InPost to firma, która zrewolucjonizowała sposób dostarczania przesyłek w Polsce i zyskała pozycję lidera na krajowym rynku usług kurierskich. Innowacyjne rozwiązania i agresywna strategia ekspansji międzynarodowej sprawia, że przedsiębiorstwo stworzone przez Rafała Brzoskę wyznacza nowe standardy w logistyce, a jeśli wierzyć zapewnieniom, firma dopiero się rozkręca. Przyjrzyjmy się zatem modelowi biznesowemu, planom inwestycyjnym, oraz najistotniejszym czynnikom, które przesądziły o sukcesie InPost.
Polski rynek usług kurierskich w 2024 roku
Dynamiczny wzrost popularności e-commerce sprawił, że polski rynek kurierski to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki i ważny element infrastruktury handlowej naszego kraju. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) w 2023 roku przesyłki kurierskie stanowiły w 2023 roku 71,3% wartości rynku pocztowego i 51,7% wolumenu wszystkich usług pocztowych i prognozuje, że do końca 2024 roku w Polsce obsłużonych zostanie około 1,2 miliarda przesyłek, co oznacza wzrost o 7% względem roku poprzedniego. Co więcej, tendencja wzrostowa utrzyma się również w kolejnych latach – UKE prognozuje zwiększenie liczby przesyłek w 2025 do 1,34 mld, w 2026 do 1,5 mld i 1,65 mld w 2027 roku.
Jak czytamy w komunikacie UKE:
Segment przesyłek kurierskich przez ostatnie lata sukcesywnie zwiększał wolumen w ślad za rozwojem handlu e-commerce. Rocznie oznaczało to wzrosty na poziomie kilkudziesięciu milionów sztuk i wzrosty przychodów o setki mln złotych.
W tym wysoce konkurencyjnym środowisku działają zarówno globalne korporacje, takie jak DHL, DPD, UPS czy FedEx, jak i lokalni gracze, tacy jak Poczta Polska. Mimo to InPost, dzięki swojej innowacyjnej ofercie i zaawansowanej technologii, zdobył pozycję niekwestionowanego lidera, który może poszczycić się ponad 48% udziałem w rynku przesyłek kurierskich w Polsce.
InPost – fenomen na skalę międzynarodową
W latach 2000. rynek logistyczny w Polsce był zdominowany przez tradycyjne modele dostarczania przesyłek – kurierów oraz państwową Pocztę Polską. Rafał Brzoska, który zaczynał swoją karierę od drukowania i dystrybucji ulotek, zauważył, że brakuje alternatywy, która oferowałaby wygodę i niezależność od godzin pracy kurierów. Pomysł nabrał kształtów i w 2009 roku InPost wprowadził na rynek pierwszy Paczkomat. Te nowinki początkowo były traktowane przez klientów z niejaką rezerwą. Jednak to szybko się zmieniło. Z biegiem czasu automaty paczkowe zaczęły wyrastać, jak grzyby po deszczu i stały się nieodzowną częścią krajobrazu polskich osiedli.
W ubiegłym roku InPost obsłużył 599 mln paczek w Polsce i 892 mln przesyłek w Europie. Rok 2024 był równie udany dla firmy – InPost odnotował skorygowaną EBITDA na poziomie 846,3 miliona złotych, co przekroczyło prognozy analityków wynoszące 830,4 miliona złotych. Wzrost zysków firma zawdzięcza nie tylko większej liczbie obsłużonych przesyłek, ale także efektywnemu zarządzaniu kosztami operacyjnymi. W 2024 roku zarząd grupy zainstalował kolejne 5 tysięcy automatów, zwiększając ich dostępność w mniejszych miastach i na terenach wiejskich.
Ekspansja zagraniczna
Sukces w Polsce zachęcił władze grupy InPost do ekspansji na rynki międzynarodowe. Pierwszym krokiem było wejście do Wielkiej Brytanii, gdzie w 2021 roku firma przejęła operatora CitySprint, specjalizującego się w usługach same-day delivery. Obecnie w Wielkiej Brytanii działa ponad 5 tysięcy automatów Paczkomat, a InPost inwestuje w rozwój sieci na przedmieściach oraz w mniejszych miejscowościach.
W 2021 roku Rafał Brzoska ogłosił plan inwestycji 2,5 mld zł, aby zagwarantować sobie pozycję lidera we Francji, Belgii, Holandii, Luksemburgu oraz Hiszpanii. Środki te miały zostać przeznaczone na przejęcie francuskiej firmy Mondial Relay, dysponującej infrastrukturą 30 tysięcy punktów odbioru w wielu krajach Europy.
Ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem strategii rozwoju InPost w przyszłości. Zakładaliśmy dwa scenariusze: albo wzrost organiczny, własnymi siłami, albo wariant oportunistyczny, czyli korzystanie z okazji rynkowych. I taka właśnie się pojawiła – opowiadał prezes Rafał Brzoska podczas spotkania z dziennikarzami już po ogłoszeniu transakcji. Przyznał, że firma pod lupę wzięła kilka podmiotów i największym – a zarazem w przekonaniu Brzoski najlepszym pod względem biznesowym zakupem – była właśnie sieć Mondial Relay
– komentuje Rafał Brzoska.
A jego apetyt rośnie w miarę jedzenia. W listopadzie 2024 roku padła nieoficjalna informacja dotycząca przejęcia pełnej kontroli brytyjską firmą logistyczną Menzies Distribution Group, w której spółka Brzoski już wcześniej wykupiła 30% udziałów – z oficjalnych danych wynika, że InPost nabył udziały w Menzies Express i Newstrade za 60,4 mln funtów, czyli około 310 mln zł.
Jak czytamy w komunikacie InPost:
Przejmując pełną kontrolę nad Menzies Express i Newstrade będziemy jeszcze lepiej przygotowani do zaproponowania klientom i sprzedawcom wyjątkowej oferty pod względem jakości, ceny i wygody. Naszym długofalowym celem jest zrewolucjonizowanie brytyjskiego rynku e-commerce.
Co więcej, na Wielkiej Brytanii się nie skończy:
Jeżeli chodzi o Irlandię, jest to naturalny, potencjalny kolejny krok. Nie mówimy kiedy, gdzie czy od kiedy, natomiast niewątpliwie platforma logistyczna, która jest zawsze podstawą sukcesu działania naszej sieci, już tam jest i wydawałoby się absolutnie naturalne dla nas myślenie o tym w kontekście, że być może jest to kolejny obszar do rozwoju.
Na początku listopada 2024 r. InPost uruchomił międzynarodowe przesyłki między Polską i Hiszpanią, Portugalią, Francją, Belgią, Holandią, Luksemburgiem i Włochami, a także zapowiedział rozszerzenie usług o Wielką Brytanię i inne rynki co kwartał.
Nadanie za granicę jest tak samo proste jak każde w InPost. Wchodzisz do aplikacji lub na stronę – wybierasz kraj docelowy, potem rozmiar przesyłki, podajesz dane odbiorcy oraz nadawcy paczki i gotowe. Zaniesiesz paczkę do najbliższego paczkomatu w Polsce, a wkrótce trafi ona do maszyny paczkomat lub punktu PUDO w Paryżu, Madrycie, Brukseli, Lizbonie czy Rzymie. (…) To przełomowe rozwiązanie dla naszych klientów – zarówno indywidualnych, jak i biznesowych. Na rynku nie ma wygodniejszej i tańszej usługi cross network do tak szerokiej sieci
– Rafał Brzoska na platformie X.
Już samo ogłoszenie tej opcji wywołało prawdziwą sensację wśród Polaków, zwłaszcza tych, którzy mają chrapkę na oszczędności podczas podróży – w sieci niemal momentalnie pojawiły się pomysły, aby wykorzystać InPost do dostarczenia bagażu do automatu pocztowego zainstalowanego na lotnisku, zamiast płacić za to liniom lotniczym. Obecnie taki transport ma potrwać kilka dni, ale InPost zapowiedział, że przyśpieszy kroku. Pomysł podchwycił także sam prezes InPost.
A co na to linie lotnicze? Mówi się o wielkich obniżkach kosztów przewozu bagażu, jednak firmy nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.
Ile paczkomatów ma InPost 2024 w Polsce?
Obecnie InPost zarządza siecią ponad 40 tysięcy automatów paczkowych w Europie, z czego ponad 24 340 działa w Polsce. Paczkomaty są dostępne 24/7, co oznacza, że klienci mogą odbierać i nadawać paczki w dogodnym dla siebie czasie. Według raportu firmy, aż 70% przesyłek obsługiwanych przez InPost jest odbieranych bezpośrednio przez klientów, co ogranicza konieczność dostarczania przesyłek bezpośrednio pod drzwi.
Ile zarobił InPost?
W drugim kwartale 2024 roku przychody grupy InPost w Polsce sięgnęły 1,58 mld zł, co oznacza 22% wzrost rok do roku. To efekt 20% wzrostu liczby dostarczonych przesyłek. Na poziomie skorygowanej EBITDA marża inPost zmalała r/r z 47,8 do 46,2 proc., a zysk zwiększył się o 18%, osiągając pułap 730,2 mln zł.
Czy Ty też nie znosisz czekać na przelew od kontrahentów?
Termin płatności na fakturze może wynieść nawet kilkadziesiąt dni, a pieniądze są potrzebne tu i teraz. Nie czekaj z założonymi rękami, skorzystaj z eFaktor i wymień faktury na gotówkę.
