• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Wrzesień 2025
  • Ranking faktoringu
czwartek, 18 września, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    dino logo
    Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    dino logo
    Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Pierwsze Lamborghini było ciągnikiem! Poznaj niezwykłą historię Ferruccio Lamborghiniego – człowieka, który odgryzł się Enzo Ferrariemu

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2024-04-09
w Biznes pod lupą, Player
0
miquel parera pyGfnlF12uI unsplash

Historia Ferruccio Lamborghini jest równie niezwykła, jak samochody, które tworzył. Prześledźmy zatem bardziej szczegółowo jego życie, karierę i dziedzictwo, odkrywając interesujące fakty, nieznane historie i tajemnice, które uczyniły go legendą świata motoryzacji.faktura

Spis treści schowaj
1 Zbuntowany nastolatek z pasją
2 Pierwsze kroki w branży motoryzacyjnej
3 Jak pasja może rosnąć podczas wojny
4 Pierwsze Lamborghini było… ciągnikiem
5 Pomoc Ojca
6 Jak ważna jest mądra kobieta u boku mężczyzny
7 Złota era Lamborghini
8 Niezłomny, przedsiębiorczy duch Ferruccio
9 Ferrucio wkracza do świata motoryzacji
10 Konfrontacja z Enzo Ferrari, która zmieniła bieg historii motoryzacji
11 Trudne decyzje w czasach kryzysu
12 La Fiorita – czyli Ferruccio wraca do korzeni
13 Dziedzictwo Lamborghini
14 Podsumowanie
15 Chcesz zgłębić historię Lamborghini?

Zbuntowany nastolatek z pasją

Ferruccio Lamborghini urodził się w 1916 roku w Renazzo we Włoszech. Był synem zamożnych winiarzy Antonia i Eveliny Lamborghini, którzy pragnęli wpoić mu pasję do rolnictwa. Niemniej Ferruccio miał inne plany na przyszłość. Po ukończeniu szkoły podstawowej rozpoczął naukę w profesjonalnym instytucie szkoleniowym Taddia Brothers, będącym tyglem tamtejszych przedsiębiorców. Po uzyskaniu świadectwa, pomimo sprzeciwu ojca,  który zamierzał powierzyć mu zarządzanie winnicą, Ferruccio Lamborghini decyduje się rozpocząć szkolenie w warsztacie lokalnego mistrza kowalstwa, gdzie zgłębia tajniki obróbki żelaza i spawania. Jednak praca kowala nie była mu przeznaczona. Ferruccio od najmłodszych lat ciągnęło do mechaniki.

Pierwsze kroki w branży motoryzacyjnej

Ferruccio Lamborghini już od dziecka odznaczał się uporem i zawziętością, dlatego po usilnych prośbach udało mu się namówić właściciela najważniejszego warsztatu samochodowego w Bolonii Righiego, aby ten przyjął go na staż. Ówcześnie w warsztacie głównie zajmowano się konserwacją pojazdów wojskowych. Ten krótki okres okazał niezwykle cenny z perspektywy doświadczenia i kompetencji Ferruccio, dlatego w wieku 18 lat wraz ze swoim najlepszym przyjacielem Marino Filippinim, z którym pracował już u Righiego, otworzył warsztat w Renazzo.

Podobne artykuły

dino logo

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

2025-09-18
lotnisko

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

2025-09-16
dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash

Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?

2025-09-12
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-14
Błędy przy zakładaniu firmy

Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego?

2025-09-12
store entrance white logo

Sukces w Polsce, fiasko w Niemczech. Dlaczego model Pepco działa tylko u nas?

