płatności – i tym trudniej...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

AdobeStock 259316529 1

KSeF narusza prawo do prywatności i ochrony danych?

2024-06-14
podatki kalkulator komorka

Globalny podatek minimalny, czyli cios dla korporacji

2025-01-27
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

foto ranking faktoringu n 6

Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!

2025-07-01
krzysztof bochynski fakturapl

Krzysztof Bochyński dołącza do zespołu Faktura.pl jako Dyrektor ds. Rozwoju Sieci

2025-07-01
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?