• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
niedziela, 26 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
    ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50
    MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
    ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50
    MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Wątpliwa droga Toyoty – fałszowanie wyników testów bezpieczeństwa, śmierci z przepracowania i wadliwe samochody

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2024-04-09
w Biznes pod lupą, Player
0
toyota logo

Jeszcze kilka lat temu droga Toyoty kojarzyła się z efektywnym zarządzaniem i wysoką jakością. Jednak dziś wiemy, że to, czemu w swoim bestsellerze peany pisał Jeffrey Liker, w rzeczywistości opiera się na kłamstwie, łamaniu praw pracowniczych, oszustwach, niespełnianiu wymogów bezpieczeństwa i systematycznej opieszałości i narażaniu konsumentów. Dlatego w tym artykule opowiemy, jaką rzeczywiście drogę odbyła marka Toyota i zastanowimy się, kiedy zboczyła na manowce, które doprowadziły ją do wielomilionowych kar, fałszerstwa wyników testów bezpieczeństwa ich pojazdów oraz wstrzymania dostaw aut marki Daihatsu.faktura

Spis treści schowaj
1 Jak zaczęła się droga Toyoty?
2 Osobliwy system wartości, sprawny marketing lub zwykła hipokryzja
3 300 milionów wyprodukowanych samochodów i status lidera pojazdów hybrydowych
4 Kontrowersyjna droga Toyoty
5 Czy to koniec drogi Toyoty?
6 Chcesz zobaczyć Toyotę, jako samochód marzeń?

Jak zaczęła się droga Toyoty?

Toyota jest największym producentem samochodów na świecie, wytwarzającym około 10 milionów pojazdów rocznie, którego siedziba znajduje się w Toyota City w japońskim regionie Aichi. Firma została założona w sierpniu 1937 roku, po tym jak syn założyciela firmy Toyota Industries Kiichiro Toyoda, odwiedził fabrykę Forda, którą się zainspirował i zainicjował rozszerzenie działalności rodzinnego przedsiębiorstwa, które początkowo zajmowało się produkcją maszyn do tkanin. Obie firmy są obecnie częścią jednego z największych konglomeratów na świecie – Grupy Toyota.

Pierwszym modelem samochodu Toyoty był Model AA zaprezentowany w 1936 roku, który marka wykorzystała podczas mody na retro w latach 1990-2000 do opracowania modelu Toyota Classic.

Podobne artykuły

transport publiczny

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

2025-10-24
biznes sukces

Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?

2025-10-22
ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50

MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?

2025-10-23
robot czlowiek

2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?

2025-10-14
richard r 5aZ80momNb4 unsplash

Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?

2025-10-10
zakupy online

Polacy kupują jak nigdy wcześniej – gospodarka na plusie

2025-09-29

Osobliwy system wartości, sprawny marketing lub zwykła hipokryzja

Po II wojnie światowej Toyota skorzystała na sojuszu Japonii ze Stanami Zjednoczonymi, czerpiąc wiedzę od amerykańskich producentów samochodów i innych firm. To z kolei dało początek filozofii zarządzania The Toyota Way i systemu odchudzonej produkcji Toyota Production System, spopularyzowanych w bestsellerach „Droga Toyoty” i „Droga Toyoty do Lean Leadership”. Te publikacje stały się przedmiotem wielu badań naukowych oraz inspiracją dla setek podobnych książek i sprawiły, że marka Toyota stała się etalonem skutecznego zarządzania ludźmi i jakości produkcji na całym świecie.

Jak czytamy na stronie Toyota:

Toyota Way to unikalny zestaw wartości, fundament kultury korporacyjnej. Określa on nie tylko sposób prowadzenia interesów i to, jak traktujemy naszych Klientów i partnerów biznesowych, lecz również stosunek do społeczeństwa i środowiska. Wartości Toyota Way są obecne w każdym aspekcie codziennej pracy wszystkich pracowników Toyoty na świecie.

W świetle informacji znanych obecnie, każde zapewnienie zawarte w tym sloganie trąci hipokryzją, ale zanim o tym, wrócimy na moment do historii i rozwoju marki Toyota.