2025-09-02

Jak pasja może rosnąć podczas wojny

Kariera motoryzacyjna Ferruccio stanęła pod znakiem zapytania w czerwcu 1940 roku, kiedy to Włochy na mocy sojuszu z III Rzeszą wzięły udział w II wojnie światowej. Wtedy młodego pasjonata motoryzacji  wcielono do włoskiej armii i wysłano na wyspę Rodos (wówczas znajdującej się na terytorium Włoch), i przydzielono do 50. Autoreparto Misto di Manovra, podlegającego bezpośrednio głównemu dowództwu sił zbrojnych wyspy. Nie była to jednak całkowicie czarna karta w życiorysie dziedzica winnego, ponieważ zamiast na front, Ferruccio trafił w dobrze znane mu miejsce, a mianowicie do warsztatu samochodowego. Żołnierze wcieleni do jednostki, znanej jako „Autocentro”, byli odpowiedzialni za konserwację i naprawę wszystkich pojazdów wojskowych na wyspie, co dla Ferruccio oznaczało możliwość pracy z najbardziej wyrafinowanymi osiągnięciami włoskiego i zagranicznego przemysłu mechanicznego.

Przełożeni byli pod wrażeniem umiejętności Ferruccio, dlatego najpierw powierzali mu naprawy swoich prywatnych pojazdów, a następnie awansowali go na szefa oddziału warsztatowego. Dobra passa mechanika nie trwała jednak długo, ponieważ 3 września 1943 roku Włochy ogłosiły kapitulację. W tym czasie Ferruccio wraz z innymi żołnierzami uciekł z Rodos, ale już po kilku dniach wraca do warsztatu w cywilnym stroju, aby namówić faszystów, żeby pozwolili mu otworzyć własny warsztat na Rodos. Na jego szczęście dowodzący tam żołnierze III Rzeszy postanowili wykorzystać jego umiejętności mechaniczne, zamiast wtrącić go do więzienia.

Po dwóch latach współpraca z żołnierzami niemieckimi odbiła mu się czkawką. Pod koniec wojny w 1945 r. wyspa przeszła w ręce Brytyjczyków, a Ferruccio został aresztowany jako kolaborant i zwolniony dopiero w następnym roku. To wtedy młody mechanik poznał swoją przyszłą żonę i postanowił wrócić do ojczyzny, aby rozkręcić swój własny biznes.

Pierwsze Lamborghini było… ciągnikiem

Po powrocie do Włoch Ferruccio napotkał specyficzną sytuację – ze względu na usytuowanie geograficzne z dala od głównych dróg i infrastruktury, jego rodzinne strony Centese przetrwały wojnę w lepszej kondycji niż wiele innych rejonów Włoch, jednak rolnictwo, które przez wieki było głównym źródłem utrzymania w tym regionie, znalazło się w stanie kryzysu. Ta sytuacja stwarzała wyjątkowe perspektywy dla Ferruccio, który prognozował nowy kierunek rozwoju rynku automatyzacji rolnictwa i dzięki uproszczonej biurokracji wymaganej do rozpoczęcia działalności przemysłowej, zdecydował się poddać próbie swoją wiedzę techniczną i mechaniczną w nowym biznesie.

ciagnik lamborghini
Ciągnik Carioca. Źródło: Lamborghini Museum

W tym czasie rynek był zdominowany przez produkujące pojazdy z silnikami spalinowymi firmy Fiat, Landini i Motomeccanica, co pozostawiało spore możliwości ulepszeń technologicznych, choćby za pomocą wykorzystania silników diesla. Pod koniec 1947 roku Ferruccio Lamborghini postanawia wyprodukować wydajny, ale potężny ciągnik przeznaczony dla właścicieli małych gospodarstw wiejskich. Kupuje wszelkiego rodzaju tanie nadwyżki sprzętu wojennego, ulepsza silniki i układy paliwowe oraz projektuje bardzo prostą ramę wewnętrzną. Owocem tej pracy był ciągnik „Carioca”, oficjalnie zaprezentowany 3 lutego 1948 roku.

