• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Lipiec 2025
  • Ranking faktoringu
piątek, 4 lipca, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    kawa laptop
    Oszczędzaj od pierwszego dnia działalności — najlepsze ulgi i finansowania na start
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
    nieruchomosc klucz
    Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce
    traderzy
    Ożywienie czy złudzenie? Gospodarka balansuje na krawędzi
    3 e mail marketing
    Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?
    foto ranking faktoringu n 4
    Specjalista ds. zakupów – zawód przyszłości, czy strata czasu?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
    jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash
    Minimalne wynagrodzenie idzie w górę? Zobacz, ile będzie Cię kosztować pracownik
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    tunel ciezarowka
    Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu
    najlepszy program do faktur ranking 03
    Jak wybrać odpowiedni kod PKD dla Twojej działalności?
    zlobek jak otworzyc
    Trwa boom na żłobki. Jak otworzyć żłobek i zarabiać na swoim?
    traderzy
    Chcesz obniżyć koszty zatrudnienia w firmie? Sprawdź, jak otrzymać dofinansowanie na pracownika w 2025 roku
    kawa laptop
    Oszczędzaj od pierwszego dnia działalności — najlepsze ulgi i finansowania na start
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    magazyn
    Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata
    nieruchomosc klucz
    Ceny mieszkań na widoku! Deweloperzy w panice, kupujący zacierają ręce
    traderzy
    Ożywienie czy złudzenie? Gospodarka balansuje na krawędzi
    3 e mail marketing
    Zamknięcie Cieśniny Ormuz. Czy przedsiębiorcy w Polsce mają się czego obawiać?
    foto ranking faktoringu n 4
    Specjalista ds. zakupów – zawód przyszłości, czy strata czasu?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    foto ranking faktoringu n 6
    Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!
    flaga unia europejska
    Polska wdrażając unijne przepisy, regularnie rozszerza je o własne regulacje, choć nie jest to konieczne
    sprzedaz komputer
    Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku
    podatki okulary
    Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?
    jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash
    Minimalne wynagrodzenie idzie w górę? Zobacz, ile będzie Cię kosztować pracownik
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Co dalej z branżą transportową? Nowe regulacje i prognozy na 2024 rok

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
tunel ciezarowka

Dane nie pozostawiają złudzeń – polska branża transportowa jest w poważnym kryzysie. Zadłużenia rosną, a kolejne firmy ogłaszają bankructwo. W najgorszej sytuacji są jednoosobowe działalności gospodarcze. Nowe regulacje, spadek popytu na usługi transportowe, wyższe koszty, a przy tym nieuczciwa konkurencja ze Wschodu – to wszystko nie napawa optymizmem. Dlatego przywołuję problemy polskich przewoźników, wskazuję nadchodzące zmiany i przedstawiam prognozy dla sektora TSL w 2024 roku.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Problemy polskich przewoźników
2 Zmiany dla branży TSL w 2024 roku
3 Połowa firm z branży transportowej z zatorami płatniczymi
4 Weryfikacja kontrahenta i faktoring – sposoby na problemy z płynnością
5 Prognozy dla branży transportowej na 2024 rok
6 Trendy w branży TSL w 2024 roku
7 Szukasz finansowania firmy transportowej?

Problemy polskich przewoźników

Niewiele wskazuje na to, że zmiana rządu w Polsce będzie lekiem na problemy branży transportowej. Potwierdza to kontynuacja protestu polskich przewoźników na granicy z Ukrainą. Wprawdzie nowy minister infrastruktury – Dariusz Klimczak z PSL i Trzeciej Drogi – rozmawia ze strajkującymi, ale na razie nie udało się osiągnąć żadnego kompromisu. Natomiast walka z nieuczciwą konkurencją w formie firm ze wschodnim kapitałem to tylko jeden z problemów branży.

Faktem jest, że popyt na usługi transportowe spada. Jednocześnie przedsiębiorcy z branży wskazują na znaczący wzrost kosztów, a przy tym brakuje rąk do pracy – nie tylko kierowców, ale również specjalistów od logistyki i ekspertów IT.