300 milionów wyprodukowanych samochodów i status lidera pojazdów hybrydowych

W latach 60. ubiegłego wieku Toyota zyskała na gwałtownie rozwijającej się gospodarce Japonii i zyskała status monopolisty, sprzedającego samochody japońskiej klasie średniej. W ten sposób powstał model Toyota Corolla, który stał się najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie, osiągając zawrotną liczbę 50 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Toyota zyskała także uznanie jako pionier w dziedzinie rozwoju i sprzedaży bardziej oszczędnych pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym, począwszy od wprowadzenia modelu XW10 Toyota Prius w 1997 roku. Obecnie firma sprzedaje ponad 40 modeli pojazdów hybrydowych na całym świecie.

Kwitnąca gospodarka i rząd Japonii sfinansował również międzynarodową ekspansję marki, co pozwoliło Toyocie urosnąć do rangi jednego z największych producentów samochodów na świecie, największej firmy w Japonii i dziewiątej co do wielkości firmy na świecie pod względem przychodów (stan na grudzień 2020 r.). Toyota była pierwszym na świecie producentem samochodów, którego wolumen produkcji wynosił ponad 10 milionów pojazdów rocznie – rekord padł w 2012 roku, kiedy to firma poinformowała o wyprodukowaniu 200-milionowego pojazdu. We wrześniu 2023 r. łączna liczba wyprodukowanych pojazdów osiągnęła pułap 300 milionów.

Od 2022 roku Toyota Motor Corporation produkuje pojazdy pod czterema markami: Daihatsu, Hino, Lexus i imiennik Toyota. Firma posiada również udziały w następujących spółkach:

  • Subaru Corporation (20%),
  • Mazda (5,1%), Suzuki (4,9%),
  • Isuzu (4,6%),
  • Yamaha Motor Corporation (3,8%)
  • Panasonic (2,8%).

Ponadto Toyota dysponuje udziałami w spółkach typu joint-venture produkujących pojazdy w Chinach (FAW Toyota i GAC Toyota), Czechach (TPCA), Indiach (Toyota Kirloskar) i Stanach Zjednoczonych (MTMUS).

Kontrowersyjna droga Toyoty

W 2023 roku Toyota osiągnęła historyczny sukces, stając się największym producentem samochodów na świecie. Corolla, RAV4 oraz Camry to trzy z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się modeli Toyoty, które podbiły serca konsumentów na całym globie. Nie oznacza to jednak, że droga Toyoty była usłana różami, a wręcz przeciwnie – była pełna kontrowersji, błędów i tragedii.

Karōshi – śmierci z przepracowania w firmie Toyota

Mimo szumnych zapewnień i pompatycznych sloganów zawartych w „Drodze Toyoty” typu: „Ludzie są sercem i duszą drogi Toyoty” rzeczywistość pracy w tej firmie od lat pozostawia wiele do życzenia. Głównym zarzutem wobec firmy w tej kwestii były kiepskie warunki i brak unormowanych godzin pracy, które w ostatnich latach doprowadziły do śmierci dwóch wysokich rangą pracowników Toyota.

W 2002 roku w wyniku karōshi, czyli zjawiska oznaczającego śmierć z przepracowania, zmarł zaledwie trzydziestoletni kierownik kontroli jakości, Kenichi Uchino, natomiast w 2006 roku śmierć przyszła po 45-letniego głównego inżyniera Toyoty. Mężczyzna, organizując światową produkcję hybrydowej wersji sedana Camry, był zmuszony do pracy nocami i w weekendy, a także często podróżował za granicę – w ciągu sześciu miesięcy przed śmiercią wypracowując do 114 godzin nadliczbowych miesięcznie, za które Toyota nie miała zamiaru nawet zapłacić.

Zgodnie z orzeczeniem Biura Pracy prefektury Aichi, gdzie Toyota ma swoją siedzibę, przyczyną śmierci było przepracowanie. Orzeczenie urzędu pracy oznaczało, że jego rodzina kwalifikowała się do świadczeń z ubezpieczenia pracowniczego. A co na to konglomerat? Toyota wykupiła się kondolencjami i zapowiedziała, że zwiększy wysiłki w celu monitorowania stanu zdrowia swoich pracowników.