Pomoc Ojca

Sprzęt stworzony przez firmę Ferruccio Lamborghini przypadł do gustu rolnikom. Jego ciągniki były rozchwytywane, dlatego Ferruccio decyduje się na rozszerzenie produkcji. Brakowało mu jednak środków. Na szczęście z odsieczą przybył ojciec, który zgodził się na oddanie bankowi gospodarstwa pod zastaw. Ferruccio otrzymał pożyczkę i kupił tysiąc 6-cylindrowych silników Morris o pojemności 3500 cm3 zasilanych gazem, zatrudnił większą liczbę pracowników i rozpoczął produkcję ciągnika L33, będącego następcą modelu „Carioca”. W 1950 roku roczna produkcja firmy osiąga 200 sztuk, pracuje w niej 30 osób, a jej zarządzaniem zajmuje się Annita, druga żona Ferruccio, którą ten poślubił na krótko po śmierci pierwszej wybranki.

Jak ważna jest mądra kobieta u boku mężczyzny

Ferruccio odznaczał się dalekowzrocznością, ale nie miał żyłki do interesów, dlatego druga żona idealnie go dopełniała i stała się równym partnerem w tworzeniu marki Lamborghini. Annita kształciła się w dziedzinie ekonomii i wykorzystywała swoją wiedzę do prowadzenia rachunkowości firmy Lamborghini. Zajmowała się księgowością, a także organizacją personelu i przez ponad dwie dekady pełniła większość obowiązków kierowniczych w Lamborghini. Była również jedną z osób, które powstrzymywały Ferruccio przed bezmyślnym trwonieniem środków firmy na swoje kosztowne pomysły. Doskonale radziła sobie w swojej pracy, dlatego stała się jednym z dwóch kowali sukcesu tej firmy.

annita lamborghini
Annita Lamborghini w 1950 roku. Źródło: Lamborghini Museum

W 1951 roku firma musi przenieść się do większego budynku. Ferruccio kupuje pole o powierzchni dziesięciu tysięcy metrów kwadratowych, gdzie niegdyś znajdował się tor wyścigowy i zakłada pierwszy zakład produkcyjny z prawdziwego zdarzenia, który nazywa Trattori Lamborghini.

Złota era Lamborghini

Na początku lat 50. właściciele Lamborghini stoją w obliczu transformacji z firmy-producenta w przemysłowca. Liczba pracowników rośnie wraz ze wzrostem produkcji, a marka Lamborghini staje się znana na całym świecie.  Jednostka produkcyjna wymaga coraz więcej miejsca. Zakład rozrasta się niemal bez przerwy. W okresie poprzedzającym boom gospodarczy Ferruccio po raz kolejny trafia w dziesiątkę. Na moment przed pojawieniem się konkurencji, dostrzega następny potencjalny obiekt pożądania Włochów.

Od kilku lat produkuje ciągniki z silnikiem Diesla i wkrótce uzyskuje licencję od MWM (Motoren Werke Mannheim) na produkcję tych silników we Włoszech. W tym czasie ówczesny rząd włoski wydaje nową ustawę przyznającą rolnikom pożyczki na zakup maszyn rolniczych, pod warunkiem że są one produkowane w kraju. Ustawa napędza wzrost produkcji.

Projektowane są nowe produkty i kontynuowane inwestycje. W latach 60. w Lamborghini Trattori zatrudnienie znajduje już niemal 400 pracowników, produkujących 25-30 sztuk ciągników dziennie.

Niezłomny, przedsiębiorczy duch Ferruccio

Lata 60. utwierdziły Lamborghini Trattori na pozycji lidera w branży. Modele wprowadzane na rynek odnosiły wielki sukces, a nazwisko Ferruccio jest znane na całym świecie. Jednak to nie zaspokaja jego ambicji.  W 1959 roku, podczas podróży do Stanów Zjednoczonych, Ferruccio Lamborghini odwiedza kilka firm produkujących piece do ogrzewania domów i zaczyna myśleć o zaadaptowaniu tego pomysłu na rodzimym gruncie. Uznaje piece za przyszłościowy trend, mający zastąpić kotły węglowe. Po dokładnej ocenie sytuacji Ferruccio rozpoczyna swoją przygodę z branżą grzewczą. Zatrudnia najlepszych dostępnych mu techników i w mniej niż rok buduje nowy zakład w Pieve di Cento, o nazwie Lamborghini Bruciatori Condizionatori.

