• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes

Elektryfikacja flot to kwestia czasu?

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2025-03-21
w Biznes
0
transport ciezarowka

W kolejnych latach sektor transportu i logistyki czeka prawdziwa rewolucja. Po podwyżkach cen paliw i wejściu w życie Pakietu Mobilności polskie firmy transportowe muszą zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem, a mianowicie z elektryfikacją flot. W związku z tym dzisiaj pod lupę bierzemy temat ciągników elektrycznych oraz strategii przedsiębiorstw transportowych w obliczu nowych celów UE dotyczących emisji CO2
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 CBAM i nowe cele Unii Europejskiej dotyczące emisji CO2 dotyczące transportu
2 Co to oznacza dla właścicieli firm transportowych?
3 Elektryfikacja vs. Ekologia w polskich warunkach
4 Jakie kroki mogą podjąć firmy transportowe, aby zminimalizować koszty związane z elektryfikacją floty?
5 Podsumowanie

CBAM i nowe cele Unii Europejskiej dotyczące emisji CO2 dotyczące transportu

Przedstawiciele Komisji Europejskiej prognozują, że do 2040 roku aż 90% nowo dostarczanych na rynek ciężarówek ma być pojazdami elektrycznymi. W związku z tym elektryfikacja floty transportowej wydaje się być nieuniknionym rozwojem wydarzeń, który będzie miał istotne implikacje dla całej branży transportowej.

14 lutego 2023 Komisja Europejska ogłosiła nowe cele w zakresie emisji dwutlenku węgla przez pojazdy ciężarowe od 2030 roku. Nowe normy emisji będą miały zastosowanie do samochodów ciężarowych, autobusów miejskich i autobusów dalekobieżnych, które odpowiadają za ponad 6% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej i ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego. Propozycja Komisji Europejskiej ma zatem na celu doprowadzenie do tego, by sektor transportu drogowego przyczynił się do przejścia na mobilność bezemisyjną oraz do osiągnięcia celów klimatycznych i założeń zerowej emisji zanieczyszczeń wyznaczonych przez Wspólnotę Europejską.

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Jak czytamy na stronie Komisji:

Unijny mechanizm dostosowywania emisji dwutlenku węgla CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) to przełomowe narzędzie mające na celu ustalenie uczciwej ceny emisji dwutlenku węgla podczas produkcji towarów wysokoemisyjnych, które są importowane do UE, oraz zachęcanie do ekologicznej produkcji przemysłowej w krajach spoza Unii.

Akt ten, będący częścią walki ze zmianami klimatycznymi, przewiduje określone terminy, warunki i obowiązki. W jego ramach zakłada się, że do 2040 roku 90% nowych ciężarówek dostarczanych na rynek powinno być pojazdami elektrycznymi. Oznacza to, że producenci muszą dostosować swoje strategie i oferty, aby spełnić te wymagania. Ponadto, w przepisach mają zostać przewidziane ograniczenia dotyczące emisji CO2 dla istniejących flot transportowych, co zmusi firmy do zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych w swoich flotach.

Oto co na ten temat sądzi Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych:

Obecnie redukcja emisji CO2 we wszystkich obszarach, także transportu, jest najważniejszym wyzwaniem, które stoi przed Unią Europejską. Chodzi o to, żeby osiągnąć przyjęte cele, czyli redukcję emisji o pięćdziesiąt pięć procent w 2030 roku względem roku 1990, a o sto procent w 2050 roku.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Co to oznacza dla właścicieli firm transportowych?

Mechanizm dostosowania emisji dwutlenku węgla na granicach UE (CBAM) to proponowana przez Unię Europejską strategia, mająca na celu przeciwdziałanie zjawisku tzw. ucieczki emisji (carbon leakage) i zapewnienie równych szans dla branż narażonych na międzynarodową konkurencję. Chociaż dane przepisy mają w głównej mierze dotyczyć energochłonnych sektorów przemysłu, takich jak przemysł hutniczy, cementowy i chemiczny, to już wiadomo, że będą miały również wpływ na firmy transportowe.

W ramach CBAM planowane jest nałożenie ceny emisji dwutlenku węgla na import niektórych towarów do UE. Na mocy tego mechanizmu importerzy byliby zobowiązani do nabycia certyfikatów emisji dwutlenku węgla, odpowiadających poziomowi emisji związanych z importowanymi produktami. Ma to na celu zapobieganie „ucieczce emisji”, czyli sytuacji, w której przedsiębiorstwa przemysłowe przenoszą się do obszarów charakteryzujących się mniej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony planety, co prowadzi do wzrostu globalnych poziomów emisyjnych.