Łamanie przepisów dotyczących ochrony środowiska i 180 milionów dolarów kary

W 2003 r. Toyota została ukarana grzywną w wysokości 34 milionów dolarów za naruszenie amerykańskiej ustawy o czystym powietrzu, ponieważ 2,2 miliona sprzedanych przez nią pojazdów miało wadliwe systemy kontroli smogu. Z kolei w styczniu 2021 r. Toyota została ukarana grzywną w wysokości 180 milionów dolarów za opóźnienia w zgłaszaniu usterek związanych z emisją spalin w latach 2005-2015, co stanowiło największą karę cywilną w historii, nałożoną za naruszenie wymogów EPA w zakresie raportowania emisji.

Wadliwe pojazdy, które doprowadziły do śmierci co najmniej 37 osób

W latach 2009-2011 Toyota, pod naciskiem amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), wycofała z rynku miliony swoich pojazdów po doniesieniach, że upublicznieniu przypadków niezamierzonego przyspieszenia pojazdów. Pierwsze wycofanie, w listopadzie 2009 r., miało zapobiec wsuwaniu się przedniej maty podłogowej po stronie kierowcy do wnęki na pedały, co powodowało ich zablokowanie. Drugie wycofanie, w styczniu 2010 r., zostało rozpoczęte po tym, jak okazało się, że niektóre wypadki nie były spowodowane przez maty podłogowe i mogły być skutkiem możliwego mechanicznego zablokowania pedału przyspieszenia. Na całym świecie z użytku wycofano około 9 milionów samochodów osobowych i ciężarowych.

NHTSA otrzymała doniesienia o 37 zgonach potencjalnie związanych z niezamierzonym przyspieszeniem, choć dokładna liczba nigdy nie została zweryfikowana. W wyniku problemów Toyota stanęła w obliczu prawie 100 pozwów sądowych od rodzin ofiar śmiertelnych, poszkodowanych kierowców, właścicieli pojazdów, które straciły na wartości przy odsprzedaży oraz inwestorów, którzy odnotowali spadek wartości swoich akcji.

Podczas gdy większość pozwów dotyczących obrażeń ciała i zgonów została rozstrzygnięta poufnie, Toyota wydała ponad 1 miliard USD na rozstrzygnięcie pozwu zbiorowego w celu zrekompensowania właścicielom utraconej wartości odsprzedaży i zgodziła się zapłacić 1,2 miliarda USD kary rządowi Stanów Zjednoczonych w związku z oskarżeniami o celowe ukrywanie przed opinią publiczną informacji o wadach bezpieczeństwa i składanie wprowadzających w błąd oświadczeń w celu ochrony wizerunku marki. Była to największa kara w historii nałożona na firmę motoryzacyjną.

3,4 miliarda dolarów ugody za rdzę na pojazdach Toyota

Jak widać, Toyota nie uczy się na swoich błędach, najpewniej dlatego, że płaci za nie śmiesznymi w odniesieniu do swoich zysków pieniędzmi. W listopadzie 2016 roku Toyota zgodziła się zapłacić 3,4 miliarda dolarów w celu zaspokojenia roszczeń dotyczących około półtora miliona pickupów i SUV-ów Tacoma, Tundra i Sequoia wyposażonych w ramy podatne na korozję i perforację. Zgodnie z dokumentami sądowymi, korozja osiągnęła wystarczająco wysoki poziom, aby zagrozić integralności strukturalnej pojazdu i wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowania.

Toyota – numer jeden wśród ekstremistów

W 2015 r. amerykańscy urzędnicy zwrócili się do Toyoty z zapytaniem, w jaki sposób ISIS weszło w posiadanie tak wielu ciężarówek Toyoty. Samochody tej marki były również wykorzystywane przez inne organizacje ekstremistyczne, takie jak Talibowie, Hamas, Al-Shabab i somalijscy piraci. Przedstawiciele Toyoty stwierdzili, że firma prowadzi ścisłą politykę niesprzedawania pojazdów nabywcom, którzy mogą je wykorzystywać lub modyfikować do działań paramilitarnych i terrorystycznych, jednocześnie podkreślając, że marka nie jest w stanie śledzić sprzedaży na rynku wtórnym. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Toyota współpracowała z Departamentem Skarbu USA i informowała go o szczegółach struktury łańcucha dostaw Toyoty na Bliskim Wschodzie.