Ferrucio wkracza do świata motoryzacji

I tak oto powoli zbliżamy się do początku ery samochodów Lamborghini. Jest koniec 1962 roku. Ferruccio zwołuje cały personel, aby ogłosić zamiar rozpoczęcia budowy samochodów. Wybór kierownika projektu pada na inżyniera Gian Paolo Dallarę, młodego projektanta szczycącego się doskonałym zapleczem technicznym, z którym Ferruccio nawiązuje głęboką relację zawodową i osobistą. Projekt silnika zostaje natomiast przydzielony Giotto Bizzarriniemu, który przez cztery lata pracował w Ferrari.  Po raz kolejny Ferruccio wie, czego chce. Jego nowa maszyna ma mieć silnik V12, cztery wały rozrządu w głowicy, dwa zawory na cylinder i układ suchego smarowania misy olejowej. Podobnie jak w przypadku innych produktów, zaprzęga do pracy najlepszych pracowników konkurencji i rozpoczyna produkcję swojego samochodu marzeń.

logo lamborghini
Źródło: J. Sackey, The Lamborghini Miura Bible

W tym samym roku Ferruccio Lamborghini miał też odwiedzić ranczo słynnego hodowcy hiszpańskich byków przeznaczonych do walki, Don Eduardo Miury, w Sewilli. Lamborghini, (co ważne w tej historii – zodiakalny byk) był pod takim wrażeniem majestatycznych zwierząt Miura, że postanowił wykorzystać wizerunek rozszalałej bestii, jako emblemat firmy motoryzacyjnej, którą wkrótce założył.

Konfrontacja z Enzo Ferrari, która zmieniła bieg historii motoryzacji

Co skłoniło Ferruccio Lamborghini do powrotu do pasji motoryzacyjnej? Urażona duma. W 1963 znany producent traktorów i ciągników, niezadowolony z własnego Ferrari, postanawia skonfrontować się z Enzo Ferrari. I to właśnie to mimolotne spotkanie na zawsze zmienia bieg historii motoryzacji.

Enzo Ferrari nie miał ochoty słuchać krytyki dotyczącej usterki w samochodzie Lamborghiniego, dlatego zbył go słowami:

Ty się zajmij traktorami, a ja zajmę się samochodami.

Wtedy wściekły Lamborghini postanowił rozpocząć produkcję własnych sportowych samochodów, które będą szybsze i lepsze od Ferrari. Niedługo po tym zaczyna prace nad swoją pierwszą konstrukcją, Lamborghini 350 GT, która zadebiutowała na targach samochodowych w Turynie w 1964 roku. Wkrótce po tym Lamborghini zatrudnia pięciu byłych kluczowych pracowników Ferrari, zwolnionych wcześniej za sprzeciw wobec wpływu żony Enzo na decyzje produkcyjne. To dzięki ich pomocy, Lamborghini szybko wchodzi na rynek luksusowych samochodów.

Mechanikę miałem we krwi i wiedziałem, że mogę pokonać Ferrari

– Ferruccio Lamborghini

Mimo początkowych sukcesów, dopiero model Lamborghini Miura z 1966 roku wywołuje prawdziwą rewolucję. Od tego czasu marka Lamborghini w rzeczywistości stała się poważnym konkurentem dla Ferrari. Czy Ferruccio kiedykolwiek spotkał się jeszcze z dumnym Enzo Ferrari? Legenda głosi, że w 1993 roku Ferrari siedział w restauracji w Modenie i udawał, że nie widzi swojego nowego konkurenta, który wszedł do restauracji.

Enzo Ferrari nigdy więcej się do mnie nie odezwał. Przyznaję, że to wspaniały człowiek, ale niezwykle łatwo było go wyprowadzić z równowagi

– Ferruccio Lamborghini

Ferruccio chce wystawić nowy samochód na targach motoryzacyjnych w Turynie w 1963 roku. Kupuje pole w Sant’Agata Bolognese, a technicy rozpoczynają pracę w warsztacie, podczas gdy w międzyczasie fabryka zostaje przekształcona w Lamborghini Automobili.  Firma zostaje otwarta jesienią 1963 roku: w tym samym czasie zostaje zaprezentowany silnik 350 GT.  Po prezentacji w Turynie, a następnie w Genewie, rozpoczyna się masowa produkcja.