CBAM oraz elektryfikacja floty mogą mieć wpływ na firmy transportowe pod kilkoma względami. Oto najważniejsze z nich.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Zwiększone koszty transportu

Dodatkowe koszty firm transportowych, wynikających z CBAM zwiększą ceny i opłaty usług transportowych.  Przedsiębiorcy z branży TSL już teraz wspierają się zewnętrznym finansowaniem. Takie oferuje Finea, która od lat wspiera branże transportową. Wojciech Miklaszewski, który jest dyrektorem ds. rozwoju biznesu w Finea zauważa, że na polskim rynku zmienia się nastawienie do nowych technologii:

Rozmawiając z firmami spedycyjnymi można dostrzec zmianę stosunku do technologii, co widać w praktyce. Obecnie poziom zaawansowania technologicznego, a także ilość systemów wspomagających pracę w TSL jest zupełnie inna, niż jeszcze kilka lat temu. Monitoring pracy, wsparcie przy pozyskaniu zleceń, współpraca z dużymi partnerami, eCMR, planowanie przejazdu, a także e-Skonto – wszędzie dominuje technologia i wspieranie się coraz bardziej zautomatyzowanymi systemami. Branża będzie korzystać z każdego rozwiązania, które pozwoli zoptymalizować pracę i być bardziej konkurencyjnym na rynku.

Powyższe wiąże się z tym, że najprawdopodobniej zostaną podniesione koszty transportu, ale czy to nadal będzie się opłacało przewoźnikom?

Opłacalność

Specjaliści z sektora transportowego zaznaczają, że obecnie specyfika samochodów elektrycznych sprawia, że przejście na pojazdy tego typu nie jest opłacalne. Pierwszym czynnikiem, który zniechęca właścicieli firm transportowych, jest koszt elektryków na tle cen samochodów o napędzie spalinowym. Ta sytuacja ma jednak ulec zmianie. Zgodnie z wynikami analizy kosztów pojazdów elektrycznych holenderskiej instytucji badawczej TNO do 2030 roku całkowite koszty posiadania takich pojazdów będą niższe w  porównaniu z pojazdami z silnikiem Diesla przy jednoczesnym zapewnieniu takiego samego zasięgu, ładowności i czasu jazdy z  uwzględnieniem również transportu długodystansowego.

Ładowność

Kolejną sprawą jest ładowność ciężarowych pojazdów elektrycznych. W myśl poprawki do projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych umożliwiono kierowcom poruszanie się autami w pełni elektrycznymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 4,25 tony zamiast tych o masie 3,5 tony. Stało się tak za sprawą znacznie większej wagi pojazdów elektrycznych za sprawą cięższych zestawów akumulatorów.

To zaś wpływa na ładowność. Zgodnie z wyliczeniami RP.pl ładowność samochodu ciężarowego MAN TGE w odmianie spalinowej wynosi 1553 kg, podczas gdy w wersji  elektrycznej ta liczba spada do 1098 kg. Podobnie jest w sytuacji z Oplem Vivaro, którego ładowność w odmianie z Dieslem sięga 1025 kg, a w przyjaznej środowisku 917 kg.

Specjalnie dla nas Grzegorz Pałosz, Kierownik Projektów Optymalizacyjnych i Rozwoju Operacyjnego w jednej z większych firm transportowych, wypowiedział się na temat ograniczeń pojazdów elektrycznych:

Obecnie technologia ciężarowych pojazdów elektrycznych w porównaniu do aut spalinowych jest mocno ograniczona. Mówię tu o najważniejszych cechach aut dostawczych i ciężarowych, takich jak ładowność oraz zasięg – im więcej załaduje się na samochody, tym mniejszy zasięg pojazdu bez ładowania. Spada także konkurencyjność firm stosujących pojazdy elektryczne, ponieważ w ich przypadku niezbędne jest planowanie tras z wyprzedzeniem i uwzględnieniem wagi ładunków. To sprawia, że spedytorzy nie są w stanie szybko reagować na nowe zlecenia o szybkim terminie realizacji.  Ponadto ograniczony jest również wybór zabudowy tych samochodów. Z uwagi na to, że na ten moment znaczna większość pojazdów elektrycznych nie jest wyposażona w zabudowę rampową, niemożliwy jest załadunek w magazynach niedostosowanych pod auta elektryczne. To sprawia, że możliwość załadunku towaru na paletach jest bardzo ograniczona w porównaniu do obecnych aut dostawczych tzw. „firanek”, na które załadujemy kilka do kilkunastu palet dużej wysokości.

Wymogi dotyczące zgodności

Jeśli firmy transportowe są bezpośrednio zaangażowane w import towarów do UE, mogą być zmuszone do wykazania zgodności z przepisami CBAM. Może to obejmować konieczność monitorowania i raportowania poziomu emisji dwutlenku węgla związanego z transportem towarów, co może wymagać dodatkowej obsługi administracyjnej i potencjalnych inwestycji w systemy monitorowania.

Konkurencyjność

CBAM może wpłynąć na konkurencyjność firm transportowych w stosunku do ich odpowiedników w regionach bez podobnych mechanizmów ustalania cen emisji dwutlenku węgla. Jeśli firmy transportowe z krajów spoza UE nie będą musiały ponosić porównywalnych kosztów emisji dwutlenku węgla, może to stworzyć nierówne warunki konkurencji, potencjalnie negatywnie wpływając na konkurencyjność firm europejskich.