Nieuczciwy marketing

Toyota często określała swoje pojazdy hybrydowe bez możliwości podłączenia do sieci jako „samoładujące się pojazdy hybrydowe”. Użycie tego terminu wywołało falę krytyki, ponieważ doprowadziło to niektórych konsumentów do błędnego przekonania, że pojazdy te same ładują swoje akumulatory, gdy nie są używane. Skargi dotyczące reklam samoładujących się hybryd odnotowano w Irlandii, chociaż zostały one odrzucone przez Urząd ds. Standardów Reklamy w Irlandii. Niemniej jednak w 2020 r. Norweski Urząd Konsumencki całkowicie zakazał reklam w Norwegii, stwierdzając:

Sprawianie wrażenia, że zasilanie akumulatora hybrydowego jest darmowe, wprowadza w błąd, ponieważ energia elektryczna wytwarzana przez samochód wymaga zużycia benzyny.

Strona internetowa, poświęcona pojazdom elektrycznym, IrishEVs skrytykowała Toyotę Ireland za zapłacenie University College Dublin za przeprowadzenie badania zaledwie siedmiu egzemplarzy ich samochodów hybrydowych w ciągu siedmiu dni celem wydania komunikatu prasowego na temat wydajności pojazdów. Specjaliści serwisu wyrazili także swoje niezadowolenie działaniami Toyoty Ireland za wykorzystanie badań opinii publicznej w celu uzasadnienia twierdzenia o emisji CO2 na Twitterze.

Fałszowanie wyników testów bezpieczeństwa samochodów Daihatsu

I tak oto docieramy do najświeższych i najbardziej brzemiennych w skutkach doniesień, które mogą sprawić, że spółka Toyota straci zaufanie konsumentów. A przyczyny tego stanu rzeczy są śmiertelnie poważne, ponieważ według doniesień z kwietnia 2023 r. w spółce zależnej od Toyoty, Daihatsu, doszło do oszustwa polegającego na fałszowaniu wyników testów zderzeniowych oraz sprzedaży pojazdów gorszej jakości pod względem bezpieczeństwa użytkowania niż te, które poddano testom. Pojazdy, o których mowa, miały wycięcie w wewnętrznym panelu przednich drzwi, co pozwoliło uniknąć możliwości obrażeń w wyniku ostrej krawędzi, która poważnie zraniłaby pasażera po wyzwoleniu bocznej poduszki powietrznej. Wycięcie to było obecne w testowanych pojazdach, ale nie w pojazdach dostępnych w sprzedaży.

Problem dotyczył czterech modeli: Toyoty Yaris Ativ (znanej również jako Vios), Perodua Axia, Toyoty Agya i nieujawnionego produktu, który dopiero ma się pojawić na rynku. Co więcej, Toyota nie wycofała ze sprzedaży tych niebezpiecznych modeli przez kolejne 9 miesięcy.

toyota przeprosiny
Prezes Daihatsu, Soichiro Okudaira, przeprasza podczas konferencji prasowej 28 kwietnia w Tokio. (Kohei Kondo)

Firma Daihatsu wstrzymała dostawy 64 modeli, w tym dwóch tuzinów oznaczonych marką Toyota, dopiero w grudniu 2023 r., po tym jak dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa wykazało nieprawidłowości o znacznie większym zasięgu, niż podejrzewano. W niektórych modelach sfałszowano prędkości testowe i wyniki testów zderzeniowych zagłówków, z kolei w modelach TownAce i Pixis Joy, jednostka sterująca poduszki powietrznej używana w testach różniła się od części instalowanej w pojazdach sprzedawanych publicznie. Rynki, na których doszło do sprzedaży niezgodnych z normami samochodów i fałszerstw, obejmowały Japonię, a także Boliwię, Kambodżę, Chile, Ekwador, Indonezję, Malezję, Meksyk, Peru, Tajlandię, Urugwaj i Wietnam.