Lamborghini to wyrafinowanie, luksus i perfekcja

–  Ferruccio Lamborghini

Trudne decyzje w czasach kryzysu

Koniec lat 60. wyznacza początek nowej ery we włoskich fabrykach. W tym okresie firma Lamborghini Trattori po raz pierwszy została dotknięta poważnym kryzysem, który wpłynął na wiele sektorów włoskiej gospodarki. We wcześniejszych latach w Lamborghini Trattori przeprowadzono radykalną transformację produktu, która objęła większość firmy zarówno z punktu widzenia finansowego, jak i organizacyjnego. Liczba pracowników podwoiła się, kiedy zatwierdzono ogromne zamówienie na ciągniki od państwa Boliwii. Jednak sytuacja polityczna w tym południowoamerykańskim kraju nagle się zmieniła po zamachu stanu, co sprawiło, że nowy rząd anulował zamówienie. W rezultacie w 1970 r. na terenie fabryki znajdowało się 5 000 gotowych do sprzedaży ciągników. Co więcej, działalność firmy została silnie dotknięta przez strajki pracowników i działalność związków zawodowych.

Wiosną 1971 r. kryzys wydaje się powoli ustępować za sprawą sprzedaży budynków zakładu FIAT, który jest zainteresowany otwarciem się na bogaty w wysoko wyspecjalizowaną siłę roboczą region Cento. Każdy pracownik Lamborghini ma wybór: albo przejść do Fiata, albo podążać za Ferruccio w nowej firmie zlokalizowanej w Pieve. W 1970 roku Lamborghini Burners zostaje przeniesione do Dosso, gdzie w międzyczasie ukończono nowoczesny obiekt zaprojektowany w celu dostosowania do zwiększonej produkcji klimatyzatorów, kotłów i piecy – Lamborghini Calor.

Dzięki odzyskanej płynności finansowej osiągniętej dzięki sprzedaży ciągników wyprodukowanych pierwotnie dla Boliwii i wsparciu lojalnych pracowników firma Ferruccio wydaje się odradzać, ale sytuacja pozostaje poważna. W 1972 roku władze marki podejmują kolejną drastyczną decyzję. Chodzi o sprzedaż 51% udziałów w Lamborghini Automobili. Pierwsze sygnały dotyczące kryzysu naftowego, oszczędności i presja społeczna prowadzą do poważnych konsekwencji. Lata kryzysu dają się we znaki markom luksusowym, dlatego w 1973 r. Ferruccio postanawia sprzedać markę Trattori firmie Same, której rok wcześniej przekazał zarządzanie.

La Fiorita – czyli Ferruccio wraca do korzeni

Po podjęciu decyzji o porzuceniu swoich firm Ferruccio zaczyna szukać idealnej przestrzeni na starość z dala od zgiełku przemysłowego świata. Kupuje ziemię w pobliżu jeziora Trasimeno (La Fiorita), gdzie przeprowadza się w 1974 roku. W ciągu kilku lat zamienia starą chatę porośniętą ostrokrzewem w jedną z najnowocześniejszych posiadłości rolniczych w Europie – modernizuje gospodarstwo, kupuje więcej ziemi, angażuje jednego z najbardziej doświadczonych winiarzy we Włoszech, aby stworzyć innowacyjną winnicę. Początkowo Ferruccio przeprowadza się do willi La Fiorita, aby odpocząć i polować. Jednakże jego przedsiębiorcze zapędy sprawiają, że wkrótce przekształca tę ziemię w renomowaną farmę, gdzie organizowane są obozy tenisowe, golfowe i pływackie. To tam Ferruccio Lamborghini dożywa swoich ostatnich dni – umiera w 1993 roku otoczony przyjaciółmi.

