• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Listopad 2025
  • Ranking faktoringu
poniedziałek, 17 listopada, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels martabranco 33000309
    Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności
    pracownik z teczka
    Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?
    Analiza składowych rankingu faktoringu
    Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
    transport kierowca
    Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki dokumenty kawa
    Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
    problem z kontem
    Fiskus zajrzy na Twoje konto bez ostrzeżenia! Ten przepis może zaskoczyć każdego
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels martabranco 33000309
    Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności
    pracownik z teczka
    Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?
    Analiza składowych rankingu faktoringu
    Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
    transport kierowca
    Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki dokumenty kawa
    Koniec z domysłami urzędników? Prawda obiektywna po stronie podatnika
    komputer ksef jpk
    KSeF wymusza zmiany w JPK VAT – poznaj je, zanim zapłacisz 500 zł za każdy błąd
    problem z kontem
    Fiskus zajrzy na Twoje konto bez ostrzeżenia! Ten przepis może zaskoczyć każdego
    pedzacy samochod
    Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Ekologiczne absurdy UE uderzają w TSL

Grzegorz Pospieszczyk autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-09-29
w Biznes pod lupą
0
trasa tsl ciezarowka

W dobie nasilającego się kryzysu ekologicznego rządy państw na całym świecie poszukują rozwiązań, które pomogą go przezwyciężyć. Unia Europejska nie pozostaje na tym polu w tyle, jednak niektóre pomysły budzą sporę kontrowersje. Normy emisji CO2 z pewnością opracowywane są w zacnym celu, jednak warto zastanowić się nad realnymi skutkami ich wprowadzenia. Te dość mocno odczują niektóre branże, w tym rynek naczep.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Rewolucja na rynku naczep
2 W jaki sposób spełnić unijne standardy i kto poniesie koszty?
3 Kontrowersje wokół SCT
4 Szukasz finansowania firmy transportowej?
5 Elektromobilność i ekologia

Rewolucja na rynku naczep

Wprowadzenie norm emisji CO2 może mocno uderzyć w rynek naczep. W lipcu tego roku weszły w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi każda nowo zarejestrowana naczepa otrzymuje klasyfikację CO2. Jest ona wyliczana na podstawie unijnego kalkulatora VECTO. Wpływ na emisję dwutlenku węgla, jaki naczepy odnotują w całym 2025 roku, będzie podstawą wprowadzenia nowej normy unijnej. Zgodnie z nią w latach 2025-2030 naczepy będą musiały zredukować stopień zużycia paliwa w ciągnikach o przynajmniej 10 proc.

Nowe przepisy mocno uderzą niestety w przewoźników. Jak wynika z raportu opublikowanego przez holenderską organizację przewoźników TLN, nowa unijna norma obejmuje m.in. naczepy kurtynowe, furgonowe i chłodnicze. Nie będzie zaś miała zastosowania dla wywrotek, silosów, cystern, platform oraz naczep podkontenerowych.

Podobne artykuły

transport kierowca

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

2025-11-07
ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05

Nieco inaczej mają się sprawy, jeżeli chodzi o przyczepy. Tu redukcja emisji CO2 też będzie wymagana, ale w mniejszym zakresie – o 7,5 proc.

Czytaj więcej o: faktoring TSL

W jaki sposób spełnić unijne standardy i kto poniesie koszty?

Nasuwa się zatem pytanie, jakie kroki muszą podjąć przewoźnicy, aby sprostać unijnym normom. Przede wszystkim konieczne będzie zaopatrzenie pojazdów w opony o obniżonych zaporach toczenia. Niezbędne okaże się też zmniejszenie masy własnej pojazdów oraz obudowywanie podwozi. Przewoźnicy będą musieli też zainwestować w montaż specjalnych spojlerów na tylnych drzwiach.

Zdaniem ekspertów dzięki powyższym działaniom możliwe będzie osiągnięcie nawet 8-procentowej redukcji CO2. A co z pozostałym 2 proc.? Skuteczne mogą okazać się na przykład elektryczne osie bądź naczepy o opadającej tylnej części dachu. Wszystko to oznacza jednak dodatkowe koszty dla przewoźników.

Niedostosowanie się do unijnych norm skutkować będzie karami finansowymi, a te nie będą wcale małe. To doprowadzi do tego, że od 2030 roku ceny nowych naczep mocno pójdą w górę. Koszty wszystkich niezbędnych usprawnień spadną przecież na przewoźników.