Fałszowanie wyników testów bezpieczeństwa pojazdów doprowadziło do tymczasowego zawieszenia wszystkich dostaw pojazdów Daihatsu, a 29 stycznia 2024 r. prezes Toyoty Koji Sato publicznie przeprosił klientów, dealerów i dostawców za oszustwa w testach i zaniedbania produkcyjne. Jednak przeprosiny w obliczu tak wielu systematycznych fałszerstw, naruszeń przepisów i bezpieczeństwa, a także narażenia zdrowia i życia milionów ludzi z całego świata przez kolejne 9 miesięcy po ujawnieniu tych informacji, to stanowczo za mało. Z tym przeświadczeniem zgadza się opinia publiczna, która wymusiła na zarządzie Grupy Toyota poważniejsze kroki i wskazanie winnych. Po namyśle Toyota wytypowała kozła ofiarnego w postaci prezesa jednostki produkcyjnej małych samochodów Daihatsu Motor Co, który został zmuszony do ustąpienia ze stanowiska.

Czy to koniec drogi Toyoty?

Walcząca o poprawę wizerunku Toyota postawiła na wewnętrzne roszady, które mają być swoistą zasłoną dymną, która sprawi, że konsumenci zapomną, że marka świadomie i co najważniejsze, systematycznie narażała ich zdrowie i życie. To jednak może nie być wystarczające.

Wadliwe systemy bezpieczeństwa i detekcji smogu, nieuczciwy marketing, błędy konstrukcyjne, zgony spowodowane wadliwymi pojazdami i uciszanie rodzin ofiar pieniędzmi, a na koniec fałszerstwa i brak działania na doniesienia o oszustwach w zakresie bezpieczeństwa – to wszystko to niepisane postanowienia kodeksu etycznego Toyoty, który stał się biblią przedsiębiorców z całego świata. Jednak Toyota nie jest pierwszą lepszą firmą. To największy na świecie gigant motoryzacyjny, który od ponad dwudziestu lat notorycznie narusza przepisy dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa swoich pojazdów, na szali stawiając życia milionów użytkowników marki Toyota. Mamy nadzieję, że będzie to ostatni przypadek tego typu, a ten blamaż wizerunkowy nie zostanie zapomniany. Oby prawa rynku zweryfikowały podejście Toyoty do swoich klientów i przepisów prawa.

Chcesz zobaczyć Toyotę, jako samochód marzeń?

Zapraszamy na platformę Player.pl, gdzie możesz obejrzeć program „Samochód marzeń: kup i zrób”. Co poza tym znajdziesz na tej aplikacji?

✅ Nowości kinowe
✅ Interesujące reality show
✅ Aktualne informacje z Polski i ze Świata
✅ Kultowe seriale
✅ Produkcje z najlepszymi aktorami na świecie

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
3.3/5 - (12 votes)
Tags: biznes pod lupąPlayerToyota
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

autor Julia Mraczny
2025-10-24
0
transport publiczny

Czy bieda to naprawdę stan umysłu, jak niedawno stwierdziła znana aktorka i piosenkarka na antenie TVN? Zdecydowanie łatwiej wierzyć w to i swoją unikalność, gdy urodziłeś się w zamożnej rodzinie słynnego polskiego artysty w stolicy Polski, gdzie dostęp do edukacji, koneksji i możliwości jest znacząco łatwiejszy, niż w innych częściach kraju. Jednak nie wszyscy mają to szczęście. Zjawisko wykluczenia transportowego wciąż stanowi przeszkodę dla ogromnego odsetka Polaków. Znaczna część naszego społeczeństwa mierzy się z problemami infrastrukturalnymi i społecznymi, które mają swoje źródło nie tylko w biedzie, ale także w ograniczonym dostępie do podstawowych usług i możliwości. Zastanówmy się zatem jaka jest skala problemu, z jakich przywilejów korzystają osoby urodzone w dużych miastach i jak wyrównać szanse dla wszystkich Polaków. Na...