Podobne artykuły

tunel ciezarowka

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

2025-06-30
shake hands

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

2025-06-23
partnerzy biznesowi

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

2025-05-30
bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22

Branży nie pomagają również nowe regulacje prawne, np.:

  • wyższe koszty zatrudnienia pracowników związane z dwukrotnym podniesieniem płacy minimalnej;
  • zaktualizowanie zasad rozliczania wynagrodzeń polskich kierowców pracujących za granicą na terenie Unii Europejskiej;
  • wymóg korzystania z najnowszej generacji tachografów cyfrowych;
  • składanie oświadczeń przez firmy o liczbie zatrudnionych kierowców oraz zmianach ilości miejsc postojowych w bazie;
  • wdrażanie inteligentnych systemów transportowych dla przyspieszenia transformacji cyfrowej mającej poprawić efektywność mobilności oraz ograniczyć emisję CO2;
  • zmiany w przepisach drogowych (m.in. zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na większości dróg szybkiego ruchu, wakacyjne zakazy jazdy dla ciężarówek);
  • nakaz opuszczenia Białorusi dla przyczep, naczep, samochodów ciężarowych oraz ciągników.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Zmiany dla branży TSL w 2024 roku

Zmiany wpływające na funkcjonowanie sektora TSL będą wprowadzane także w 2024 roku, np.:

  • wprowadzenie e-CMR – elektroniczny list przewozowy dający dostęp do bieżących informacji o lokalizacji, stanie i statusie towarów, co ma poprawić zarządzanie łańcuchem dostaw;
  • wprowadzenie świadectw zdrowia przy przywozie produktów z UE w ramach Border Target Operating Model;
  • wprowadzenie kontroli roślin, towarów zwierzęcych, żywności niepochodzącej od zwierząt z UE i produktów roślinnych.

Sytuacji w branży na pewno nie poprawi ponowne podniesienie minimalnego wynagrodzenia w Polsce, ponieważ przyczyni się to do wzrostu kosztów operacyjnych firm transportowych. Rok do roku minimalna pensja wzrośnie o blisko 20%, co musi wpłynąć negatywnie na kondycję polskich firm. Wiele na to wskazuje, że powoli przedsiębiorstwa będą musiały również wdrażać innowacje z obszaru finansowego, ponieważ już w 2024 roku Bank Centralny rozpocznie pilotaż cyfrowego euro. Duża niepewność dotyczy także rywalizacji z firmami ze Wschodu.

Nie pomoże także zmiana w ramach Pakietu Mobilności, która nakazuje powrót pojazdów co 8 tygodni do państwa siedziby przewoźnika. Ten przepis jednak podważył Rzecznik Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i nakaz ten najprawdopodobniej zostanie uchylony wyrokiem Trybunału. To akurat informacja korzystna dla przewoźników.

Dużym ciosem może być również wprowadzenie opłat drogowych zależnych od emisji CO2, oczywiście pod znakiem walki z globalnym ociepleniem i redukcji śladu węglowego. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego państwa członkowskie są do tego zobowiązane do marca 2024 roku. Na taki krok zdecydowali się już Niemcy. Niestety, to ogromne obciążenie w obszarze kosztów firm transportowych. Na przykład dla ciężarówek spełniających normę Euro 6 stawka myta urosła o około 80%

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Połowa firm z branży transportowej z zatorami płatniczymi

Trudną sytuację branży transportowej potwierdzają liczby. Sytuacja może niepokoić, ponieważ sektor TSL generuje blisko 6 proc. PKB i zatrudnia niemal milion osób. Zatrudnienie w branży w ciągu dekady wzrosło o niemal 250 tys. osób. W 2022 roku przychody sektora TSL w Polsce wyniosły 375 mld zł, z czego aż 190 mld zł przypada na transport drogowy. Natomiast jeden z najprężniej działających sektorów gospodarki w Polsce zmaga się z kryzysem, a sytuacja firm w branży staje się coraz trudniejsza.

Największe problemy mają najmniejsze przedsiębiorstwa transportowe, które są najbardziej wrażliwe na zmiany legislacyjne i zatory w płatnościach. To podmioty zmagające się z niedoborami kadrowymi, wynikającymi głównie z szybko rosnących wynagrodzeń i atrakcyjniejszych stawek oferowanych przez bogatszą konkurencję. Niestety, w przeciwieństwie do dużych przewoźników, w małej firmie nawet niewielki problem może doprowadzić do upadłości.

Poważnym problemem są zatory w płatnościach, a tymczasem terminy rozliczania należności przez kontrahentów są coraz dłuższe. Kontrahenci nakładają presję na firmy transportowe na wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności, a przecież w branży TSL i tak są one wydłużone. Jak przeanalizował serwis Faktura.pl, średni czas zapłaty na rzecz firm transportowych z sektora MSP w III kwartale 2023 roku wyniósł 21 dni przy ogólnym terminie na poziomie zaledwie 13,5 dnia. Pośród wszystkich branż monitorowanych przez serwis właśnie firmy sektora transportowego na należne sobie środki muszą czekać najdłużej.

