e-Urząd Skarbowy staje się coraz bardziej użytecznym narzędziem! Administracja skarbowa wie wszystko rozliczeniach podatkowych podatników i postanowiła się tą wiedzą z nimi podzielić. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności, przedsiębiorcy oraz spółki mogą już sprawdzać złożone deklaracje podatkowe bez wychodzenia z domu czy biura. Sprawdź, jakie dokumenty i informacje znajdziesz w e-Urzędzie Skarbowym!
Akty notarialne, mandaty i wpłaty
e-Urząd Skarbowy to serwis Ministerstwa Finansów, dzięki któremu podatnik, bez obowiązku wizyty w placówce, może załatwić swoje sprawy podatkowe. Platforma daje dostęp do deklaracji PIT, CIT, VAT i PCC złożonych od 2019 roku. Od niedawna podatnicy uzyskali także dostęp elektroniczny do swoich aktów notarialnych, które są w posiadaniu Krajowej Administracji Skarbowej. Warto wspomnieć, że notariusz ma obowiązek wysyłania aktów notarialnych dotyczących zakupu i sprzedaży nieruchomości również do Urzędu Skarbowego. Nowością w e-Urzędzie Skarbowym jest także dostęp do historii otrzymanych mandatów. Ponadto, osoby fizyczne i organizacje dostały dostęp do sald i szczegółów rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie podatków dochodowych, podatku VAT oraz podatku od czynności cywilnoprawnych. Podatnicy zyskali dostęp do informacji o zaksięgowanych deklaracjach i zeznaniach podatkowych oraz o sposobie zaliczenia dokonanych przez nich wpłat podatkowych (z uwzględnieniem pobranych odsetek). W serwisie znajdą również informacje o zrealizowanych zwrotach oraz wpłatach, które ze względu na nieprawidłowy opis nie zostały zaksięgowane na właściwym koncie. Zgodnie z informacją ze strony Ministerstwa Finansów:
na koncie organizacji dostępne będą również informacje np. o wystawionym upomnieniu, tytule wykonawczym czy zalecanym kontakcie z urzędem skarbowym w sytuacji złożenia błędnie wypełnionego dokumentu.
To bardzo przydatne usługi, szczególnie dla przedsiębiorców. Do tej pory wezwania do korekty deklaracji lub zeznania, związane z błędnie wykazanymi kwotami zapłaconego podatku, wiązały się z obowiązkiem bezpośredniego kontaktu z urzędnikiem prowadzącym sprawę. Teraz podatnicy mogą sami zweryfikować poprawność wykazanych przez siebie wpłat na podstawie informacji dotyczących rozliczeń zawartych w serwisie i dokonać ewentualnych korekt. Kolejną nową usługą w e-Urzędzie dla przedsiębiorców jest wniosek o zwrot kosztów za zakup kasy fiskalnej. Jest ona przeznaczona dla podatników zwolnionych z VAT, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej on-line, niezależnie czy mieli taki ustawowy obowiązek, czy nie. Ulga na zakup kasy wynosi 90% jej ceny netto, nie więcej jednak niż 700 zł. Intuicyjny kreator wniosku, udostępniony w e-Urzędzie Skarbowym, pozwala na załatwienie sprawy bez wychodzenia z domu.
Zapłać podatek BLIKiem, czyli skarbówka XXI wieku!
Platforma e-Urzędu Skarbowego została uruchomiona 1 lutego 2021 roku i od tego czasu sukcesywnie rozwija ofertę usług dostępnych dla podatników. Jedną z przydatnych usług jest możliwość dokonywania płatności online za zobowiązania podatkowe. Jedną z dostępnych form płatności jest popularny BLIK. Ponadto, za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego można w łatwy i szybki sposób złożyć niektóre deklaracje podatkowe tj. PIT-28, PIT-37, PIT-38, czy PIT-DZ. Logując się do serwisu Ministerstwa Finansów podatnik może jednocześnie rozliczyć swoje przychody z najmu prywatnego, dochody z zysków kapitałowych albo złożyć informacje, niezbędną do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego tzw. Ulgi 4+ i zapłacić należny podatek.
Popularne usługi bez opłaty skarbowej
Za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, podatnicy mogą składać także poniższe dokumenty:
- Zawiadomienie ZAWR-NR – zawiadomienie o zapłacie należności za faktury kontrahenta na rachunek bankowy niewidniejący na tzw. białej liście podatników VAT;
- Pełnomocnictwo UPL-1 – ustanawiające pełnomocnika do podpisywania deklaracji elektronicznych w imieniu podatnika;
- Zawiadomienie OPL-1 – odwołanie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznych w imieniu podatnika;
Co więcej, podatnicy mogą zupełnie bezpłatnie składać wnioski o zaświadczenie o dochodach, zaświadczenie o wysokości dochodu i składkach oraz, dobrze znane kredytobiorcom, zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach. Podatnicy, którzy skorzystają w tym celu z usług e-Urzędu Skarbowego nie mają obowiązku uiszczania opłaty skarbowej, a dokument elektroniczny zostanie dostarczony na ich konto w e-Urzędzie Skarbowym. Wizyty na poczcie lub w urzędzie nie wymagają także wnioski o stwierdzenie nadpłaty, zaliczenie nadpłaty lub zwrot podatku na poczet innych zobowiązań lub złożenie czynnego żalu. Za pomocą dostępnych formularzy na platformie e-Urzędu Skarbowego, podatnicy mogą również wyjaśniać pomyłki we wpłatach za zobowiązania podatkowe lub składać odwołania, skargi, zażalenia lub oświadczenia do organów Krajowej Administracji Skarbowej.