Czytaj więcej

Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?

autor Magdalena Grochocka
2025-10-22
0
biznes sukces

Ponad ćwierć tysiąclecia historii i wciąż na rynku. Gerlach, marka obecna od 1760 roku, przetrwała zabory, wojny, komunizm i transformację ustrojową, a dziś pozostaje symbolem jakości i elegancji. W czasach, gdy firmy częściej znikają z rynku, niż zdążą się na nim zadomowić, Gerlach pokazuje, że tradycja może być najtrwalszym fundamentem sukcesu – jeśli potrafi się ją skutecznie łączyć z nowoczesnością. Historia marki Gerlach – od kuźnic żelaza po symbole elegancji Korzenie marki sięgają roku 1760, kiedy w Kuźnicach Drzewickich na Mazowszu rozpoczęła działalność huta żelaza. W XVIII wieku była to jedna z najważniejszych kuźni w regionie – miejsce, gdzie tradycja rzemiosła spotykała się z rodzącym się duchem nowoczesności. Właśnie z tego przemysłowego zaplecza wyrosła późniejsza marka Gerlach, której nazwa na...

Czytaj więcej

MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?

autor Dominik Bożek
2025-10-23
0
ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50

To koniec kultowej ery. Paramount Global ogłosił, że do końca 2025 roku MTV przestanie nadawać swoje muzyczne kanały w Europie. Nie wytrzymała konkurencji z YouTube’em, TikTokiem i streamingiem. Co oprócz tego doprowadziło do upadku jednej z najsilniejszych marek telewizyjnych? I co z tej historii mogą wyciągnąć przedsiębiorcy, menedżerowie i firmy z sektora MŚP? Historia, która zmieniła świat muzyki 1 sierpnia 1981 roku na ekranie zadebiutował pierwszy klip MTV – „Video Killed the Radio Star” zespołu The Buggles. To był symboliczny moment: rozpoczęcie rewolucji muzyczno-telewizyjnej. MTV nie tylko pokazywała teledyski, MTV tworzyła kulturę. To właśnie tam debiutował „Thriller” Michaela Jacksona, „Unplugged” Nirvany, a także dziesiątki artystów, których kariery eksplodowały dzięki tej antenie. Od 1987 roku MTV zaczęło nadawać w Europie, w...

Czytaj więcej

2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?

autor Magdalena Grochocka
2025-10-14
0
robot czlowiek

Za dziesięć lat Polska nie będzie już krajem młodych pracowników, lecz starzejącego się społeczeństwa. W 2035 roku ludzi do pracy będzie coraz mniej, a przewagę zyskają firmy, które potrafią robić więcej – mniejszym zespołem. Stan demografii jest przesądzony. Jak firmy mogą się do niej dostosować? Demografia 2035: liczby, których nie można zignorować Jutro polskiej gospodarki będzie miało siwe włosy. W 2035 roku przestaniemy rywalizować „liczbą rąk do pracy”, a zaczniemy przewagą produktywności, automatyzacji i umiejętnością obsłużenia klienta 50+. Demografia nie pyta, czy jesteśmy gotowi – po prostu zmienia reguły gry. Firmy, które dziś przestawią procesy, ofertę i HR na realia starzejącej się Polski, w niedalekiej przyszłości będą wygrane. Populacja Polski będzie mniejsza i starsza. Oficjalne prognozy pokazują, że do 2035...

Czytaj więcej

Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?

autor Julia Mraczny
2025-10-10
0
richard r 5aZ80momNb4 unsplash

Gdy w 2017 roku Maczfit raportował przychód około 40 mln zł i planował ponad 50-procentowy wzrost rok do roku, nikt nie zakładał, że rynek diet pudełkowych w Polsce urośnie do wartości ponad 3 miliardów złotych w 2023 roku.  W tamtym czasie na rynku operowało jedynie kilkaset firm, głównie lokalnych graczy, pracujący w domowej kuchni lub małej hali. Dzisiaj liderzy inwestują setki milionów, budują nowe zakłady produkcyjne, rozwijają logistykę i technologie. Arsenał wymagań formalnych, oczekiwań konsumenckich i kosztów operacyjnych potrafi przytłoczyć, ale równocześnie daje ogromną szansę tym, którzy potrafią działać strategicznie. Zastanówmy się zatem, czy warto wejść w biznes cateringowy i jak to zrobić. Rynek cateringu dietetycznego w Polsce Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Forsal w 2017 r. rynek tzw. diety...