Natomiast trzeba podkreślić, że jest to okres płatności wskazany na fakturze wystawionej kontrahentowi. W rzeczywistości środki na rachunek przewoźnika trafiają o wiele później. Jak wskazuje badanie przeprowadzone przez ERIF BIG i Apfino, z opóźnieniami należności od kontrahentów bryka się aż 57 proc. firm w branży. Natomiast 45 proc. mierzy się z zatorami finansowymi wynikającymi z niedotrzymywania terminów płatności.

Nie trzeba być bowiem specjalistą, aby zrozumieć, że wydłużone okresy płatności mogą prowadzić do upadłości szczególnie mikro i małych firm. Nie dziwi więc również, że kolejne firmy transportowe upadają lub są na skraju bankructwa. W III pierwszych kwartałach 2023 roku z branży transportu drogowego towarów upadłość ogłosiło 11 firm.

Weryfikacja kontrahenta i faktoring – sposoby na problemy z płynnością

Branża transportowa to bowiem nie tylko wysokie koszty frachtów, ale także zakup i serwis pojazdów, ubezpieczenia i koszty ponoszone na pracowników. Dlatego szczególnie niewielkie przedsiębiorstwa powinny jeszcze dokładniej weryfikować kontrahentów i współpracować z klientami, którzy nie robią problemów z terminową zapłatą należności.

Monitorowanie rzetelności finansowej potencjalnych klientów pozwala zrezygnować ze współpracy z kontrahentami widniejącymi jako dłużnicy i niewywiązującymi się z rozliczeń w terminie. Wprawdzie wciąż to większe firmy podejmują działania w tym zakresie, natomiast to mniejsi przedsiębiorcy ponoszą dużo wyższe ryzyko w tym obszarze. Weryfikacja kontrahenta może uratować płynność finansową przedsiębiorstwa. W razie wątpliwości wobec wiarygodności pozwala też wystąpić o rozwiązania zapobiegawcze (np. przedpłata). Wypłacalność klienta sprawdzić można na wiele sposobów (np. biura informacji gospodarczej, rejestry publiczne, wywiadownie gospodarcze).

Jeżeli firma ma problemy z płynnością wynikającą z niezapłaconych faktur, krótkoterminowym ratunkiem jest usługa faktoringu, najlepiej w firmach specjalizujących się w obsłudze podmiotów z branży TSL. Spółką świadcząca usługę faktoringu i skoncentrowaną stricte na spedytorach i przewoźnikach jest np. Finea.

Prognozy dla branży transportowej na 2024 rok

Podobnie jak w 2023 roku, również w kolejnych 12 miesiącach branża TSL musi przygotować się na szereg zmian. Duży wpływ na sytuację w sektorze mają czynniki zewnętrze, w tym konflikty geopolityczne. Natomiast pierwsze prognozy wskazują na poprawę koniunktury w branży do poziomu 3,3 proc.

Eksperci wskazują, że 2024 rok może być okresem stabilizacji w branży transportowej. O ile pierwszą połowę 2024 roku może cechować niepewność, w III i IV kwartale popyt na usługi transportowe powinien być zdecydowanie wyższy. Wpływ na to może mieć stabilizacja cen paliw oraz spadająca inflacja. Znacząco sytuację poprawiłoby również zakończenie konfliktu na Ukrainie. To dobra wiadomość dla polskich przewoźników, którzy w rynku przewozów międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej są liderami z udziałem na poziomie 20 proc.

Na poprawę sytuacji wskazywać mogą również plany rekrutacyjne. Nawet 1/3 firm z sektora TSL chce szukać rąk do pracy w I kwartale 2024 roku, podczas kiedy redukcję etatów planuje 15% przedsiębiorstw.

Trendy w branży TSL w 2024 roku

Przewoźnicy, którzy chcą utrzymać się na rynku, muszą dostosować się do zmian zachodzących w branży. Na pewno w 2024 roku wzrośnie znaczenie transportu intermodalnego, zwłaszcza w dobie postępowania unijnej polityki redukcji śladu węglowego.