Dziedzictwo Lamborghini

Wszystkie firmy Ferruccio Lamborghiniego działają do dziś. . Córka Ferruccio, Patrizia Lamborghini, prowadzi winiarnię Lamborghini w jego posiadłości w Umbrii, a jego syn, Tonino projektuje kolekcję odzieży i akcesoriów pod marką Tonino Lamborghini, a także Town Life, elektryczny mikrosamochód. Dodatkowo w 1995 roku otworzył muzeum, które honoruje dziedzictwo Lamborghini, Centro Studi e Ricerche Ferruccio Lamborghini w Dosso (Ferrara), które zostało przeniesione do Argelato (Bolonia) w 2014 roku i otrzymało nową nazwę –  Ferruccio Lamborghini Museum.

Pod koniec 1998 r. zawirowania wokół własności zostały na dobre zażegnane, kiedy potężny koncern AUDI AG nabył markę Lamborghini za 110 milionów dolarów i niezwłocznie uruchomił program restrukturyzacji i modernizacji firmy. W rezultacie ostatnie dwa modele Diablo 2000 i 2001 odznaczały się znacznie lepszą jakością niż poprzednie samochody – szczególnie w przypadku desek rozdzielczych i wnętrz. Dzięki AUDI marka zyskuje na jakości i prestiżu, wprowadzając nowe modele takie jak Murcielago, Gallardo, Aventador i Huracan, a nazwisko Lamborghini pozostaje symbolem luksusu i doskonałości. Co więcej, w 2022 roku Automobili Lamborghini zakończyło najlepsze półrocze w swojej historii: sprzedaż, obroty, wynik operacyjny i rentowność osiągnęły rekord wszechczasów. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku wartość globalnych dostaw wyniosła 5 090 sztuk (+4,9%), a pod względem wskaźników finansowych obroty osiągnęły 1,332 mld euro, co stanowi wzrost o 30,6% w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2021 roku. Zysk operacyjny zwiększył się z 251 do 425 mln euro.

W 2023 roku marka Automobili Lamborghini kontynuowała świetną passę. Pierwsze dziewięć miesięcy przebiła poprzedni rekord, osiągając obroty w wysokości ponad 2,12 miliarda dolarów i sprzedając 7 744 samochody. Dyrektor generalny Stephan Winkelmann przypisuje ten sukces umiejętnościom i strategicznej wizji firmy, sugerując elektryzującą przyszłość, dzięki nadchodzącemu Revuelto – pierwszej hybrydzie plug-in Lamborghini.

Podsumowanie

Dzisiaj samochody marki Lamborghini pozostają jednymi z najbardziej pożądanych na świecie, a dzieci Ferruccia, Tonino i Patrizia, kultywują pamięć o ojcu i matce, angażując się w różne przedsięwzięcia związane z marką. Dziedzictwo Ferruccia Lamborghiniego trwa, a firma pozostaje synonimem luksusu, szybkości i doskonałego wzornictwa.

Chcesz zgłębić historię Lamborghini?

Zapraszamy na platformę Player.pl, gdzie możesz obejrzeć m.in. film „Lamborghini: człowiek, który stworzył legendę”. Co poza tym znajdziesz na tej aplikacji?

✅ Nowości kinowe
✅ Interesujące reality show
✅ Aktualne informacje z Polski i ze Świata
✅ Kultowe seriale
✅ Produkcje z najlepszymi aktorami na świecie