Dostępność pojazdów i stacji ładowania

Zastanawia także dostępność elektrycznych pojazdów ciężarowych. W 2023 roku możemy spodziewać się jedynie jednej premiery samochodu elektrycznego uznanej w Europie marki motoryzacyjnej. Swój model samochodu elektrycznego zaprezentuje bowiem Toyota, jednak niezupełnie jest to nowość, ponieważ chodzi o siedemnastoletnią konstrukcję z 2006 roku. Tę niszę zauważyli przedsiębiorczy Chińczycy, którzy szturmem podbijają polski rynek. Niedawno polski importer Inter Trans nawiązał współpracę z dystrybutorem pojazdów ciężarowych i dostawczych BYD, który oferuje samochody elektryczne w niezwykle konkurencyjnych cenach.

Zastanawia także kwestia dostępności stacji ładowania. Zgodnie z danymi na kwiecień 2023 w Polsce działa jedynie 2768 stacji ładowania pojazdów, czyli jedna na około 14,8 pojazdów elektrycznych. Sprawia to, że coraz więcej firm transportowych decyduje się na samodzielną instalację takich stacji.

Jak twierdzi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś:

Sieć ładowania jest wciąż niewystarczająca do potrzeb. Bardzo dobry rezultat rejestracji samochodów ciężarowych i przede wszystkim dostawczych wiąże się z tym, że wiele firm użytkujących floty tych pojazdów posiada własne stacje ładowania zlokalizowane w bazach.

Należy zauważyć, że CBAM jest nadal propozycją, a szczegóły jej wdrożenia są przedmiotem dalszych dyskusji i negocjacji w UE. Konkretne konsekwencje dla firm transportowych będą zależeć od ostatecznego wyglądu i zakresu polityki, jednak już dziś wiadomo, że elektryfikacja transportu jest kwestią nieuchronną.

Elektryfikacja vs. Ekologia w polskich warunkach

Czy elektryfikacja ma znaczenie w obliczu zmian klimatycznych, biorąc pod uwagę pochodzenie polskiej energii elektrycznej? Ta kwestia jest ważna, ponieważ źródła energii elektrycznej mają wpływ na ogólny efekt ekologiczny pojazdów elektrycznych. W Polsce, gdzie dominującym źródłem energii jest węgiel, można zwątpić w to, czy korzyści ekologiczne wynikające z elektryfikacji floty będą faktycznie znaczące.

Rozwój energetyki odnawialnej w Polsce nabiera tempa i coraz więcej inwestycji jest kierowanych w tym kierunku. Dlatego perspektywy są obiecujące, ale obecna sytuacja jest zdecydowanie niezadowalająca.

Jakie kroki mogą podjąć firmy transportowe, aby zminimalizować koszty związane z elektryfikacją floty?

Przede wszystkim, warto przeprowadzić analizę opłacalności i efektywności ekonomicznej wprowadzenia samochodów elektrycznych do floty. Zidentyfikowanie obszarów, gdzie elektryczne pojazdy są szczególnie efektywne, pozwoli zoptymalizować ich wykorzystanie. Ponadto firmy mogą skorzystać z dostępnych programów dotacyjnych, zachęt finansowych i ulg podatkowych, które są dostępne dla firm inwestujących w pojazdy elektryczne – więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym poprzednim artykule na temat dofinansowań na rzecz elektromobilności. Warto również rozważyć rozwój infrastruktury ładowania, aby zapewnić dostęp do wystarczającej liczby stacji ładowania dla floty, a także zadbać o zatrudnienie specjalistów i zainwestowanie w rozwiązania z zakresu telematyki.

Podsumowanie

Powszechna elektryfikacja transportu i przejście większości firm na samochody elektryczne w firmach transportowych wydaje się być tylko kwestią czasu. Wprowadzenie elektrycznych pojazdów przyczynia się do redukcji emisji CO2, poprawy jakości powietrza oraz długofalowych oszczędności finansowych dla firm transportowych. Mimo to właściciele firm powinni podjąć odpowiednie kroki, takie jak analiza ekonomiczna, skorzystanie z dostępnych źródeł finansowania i inwestycje w rozwój infrastruktury ładowania, aby zminimalizować koszty związane z nieuniknioną elektryfikacją swojej floty.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Finea

 

Oceń wpis
Tags: branża transportowacbamelektryfikacjaelektryfikacja flotFineasamochody elektrycznetsl
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

prezenty swieta

Jakie prezenty możesz odliczyć od podatku w 2022 roku?

2022-12-13
podatki okulary

Polscy przedsiębiorcy przepłacają, bo nie znają tych ulg. Skarbówka nie ma interesu, by Ci o nich przypomnieć

2025-04-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?