Przedsiębiorstwa transportowe muszą również inwestować w nowe technologie, zwłaszcza w dobie braku rąk do pracy i rosnących wynagrodzeń. Tutaj wsparciem może być sztuczna inteligencja. Wprawdzie nie doświadczymy na ulicach autonomicznych ciężarówek, natomiast AI może pomóc w planowaniu tras, obsłudze klienta i obiegu dokumentów wewnątrz firmy.

Podsumowując, pewne symptomy dają nadzieję, że rok 2024 może być dla branży TSL lepszy od poprzednich 12 miesięcy. Natomiast wciąż firmy tego sektora, w tym przewoźnicy, muszą zmagać się z licznymi problemami (m.in. nowe regulacje, wysokie ceny paliwa, niedobór siły roboczej, transformacja cyfrowa, zakłócenia w łańcuchu dostaw, nieuczciwa konkurencja ze Wschodu). Dlatego zwłaszcza mniejszych przewoźników czeka wiele pracy. Firmy transportowe muszą bowiem wypracować odpowiednie rozwiązania, aby sprostać przeciwnościom i przystosować się do nowych trendów. Uważniej powinny też weryfikować kontrahentów.

Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
3.4/5 - (5 votes)
Tags: 2024branża transportowaFineatsl
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

autor Katarzyna Zuba
2025-06-30
0
tunel ciezarowka

Z końcem maja br. rozpoczął się nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Można w jego ramach starać się o nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing ciężarowych elektryków. Poniżej wyjaśniamy, jakie są zasady dofinansowania i w jaki sposób można składać wnioski o dopłaty do ciężarówek. Na czym polega program dopłat do ciężarówek elektrycznych? Pod pojęciem programu dopłat do ciężarówek elektrycznych należy rozumieć nowy program rządowy o nazwie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Przewiduje on dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów ciężarowych lub dostawczych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Operatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który na jego realizację...

Czytaj więcej

Czy Twój kontrahent zapłaci? Sprawdź to, zanim wystawisz fakturę

autor Dominik Bożek
2025-06-23
0
shake hands

Nowy kontrahent, duże zlecenie, świetne warunki – sytuacja, która wydaje się być idealna. Niestety, w praktyce wielu przedsiębiorców przekonało się, że pozory potrafią mylić. Gdy faktura nie zostaje opłacona, a kontakt się urywa, często jest już za późno na reakcję. Dlatego weryfikacja partnerów biznesowych w B2B to dziś konieczność, a nie formalność. Drugi raz opisujemy, jak ważna jest weryfikacja kontrahenta, ponieważ nadal dochodzą do nas głosy, że dla mikrofirm to istotny problem. Czytaj także: Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć Ryzyko współpracy z niewypłacalnym klientem Z raportów wynika, że aż 3 na 4 firmy z sektora MŚP doświadcza zatorów płatniczych. W przypadku mikrofirm każdy opóźniony przelew może prowadzić do problemów z płynnością, a nawet zagrozić dalszemu funkcjonowaniu firmy. „Jedziesz...

Czytaj więcej

Kontrahent Cię oszukał? Sprawdź, jak tego uniknąć

autor Dominik Bożek
2025-05-30
0
partnerzy biznesowi

W świecie pełnym ryzyka – wiedza to najlepsze zabezpieczenie W świecie biznesu B2B jedno jest pewne – zła decyzja o współpracy może kosztować więcej niż zlecenie zrealizowane bez zysku. Problem niewypłacalnych kontrahentów od lat spędza sen z powiek mikroprzedsiębiorcom, którzy nie mają sztabu analityków czy dyrektorów finansowych do oceny ryzyka. Dla wielu z nich każda faktura to kwestia „być albo nie być” – nie tylko dla firmy, ale i dla ich własnej rodziny. Według danych Faktura.pl, średni czas oczekiwania na przelew w sektorze MŚP w 2024 roku wynosił 13,5 dnia, a w branży transportowej był jeszcze dłuższy – w I kwartale 2025 r. sięgnął aż 21,5 dnia. Im większy kontrahent, tym częściej żąda odroczonych terminów płatności – i tym trudniej...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Minimalne wynagrodzenie idzie w górę? Zobacz, ile będzie Cię kosztować pracownik

2025-06-02
inwestycje skarbonka

W co zainwestować małe sumy: 1000, 2000, 5000 zł?

2024-08-14
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

magazyn

Nie inwestujesz w magazyny? Możesz tego żałować za 3 lata

2025-07-04
inpost ff sampling3

Biznes oferty InPost dla małych firm, czyli jak uprościć logistykę bez dużych nakładów

2025-07-03
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?