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

5/5 - (3 votes)
Tags: biznes pod lupąLamborghiniPlayer
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

autor Marek Polubiatko
2025-09-18
0
dino logo

Sieć sklepów Dino nadal ustępuje międzynarodowym korporacjom typu Lidl i Biedronka. Natomiast warto zwrócić uwagę na ten dyskont. Po pierwsze – jest to jedna z niewielu sieci spożywczych z polskim kapitałem. Po drugie – w ciągu kilku lat spółka przeszła drogę od lokalnego gracza do jednej z najważniejszych marek w krajowym handlu spożywczym. Sukces Dino nie jest dziełem przypadku. Wręcz przeciwnie – to wynik przemyślanej strategii, konsekwencji i dobrego zrozumienia potrzeb klientów. Uważam, że historia Dino może być inspiracją dla innych polskich przedsiębiorców, dlatego spróbuję wskazać przyczyny sukcesu polskiego dyskontu założonego przez Tomasza Biernackiego. Historia Dino – od lokalnego sklepu do ogólnopolskiej sieci Za sukcesem marki Dino stoi Tomasz Biernacki. To on w 1999 roku, zaledwie w wieku niespełna 26 lat, otworzył...

Czytaj więcej

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

autor Dominik Bożek
2025-09-16
0
lotnisko

Centralny Port Komunikacyjny – wielka nadzieja polskiej infrastruktury i jednocześnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych przedsięwzięć ostatnich lat. W 2026 roku wartość ogłaszanych przetargów ma sięgnąć 40 mld zł. Przez kolejne dwa lata – kolejne dziesiątki miliardów. Tylko jak do tego tortu mają dobrać się polskie firmy, zwłaszcza z sektora MŚP? Kluczowa będzie jedna rzecz: dostęp do gotówki. Bez niej – można co najwyżej przyglądać się z boku. Gra o miliardy, którą wygrają… gotowi. Ale gotowi finansowo, nie tylko kompetencyjnie Spółka CPK zapowiada prawdziwe trzęsienie ziemi w polskim krajobrazie inwestycyjnym. Od 2026 do 2028 roku planuje ogłosić niemal 100 przetargów, każdy o wartości przekraczającej milion złotych. Łączna wartość planowanych przetargów w samym 2026 roku to około 40 miliardów złotych. Dla porównania...

Czytaj więcej

Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?

autor Magdalena Grochocka
2025-09-12
0
dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash

Sierpniowy mecz US Open zapowiadał się jak zwykłe sportowe widowisko, ale zakończył się incydentem, który podbił Internet. Gdy tenisista Kamil Majchrzak próbował podarować swoją czapkę młodemu kibicowi, stojący obok milioner Piotr Szczerek niespodziewanie ją przechwycił. Nagranie z tego momentu rozprzestrzeniło się błyskawicznie, wywołując międzynarodową burzę. Kim jest bohater afery i dlaczego jeden gest wywołał kryzys, który może kosztować go reputację i kontrakty? Kim jest Piotr Szczerek? Piotr Szczerek, 50-letni przedsiębiorca z Błaszek pod Kaliszem, do niedawna uchodził za jednego z lokalnych symboli sukcesu. Jest właścicielem firmy Drogbruk, jednego z największych producentów kostki brukowej, mieszanek bitumicznych i pelletu w regionie. Przedsiębiorstwo działa na rynku od kilkunastu lat, zatrudnia setki osób i realizuje kontrakty zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dużych inwestycji...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-14
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego?

autor Dominik Bożek
2025-09-12
0
Błędy przy zakładaniu firmy

Czy firma może upaść, mimo że "na papierze" wszystko wygląda dobrze? Może – i niestety często tak się dzieje. W pierwszym odcinku naszego cyklu „Zysk to mit – o prawdziwej sile finansowej firmy” stworzonego we współpracy z eFaktor, przyglądamy się paradoksowi: czemu dodatnie EBITDA nie chroni przed problemami? Zysk nie wystarczy – prawdziwa siła leży w gotówce W świadomości wielu przedsiębiorców – zwłaszcza tych, którzy prowadzą firmę od kilku lat i bazują na tradycyjnych wskaźnikach finansowych – zysk jawi się jako święty Graal biznesu. Jeśli bilans się zgadza, a rachunek zysków i strat pokazuje wynik „na plusie”, można spać spokojnie, prawda? Nie do końca. A często – zupełnie nie. Zysk to obraz na papierze. Gotówka to tlen. To ona pozwala...