➔ Zaliczka do 100%
➔ Pieniądze z faktury w 24 godziny na koncie
➔ Finansowanie do 15 000 000 zł
Kto jest akcjonariuszem InPost?
Największym akcjonariuszem grupy InPost jest czeski fundusz inwestycyjny PPF Group. W jego posiadaniu pozostaje 143,74 mln walorów, stanowiących 28,75% kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu. Kolejny pod względem ilości akcji jest amerykański fundusz Advent International, który we wrześniu 2024 sprzedał 20 mln akcji spółki po 17 euro za sztukę. Do Advent International należy 54,92 mln walorów (10,98%). Trzecia z kolei jest firma inwestycyjna Rafała Brzoski – A&R Investments z 62,45 mln akcji (12,49%). Pozostałymi 238,9 mln walorów zarządzają pomniejsi inwestorzy.
Model biznesowy InPost
Innowacyjny model biznesowy InPost opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu walorów automatów paczkowych Paczkomat, które umożliwiają zautomatyzowaną, wygodną i ekologiczną obsługę przesyłek. Zarząd firmy zmniejsza koszty operacyjne i czas obsługi, co stanowi przewagę konkurencyjną.
Ograniczenie kosztów operacyjnych
Zamiast angażować setki kurierów w każdy etap dostawy, firma dostarcza paczki do automatów raz dziennie. To rozwiązanie pozwala ograniczyć zużycie paliwa, zmniejszyć koszty pracy i obniżyć emisję CO2. Dla porównania koszt obsługi przesyłki tradycyjnym modelem kurierskim w Polsce wynosi średnio około 12-15 zł, podczas gdy koszt dostawy InPost jest niższy o około 20-30%.
Technologia
Aplikacja InPost Mobile, z której korzysta już ponad 13 milionów użytkowników, umożliwia zdalne otwieranie Paczkomatów, śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym oraz szybkie płatności. W 2024 roku InPost wprowadził system nagradzania klientów za korzystanie z usług – InCoiny, które można wymieniać na rabaty lub produkty partnerów biznesowych.
Ekologiczne podejście
W 2024 roku firma zmniejszyła emisję CO2 o 25% w przeliczeniu na jedną paczkę dzięki ograniczeniu liczby kursów kurierskich, co jest kluczowe w kontekście europejskich regulacji środowiskowych.
Szeroka sieć partnerstw
Współpraca z gigantami e-commerce, takimi jak Allegro, Amazon czy Vinted, daje firmie stabilną bazę klientów, podczas gdy partnerstwo i sponsorat Tour de France, Newcastle United i Atletico Madryt przekładają się na większą rozpoznawalność marki na rynkach zagranicznych.
Jaka jest wizja InPost? – plany inwestycyjne
InPost aktywnie inwestuje w rozwój swojej infrastruktury oraz ekspansję na rynki międzynarodowe. Strategia firmy na najbliższe lata koncentruje się na rozbudowie sieci automatów paczkowych oraz wejściu na nowe rynki.
Najważniejsze plany inwestycyjne na 2024-2025:
- Rozbudowa sieci automatów pocztowych – do końca 2025 roku firma planuje zwiększyć liczbę Paczkomatów w Europie o 15 tysięcy urządzeń, co oznacza wzrost o niemal 40% w stosunku do obecnego stanu. Z kolei w Polsce zostanie uruchomiony nowoczesny hub logistyczny w centralnej części kraju, który ma skrócić czas dostawy w regionie o 15%.
- Inwestycje w technologie – zarząd InPost w 2024 roku przeznaczył ponad 200 milionów złotych na rozwój aplikacji mobilnej oraz systemów zarządzania logistyką. Wprowadzenie nowych funkcji, takich jak analiza danych w czasie rzeczywistym, ma w ciągu najbliższych dwóch lat zwiększyć efektywność operacyjną o 10%.
- Ekspansja zagraniczna – po przejęciu brytyjskiej firmy kurierskiej Mondial Relay, InPost zamierza zainwestować kolejne 1,5 miliarda złotych w rozwój usług w Wielkiej Brytanii i Francji i wejść na rynek skandynawski w 2025 roku, co może zwiększyć jej przychody o 10-12% rocznie.
W czym tkwi klucz do sukcesu InPost?
Sukces InPostu wynika z połączenia kilku czynników, które pozwoliły firmie zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku. InPost to przykład firmy, która dzięki innowacjom, skutecznej strategii i dbałości o klientów osiągnęła pozycję lidera na rynku usług logistycznych. Rozwój automatów paczkowych Paczkomat, inwestycje w technologie i ekspansja zagraniczna stanowią fundament dalszego wzrostu przedsiębiorstwa.
Fot. Materiały prasowe InPost
Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”