Czytaj więcej

Polacy kupują jak nigdy wcześniej – gospodarka na plusie

autor Julia Mraczny
2025-09-29
0
zakupy online

Polska gospodarka od kilku lat zmaga się z niepewnymi sygnałami płynącymi z rynku konsumpcji. Wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe oraz presja kosztowa na gospodarstwa domowe wpływały na ostrożność wydatkową Polaków. Wielu ekonomistów zastanawiało się, czy wzrost PKB może być w 2025 roku utrzymany, skoro główny motor wzrostu, czyli konsumpcja prywatna, przez dłuższy czas wykazywała oznaki spowolnienia. Dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny okazały się jednak pozytywnym zaskoczeniem. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 4,8 proc. rok do roku i o 4,4 proc. w ujęciu miesięcznym. Co to oznacza dla naszej gospodarki? Dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce Sprzedaż detaliczna od lat jest jednym z najważniejszych wskaźników kondycji polskiej gospodarki. W 2022 i 2023 roku dynamika sprzedaży wahała się niejako. Miesiące...

Czytaj więcej

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

autor Marek Polubiatko
2025-09-18
0
dino logo

Sieć sklepów Dino nadal ustępuje międzynarodowym korporacjom typu Lidl i Biedronka. Natomiast warto zwrócić uwagę na ten dyskont. Po pierwsze – jest to jedna z niewielu sieci spożywczych z polskim kapitałem. Po drugie – w ciągu kilku lat spółka przeszła drogę od lokalnego gracza do jednej z najważniejszych marek w krajowym handlu spożywczym. Sukces Dino nie jest dziełem przypadku. Wręcz przeciwnie – to wynik przemyślanej strategii, konsekwencji i dobrego zrozumienia potrzeb klientów. Uważam, że historia Dino może być inspiracją dla innych polskich przedsiębiorców, dlatego spróbuję wskazać przyczyny sukcesu polskiego dyskontu założonego przez Tomasza Biernackiego. Historia Dino – od lokalnego sklepu do ogólnopolskiej sieci Za sukcesem marki Dino stoi Tomasz Biernacki. To on w 1999 roku, zaledwie w wieku niespełna 26 lat, otworzył...

Czytaj więcej

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

autor Dominik Bożek
2025-09-16
0
lotnisko

Centralny Port Komunikacyjny – wielka nadzieja polskiej infrastruktury i jednocześnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych przedsięwzięć ostatnich lat. W 2026 roku wartość ogłaszanych przetargów ma sięgnąć 40 mld zł. Przez kolejne dwa lata – kolejne dziesiątki miliardów. Tylko jak do tego tortu mają dobrać się polskie firmy, zwłaszcza z sektora MŚP? Kluczowa będzie jedna rzecz: dostęp do gotówki. Bez niej – można co najwyżej przyglądać się z boku. Gra o miliardy, którą wygrają… gotowi. Ale gotowi finansowo, nie tylko kompetencyjnie Spółka CPK zapowiada prawdziwe trzęsienie ziemi w polskim krajobrazie inwestycyjnym. Od 2026 do 2028 roku planuje ogłosić niemal 100 przetargów, każdy o wartości przekraczającej milion złotych. Łączna wartość planowanych przetargów w samym 2026 roku to około 40 miliardów złotych. Dla porównania...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

pexels mikhail nilov 6963921

Rozliczenie z małżonkiem – jak rozliczyć PIT-37, korzyści, progi podatkowe

2024-08-14
portfel pusty

Co oznacza dla nas kryzys kredytowy?

2022-12-07
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

transport publiczny

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

2025-10-24
komputery sala

Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów

2025-10-23
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?