W 2023 roku w stosunku do roku 2022 zarobki w branży marketingowej wzrosły o 8%. Brzmi dobrze, jednak realnie wciąż nie jest to satysfakcjonujący wynik, biorąc pod uwagę wysokość inflacji, która w ubiegłym roku cały czas utrzymywała się na wysokim poziomie. Choć sytuacja znacznie poprawiła się w porównaniu do poprzednich lat, nastroje wśród pracowników w branży są mieszane. Doskonale sprawdza się tu znana maksyma – punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Sprawdźmy zatem, na jakich stanowiskach marketingowcy zarabiano najwięcej w 2023 roku.
Ile zarabiali marketingowcy w 2023 roku?
Wzrost wysokości zarobków w branży, wynoszący 8% znacznie przewyższył wynik z 2022 roku, kiedy wynosił on 5% (w stosunku do roku poprzedniego). Dodatkowo wysokość inflacji spadła z 14,4% w 2022 roku do 11,4% w 2023 roku. Na połączenie tych czynników można spojrzeć dwojako. Z jednej strony warunki na rynku uległy znaczącej poprawie. Podchodząc do tematu bardziej pesymistycznie, sytuacja w branży w 2022 roku była bardzo zła, dlatego jej polepszenie można traktować jako pierwszy krok do wyjścia z kryzysu, mając jednak na uwadze, że stan wciąż nie jest zadowalający.
Aby bardziej konkretnie przeanalizować temat, warto przyjrzeć się zarobkom na poszczególnych stanowiskach marketingowych.
Zarobki w branży są mocno zróżnicowane. Warto zaznaczyć, że przedstawione wyniki to mediana pensji na poszczególnych stanowiskach. W badaniu nie były brane pod uwagę czynniki, takie jak doświadczenie zawodowe, wielkość firmy, znajomość języków obcych itp. Wg raportu stanowiskiem, na którym marketingowcy zarabiali w zeszłym roku najwięcej był account director. Najmniej zarabiali marketerzy także zajmujący się obsługą klienta, będący jednak na początku ścieżki zawodowej, czyli osoby zatrudnione jako account assistant.
Wg Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń z 2023 roku mediana zarobków w Polsce wyniosła 7144zł brutto.
Oznacza to, że większość marketingowców zarabiała więcej niż przeciętny Polak. Mniejsze przychody osiągali jedynie graficy, operatorzy i dtp i accounci na stanowiskach niższych niż managerskie. Zarobki bliskie średnim osiągali natomiast: specjaliści SEO i SEM, osoby zajmujące się zakupem mediów i social media managerowie. Znacznie wyższymi niż przeciętne pensjami cieszyły się przede wszystkim osoby, zajmujące się digital marketingiem, strategią, pracownicy działów traffic, a także copywriterzy.
Praca w marketingu popłaca, ale czy nadal się opłaca?
Analizując dane z ubiegłego roku, zarobki w marketingu kształtują się na wysokim poziomie. Ich średnia wysokość wyniosła bowiem 9080 zł brutto. Wg danych serwisu Wynagrodzenia.pl dorównuje ona prawie zarobkom programistów, które przyjmuje się za wyznacznik wysokiej pensji, a które w 2023 roku wyniosły średnio 9310 zł brutto. Wydawać by się zatem mogło, że branża marketingowa ma się dobrze. Wielu jej przedstawicieli deklaruje jednak frustrację, zmęczenie i chęć przebranżowienia. W czym tkwi zatem problem?
Wg raportu SW Research, 70% pracowników marketingu i PR odczuwa stres związany z wykonywaną pracą. W żadnej innej branży liczba zestresowanych pracowników nie jest tak duża. Jednocześnie żadna inna branża nie doświadczyła tak dużej liczby przemian w krótkim czasie. Lata 2021-2023 to czas właściwie całkowitego przejścia marketingu do Internetu. Pandemia wpłynęła na dynamiczną zmianę zachowań konsumentów, wywołując potrzebę szybkiego dostosowania się do nich marketingowców. Oprócz tego, rok 2023 był dla branży przełomowy z uwagi na udostępnienia do powszechnego użytku narzędzia AI, jakim jest ChatGPT. Wprowadzenie do codziennej pracy sztucznej inteligencji wymusiło na firmach marketingowych diametralne przearanżowanie dotychczasowego stylu działania. Powyższe zmiany powodują, że pracownicy marketingu muszą stale podnosić swoje kompetencje. Osobom zatrudnionym w bardziej tradycyjnych gałęziach reklamy towarzyszy natomiast strach przed zastąpieniem przez sztuczną inteligencję.