Jak skorzystać z e-Urzędu Skarbowego?
e-Urząd Skarbowy jest dostępny na stronie pod TYM LINKIEM. Konto w serwisie ma praktycznie każdy podatnik posiadający numery NIP lub PESEL. W przypadku osób fizycznych, uzyskanie do niego dostępu jest banalnie proste. Wystarczy zalogować się na stronie przy użyciu jednej z niżej wymienionych opcji:
- profilu zaufanego;
- elektronicznego dowodu osobistego;
- aplikacji mObywatel;
- bankowości elektronicznej;
- danych z deklaracji podatkowych.
Aby uzyskać dostęp do konta organizacji, niezbędne jest złożenie wniosku o przyznanie dostępu do konta, który można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów
Nic za darmo
Czyżby wielogodzinne próby kontaktu z Urzędem Skarbowym przechodziły właśnie do historii? W wielu przypadkach tak, ale ma to swoją cenę. Korzystając z usług e-Urzędu Skarbowego, podatnicy muszą wyrazić zgodę na doręczanie im korespondencji na konto w systemie. Oznacza to, że wszelkie wezwania i zawiadomienia będą dostarczane podatnikowi elektronicznie od dnia następnego po wyrażeniu zgody. Obawa przed wpływem korespondencji na konto w e-Urzędzie Skarbowym, zniechęca wielu podatników przed korzystaniem z serwisu. Jest ona skutkiem wielu sporów i kontrowersji wokół momentu wpływu decyzji, wezwania lub zawiadomienia do podatnika i wynikającego z niego ustawowego terminu na odpowiedź, wniesienie skargi lub zażalenia. Tymczasem, zgodnie z art. 35e ust 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, doręczenie pisma na konto w e-Urzędzie Skarbowym następuje:
- w chwili odebrania pisma przez użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym – w przypadku, gdy odebranie pisma nastąpiło w okresie od umieszczenia pisma na tym koncie do końca 14. dnia, licząc od dnia następującego po umieszczeniu tego pisma na koncie w e-Urzędzie Skarbowym,
- w przypadku nieodebrania pisma przez użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym – z upływem ostatniego 14. dnia, licząc od dnia następującego po umieszczeniu tego pisma na koncie w e-Urzędzie Skarbowym.
Oznacza to, że sam wpływ pisma na konto w systemie nie oznacza jego odebrania przez podatnika. Jest on pierwszym powiadomieniem o umieszczeniu korespondencji na koncie w e-Urzędzie Skarbowym. Kolejne przypomnienie jest generowane przez system w 7. i 14. dniu od momentu umieszczenia pisma w skrzynce odbiorczej. Jeśli podatnik nie odbierze pisma w ciągu 14 dni, uznaje się, że pismo zostało doręczone. Terminy i procedury dotyczące korespondencji elektronicznej nie różnią się więc od tych dotyczących klasycznej, pocztowej.
Podsumowanie
Wachlarz usług udostępnianych w serwisie e-Urzędu Skarbowego stale rośnie. Stanowią one duże ułatwienie w komunikacji podatników z organami administracji skarbowej. Jednakże, korzystanie z usług elektronicznych wiąże się zarówno z możliwością załatwiania spraw bez wychodzenia z domu, jak i obowiązkiem czuwania nad skrzynką odbiorczą w e-Urzędzie Skarbowym.
Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Alarm podatkowy”
PLANUJESZ ZACZĄĆ INWESTOWAĆ
I NIE WIESZ OD CZEGO ZACZĄĆ?
To zupełnie normalne. Aby skutecznie inwestować potrzebujesz wiedzy, zdobywanej przez wiele lat. Co więcej, wymaga to wiele cierpliwości i mądrych decyzji. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ebook: „Inwestowanie dla początkujących. Przegląd szans inwestycyjnych 2023/24.”, z którego dowiesz się w co warto obecnie inwestować, a także będziesz mógł sprawdzić jakie są obecnie opcje na rynku. Chcemy pomóc Ci efektywnie zarabiać pieniądze i wyposażymy Cię w wiedzę o:
✅ Jak zacząć inwestować i skąd czerpać wiedzę?
✅ W co warto dziś inwestować?
✅ Jakimi branżami warto się zainteresować?
✅ Złoto, bitcoin, surowce – na co zwrócić uwagę?
✅ W co inwestować małe kwoty?