Czytaj więcej

Sukces w Polsce, fiasko w Niemczech. Dlaczego model Pepco działa tylko u nas?

autor Magdalena Grochocka
2025-09-02
0
store entrance white logo

Pepco, polska sieć dyskontowa, stoi dziś w biznesowym rozkroku: w Niemczech wprowadziła specjalne postępowanie ochronne, by przetrwać kryzys, podczas gdy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jej wyniki wciąż rosną. Zaskakujące kontrasty strategii i wyników sprawiają, że przypadek Pepco to doskonały materiał do analizy: co różni rynek niemiecki i polski, jakie mechanizmy wpływają na sukces lub porażkę dużych sieci i jakie lekcje mogą z tego wyciągnąć inne międzynarodowe marki? Polskie korzenie, globalne ambicje, czyli krótka historia Pepco Pepco zaczynało w 2004 roku jako niewielka polska sieć sklepów z tanimi ubraniami i artykułami codziennego użytku. W ciągu dwóch dekad rozrosło się do roli jednego z największych detalistów w Europie, prowadząc dziś ponad 4 tysiące sklepów w 19 krajach. Choć marka powstała w...

Czytaj więcej

Pluszak, który pokonał Barbie i Hello Kitty. Labubu zarabia miliardy

autor Magdalena Grochocka
2025-08-29
0
david kristianto rXczQOaeru4 unsplash

Labubu to pluszak, który w krótkim czasie stał się globalnym fenomenem i napędził spektakularny wzrost chińskiego producenta Pop Mart. Zaprojektowany przez Kasinga Lunga stworek o charakterystycznym uśmiechu i nietypowym wyglądzie podbił rynek kolekcjonerskich zabawek, a jego popularność przełożyła się na imponujące wyniki finansowe spółki. W pierwszej połowie 2025 roku Pop Mart potroił przychody i niemal czterokrotnie zwiększył zysk netto, wyprzedzając pod względem kapitalizacji takich gigantów jak Mattel czy Sanrio. Fenomen Labubu stał się symbolem nowej ery kolekcjonerstwa, w której emocje i storytelling kształtują globalne trendy. Czym jest Labubu i jak Pop Mart zbudował swoje imperium? Labubu to uroczo-straszny pluszak, który w kilka lat stał się jednym z największych fenomenów popkultury i rynku kolekcjonerskich zabawek na świecie. Zaprojektowany przez hongkońskiego artystę...

Czytaj więcej

Firmy, które przetrwały PRL nie przetrwały 2025 roku. Przedsiębiorstwa znikają z rynku jak nigdy dotąd

autor Marek Polubiatko
2025-08-27
0
alicia christin gerald kh8RIuPGdkM unsplash

Dane za 2024 oraz pierwszą połowę 2025 r. wskazują, że w Polsce mamy do czynienia z wysokim poziomem upadłości i zawieszania działalności. Wyraźny wzrost widać zwłaszcza w przypadku spółek kapitałowych, pośród których 90% to spółki z o.o. Problem dotyczy nawet przedsiębiorstw o bardzo długiej, kilkudziesięcioletniej historii. Dziś przegrywają walkę z rosnącymi kosztami energii, pracy i nowymi regulacjami. Zamykanie i zawieszanie działalności w statystykach Przegląd upadłości firm należy rozpocząć od jednoosobowych działalności gospodarczych, ponieważ średnio 3 na 4 przedsiębiorstwa to właśnie JDG z liczbą zbliżoną do 4 mln podmiotów. W I półroczu 2024 r. w Polsce zamknięto około 99,6 tys. działalności zarejestrowanych w CEIDG, a zawieszono – 179,1 tys. Dane dla pierwszych sześciu miesięcy 2025 r. są bardzo zbliżone – 99,8...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

zlote jaja

Co szósty Polak dorabia po pracy. Jak zarobić na Wielkanocy?

2024-04-09
wiezienie serce

Najsłynniejsze polskie przestępczynie – na czym zarabiały i dlaczego je przyłapano?

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

dino logo

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

2025-09-18
kalkulator pieniadze

Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków

2025-09-17
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?