Inflacja i trudna sytuacja gospodarcza spowodowały natomiast, że mimo dynamicznego rozwoju branży, płace nie poszybowały w górę równie dynamicznie. Koszt osiągnięcia dotychczasowych zarobków przez pracowników reklamy i marketingu znacząco wzrósł. Utrzymanie swojej pozycji na rynku, wymaga aktualnie od właścicieli agencji marketingowych inwestycji w nowe narzędzia oraz w szkolenie pracowników. Ponoszone wydatki blokują natomiast niejednokrotnie możliwość premiowania pracowników.
Prawie połowa pracowników marketingu nie otrzymała podwyżki w 2023 roku, kolejne 43% marketerów uzyskało minimalnie wyższe wynagrodzenie. Najczęściej wyższa pensja związana była z awansem na wyższe stanowisko w organizacji. Podwyżki, niezwiązane ze zmianą stanowiska i obowiązków to w branży rzadkość.
Pomimo tego, że bardzo duża grupa osób zatrudnionych w branży deklaruje, że wykonywanie codziennych obowiązków zawodowych wiąże się z wysokim poziomem stresu i frustracją, aż 62% z nich nie chce realnie zmieniać miejsca pracy. Istnieją zatem powody, dla których wciąż opłaca się być marketingowcem.
Marketing wciąż atrakcyjnym obszarem zatrudnienia
To, co trzyma marketerów w obecnych miejscach pracy to na pewno możliwości rozwoju. Pomimo stresu i naturalnej obawy przed zmianami, mało jest branż, które są wolne od rutyny i dają tak dużą przestrzeń na naukę. Wiąże się z tym nowoczesny model pracy – zadaniowej i możliwej do wykonywania zdalnie. Prawie 68% marketingowców pracowało w 2023 roku zdalnie lub hybrydowo (gdzie czas pracy stacjonarnej stanowił maksymalnie 5 dni roboczych w miesiącu).
Same zarobki, pomimo, że nie wzrastają w tempie adekwatnym do wzrostu kompetencji pracowników, wciąż pozostają na wysokim poziomie. Decyzja o przebranżowieniu wiązała by się w większości przypadków z przynajmniej czasowym obniżeniem przychodów. Dodatkowo istotnym jest, że zarobki w branży nie są wyraźnie zróżnicowane ze względu na miejsce, w którym działa firma. Pracownik z małego miasta może zarabiać zatem porównywalne kwoty, co osoba z Warszawy, Krakowa, czy Gdańska. Powodem jest oczywiście wspomniane już oparcie formy zatrudnienia na pracy zdalnej, a także działanie ogólnopolskie lub międzynarodowe. Większość firm nie ogranicza się do funkcjonowania jedynie na lokalnym rynku, co zaś zawdzięcza przeniesieniu wielu obszarów działalności do Internetu.
Prognozy na rok 2024
Prognozuje się, że w obecnym roku wynagrodzenia w branży mają wzrosnąć średnio o 7% dla już zatrudnionych i o 10% dla nowych pracowników. Choć to mniej niż obecnie, to przy spadającej inflacji, realny wzrost pensji powinien być wyższy. Etap szoku na rynku powoli się kończy, a nowa rzeczywistość, choć wciąż pełna innowacji, zaczyna się stabilizować. Dodatkowo przejście w dużej mierze na pracę zdalną daje możliwość relokacji środków, wcześniej przeznaczanych na wynajem biura i administrację w kierunku inwestycji w pracowników.
Dlaczego warto skorzystać z programu „Wsparcie w starcie”?
Skorzystaj z rządowego programu wsparcia przedsiębiorczości „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie” i odbierz środki na podjęcie działalności gospodarczej lub stworzenie nowego miejsca pracy. Oto korzyści tego programu:
✅ Profesjonalne doradztwo na etapie składania wniosku
✅ Najlepsze warunki finansowania na rynku
✅ Pomoc w wyborze właściwego zabezpieczenia
✅ Możliwość wnioskowania na terenie całej Polski
✅ Doradztwo po zawarciu umowy pożyczki
✅Możliwość uzyskania umorzenia pożyczki
Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”