To jeszcze nie koniec problemów. Nie do końca jest bowiem jasne, w jaki sposób będzie się miała odbywać budowa naczep dla niestandardowych rozwiązań, takich jak chociażby transport intermodalny czy logistyka przyfabryczna. Tu ekologiczne rozwiązania mogą okazać się zwyczajnie niepraktyczne, o ile w ogóle będą możliwe do wprowadzenia.

Nowe przepisy zdają się nie uwzględniać różnych warunków, w jakich wykorzystywane są naczepy. Oszczędne opony nie wszędzie zdadzą egzamin, podobnie jak tylne spojlery na naczepach. W terenach zabudowanych takie rozwiązanie nie ma najmniejszego sensu.

Jak wynika z informacji przekazanych przez TLN, podjęto już rozmowy z władzami. Są one ukierunkowane na rezygnację z nowych przepisów lub przynajmniej ich modyfikację. Na razie nie wiadomo, jaki będzie rezultat tych pertraktacji.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Kontrowersje wokół SCT

Powyższy przykład to jeszcze nie koniec ekologicznych absurdów związanych z unijnymi normami i rekomendacjami. Idąc śladem wielu innych europejskich miast, od lipca tego roku wprowadzono w stolicy Polski Strefę Czystego Transportu. Wjazd do niej uzależniony jest od spełnienia przez auto normy Euro, czyli normy emisji spalin. Obecnie na terenie Europy istnieje już ponad 320 takich stref, a szacuje się, że do 2025 roku będzie ich funkcjonować ponad 500.

Cel jest szczytny. Jest nim bowiem poprawa jakości powietrza w miastach. Nikt nie mówi natomiast, jak duże będą koszty społeczne i ekonomiczne wprowadzenia SCT w Polsce. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że starszymi autami, które nie spełniają norm umożliwiających wjazd do strefy, poruszają się często osoby starsze, chore lub zwyczajnie w gorszej sytuacji finansowej.

Sama teza zakładająca, iż to głównie starsze auta są odpowiedzialne za zanieczyszczenie powietrza w miastach, jest podawana w wątpliwość. Nie jest bowiem wykluczone, że na taki stan rzeczy w większym stopniu wpływają m.in. warunki meteorologiczne. Dowodzą tego m.in. pomiary przeprowadzone podczas wprowadzonego przez pandemię COVID-19 lockdownu. Mimo ograniczonego ruchu samochodowego poziom zanieczyszczeń wcale się wówczas nie zmniejszył.

Wiele kontrowersji budzą też przepisy dotyczące SCT, co do których zastrzeżenia zgłosił sam Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO). Chodzi o zasadę wyłączenia seniorów z obowiązku przestrzegania zasad SCT. Jak wynika z uchwały m.st. Warszawy, zakaz wjazdu do SCT nie obejmuje aut należących do osób, które w 2023 roku ukończyły 70. rok życia. Interpretacja tego przepisu skłania do wniosku, że przywilej ten nie przysługuje już tym seniorom, którzy w 2023 roku mieli już ukończone 71 lat.

W opinii RPO szersza interpretacja powyższego przepisu wyklucza z tego przywileju osoby, które ukończą 70 lat w późniejszych latach. Tymczasem również dla nich wymiana auta na nowsze może być równie uciążliwa, co dla tych, którzy osiągnęli wymagany wiek.


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Elektromobilność i ekologia

Kolejnym tematem, w którym wciąż pojawia się wiele niewiadomych, jest też elektromobilność. Unia Europejska dąży do całkowitego wycofania silników spalinowych. W 2035 roku mają zostać wprowadzone przepisy, które uczynią całkowicie nieopłacalnym sprzedaż aut z napędem spalinowym. Ma to oczywiście na celu poprawę jakości środowiska, jednak wiele pytań wciąż pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi.

Już sama produkcja aut elektrycznych emituje więcej CO2 niż produkcja samochodów spalinowych. Chodzi tu głównie o problematyczny proces produkcji baterii do tego typu samochodów. O ile na tę chwilę przeważają korzyści ekologiczne, związane z przedostawaniem się spalin do atmosfery, to warto byłoby się zastanowić, jak wypadnie ten bilans, gdy produkowane będą wyłącznie elektryki. Szczególnie że to nie tylko motoryzacja, jest źródłem miejskiego smogu.

Dużym problemem w przypadku aut elektrycznych jest też infrastruktura do ich ładowania, która wciąż pozostawia wiele do życzenia. Ponadto na tę chwilę dla sporej części społeczeństwa główną przeszkodą stojącą na drodze do zakupu samochodu elektrycznego, jest cena tego pojazdu. Wielu obywateli jest zwyczajnie wykluczonych z „ekologicznej motoryzacji”. To dotyczy również właścicieli flot, którzy przez kilkuletni kryzys w branży są zmuszani do sprzedaży swoich pojazdów.

Wiele takich historii słyszymy od przewoźników zgłaszających się do nas po finansowanie. Mówią też o tym na targach branżowych. Średni przedsiębiorcy transportowi nie odnotowują efektu skali i zysków z firm rozbudowanych do kilkunastu pojazdów. Dochody są często podobne jak przy kilku zestawach. W efekcie wielu z nich wraca do poziomu 2-3 aut i obsługuje je samodzielnie, ewentualnie z pomocą kilku zaufanych osób, często z rodziny. Przekalkulowali opłacalność biznesu i okazało się, że gdy właściciel jeździ sam lub w małej grupie, to zysk jest podobny, jak przy dużej liczbie aut. Natomiast mniejsza jest odpowiedzialność i stres związany z regulowaniem rat leasingów, zatrudnianiem kierowców, obsługą kart paliwowych, karami za źle zrealizowane frachty, potrąceniami, naprawami czy sytuacjami losowymi jak wypadki itd.

­– mówi Wojciech Miklaszewski, dyrektor ds. rozwoju biznesu Finea – firmy specjalizującej się w finansowaniu TSL.

Ekologicznych absurdów Unii Europejskiej jest niestety wiele. W kontekście rosnącego skażenia środowiska, podejmowanie odpowiednich środków zaradczych wydaje się jak najbardziej uzasadnione. Wokół wielu proponowanych rozwiązań pojawiają się jednak niewiadome, a na część pytań brak odpowiedzi. Ratowanie planety nie jest łatwym procesem i z pewnością wymaga wysiłku zarówno władz, jak i członków społeczeństw. Powinien jednak odbywać się w sposób sprawiedliwy i przejrzysty, tak by nie uderzać w żadną branżę ani grupę społeczną, z zapewnieniem stosownego wsparcia ze strony władz.

Jaki leasing wybrać?

3/5 - (2 votes)
Tags: FineatslUnia Europejska
Grzegorz Pospieszczyk

Grzegorz Pospieszczyk

Doświadczony Ekspert z udokumentowaną historią pracy w branży doradztwa zarządczego. Specjalista w zakresie procesów biznesowych, biura zarządzania projektami (PMO), Zarządzania Projektami IT i Zarządzania Zmianą. Copywriter, specjalizacja w tekstach wysokiej jakości.

Podobne Wpisy

Czy nowe włączenia do SENT będą gwoździem do trumny TSL?

autor Julia Mraczny
2025-11-07
0
transport kierowca

Rosnące koszty paliwa, presja płacowa, malejący popyt na przewozy i coraz bardziej złożone przepisy podatkowe tworzą mieszankę wybuchową, z którą nawet doświadczeni przedsiębiorcy z branży transportowej mogą sobie nie poradzić. W tej sytuacji nowe regulacje, w tym rozszerzenie systemu SENT na towary z branży odzieżowej i obuwniczej, przez wielu są postrzegane jako kolejny gwóźdź do trumny sektora, który i tak balansuje na granicy rentowności. Nowe przepisy w zamierzeniu mają uszczelnić system podatkowy i ograniczyć szarą strefę. Jednak w praktyce mogą dodatkowo obciążyć tysiące małych i średnich firm transportowych, które już teraz zmagają się z narastającym zadłużeniem i problemami z płynnością finansową. Zadłużenie firm transportowych w Polsce Mimo, że w drugim kwartale 2025 r. miało miejsce spore ożywienie na rynku krajowych...

Czytaj więcej

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

plastikowe butelki

System kaucyjny uderzy w portfele Polaków i sklepy. Ekologia czy ukryty podatek?

2025-09-23
pracownik potracenie

Potrącenie z wynagrodzenia za pracę – uważaj, bo to może dotyczyć Ciebie

2022-08-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

pexels martabranco 33000309

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

2025-11-17
pracownik z teczka

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

2025-11-14
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Listopad 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?